De Eembode 50.000 Amersfoorters! I 55.lr JAARGANG NUMMER 19 lnb-gier*n do kerkelijke bijlage I kwartaal Zoogenaamde volksabonnementen 6 ets. per week. Prijsvcrhooglng toegestaan door het Dep van Handel. Nijverheid en f?r"pV,u'rt ond" No- 14953 N-P- d.d.22/J-'4l. REDACTIE EN ADMINISTRATIE: Langejtacht 28 Tel. «25 - AMERSFOORT. Postcheque- en Gironummer «234. Uitgave N.V. Uitgevers Mij. Neerlandti. J 1 WAARIN OPGENOMEN HET W E E K B L A 0 V O O R BAARN"' KATHOLIEK NIEUWS. EN ADVERTENTIEBLAD VOOR HET DEKENAAT AMERSFOORT. ALSMEDE VOOR BAARN EO. DONDERD. 14 AUGUSTUS 1941 Advertentieprijs per regel. T pM. regelmaat 45 m M br. 21 cu. Reclames tusschen tekaO dubbel tarief. I TffTO. SCHIJNCEL. bepaaldeltik verlengd wordC ln da kerkelijke bijlage, of elders alleenstaand. of op bepaalde plaats, minstens 25toeslag. PrUsverhooging toegestaan door het Handel. Nijverheid en Scheepvaart. BOLSJEWISME, WERELDVIJAND NUMMER EEN. DE KERK EN HET BOLSJEWISME In ome serie artikelen over het bolsjewisme als eerste en grootste wereldland, pubUceeren wij ditmaal een boeiende beschouwing, welke w(J T"\E BELOFTE van een GoddelUken ^Verlosser beschijnt de eerste blad- ïUde van de geschiedenis der mensch- hetd en een vertrouwvolle hoop op be tere tijden lenigde aldus het leeu over het verloren paradijs en begeleidde het menscheHJk geslacnt op ztin Uoo niv-u weg. totdat, in de volheid der tijden, de Heiland der wereld, op aarde Komende, de verwachtingen vervulde en het aan schijn gaf aan een nieuwe universeele beschaving, do christelijke beschaving, die onmetelijk verheven ls boven die, welke do menschheid voordien in enkele bevoorrechte naties moeizaam had be reikt. Maar als droeve nalatenschap der erf- zondo bleef de strüd tusschen goea en kwaad op de werela bestaan: de oude verleider heeft nimmer opgehouden de menschheid met bedrieglijke beloften te misleiden. Daarom zijn In den loop der eeuwen de beroeringen elkaar opgevolgd tot aan de omwenteling van onze dogen. —en kan zeggen dat zij in alle ,n gang jg oI ernst)g landen of wel reeds dreigt en welke in omvang alles overtreft, wat men in vroegere ver volgingen tegen de Kerk heeft ervaren. Gansche volken bevinden zich in ge vaar om terug te vallen in een bar- baarschhold. die ernstiger is dan die. waarin het grootste deel der werela bil het verschijnen van den Verlosser nog tor neer lag Met deze magistrale woorden begon Plus XI op 19 Maart 1937 zijn encycliek tegen het goddeloos communisme. Dit begin ls tevens de onenlljke ge loofsbelijdenis van de twee groote chris telijke waarheden van ertzonde en ver- „In het hedendaagsche communisme verschuilt zich op een meer uitgespro ken wijze een valsch verlosslngsldee Een pseudo-ldeaal van rechtvaardigheid. telllkheld ei broederschap ln den nr- eld doortrekt zijn gansche leer en zUn ganscne werkzaamheid met een zekere valsche mystiek welke aan de menigte door bcdrlegelijke beloften aangelokt een aanstekelijk elan en enthousiasme geeft" Wie de wereld- zoowel als de Kerkge schiedenis kent zal moeten beamen dat deze pauselijke karakteristiek als toets steen aangewend op de dwalingen van allo lijden telkens weer ditzelfde ele ment doet onderkennen, nml. een val sche verlossingsidee. Men heeft zich wel eens afgevraagd hoe het mogelijk