DE KLOKKEN VAN ST. JORIS
DE EEMBODE
VRIIDAG 2 MEI 1941
KERKBERICHT VAN „DE EEMBODE" VAN 2 MEI 1941.
REDACTIE EN ADMINISTRATIE LANGEGR. 26 AMERSFOORT - TEL,. 4425
EPISTEL EN EVANGELIE.
3D, ZONDAG KA PASCHEN.
.to m ito trie; van den H. Apostel
Petrus, l Petr. 2, 11—19.
flhtofden. m vermaan V. als pdgrims
f*» "eemcWagon, a verre te houden
■ail de vioescfceUjke lusten, die strijd
■ocsen tegen de ziel,
LeWt onder de heidenen een voor bee 1.
*8 leven, opdat ze w goede werken,
wvvarovoc zo thans u ads boosdoeners
fatoren, zullen Jeeren kennen op den
to ito beaocking, en dan glorie zuSen
WW* onderdanig aan leder niensctK-
ito gewag om 's Beeren wilaan den
toning alj opperheer, aan dé tandvoog-
«to aks rijn gezanten, om de boondoe
ners te straffen en de goeden te prijzen.
Wa»t het ls de wil van God. dat ge
*>or hei goede to doen. het onverstand
krengt.
Doet bet als vrije mannen, niet als
taenachen, die de vrijheid als een dek
mantel der boosheid gebruiken, maar
ids dienstknechten Gods.
Houdt aJle menschen In eere, hebt de
gemeenschap lief vreest God, eert den
GO slaven, woest onderdanig aan uw
meesters met alle ontaagniet alleen
aan de goede en vriendelijke, maar ook
vui de lastige.
Want dit ls «en welgevallige daad.
wanneer men uit gewetensplicht tegen-
Te d
onnes 16. 16—22.
i tijde sprak Jezus tot Zijne
HOOGLANDERVEEN
PAROCHIE 8T. JOZEF.
Pastoor HENDRIKS.
Buigemecster van Tuyiatraat,
Tel Nljkerkerveon 286.
3e ZONDAG na Pasohen. Uitreiking van
_e H. Communie om kwart over 7. B uur
Vroegmis. Half 11 Hoogmis ter eere van den
Collecte ten bate van eigen Kerk.
uitstelling. Half 8 Lof met Rozen
hoedje voor do overledenen en Mclmoand-
ocfening^tn Litanie van Alle Heiligen voor
leerlingen
Ben weinig tUds cu ge ziet Mij niet
meer en weer oen weinig tljds. dan suit
ge MU terugzien
Sommigen Zijner leerllneen zelden dan
tot elkanderWat betcckent toch. wat
HIJ ons zegtEen weinig tUds en ge ziet
MU niet nicer, en weer een weinig tijds.
dan zult ge MU terugzienen lk ga
heen naar don Vaoer
Ze zelden dus Wat bedoelt HU toch
met een weinig tUds WU weten niet
waarover HU spreekt.
Jezus begreep, dat ze Hem vrilden on
dervragen: en HU sprak tot hen: Vraagt
ge U onder elkander af, wat Ik zelde
Een weinig tljds en ge ziet MU niet meer,
en weer een weinig tUds, dan zult ge
MU terugzien
Voorwaar, voorwaar. Ik zog UGU
rold zal zich verheugenen ge zult
overstelpt zUn van droefheid, maar uw
droerheld zal ln vreugde verkeeren
De vrouw ln barensnood heeft smart,
omdat haar uur ls gekomenmaar wan
neer ze het khid heeft gebaard, dan
denkt ze niet meer aan haar naweeën
van Wlidschap, dat er een menseh is
geboren.
Ook gij ri
PAROCHIE VAN DEN H. ANSFRIDUS
Jacob Catslaan no. 28b.
Pastoor: Deken P J M Sandkuyl
Postgiro no 93297.
