De Eembode f "°ELZEN A Al F. A. T IJ L P Anton Pieck in het Gildehois Op Schrijf machine LA KOESTRAAT 161 Te Overstelpende hoeveelheid boeiend werk Z POPOLARITSIT ren Anton Pieck »1« Illustrator hrsft «en achtergrond. dier. tl zich ul*t ran zijp werk los tan don- en neutraal handelsartikel. Geheel votdwnwn ts dexe Ala Ik dagelijks vijl of doen. een gezin slicht, mijn eigen kinderen opvoed en verder mijn vrijen UJd btnWed aan sport of cultureele onupannlng, dan heb Ik recht op oen bestaan In hel onder wijs Maar als Ik mij totaal, met heel mijn weren. Jeugd, rijpheid.en ouderdom, arijetds, tijd en vnruntle Incluis, wil geven aan de klankbord heeft gevonden. WIJ droomen too graag van die heerlijk-oude Mudjes vol brok kelige gevels en zwaar, krakend balkwerk, We denken' one zoo graag de warat-roode weelde van de Ooatenche sprookjes wanneer een orlglneele veel Ijver, vriend, daarvan rijn wc niet ge diend.1' We weigeren aan te nemen, dal cf «On verstandig mensch la, die een dergelijke komt de heele schrijverij van front op deze fabelachtige waardige redeneering neer. Wi troost, namelijk dat dit te ge ooit eenlge rechtgeaarde 1 Wat ons betreft, wc hebben negen Und» ren. Zelf ln hart en nieren onderwijsman, zullen we blij zijn als eon of meer onaf kinderen het vaderlijk voetspoor zullep drukken: maar als er onder onze kinderen é«n Is, die nog verder wil gaan. the zich met geheel zijn persoon aan de opvoeding wil. wijden, die alles zal willen weg geven, ook huwelijk, geluk, ook gepaste vrijheid ook bescheiden welstand! voOr liet hooge ideaal, levende offerande te zijn voor een betere gemeenschap, don zal het beste in ons ouderhart, het edelste in ons sebool- meesterahart het edele kind zegenen, dat hoog er wit stijgen don zijn vader op de trappen van menschetljke prestatie en eeuwige waarden. 'OORDEN KANTONRECHTER Een geruchtmakend ontslag f^L w"01** HOE HEBBEN WE ons ln voorbije 1# ren niet bezorgd gemaakt over een ln nood verkeerende Jeugd, die behoefte gevoelde aan de warmte van 'n gastvrij gezin om weer een lach om den mond en een blos op de wangen te krijgen. En wanneer wij onze zorgen hadden gegeven, hoe voelden we ons dan be loond door een paar heerlijk-stralende oogen van een dankbaar kind dat zijn heele verdere leven ons ln liefde zou blijven gedenken! Maar dat waren meest kinderen uil vreemde landen— Thans vragen kinderen van om eigen volk emit liefde, onze vervolging! Kinderen uit Rotterdam willen zich aan onze tafel scharen, zij het maar voor kort. Het zijn kinderen, waarvan na zorgvuldige schifting door het be treffende gemeentelijk bureau van Rot terdam ls kómen vast te staan, dat het voor hen beslist noodzakelijk ls. dat zit niet ln noodwoningen sis In hokjes ver deelde schoollokalen en barakken wor den opgeborgen, maar die ln de normale sfeer van een hulsgezin moeten worden opgenomen, daar zU anders geestelijk en lichamelijk dreigen te gronde tc gaan. De leeftijd varieert van drie tot dertien Jaar. De jongens maken het overgroote deel uit. terwijl hoofdzakelijk kinderen worden uitgezonden ln den leeftijd tusschen acht en dertien Jaar. Vóór uitzending ondergaan zU een zorgvuldige keuring, terwijl ook de klee spectle onderworpen worden. terstond w© Enkele weken later ontvingen de klanten •en circulaire van den directeur, waarin deze liet doorschemeren, dat er eigenlijk andere Wenen waren, waarom de filiaalt wider had moeten verdwijnen, maar dat het nkx ln het belang van den» gezin was. wanneer '.