was dat een geloovtg volk als het Russische door het com- In het Russische volk, in iedere Rus sische ziel leefde en leeft nog de oude droom van het duizendjarige rijk. de dwaling van het chiliasme. Telkens komt dit fantasiebeeld terug, niet alleen bij de Russen maar ook in de geschie denis der overige volkeren. In de chris telijke oudheid; in de middeleeuwen; in de moderne tijd. De'landbouwers van Sicilië b.v. waren ln de tachtiger jaren der iiegentiendc eeuw vast overtuigd dat het duizendja rige rUk voor de deur strnd. Lenin heelt, van deze droom, die leof- j||p geraffineerd S_e hl) bedoelt.. IP te brengen en het lijdelijke Russische volk heeft geineend dat de door Lenin ontketende barbarle en terreur de on middellijke inleiding zou worden het verhoo e rijk. d i zUn t geluk aan menschheid en maatschappij zou brengen (vgl MlUöp Miller „Fllhrer. Schwaoner und R»*-i- len" (MUnchen 1934) alsmede de artike len van dr. J. v. rieugteu b.j. o..-r Dostojewsky In de afl. Mei—Juni 1941 van „Studiën": „Zeer weinigen", zegt de Paus. „hebben dc ware natuur van het communisme doorschouwd; de meesien laten zich vangen door de bekoring van zijn schit terende beloften." (Ene. Dlvtni Re demptorist Daar komt nog bij dat dc wereldpers voor ei groot deel als ln een ware sa menzwering over hei communisme heeft gezwegen. „Wij spreken van een samenzwering, want anders Is het niet tc verklaren, dut een pers. die zoo gretig is om ok .l- kleinste voorvallen van het dagolUksche leven m het licht te «filmt - i heeft kunnen zwijgen over de gruwelen, die ln Rusiaiu. »..-a.c.i >.n ui een g.„i>i deel van Spanje bedreven zijn. en be trekkelijk zoo weinig spreekt over een zoo uitgebreide wereldorganisatie als die van net Moskousche Communisme. Dit stilzwijgen komt ten fleelc voort uit overweemsre' van r-n p'e' vèr--'»n- de politiek, het wordt begunstigd door sinds' lang de Christeioke sociale' orde i traenten te vernietigen iEnc.; Dlvim Redemptorist We zien nu tallooze gruwelfoto'r ver schijnen in alle bladen. Vele onzer katholieken zullen er foto's In terugontdekken zooals ln katholieke bladen of geschriften tegen het commu nisme reeds vroeger werden gepubliceerd Voor rtn Knlhnllpke Kerk Stond hCt afgetrokken ln Rusland den gepleegd zijn geen voorbijgaand verschijnsel ge weest. zooals men wilde beweren. Plus XI krijgt ln onze dagen de be vestiging van zijn ln 1937 geschreven „Men kan werkelijk niet zeggen (lat deze gruwelen een voorbijgaand ver schijnsel zijn. zooals dat elke groote om wenteling pleegt tc begeleiden, ol al leenstaande excessen van woede, die 'h eiken oorlog voorkomen. Neen, het zooals Wij die heden ln Rusland zien, waar dc vroegere samenzweerders en strijdgenoolen elkaar wederkeer!* ver scheuren; een terreur, die er toch niet In slaagt het bederf der zeden en zelfs niet het uiteenvallen van den maat- schappelljken samenhang te verhinde ren (Ene. Dlvlni Redemptori5). Een dergelijk systeem kan het lang volhouden, maar op den duur volgt toch de herrijzenis der anima naturallter Christiana Zoo heeft men bij het Russische volk dc godsdienst niet uitgedreven en zal mep die niet uitdrijven of uitroeien. „WU willen echter op geenerlel wijze een algemcene veroordeeling uitspreken over die volkeren van ne üuvje u.n,. voor