Jacob Catslaan 28 Telefoon no. 5923
Zondag, De H.H. Missen om half 8,
0 uur en om hall' 1< plechtige Hoogmis
ter eere van St. Ansfridus, patroon van
onze kerk. Schanleollecte voor de St.
Paiila-Stlchtink. Om 6 uur plechtig Lof
met feestpredikatie en gebeden voor de
Meimaand.
Deze week eiken avond 7 uur Mei-lof;
Donderdag biechten
van de Se klas.
Vrijdag biechten voor
de 6c klas.
de jongens van
Uit de parochie-registers:
HuwelUksafkondlglng: 1 Pletcr Alber-
tus Driesman en Dirkje Theodora Groe-
PAROCHIE VAN O.L. VROUW HEMELVAART
Longegracht no 36.
Pastoor A W J Spitzen.
Langegracht no 37 Telefoon 5854
Zondag. H.H. Missen om half 8 en 9
uur plechtige Hoogmis. Om II uur ge
lezen H. Mis; 4 uur plechtig Lof.
In de Meimaand lederen avond om 7
Dinsdag 8 uur gezongen Antonluamls.
Woensdag 8 uur Congrega'tie voor de
Zaterdag v
4 tot 9 gelegenheid o
Uit de parochie-registers:
Gedoopt: Antonlus. -. van Hannes
Poort en Johanna Kurver; Maria An-
tolneita. d. van Hendrik Bcblng en An
toinette van Hooft; Lucia Geertrulda
Helena Juliana, d. van Johannes Plug
en Gerarda Veenendaal.
PAROCHIE VAN DEN H FRANC. XAVERIUS
Pastoor w A. J. M Oostveen
Zand do 29
't Zand oo 31 - TelefooD 6625
Giro 116328.
Zondag. 3e na Paschen. De H.H. M
sen te 6.30 en 7.30. Te 8.30 hernieuwing
der Doopbeloften, gevolgd door pi ge
zongen H. Mis. waaronder pi H. Com
munie dor kinderen. Te 10.45 nog een
stille H. Mis. Collecte voor de Ar
De gclojvlgen die onder de H. Mis
8.30 wenschen te communlceeren wor
den vriendelijk verzocht eerst dan tot
de H. Tafel to naderen, nadat het laat
ste kind op z'n plaats ls teruggekeerd.
Te 4.30 Lol. waaronder Akte v. Toewij
ding aan het H. Hart. opdracht aan
Maria en Te Deum. Na het Lof het
lied: .Aan U Koninglnne". No. 16.
Donderdag te 10 uur gez. H. Mis voor
Bruidegom en Bruid (Knyn-Peters).
Vrijdag te 4 uur gelegenheid om te
biechten voor de Jongens van de 2e. 3e
en 4o klas.
Zaterdag van 330—8 gelegenheid om
te biechten. Deze week eiken avond te
7 uur Meimaand-oefening. Er zal gezon
gen worden lied no. 69 en 79 uit „Zingt
allen mee".
Uit de paiochie-registers:
Gedoopt: Johannes A li toon, z. v
Gerardus v. RooUcn en Joanna v. As
Vooralen v. d. H.H, Sacramenten der
Stervenden: Antonlus de Vries.
In den Heer overleden: Eerw. Broe
der Franclscus; WUlebrordus Theodoras
Huurdeman (te Amsterdam).
Ondertrouwd: III Jacobus Caspar
Krüjn en Wllhelmlna Anna Antonla
Gehuwd: Petrus van der HeUden
Catharina Claslna
PAROCHIE VAN DEN H. HENRICUS
Paulus Borstraat no 41
Pastoor: J H Hnoyman.
Matthias Withoosstraat no 34
Telefoon 4831 - Giro no 84824
Zondag. RH. Missen om 7 uur en 830
uur, 10 uur Hoogmis van het Bescherm-
fcest van St. Jozef. 6 uur Lof.
Door de week lederen avond om 7 uur
Meimaandlof.
Zaterdag om 11-30 uur voorbereiding
voor dc kinderen van het vierde her-
Janr. Gelegenheid om te biechten
4 lot 0 uur.
