Achter de hazen en fazanten Fenny Heemskerk Schaakkampioene van Nederland I Mad. Curie I Enerverende drijfjacht door het Veluwse land Les Enfants du Paradis" ER IS WEER BLUE 2 I Grand Theatre j MïjEtfaeer de Redacteur Alleen de kraampjes ontbreken nog zuciu hu. ..Tja, voor rover ik hetAmersfoortse zakenvrouw streett „Gouden Ploeg" naar wereldtitel Ik leerde het van mijn vader" De gelukkigen Goede start van Zaterdag 18 October 1947, (Ingezonden mededeling) z A.s. VRIJDAG VERTOONT de prachtige culturele speelfilm met GREER GARSON en WALTER PIDGEON. die zeer ongelukkig is gekozen zijn deze jongens in de eerste plaats acteurs. En het 'pleit voor de regie, dat men er in is geslaagd goede ac teurs \an hen te maken. Wie zou er niet genieten \an dat kopje \an „Varkensgezicht", zoals de direc teur van het weeshuis, waarin de film ons verplaatst, hem noemt? Zo als in zo \ele Franse films valt ook nu het accent weer op het drainati- tische. Ditmaal is het een advocaat van kwade zaken, die een moord heeft begaan en zich terugtrekt in het weeshuis, waarin hij werd op gevoed en dat hij later met hesmet geld heeft gesteund. Voordat de po litie hem arresteert verzint hij een list om het vertrouwen, dat de we zen in hem stellen, niet te bescha men. Het begin van de film is een aan- eensehakkeling van fotografische juweeltjes, die bij een Franse film schijnen te behoren. Predikbeurten Geref. Kerk 10 uur ds D A Zijl stra, 17.30 uur dr N H Ridderbos. (L. Costerplein) 9 uur ds W G v d Brink (Veenendaal), 17-30 uur ds L) A Zijlslra. (Tulpstr.) 8 uur dr. N H Ridderbos, 17.30 uur ds. W C v d Brink. Vrije Geref. Kerk 9-30 uur en 17 uur Godsdienstoef. 23 Oct. 19 uur ds. de Ruiver (Terneuzen) Muurliuizen 53. Chr. Geref- Kerk 10 en 17 uur ds. J Drenth. Ev. Eutli. Kerk 10.30 uur da. Faber, Ern- Pred. Ver. v. rijz. Herv. 10.30 uur ds. C Met (Hilversum) Gasthuiskerk. Vrijz. Chr. Jeugdkerk (Heren straat 2) 19.15 uur mej. Jonker. Rem. Gem. 10.30 uur ds. N Blok ker (Utrecht)- Doopsgez. Gem. 10.30 uur ds. J E van Brakel (Baarn). Vrije Kath. Kerk 1030 uur H, Mis. Oud Kath. Kerk 10 uur H Mis. 17.30 uur Vesper. Chr. Science Soc- (Van Perseyn. str. 9) 10 uur Holl. 11.15 uur Eng. dienst. Oosters Apostolisch Episcopale Kerk (A. Paulownalaan 7) 10-30 uur H. Offerande. Herv. Kerk. In alle diensten 's ochtends Bed. H Avondmaal, 's avonds Bed- H. Avondmaal en Dankzegging. St. Joriskerk vm 10 uur ds. .Vermaas, nm. 5 uur ds. Blok- Nieuwe kerk vm. 10 uur ds. Gerritsen, nm. 7 uur ds. Smits- Emma-kerk vm. 9 uur, 10.30 uur en nm. 5 uur ds. Koolhaas- Gymnasium vm. 9 uur de heer De Vries (hulpprediker Deil) Jeugddienst vm. 10.30 uur da- Braakman. Kapel Zon en Schild vm 10 uur ds. v d Pol (Ede). Jongerendiensten Kerk (Appel weg) vm 10.30 uur de Heer M Germans- Wijkgebouw vm. 10.30 uur ds. Herfkens. Gebouw Immanuel vm. 10.30 uur de Heer W dp Gans. Jeugdhuis vm 10 uur de Heer W J Hottinga- LEUSDEN. Vm. 10 uur ds. Steenbeek (Amersfoort). P) E sportuitslagen vormen voor vele stadgenoten het glans punt van de Zondag. Zo zien we 's middags een ware oploop voor het gebouw Snouckaertlaan 7. van het Dagblad voor Amersfoort Een aandachtig voorbijganger merkt onmiddellijk hoe de kan sen voor de pro- en contra's zijn gestegen. Voor een sportliefhebber dus een onmisbare tijdpassering. Maar... denkt onze sportman dan nog wel aan zijn medemen sen? hier voorbijgangers Is het 'beslist noodzakelijk, dat voor het bespreken van de kan sen cn het gehele trottoir in fee- slag wordt genomen? En... bleef het dan daar nog maar bij. Zelfs de rijweg vóór het Dagblad voor Amersfoort wordt voor het houden van deze discus- sie's gebruikt, zeer tot last en on gerief van voetgangers en het wegverkeer. We zien oude- en gebrekkige mensen zich aarzelend op het rij- gedeelte