wie WU de warmste VaderlUke ge negenheid koesteren. Wij weten immers dat velen van hen zuchten onder het Juk. dat hun met geweld ls opgelegd door mannen, die voor het grootste ge deelte vreemd zUn aan de ware belan gen van het land. en WU erkennen, dat vele anderen misleid werden door be- drleglUke verwachtingen. Het Is voor ons Katholieken een be moediging de pauselijke encycliek tegen het communisme nog eens te lezen, te herlezen, tc bestudeeren. WU hebben daarin een scherpe en juiste visie op het verderfelUke systeem op de gruwehjke dwaling in ai zuti ge volgen. Een dergclUk pauselUk stuk bemoe digt ons als wu zien hoe juist en feilloos de diagnose wordt gesteld van de kwaal; hoe deze diagnose wordt bevestigd door dc feiten die wij zien, door de gcjeurtc- nlssen die wij meemaken; als wU zien hoe weer de Paus door de loop der fei ten ln het gelUk wordt gesteld dan darrdoor ons vertrouwen ver- uselljtc woord, als dit zich -u, voorlichtend, den weg 'Uzend, ook duidelijk laat hooren cp ander terrein, over andere kwesties. In de H. Schrift, in de woorden van Kerkvaders, in de leer der Kerk. in de Encyclieken der Pausen, „vindt de ka tholiek op duidelijke wijze de grondbe ginselen van verstand en geloof ulteen- ■- -aai stellen zien de gevaren van staatsgedachte te beschermen. De ontrechttng en ele ver slaving van den mensch. de ontkenning van den eersten en bovenzmneiUken oor sprong van staat en staatsmacht, 't at- schuwelUk misbruik van de openbare macht ln dienst van het collectlvlstlsche terrorisme, zUn juist het tegendeel van dat wat overeenkomt met de natuurlü- ke zedeleer en den wil van den Schep- Er. Zoowel dc mensch als de burgorlU- maatschappU hebben hun oorsprong in den Schepper en zUn door Hem we- derkecrlg voor elkander bestemd; der halve kan geen van beiden zich onttrek ken aan de wederzUdsche verplichtingen, noch de rectUen van ae anaeie l-j.-l- loochenen of meknotten. De Schepper zelf heeft deze wederzUdsche betrek kingen geregeld ln haar fundamenteel» lUnen en het ls een wederrechtelijke aanmatiging, zoo het Communisme zien verstout In plaats van de GoddelUke wet. gebaseerd op de onveranderlijke beginselen der waarheid en naastenlief de. een politiek partUprogram op te stellen, dat uit menschelUke willekeur voorkomt en vol haat ls. (Ene. Dlvlni Redemptorist. gezet, welke h... tegen de dwalingen e: n gudioozen is op»c.. dat fraai "opgeziuenmasker ojf ons'lTa" ll.olleken geen Indruk. Zelfs als wc zou den lezen dat Stalin een concordaat wenscht, dan zouden we alleen maar begrUpend glimlachen. We kennen der gelijke methoden. WU zUn gewaarschuwd. WU letten op daden, od werkelUkheld en niet op comedle, op woordenspel of schoonschUnenue oelo.vCn. vankelUk ln al zUn ojfdezc'wfize'de vi plannen verborg achter zich goed ep aantrekkelijk zijn, wnar- bU zU soms ook dingen voordragon, wel ke geheel ln overeenstemming zUn met den christelUken geest en de leer der Kerk. Elders weer drijven zU de hul- chclarU zoo ver. dat zij het- doen voorko men, alsof het communisme In landen, waar het geloof dleuer eeworteiIs if dc beschaving hooger Is, èen ander, meer gematigd karakter zaï uitoefening van den godsdienst niet zal verhinderen en de vrijheid van go- weten zal respecteeren. Ook zUn er. die met een