Dagelijks de H.H, Missen om 7
Uit de parochie-registers:
Antonlus Adrlanus v. Vulpen en E
dina v. Drie: Martlnus, z. van Jacobus
Gerlag en Elisabeth v. d. Ven.
Bediend: Hendrik v. d. Brake!
ACHTEVELD
T Znloidag do H, Mis-
I. blechthoorcn 4
wllze bidden tot den goeden God, opdat
HIJ hun de noodige wijsheid en voorzich
tigheid, tact en oordeel moge
voor het goed volbrengen van
heve. tank.
Nieuwe deelnemers aan deze gebcdsac-
e kunnen op aanvrage steeds gratis
Intentie-formulieren bekomen bU den
Natlonalen Secretaris van S. P. L.,
Mgr. Th. M. P. --
Vrede.
•mandag de H. Mis 1
stichting. S uur uitreiking
Zaterdag, gelegenheid ot
HOOGLAND
PAROCHIE ST. MART1NU8.
Pastoor W S J. DE JONG.
Kerklaan. Tel. 223.
ZONDAG, half 8 de plechtige Vroegml
11 uur de sUUe H. Mts. 5 uur plechtig L<
waaronder opdracht aan hot H. Hart en c
Allerh, Maagd Maria, de Lofzang ..1
Maandag, lsto H. Mis op Leo's Oon
kwart voor 9 2e H. Mts. Half 10 en half 1
Catechismus op de scholen.
Efasdag. 8 uur lsto R Mis. kwart voor
2e R Mts.
Woensdag, kwart voor 9 lsto H. Mts. ha
10 gez. Huwelijksmis, Half 10 en halt
Catech. op de scholen.
iderdag, 8 uur lsto H. Mis, kwart vo<
**-" f" Catech. c
5, HBlf 10 ei
If 10 ei
Vrijdag. 5
R Mis.
scholen.
Zaterdag. 8 uur lsto H. Mis. kwart voor
2e R Mis. Blechthoorcn van 4—8 uur. 8
ar lof met Rozenh.
RETRAITEN
'oensd. 21—24 Met (Waaronder Hemel
vaart). (Te bespreken).
Dinsdag 27—30 Mei. Gehuwde Dames.
Juni.
Zaterdag 1—4 Juni (Pinksteren). Mann
en Jongem.
J. man ln 't volle leven" ls bedoeld
>or jonge mannen van 17—25 Jaar.
Zich aan te melden bU de Directie.
Tel. K 349040G6.
10.000 dubbeltjes voor
Pater deVflde
Eindbedrag van
verantwoording
M. L.
Totaal f 410.70
Giften, gestort aan bet kantoor
X Eembode" ot op onze girorekening
44234 met rermeldlng: „Voor Pater de
of gestort bU de onders van
Pater de WUde. Schlmm Mpcnnlnckstraal
"2 of bU Pastoor W OosHeen, pastorie
Zand 31 (giro 116328 met aparte
eldlng) zullen ln ons blad worden
LITURGISCHE
KALENDER
(Week van 4—10 Mei)
Zondag 4. Wit. 3o Zondag na Paschen,
Tijdeigen, Mis Jubilate, 2e geb. H. Mo
nica. 3e geb. Oct. H. Jozef. Credo,
Pref. van Paschen.
Vespers van dezen Zondag.
Maandag 5. Wit. H. Plus V, 2e geb. Oct.
H. Jozef. Credo. Pref. H Jozef
Dinsdag 6. Rood. H. Joannes 7.d. LaUJn-
sche poort 2e geb. Oct. H. Jozef Cre
do Pref. v.d- Apostelen.
Woensdag 7. WH. Octaafdag H. Jozef.
Mis als op 30 April. 2e geb. H. Sta
nislaus. Credo. Pref. H. Josof.
Donderdag 8. Wit. VerschUnlng H. Ml-
chaël Credo. Pref, v. Paschen.