«11 fsareo dat er i verkef de «"Meng»* I reden» OTbd** ZWl geven es .middellijk na fraude, daar Indertijd «vonden, die men niet kan doei gelden voor Vraagt men rich af. hóe bU de Russüaflio sfeer zoo Juist wist te treffen, dan staat men enige meters verder weer verstomd over het raffinement, waarmede die eehnnen- schelljke details van een onzer noordelijke vtsschersdorpen uitbeelding vinden wanneer CaUenbach illustraties vraagt voor ..811. de Strandjutter". Zooeven spraken we over raffinement. Maar ls het niet geraffineerd, wanneer de door Gulbrensen moczterlljk ge toekende figuren van de irlloglo Jet Geslacht BJörndal" welhaast uitsluitend met het ult- Aljereerat kwam de filiaalhouder als ge tuige voor. HIJ gaf een lezing van het ont slag. dat zich aldus zou hebben toegedragen: Wegens drmgendc famllle-omstandlghedeu wilde hij. die ln geen 5 Jaren vacauiie had gehad, een dag bullen de stad doorbrengen. Op den vooravond belde hij verscheidene Eer verloren, veel verloren, God loren, alles verloren. Schat da uw eer hooger dan uw leven, en ai een geringe zaak. om wille der llefC Christus belde te verliezen. gen van ongenaakbare stoerheid en grootscb- held? Of Pieck het dan niet ln sljn macht zou hebben den „Ouden Dag" uil te bra-1- den? Dat bewijst weer een andere van de vele facetten van zijn beeldend vermogen: daar ligt de „antieke" droge naald eta van een Mozaïsche figuur van Rembrandtlek ka- Het christelijk orgaan ..De School met den BUbel" bevatte ln zijn laatste nummer een artikel van de hand van den bekenden katholieken onderwijs deskundige Frater Rombouts over de gekorte salarissen van de religieuze on derwijzers en onderwijzeressen. In het bedoelde artikel komt Fr. Rom- bouta tot de volgende conclusies. t De arbeider l« rijn loon waard, hij ÖJ geestelijke, religieus of lede. J. Onderscheid maken tussohen religieuzen en nletrreligteuzan ls in strijd met de L.O.- wet. die alleen .onderwijzers" kent. 3. Hoofdcriterium bij de loonbepallng moet zijn net werk. de prestatie, niet de behoefte. 4. Voor zoover er rekening te houden ls Indien, ondanks de kleedlng-lnspectle toch nog Iets zou moeten worden aan geschaft. kan dit bU het .Stlchtsch Evacl jtle-comlté voor Rotterdamsche kinderen" (Secr. Dalweg 48. Zeist) wor den aangevraagd. Schoolgelden worden te zijner tijd tusschen de gemeente en den gedelegeerde voor de kinderevacu atie van de gemeente Rotterdam verre kend. Eventueele noodzakelijke dokters kosten kunnen ook ln rekening worden gebracht. De reiskosten van en naar Rotterdam worden gedragen door de gemeente Rót- een vertegenwoordiger van de slagersorgaii' sa tie. M. v S„ als bemiddelaar optrad en men had na deze bespreking den Indruk dat verder alles in kannen en kruiken was; de filiaalhouder aanvaardde het ontslag ra de directeur stond hem toe. nog enkele weken van het woonhuis gebruik te bbjven maken. De verdediger, mr. Versfeit, had den fili aalhouder tijdens dit voorspel reeds voorrich- Bvenwel ging de fraude door. A tn dto Op- bouwdienst werd voor f86t gris «td. wslha post met f#M werd geboekt Hak December waren er opnieuw onrcgelitmilgbf l«i en dit maal ging het om een veel grof az bedrag. Nu wilde do directeur den fillaa houder in leder geval kwijt, maar nog s<M Is niet op grond van fraude. En daarom weid hij «et- slagen op grond van een dog verat m. Mr. Verefeit vond den ontslag* ie bljioe- hlj voldaan over zijn Reeds hebben enkele Ingezetenen zich bereid verklaard als tusschen persoon op te treden en zijn zU er gelukkig reeds ln geslaagd, enkele Rotterdammertjes ln gezinnen onder te brengen. Tot hen kunnen Amersfoorts Katholie ken, wier hart zich gedrongen gevoelt aan dit prachtige doel mede te werken, zich wenden. Voor de Stadsparochleën ls dat de heer R. Visser. Nleuwstraat 4 en voor den .Berg" de heer J. Visser. Utrecht- scheweg en mevr. J. Glesen-Vlsser, Utrechtschestraat 48. Dat ill succes mogen hebben! Als ik dit geweten had, sou mtjn era hebben geluld." besloot de Ar De kantonrechter zal over ran "JJuSTAM" jn directe n „meenschap. Illustratie uK „511, de Strandjutter" tuitg. CaUenbach. NVkarkl, waarvan het origineel te sten ItopOe Ptock-tentooMclltng In het aiuehute te Amenfoort. AMERSFOORT NUMMER 52 WAARIN OPGENOMEN HET „WEEK B L A O VOOR BAARN" VRIJDAG 4 APRIL waarin opgenomen het KATHOLIEK NIEUWS EN ADVERTENTIEBLAD VOOR EEKBLAD VOOR BAARN" DEKENAAT AMERSFOORT. ALSMEDE VOOR BAARN E.O. DE GOEDE WEEK T\E JUICHTONEN fan Falmaondsg waren nog niet verstomd, óf dc feestdag van d«n Heer was reeds ten einde, en dagen van smaad en schande tonelen volgen. t Diepste leed van den Verlosser was *Un onteerlng: want ware eer ls 't groot- We geluk der stervelingen; zU staat bo ven eer en goed. de ruggegraat der pep soonltjkheld. En wie kon niet meer aan spraak maken op eer dan de Zaligmaker, Die Zijn eer niet aan de menschen ont leende, maar Die zeggen kon: ..als ik ntl) zelf zou verheerlijken, dan was mijn eer tilete; maar t ls de Vader. Die mij eert." Hoe zUn wij menschen toch bezorgd 'oor onze eer. wr-f zijn wé toch diep ge krenkt, als men ons ln onze eer aantast. Maar WeUt een eergevoel mo~' dan de Zaligmaker ln zUn hart beslotc hebben, HIJ, de Oodmensch, Dien de Vader met eer en heerlijkheid gekroond heeft. Is 't niet, alsof de Moederkerk door de paarze bedekking der kruisbeelden den diepen smaad des Heeren voor haar kinderen verbergen wilde. Hoe zijn de menschen omgegaan met de eer des Heeren? Slavernij ls altijd een schande der menschheld geweest We veroordeelen 't gedrag der broeders van Jozef van EgTPte. maar werd Christus nltt even zeer verkocht, versjachterd door zUn broeders, de Hoogepriesters, door zijn OlKhgenooten. verkocht voor de luttele prils van- 30 zilverlingen, de goedkoopste prijs voor een slaaf? Verraad ls een groote schande: zij blUft kleven aan familie, aan 't vaan del! Christus verdroeg 't verraad van een Judas, zooals HIJ al eeuweg lang 't verraad van vele zUner kinderen dulde. Wat een smaad die gevangenneming 1 HIJ moest concurreeren met Barabaa en 't opgehitste volk elschle zijn bloed. ..Ja. HU werd onder de msldadlgers gerekend.'' Toen Lodewljk XVI aan den voet van t schavot stond, ontvlamde nog eenmaal dc koninklijke trots van de Bourbons en hU vroeg zUn beul: .Houdt gU ml) voor een misdadiger?" Alsdan naderde hem de priester en fluisterde hem toe: .Sire. vóór u liet een aader dezelfde smaad over zich heengaan. Jezus." Als de Koning dat hoorde, verhief- hu zijn oogen ten hemel, als wilde hU zeggen: „heeft God dat geleden, dan kan ook een koning van Frankrijk aat verdra- Wat een smaad dat verhoor, dat on rechtvaardige proces bU de Hoogeprles ters. bij Pllatus en Herodes! met de eer van God! Dikwijls wordt God verkocht voor een luttele prijs van de ellendigste slavernij, Dr. Sonnenscheln kreeg eens een briefje van vijf mark In handen. Toen h'J het vuile papiertje wat nauwkeuri ger bekeek, zag hU op de eene zijde de verschrikkelijke woorden: „voor dit pa piertje verkocht lk mUn onschuld", en met de onsohuld de sleL Dikwijls wordt Christus verraden door 't breken der Doop- en Vormselbelolten. door afval en bestrijding. Dikwijls wordt God. Zijn genade, ZUn woord en ZUn wei ln ons met boelen geslagen, ln de onwaardige boelen van zonden en hartstochten, zinnelijkheid en hebzucht. Wat blijft er dikwijls over van de blijd schap en de vrijheid der kinderen Gods, Het Nederlandsche Lied ..Het goede volkslied is een rijk natio naal bezit van hooge cultureele waarde" lezen we ergens ln een advertentie waar in de door dr Jop Pollmann bewerkte bundels ..Het blonde Riet". .Het lachen de Water" en „Dc blijde Bongerd" wor den aangeprezen. Men ts gewoon, sommige reclameteksten met een korreltje zout te nemen, maar wanneer men eens nagaat op welk mis selijk ratjetoe de Nederlandsche ..caba