beroep op zekc.c die onlangs ln de Sovjet-wetgeving zUn Ingevoerd, daaruit concludeeren. dat hel communisme op het punt staat zUn program van strUd tegen God te laten heeft men dezer dagen gezegd. Neen. een gebed zonder de werken van sociale rechtvaardigheid, christelijke deugd, offervaardige waarachtige godsdien godsgeloof, het gebed uitingen van werkdadlgheld daad een onvruchtbaar gebed blUven. Maar... ook de wapenen kunnen het niet alleen af. Een strUd zonder gebed wordt ultelndeiUk een hopeloozc strUd. maar het gebed zonder wapenen kan Is het veis worden slechts uitgedreven door gebod en vosten." (Matth- 17. 20) Hoe begrUpelUk klinkt ons dan de pausclUke vermaning; „Ook het kwaad, dat thans de mensch heid kwelt kan slechts worden overwon nen door een algemeenen heiligen kruistocht van gebed en boetedoening: en WU bevelen heel in het bUzonder den cc-ntempiatleven orden, zoowel manne- lljken als vrouwelUken aan. hunne ge beden en hun offers te verdubbelen om van den Hemel voor de Kerk sterkte en bUstand af te smeeken ln den huldi gen strijd; af te smeeken ook de mach tige voorspraak van de Onbevlekte Maagd. die. zooals zU eens den kop van de oude slang verpletterde, ook altUd was en Is de zekere steun en de onovcr- wlnnclUke ..Hulp der Christenen". (Ene. Dlvlni Redemptorlsi Amersfoort had dus bont genwoordlge Inwonertal! de vestigingen ging het wel voor spoediger dar. ln voorgaande eeuwen, doch het tempo van de laatste 25 Jaren wilde er nog maar niet inkomen. Er werd nog geen behoefte gevoeld om over tc gaan tot plan nen 7an een grooten stadsuitleg. In 1910 tel de Amersfoort nog 23620 inwoners, welke toe name vrU geleldelUk was verkregen, zooals uit het staatje hieronder blijkt. 1910 23630 Inwoners Tijdens en na den oorlog 1914—1918 gaat het snel crescendo. Er volgen dan grenswij zigingen met Leusden en nog kortelings met Soest en Hoogland, doch hieruit wordt niet de groote winst verkregen. Deze wordt ge- rormd u.t de groote stadsuitbreidingen aan Soesterkwartler, Leusderkwartler en Berg- wat'Uer. Door deze uitbreiding kreeg Amers- »rt een andere beteekenla. Het werd een alsd, waar de industrie lede door een goede centrale ligging met .jn unieke spoorwegverbinding grooic kan sen kreeg en daarvan voor vele yer-uglngcn ~k_.ii.l.„ En elte nieuwe Industrie Gedurende de laatste 28 jaren verdubbelde het inwonertal. A MERSFOORT is het inwonerstal van 50000 gepasseerd. Op het moment dal Sdlt mogen neerschrijven, is het nog on- end. w.e dc SO.OOOsle ls geweest, De af- deeling bevolking ten stadhuize moet dit nog nauwkeurig berekenen uit de aangiften van geboonen en sterfgevallen, vestigingen oogcnhllii. waarop gaal d deze geboorten, s den. Al heeft de gehad, dan nog aangiften ge- Dmontwaarop mr. plaats had- g echter plaats Amersfoorier b zijn d tuurhjke leisel, da». keren hadden die ri Rl-i-lP is-begrip u n rukt. wo der rr kelUk door h- wreedste barbaarschheld gedreven.' Waar geen zedelUkheid meer heerschc. waar huisgezin en familie uiteen worden gerukt, waar dc wetten der natuur wor den overtreden, waar de Maker der na tuurwetten wordt geloochend of ver- valscht, daar volgt vroeg ol Jaat de strat. „Om die zedefilkhcld te vervangen blUIt I Bjs-"er1 over dan de terreur. foort betreft, zijn in de