Vrijdag 9. Wit. H. Gregorius v. Nazlan-
ze. Credo, Prof. van Paschen.
Zaterdag 10. Wig. H. Antoninus. 2e geb.
H.H. Gordlanus enz.. Pref. van Pa
schen. 2e geb. H. Antoninus. 3c geb.
HB. Gordlanus enz. 4e geb. voor den
HET ONVERGANKELIJKE
KONINKRIJK
zoekt, n
BIJ 'T EVANGELIE
3e Zondag na Paschen
slagwoord geworden.
scliUnt. dat de menschen elkaar
gevonden hebben. Leed, angst en
brengt ons menschen altüd dichter bU
elkander.
houden maar!" 's Is de uiting
soort natuurlUke deugd van
efde, van medevoelen. een
deugd die bUzonder nü begint te bloeien.
.Moed houden maar!" De banketbak
ker heeft het op z'n taarten gespoten;
de bloemist laat hel drukken op de
linten van zUn bloemstukken. De koop-
roept het vanuit zUn kraam de
t over. Fn als men vastzit met de
politieke problemen, welnu dan sluit
men zoo n gevaarlUke cpnversatie graag
met „moed houden maar!".
„Moed houden maar!" zegt de eene
hulsmoeder tegen de andere, als ze haar
|H heeft afgeknipt, 't Gaat
J of men coupons afknipt.
die verzilverd moeten worden bU den
bankier, De bon dwarrelt weg op de
lange, diepe zucht: .Moed houden
Inwoner van onze stad staal
op de plano- een beeldje, voorstellend
een ouden monnik, medlteerend en in
zUn hand houdend een doodskop. Een
grappenmaker schreef, al jaren geleden,
op het voetstukje van dit kleine eer
biedwaardige standbeeldje de woorden:
„Moed houden maar!"
Ja. 't doet ons toch wel goed als we
•t hooren, en die 't zegt heeft er zelf
ook deugd van; laten we dt
deze manier elkaar helpen om moedig
door de mi6ère heen te komen.
Christus zelf heeft ook eens zoo
gezegd, waardiger en met groote
zagszekerheld. 't Was den avond
zUn sterven, en HU zat bU z'n Aj>
len. Zoo Juist had HU zUn dood
eens aangekondigd en z'n Apostelen
waren bedroefd. Dan klinkt heel be
moedigend ZUn stem: GU zult bedroefd
droefenis zal ln vreugde
1-, uil.";
Hem.
Christus c
Christus had dus in gewoon Hol-
.ndsch kunnen zeggen: „Houdt
alles komt terecht".
En werkelijk, dat zegt HU ni
practlseh zoo: Moed houden maai
t terecht! Alleen vraagt hU v:
beetje meer vertrouwen o
et er rond om ons heen
het schijnt
i ln den steek laat,
-- - —et ongerust. Christus
heeft noch in verstand noch ln
noch ln ZUn voorzienigheid mem
lUko afmetingen; als God ls Hij ln alles
onbegrensd, eeuwig en aan dat kleine
beetje wereld-tUd komt toch een einde.
En wie dan 't laatst lacht, lacht 't beste,
en lk denk dat dit God wel zal zijn
met de Christus als rechter en de
rechtvaardige ais zijn verstandige
„Moed houden dus"! Als we de oplos
singen der ellende niet belevpn mis
schien. dan zullen we het toch altijd
nog goed krUgen hiernamaals waar al
léén God baas ls, een héél goede God.
ook ln de geschiedenis
ie diep men de primitlef-
beschaving ook onder-
ilmmer een volk aantref-
Godsbegrip ver:token ls.
Reeds de oude geleerden Plutarchus en
Artemldoraa relden, dat er wei steden
zonder muren, maar geen volkeren zon
der eenlgen vorm van Godsvereerlng be
stonden. Of men zulk een primitief Gods
begrip nu aanduidt als ..den oergrond
van alle bestaan". ..het ware zUn het
„hoogste good" of men één God of een
veelgodendom aanneemt, het ls duldelUk
dat alle volkeren zich bewust zUn. dat er
een hoogere Macht bestaat, waaraan zU
onderworpen zUn.