retiers" en radiozangers ons de afgeloo- pen jaren hebben vergast, en men zingt dan eens een der frlssche liederen uit de genoemde bundels, dan voelt men dat de uitgever geen letter van zijn re clametekst teveel heeft geschreven. Jan van der Putten schreef ln het Jongste nummer van DUX. het bekende tljdschriit op opvoedkundig gebied, een beschouwing over .Het lied ln Neder land", waarin hU constateert dat het Ne derlandsche volk zoo aan den buiten kant blijft, niet van binnen uit zingt. ..Dux" gaat dan als volgt verder. Allen die rich hebben gegeven aan xaak van het volkslied, weten, dat arbeid van Jaren noodjg is. om een omineks de gerichtheid van den smaak tot sta.' brengen Want tenslotte heelt het goede Onderwijs-sa la rissen uit. begrip cnlstoat omtrent het wezen van hel volkslied. De grootste bloei van het volkslied log In den lijd van de gebonden gemeenschap Hot kon door iedereen gezongen worden, omdat dit het kunstlied niet naar de oor" en dus om rijn eenvoudige techniek iedereen te ringen was. Doch die eenvoud ln techniek ls in het oude volkslied terlljk gehanteerd, toodat Juweeltje» Monden van werkelijke volkskunst. Greote nchiten rich niet te gering or t volkslied te geVen, n als zU hun te n onthielden instrumentale huismuziek voor fluit. *V^ue da»™ 18 de a,stftnd tU8^lan kunstenaren en volk lot Dit behoeft ons niet te verwanderen neer «U op alle andere gebieden de» a Tte«tnïMHet mwt^wri^ransemprYtend iBfttsuurgrgs bewu»tri)n «al ook den opblori ran hst volkslied mogelUk maken. ornaat dit dan "dh'mmW ««^"tuasehan granseiuchap*. rin en volkslied moet HJ dc beoefening van het volkslied steeds voor oogen worten go- 5. De religieuzen-onderwijzers hebben tijd behoord tot de lsagsMxsoldlgdon bespaarden daardoor den Staat sommen gelds- eeste onderwijscongregaties heb- 10 Jaar gebrek geleden. rechtmatig loon hun onthouden - Nog nooit Is bewezen, dat religieuzen, onderwijzers zooveel minder behoeften heb ben dan niet-rellgleuzien. men denke o.o. orme sommen die bun de oplei ding kost. 8. Hebben onderwijscongregatie» een leln gedeelte van hun ai het onderwijs, dan i dienst en ten bate v» 9. Wie de Invoering v w bij de 'loonbepallng schled ls, goedkeurt, quentle aanvaarden, aat Inkomen hebben dan KANTOOgBOEKHANDE HET VULPEN HU IS Lanfeibaat 65 t.o- Krommes treat. Telef. 4626 Een Rotterdamsch kind.,. vraagt Uw gastvrijheid re „loon naar. behoefte* als doorslaggevende factor te aanvaarden, dan nog sou 40 pet mindering voor de religieu zen veel meer rijn dan rij-dragen kunnen. Lijnrecht tegenover de meening van Fr. Rombouts staat die van .Het Ar beidsfront". Naar de meening van dit orgaan gaan de maatregelen Inzake de religieuze leerkrachten bij het onderwijs nog niet ver genoeg. Dit blad van de N. a B. verklaart, dat ..de kloosterlin gen. die uitsluitend voor het welzijn van hun gcloolagenooten zUn aangewe sen. die derhalve ln kerken en klooster* ongetwUfe'd zegenrijkén arbeid' ucnen verrichten, thans nog staan ln dc school op plaatsen, welke door anderen moeten oorden Ingenomen Als sU uit dc school verdwijnen, sal de werkloosheid onder de onderwijzers tot het verleden Dr. Joe. de Boer komt tegen zulk een redeneering li* .He Volkskrant" niet kracht en klem op; Katholiek Comité van actie „Voor God" EEN NATUURLIJKE WET TOEGEPAST „Wie God bemint, moet ook ajn broader beminnen". O J°*n- 4,21). De naastenliefde is maat. ■taf der liefde tot God. Liefde tot God en liefde tot den naaste zijn van elkaar afhankelijk: de eene stijgt en daalt met de an> dere gelijk het water in buizen, dia onderling verbonden zijn. De liefde tot God *n tot den evennaaste ia geen soeteljjk gevoel, maar mannelijke daad. P. Richard Grif

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1941 | | pagina 1