geschiedem twee merkwaardige feiten vost Het eerste ts net onveranderlijke i van 8000 gedurende enkele ecuwei méét dan verdubbelde aantal mv durende de laalste 28 Jaren. Het eerste feit willen we hier nader beschouwen. Amersfoort i> cijfers behoefde 1 het Jaartal maar met 3 e schrijven Er was toen >f singels nog geen sprake I vcrrenlgdcn. Deze plnau «as rum der tegenwoordig-- provincie e genoemd (terug - punten air. Hoi 1. Zoo zou de stad Amers- spreken, bleek de 85 !SS"t siroopende Denden u! omwalling nog gced bewaard gebleven zware gebouwen, die. In een gordel om de stadskern opge trokken. zoowel tot woonhuizen als vesting- e vestigen. 2oo kwa-u Zoools het echter met Amsterdam e: lere sleden ging, was deze toestand li mndhaven. Amersfort groeide en het I dere vestinggordels zoovele kloosters ve den. Oni, noemen we het 8t. Barbarak Ier. het Bi. Aechtenklooster. -het klo> Nieuwenhof. het Observantenklooster. Celrusterklooster (de Pot). Het zi wij de volkomen bebouwing van binnen den tweeden vcsünggorde' i w-IJ een kaart van 1580 voor ons nemen, de Oostelijke zijde, waar we thans de Ilgcnbergenveg vinden, zien we heel enXei lundbouwershulsjes staan temidden van ak kers en boomgaarden. Ook buiten dc Utxcchtschepoort staan een paar woninkjes, doch voor het overige ls Amersfooris omgeving geheel en al onbe- En dat zou. gezien dc onveiligheid en de roerige eeuw- van den lachtlgjarlgen oor log en daarna, voorlooplg nog wel zoo blU ven. Hier zijn we dan in de periode van do welke grooiscllr w siechts de prachtige L. Vrouwetoren, dlo J wellicht terecht? i Nederland wordt Joriskerk. de degellike obrulk n m Bergkwartier be toekende door aan de wat natuurschoon be treft zeker mooiste zijde der gemeente een aantrekkelijkheid van de stad voor Indische j gepenslonnoerden. De aarüeg bevolkingsstaatje n VERHOUDINGEN teer gunstig Jaar voor den bcvolklngs- bleek 1932 te zijn. Toen sprong het «al van 39.705 op 41287. genoemd Jaar vinden wij de volgen de percentages voor de godsdienstige houdingen: 63.31 pet. n derde) katho I, 1.24 p a kerkgenootschap 10.66 pcL t, behoorenden. bracht elk Jaar gemiddeld e Jongens en Meisjes Dr. J. 1 legt li „Het Gezin' an zUn moe der. DaarbU laat. hij deel spreken over de verhouding tus schen Jongens en meisjes. Waar vooral dit Jaar da ontspanning In de vrUe natuur wordt gezocht en blUkens menig bericht meer Nederlan- -•Joosct, en nBl pannlngen en achten wU hei geluisterd wordt naar der goede, degelUkc —en nlel moeder die placht te zeg gen: een Jongen moet op zUn oogcr passen en een meisje op haar ooren.' m.a.w. dc verleiding komt bU den longen binnen door wat hU ziet en bU meisje door wat het hoort. Dit brengt de dubbele plicht goed dat e( preutschc - de zedigheid verdraagt ei om geen dingen tc zegg meisje vi WU wül'n dat de Jongens eerbied h oor het meisje en de vrouw; laten zo ,-egblUren van plaatsen, waar zij dlei led stellig zullen verliezen, Directe en indirecte Baten rolslnlichUngen v genover plm. 1100 ln de laatste wt_ dan 700 nlcuwo leden tot den ANWB Dezc^cUfers ^geven een wcBprckcnd bewl|s ondanks oorlog, distributiebonnen en ban- Jell onbekend zlln, ,e gemeenten zUn. waar de kampeerder of trekker Be schouwd wordt als een lastig sujet, een minder gewenseht zomerverschUnsel. dat