Dit Godsbegrip bleet bU primitieve
volkeren Iets vaags en onbepaalds. Hel-
densche - ook zeer ontwikkelde vol
keren vervielen tot een veelgodendom,
doch het Joodschc- volk heeft altUd ln
het bestaan van één God geloofd. Hier
voor heeft Jahweh alÜJd streng ge
waakt en als de Israëlieten zich tot een
offerdienst aan valsche goden Heten ver
leiden. werden zU door de profeten
steeds streng berispt en door God zwaar
gestraft. Hadden de primitieve en bei
dt nschc volkeren geheel verkeerde be
grippen van Goo en vereerden zU daar
door valsche goden, het Joodscbe volk
diende Jahweh als den éénen waren God.
Maar de Joden beschouwden Jahweh
voornamelUk als den strengen Wetge-
- er. wiens geboden zij nauwkeurig had
den le onderhouden. De verhouding van
mensch tot God als van kind tot Vader
was woUswaar ook ln het Oude Verbond
bekend, doch de GoddelUke Verlosser
heeft op deze verhouding sterker den
nadruk gelegd. HU Is naar SL Paulus'
woord „Middelaar van een Nieuw Testa-
ment" tHebr. 9, 15) geworden en heeft
een eigen onvergankelUk Koninkrijk ge
sticht. Het ls dit KonlnkrUk waarvan de
zelfde Apostel zegt: „WU dus. die een on
vergankelUk KonlnkrUk hebben ontvan
gen wU moeten vastbouden aan de ge
nade en daardoor God dienen zooals
Hem welgevalUg ls: ln vromen eerbied
en ontzag" (Hebr. 12. 28).
Dit onvergankelUk Kpnlnkrijk wordt
ook het Nieuwe Testament genoemd. De
ze laatste uitdrukking wordt dikwijls ge
bruikt. zonder dat men over de diepe b*
teekenis dezer woorden nadenkt. Men
kent het begrip: Nieuw Testament bUna
uitsluitend als den verzamel;
de vier Evangeliën, het Boek der Open
baring. dc Handelingen en de Brieven
der Apostelen, ln tegenstelling tot de'
vele H. Boeken waaralt het Oude Testa
ment bestaat. Men vnt oezc uitdrukking
aan echter veel to eng op en als St Pau
lus ln zUn zelfden Hebreënbrief over Je
sus Christus spreekt als over „den Mid
delaar van het Nieuw Testament" (Hebr.
9 15) dan werkt hU 't begrip testament
nauwkeurig uit. HU zet uiteen, hoe een
dood van hem die het laat opmaken; het
eerste testament (het Oude Verbond)
werd ook met bloed mjewijd, want toen
Mozes de voorschriften der Wet aan hol
volk had Afgekondigd, nam hU bl"Ud van
kalveren en bokken met water purper
wol en nysop, en De.irrenkcldc het boek
zelf en heel bet volk. tcrwUl hU sprak:
..Dit ls het bloed van het verbond, dat
God met u heeft gesloten".
Het Nieuwe Testamont dat Jesus Chris
tus ons heeft gebracht, ls eveneens met
bloed bezegeld en wel mot Zijn eigen
Kostbaar Bloed- Dit Bloed werd de losprUa
waardoor u4j deelachtig zUn geworden
aan de genaden der nieuwe hellsbedce-
Ung. En dit Testament dat HU ons na
liet. dit Verbond dat HU met cos aan
ging. ls onvergankelUk: en de erfenis die
do Verlosser ons hierin schonk ls van
allerhoogste waarde en van eeuwige duur
zaamheid, zoodat St. Paulus niet aarzelt
van een „onvergankelUk KonlnkrUk" te
spreken.
Door dit Verbond werd een allerinnigst
verband gelegd tusschon God en mensch;;
de Christen ls hierdoor ten nnuwste met
Christus- en de GoddelUke dingen ver-
eenlgd en heeft dc zekerheid dat God
tenvolle ln zUn ziel werkzaam is. Was»(
neer men de bovennatuuflUke heilsorde
die Christus tot stand heeft gebracht,
aldus beziet, krijgt men een breeder en
tevens zuiverder kUk op de bcteekenls
der geestelUke werkzaamheid die nog
voortdurend van den Zaligmaker uit
gaat. Meer dan do Oosterling heeft de
Westerling aanleg de boteckenls van
eigen persoonUJke daden te overschatten.
Al heeft de eerste Bisschop van Jcrusa-
gelecrd, dat het geloof zonder
de werken dood ls. wU zien wel eens tc-
lUke waarde onzer goede werken nlel
an onze eigen modewerking als-
GofidelUkc werkdadlghold te
danken ls. Het Is God die het wille,) r.o
het volbrengen ln ons uitwerkt. Toenc-
volmaaktheid betcekent eon
voortdurende groei van 't bovennatuur-
Uik leven, een toename van geestelUke
genadenrijkdom. welke schatten men
vergaren kan zooals eon zakenman
winsten: want deze groei hangt
vooral van den GoddeUJken WUnstok af
waarop wU zUn geënt en die het bo-
vennatuurUjk levenssap ln de nerven der
ranken doet stroomen. Het persoonlUk
aandeel en de persoonUJke medewerking
mogen wU geenszins uitsluiten, want
dan zouden wU vervallen tot dc dwaling
van het Lutheranisme of van het Qule-
tisme. maar wij mogen ze van den ande
ren kant ook niet overschatten. Laten
wU nooit vergeten wat Christus tUdena
rijn aardsche leven voor ons heeft ge
daan. want daaraan hebben wU te dan
ken hetgeen wU thans bezitten en zUn.
Lang voordat iemand van ons het le
venslicht had aanschouwd, had Hij op
Catvarië zUn oogen ln den dood geslo
ten; had Hij de verzoening tussehen Va
der en menschheld tot stand gebracht
en had HU 't Nieuw Testament met ZUn
H. Bloed bezegeld
ln o:
n ujd vi
Motieven.
Men kan zich verheugen over
veel dingen. De vraag ls ot die
vreugde gerechtvaardigd ot gepro-
porttonneerd ls. Belde voorgaar
den moeten vervuld ztin. wil de
vreugde reden van bestaan hebben.
Zijn zij niet vervuld, dan is de
mensch die zich verheugt, een
dwaas. Alles is onderworpen aan
af meting en a/hankelUk
cn motie/. Ook de vreug-
.Lichtflitsen".
GEBEDSACTIE S. P. L.
„Dat de Oversten der semina
ries diep doordrongen mogen
zijn van hun verantwoordelijk
heid".
Voor de maand Mei beveelt het Pan-
seUjk liefdewerk van den H. Apostel
Petrus voor de opleiding van een Inland-
sche geesteUJkheld In de missielanden
bovenstaande Intentie aan.
De opleiding van lnlandsche priesters
uit wier midden de bisschoppen even
goed als de gewone zielzorgers moeten
voortkomen, die de Kerk ln hun land
zulUu lelden en besturen, stelt de mis
sionarissen voor zeer groote moellUkhc-
den en voor groote problemen, omdat'
volgens do verlangens van den Paus de
candldaten. Intellectueel cn nég meer
moreel, een vorming moeten ontvan
gen. die solUk staat aan de vorming der
priesters in de beschaafde landen
Dc verantwoordelijkheid van dc lei
ders dei seminaries ln de missielanden
voor de vorming van goede en heilige
priesters ls dus bUzonder groot en ls
alleen te dragen met een overvloedige
hulp van Gods genade; daarom zullen
wij ln de maand Mei op heel bijzondere
Zóó kan het gebeuren!
Ate God vandaag eens zou
ingrijpen
Bij slapte nijdig de kerk uit.