zooveel mogelüfc door hooge lcgcsgeldcn ol beperkende politlebepallngen bulten dc gemeente gehouden dient te worden- Bedoelde gemeenten vergeten daarbij de belangen van de inwoners. Want ook kampeerders en trekkers die een zoo economisch mogelUk gepakte bagage moeten meevoeren en deze tot het al- lcmoodzakelUkste dienen te beperken moeten zich ln dc gemeente waar zU vertoeven, levensmiddelen, gebruiks voorwerpen, souvenirs BU vele kampeerders dit VOOr een H»meant. langrUkc lndln nen. ook wanneer er geen directe - komsten ln den vorm van legesgelden de gemeentekas zouden komen. Een gemeentebestuur, dat zijn tUd b grUpt zal kampeerders en trekkers zo, veel mogelUk gemakken en voordeelen bieden ln plaats van te zinnen op zoo veel mogelijk beperkende maatregelen. Het systeem van de verplichte kam- Beerkaarten heelt reeds het belang van Ijzondere politiemaatregelen sterk ver- aanschaffen. De christenen en de opbouw van den nieuwen tijd. a ZUJ1 ln hot. loven der volken tilden v» neergang en tijden van Wederopbouw. Ii werirolljtdvad loopen belde bewegingen bUm ltud gelijktijdig naast elkaar. Maar d. meneohen. die het meemaken, herkenner sleeh'a zelden met voldoende UdeUJkheld tn vertwijfeling laat drUven. Tilden als de onze. nu, zooals eertijds hes bUbelsch verhaal de tempelhallen v onder het geweld v sten. zijn verwarrend en pUnlUk: menig opetciit blUft het hart teel hecht aan het ondergaande. En d. nlgheld laat nog niet toe. het re zlln Jeug WIJ ehnslenen zonder eenigen twijfel een uitcrs', grove omgang tusscnen veel jong meisje» Jn onsen lUd. De Jongens springen veel nonchalanter om met de meisjes dan dit vroeger geschiedde. Sommigen zien hf ln een tecken van verbetering; min of m komeroadschippelljke o volgens hen. dat er mm de geslachten. Ik kan dit niét geiooven; lie vrees dat dc zedelijke remmen, du- «-rtijd* de ontspanning tegenhielden lot den dag van het huwelijk, goeddeels afgesleten zijn en or heel wat buitensporige, ongeoorloofde onzedelijke ontspanningen het gevolg zUn van den tc vrijen omgang, De rpamung lussehcn de beldo ,vgen j. natuurlijk, althans bU grzonde Ueden: die 'panning behoeft niet hlndcrlUk te zijn bi,beschaafde Weeding en v< krachtige zelfbeheerschlng. L kleeding maakt echter bij velen plaats brutale naaktheid of geraffineerdheid. <ic vormen benaderen dc gebruiken der meest onbeschaafde negervolken. Van dc zelfbc- licersclhng zal Ik nleu zeggen dan dat er geen enkel toeken ls om aan tc nemen dat deze bij het moderner Rcslacht grootor zou zijn dan bij onze ouders en grootouders. Boden en zwemmen zUn gezonde bezighe den en afleidingen op Och. Maar ze moeten geen aanleiding geven tot spanningen cn ont- e orde haren wo iet lieden 'nu be ir het HJden go Vacantie-weekje Kruidenier tie teruggekeerd. HU lnneren, racantle te hebben gehad. an ïür. v»c«n- zlch niet h gch de 'stad ult geweest Het was zakelijke aangelegenheden of belangrijke gebeurtenis ln het en. Maar zóómaar vUf hoele dagen achtereen, neen, dat was hem ae- JzUn schooljaren niet overkomen. Toen hU in Surhulsterveensterheld# •ns aangekomen cn zich met zUn vrouw n kinderen in het kleine, leuke pension ad geïnstalleerd, was er maar een ding at hem aan zUn geluk ontbrak: inool 'eer. Het goot dag aan dag. Maar daar- m niet