Het was Paasobzaterdag en hij had
lang op zijn bcart moeien wachten aan
den biechtstoel. Maar het was hem erg
tegengevallen: de priester bad hem
vrlendelUk vermanend, maar zeer beslist
gezegd, dat hU bem niet helpen kon als
hU niet vast wilde beloven zün tegen-
natuurlUk leTcn ln bet huwelijk te ver
anderen en eerUjk rijn pUeht le doen.
Endat had bU niet willen beloven.
Opgewonden cn wrevelig stapte bU
voort. „Ja, die priesters hadden goed
praten: zonder zorg voor hel dagcUjkscli
brood was het hun gcmakkcUjk le
gen wnt O. L. Heer In het huwcUjk
onder zware zonde verbiedt. Maar. wal
dat In zUn geval niet onmcnschelljk'.
ZUn vrouw was niet sterk, zjjn verdien-
sten waren niet groot, hU had al drie
kinderen, en dezen wilde hjj toch
fatsoonLUke opvoeding geven, Had
collega's op kantoor niei gezegd,
kinderen niet verlaten zal als zij den
hebben de heilige huwdUkswetten
te onderhouden, weike HU zelf Instelde,
HU had gewezen op het voorheeld van
lovelen, die niet ln betere oondlties
leefden dan hU. en die toch hun plich
ten volbrachten. En dan had MJ hem
gevraagd, hoeveel kinderen er ln rijn
ers huis waren? Tien. Een wa-
dle allen niet groot geworden en ge
lukkig door het leven gegaan, terwijl
Het ls ZOO schoou te leven ln een voort
durend offer voor de kinderen, die mou
liefheeft. Dus, de keuze mocht slechts
zUn: uw pUcht doen of u onthouden.
ioen hU tóch niet wilde beloven,
had dc grijsaard hem gewezen op de
mogclUkheid van een plotsellngen dood
in dien toestand HU huiverde bU die
gruwelijke gedachte.
Stilaan begon er in zUn geest meer
klaarheid te komen; hU
iu lichtelijk verwijten te doen
aoest (och eerlijk zUn tegenover God
Maar daar wilde Ml nu liever niet v
der aan denkenlater zou hij d:
nog eens goed over prakkezoeren.
later zou hij zien; hU zou In de t
hU o
i beul z
J het n
En 0
i zUn v
Het I
,t zij verder al
en zuster In het huwcUjk zouden leven?"
Dit alles had hU aan den biecht'
gezegd; maar de priester was niet te
bewegen gAvecst„Uw plicht,
pUcht bad hij geantwoord; en i
dal hU niet beloven wilde had hU
„schuifje" gekregen.
De frissche avondlucht bracht
opwinding tot bedaren; maar de kal
ernstige en taderlUke woorden van
grUzen priester konden niet uit
hoofd Nu hU alles nog eens rustig ot
ilaclit, moest HU toegeven, dat er
waarheid In zat.
Dr oude priester had gesproken
Godr «idcrlUkc Voorzienigheid die al
helpt waar mensehen '.(rijden, die
elk schaapje 'rijn wol meegeeft, die rijn
arbeldsvcrlicerlUkiiig
sUn wu genolgd persoonlijke prestaties te
overschatten en de waarde der geestelU
ke volmaaktheid af te meten naar het
Iwerk dat met bewonderenswaardige
1 energie werd verzet. In deze overschatting
lt een gevaar. WU zouden zoover
en kome i dat wU het contempla-
leven te ver bU het actieve zouden
achterstellen- Het valt niet tc beoordee-
of een actief of contemplatief leven
mensch ln feite hooger ln den hemel
brengt: dit doet er ook weinig toe, zoo
oog verliezen dat
het Christus ls die alle genaden heeft
verdiend en dat ons geestelUk leven voor
al door goddelUke inwerking broeder uit
groeit. Als men hiermede geregeld reke
ning houdt, krUgt men op de be teekenis
Christus' Verlossingswerk, dat HU
nog voortdurend in do zielen voortzet,
een zuiverder kUk. Wat wjj op geestelUk
gebied bezitten, hebben wij aan Chris
tus te danken- Voor leder inensoh die
naar hooger volmaaktheid verlangt Is do
Kruisboom van Calvarië de rUke schat
kamer waaruit ons elke geestelUke gave
wordt geschonken. Indien wU voortdu
rend overwegen wat Christus Is en wat
HU voor ons heeft gedaan, krijgen wU
een breeder begrip van de rijke erfenis
die HU ons in ZUn Testament heeft na
gelaten en van de schatten van het on
vergankelUk KonlnkrUk dat HU heeft
gesticht.