getreurd. Jacobse besloot er het _cslc var. te maken, een paar gezel schapsspelletjes te koopen. een paar brieven te schrijven, een koekje In null te halen en een roman ter harjd te ne- Etlacie. toon de kleine Karei naar den boekhandelaar was gestuurd en met doornatte voeten thuis kwam papa ontdekte gaten ln zUn zolen moest hij dc JobstUding brengen, dat de vcreenl- glng van boekhandelaren besloten «ad. dat de leden Juist deze weck op vacantle zouden gaan. Geen kwartetten, geen achrUfpapier en geen roman. Llesje kwam enkele minuten later mededeelen. dat de plaatselUke banket- bakkersvereenlglng tot een tweedaag- sche vacantle had beslaten en men eerst morgennamiddag over een koekje zou "urmen beschikken. Papa Jacobse was diep temeergesla- tocvalllg hadden ook" Re selvn-nwlnke- reperatcurs besloten deze week .algen tic blUven gaan. Alle-,., zien ln te richten, dat de helft van de winkeliers van onze branche de eerste MUZIEK Concert in het Boschtheater Birkhoven Een experiment ls een concert in het Boschlhoater Birkhoven niet. Meordore ma len hebben wij er muziek mogen lioorrr, vo- rlgen zomer nog van inlrijke Amsterdam- fMrt Mn8erll15 d" mullEkmlnntn(1 Amers- Toch hebben wij er een combinatie van Muziek in dc open lucht «ek bljuondere Ischcn en wU betwUfelcn or daarmede vol- omen rekening u gehouden. We nemen erstond aan. dat de dirigent, staande te- Wddcn van de Instrumenten, de volkomen iltgeivogenheid tusschen Insirumenten en delijker constateeren, dat de zeer op den achtergrond ge; voor driestemmig gemengd k van Helnnch Schuliz. wa» gelegd. Als eenheic il hei Collegium musieiim in- vocale, versterkt door leden e Orkesivereemglne. verduurd en na moeten worden. harte strijd eestreden] vertrouwend op onreni - «.uFuwn wy met de hoop «tl aan dan drempel staan ohttateilrk tijdperk. it hiertoe, onvennlldelljk. Te Jongens niet bel ie kunnen beter n n dc menschheid k Geen hooge vlam, als het met een spaarbrander kanl Geen vijl lampen van een kroon, als ge met één schemerlampje kimt volstaan. In het bijsonder sprak deze e- orkeaisulte Oud-Anierefoori, Hier hadden wij m het bijsonder het voor deel. dnt de componist Hriis Schelfer deren de ivaa als de dirlgem. zoodnt d- opvattin- gen van den laatste geheel cn al bealeld wa ren door de intenties van den dirigent. Al d»zc gunstige factoren vermochten echter ni-r dc mivor-r.ng i.v en, iniinosc te ma ken: zoo was bv de trompet soms storend. At soliste trad op mevr. Brevier—Oebeus- leben in de Moteitc Exultate van Mozsri, Wij herinneren oni deze sangeres van meer- Jltvoer ngen. die echter geen van alle open lucht werden gegeven, na viel ons op hoe hoor stem de vast- ir-possages Hoewel zij ree wn6 de klank van haar t vlakjes. Dit neemt niet ert geweest in hei Boschtht*ter en mng de exccuiantcn cu In: Ijverig V.-bcstuur cr dankbaar icwr rijn. dat meestal zoo verla'en Amerafoortsch htheater op soo uitstekende wijro dienstbaar werd gemaakt aan Muiiea. de Kunsi ln Amersioort ondi-rvindt en "de met Ideale weersomstandigheden ren voortdurende regendrelging ls niet aange- ruioir in aanmerking neemt, mag meu toch zeggen dat de opkomst van muziek- minnend Amersfoort vrij goed was. J, A, V ScMJnM,

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1941 | | pagina 1