zichzelf
't Was rebeurd zooals alle ongelukken
gebeuren, onverwacht, onvoorzien, plots.
In gedachten was hij den drukken
weg overgestoken, had niet gemerkt, dat
ceu auto ln volle vaart aanstormde. HU
werd gegrepen en ueergesmakt
Dien avond baden drie kleine weesjes
ltt:n eerste gebedje voor de rielerust van
vader, die nooit meer terug zon komen.
Dien avoud treurde een schuldbewuste
ochtgcnootr In bittere droefheid, den
kende aan den laatsten tUd van zondig
huweUJkslcrcn. en ze vond maar een
troost: dat hU nog joist gebiecht had
vóór zUn dood. En do priester die in al
lerijl het II. Oliesel nog had toegediend,
bad met vertrouwen voor de ziel van
den verongelukte.
God ls oneindig barmhartig, ja
mtutr ook oneindig rechtvaardig.
Bij bel-u
I-uitgaven.
Br bevinden zich ln de Bibliotheken ven
Europa en Amerika 5437 B(|bels. die ui de
laren tUMOhen 1460—1500 gedrukt sthi
vel ln 124 verschillende uitgaven.
BUna de helft daarvan (21M Bijbels) stoat
,n DultscSie bibliotheken.
De bibliotheken van Frsnkruk beschikken
jvor 100 dezer Bijbeis. Engeland over 4MI
Oe Ver. Staten over 390 cn Italië ovor 288.
'443 Bijbels uit den t(|d voor 1600 zijn over
ie ^bibliotheken^ van verschillende ander*
Vervolger,s komen or nog zoowat UW BtJ.
bclexcmplaren by, die tot nu toe nog niet
:loor Blbllographen onderzocht zijn!
Van de. hierboven molding gemankte ó«tt
Bijbels rijn er 4500 in het Latijn, 702 tal hot
Dultsch, 89 ln het Itnlleanscb, 46 ln het
Bohcemsch en 18 ln het Franzch geschreven.
Het staat ontcgcnzeggelUk vast. ddt vóór
Luther de Bijbel In 64 LatUiuche. 11 Dult-
sche, 5 Italiaansche cn 1 Spaansche ultgavo
gedrukt ztln
Dc Dultzche Bibliotheken beschikken over
384 LatUnsche exemplaren vsn den B(ibel.
Frankrijk bezit er S23 van en de Vcreenlgde
Staten 200. Dc groolstc private verzameling
van Buboli heeft een CatlXornlÉr, mr Hun
tington genaamd, dc tweede groots!» beri'. de
Vorst Stolberg-Wermigrode.
Van de Strabo Bijbel, die tn 1431 m
Straatsburg gedrukt ls. rijn nog 177 exempla
ren over: van de Dultsehe Neurenbergbobri
uit hel jaar 1463 nog 161 exemplaren
De meest bekende Bijbel uil den Hjd voor
'-00. ls de Oiüenberg-BIJbel, waarvan slechli
'3 volledige exemplaren behouden zijn.
Volgens de tot nu toe gedane ondn-zooklm
cn verschenen in don t(|d tusschon 1500 nt
:S17: 46 Lotljnsohe bijbeluitgaven, wnnrvosi
nog ongeveer 4000 exemplaren voorhanden