wagen. Vaak stopt ook nog de bus naar Ermelo ter plaatse. We zien moeders met hun kin derwagen die door deze oploop gedwongen worden de rijweg te nemen omdat voor hen geen ruimte over is om te passeren. En... de sportieve sportliefheb bers blijven rustig staan met hun handen in de zakken. Werkelijk een fraai stadsbeeld. Een welop gevoed Nederlander gaat staan, als in dc trein gebrekkige en ouden van dagen binnen komen. Hier verzet men z'n voeten niet eens! Ten overvloede Komt onze fruitverkoper ook nog z'n deel van dc toch al zo karige ruimte opeisen. Er ontbreken nog enige kraampjes en er was Zondags middags compleet markt, voor uw gebouw. Het wegverkeer on dervindt stagnatie en moet be slist aan de overzijde passeren. We vragen dit: Is een en ander noodzakelijk? Een onzer redacteuren ging mee jagen op de Velutve. Hij vertelt ons hier van zijn interes sante belevenissen. HET is een ouwe spuit, maar hg schiet goed." zegt de jager Jan Ham uit Ngkerkerveen, en zjjn hand gaat liefkozend over zijn dub belloops jachtgeweer, zjjn ogen tintelen onder de grijze wenkbrauwen. Vandaag gaat h(j zijn drijfjacht van dit jaar beleven. Twee en veertig jaar jaagt hg al. Hazen, konijnen, fazanten en patrijzen, hy heeft ze by honderden geschoten, zwervend over weide, bouwland of de heidevelden van de Veluwe. Terwijl wy wachten op zijn vrienden vertelt hij ons van vroegere jachtfestynen. Jagers en drijvers lopen nu over een knollenveld. andere jar.cn een ideale legerplaats voor hazen; nu is het groen door dc droogte niet hoog genoeg opgeschoten. Alleen heel in dc verte wipt een haas weg over een grijsbruine akker. Een groot heide veld levert meer op. Uit een aan grenzend bosje verdrijven de man nen van Bouw vijf grote hazen. Drie vallen dadelijk, dodelijk ge troffen. neer. De vierde dreigt te ontkomen. Maar Bouw, heeft de ja gers goed over het terrein ver deeld. ..Het haas" zit even stil Zijn lepels bewegen nerveus heen en weer. Daar gaat hij opnieuw. De lopers roffelen dof maar duidelijk hoorbaar op de grond. Maar het dier rent recht oi zijn belager af. Eensklaps slaat het een hoek links om. te laat evenwel! Alleen nummer vijf weet te ontsnappen. De beile honden hebben het druk. Maar onverstoorbaar speuren zij cn al het geschoten wild, dat ergens tussen het gewas is neergekomen, brengen ze netjes voor de voeten van hun baas. Fazanten, hazen cn konijnen, och. ze ontglippen bijna geen van alle. Een kleine drift levert binnen enkele minuten elf stuks wild op. Maar een prachtige ree, die plot seling vlak vóór ons uit het struik gewas te voorschijn komt. laat men gaan. Reeën mogen nu niet gescho ten worden. En bovendien, vele jagers zouden aarzelen zo'n prachtig dier te doden. Wij worden moe, doodmoe. Langzaam schuift de schemer uit het Oosten nader cn nevel trekt over het veld Evert brengt zijn laatste vrachtje naar de boerderij. Wout helpt hem dragen. Twee don kere schimmen. Wij komen cr ach ter aan. Twee en zestig stuks wild hangen op de deel. Ze worden naar buiten gedrag:n. Bruine vlekken op het groene gras. Er boven buigen zich de -takken met liet verkleurend blad naar de grond Voor Jan Ham heeft de jacht geen geheimen EN half uur later gaan wij over •l—* de landweg naar Deuvercn. Bij de boerderij, die óns uitgangspunt zal zijn, wachten jachtopziener Bouw en zijn drijvers. In de zwart- getcerde schuur trappelen de jacht honden, Duitse staanden, van onge duld tot de jager Van der Veen, ze aan de lijn neemt. Dc eerste drift De eerste drift, is een driehoekig stukje bos. vol konijnenholen en dus... vol konijnen. De drijvers zul len. van rechts komend, het wild opjagen. Langs de bosrand staan de jagers. „Dat wordt niks." zucht Jan Ham. en hij laat het geweer wat onver schillig onder zijn arm rusten. „Ze zijn zo leep. Als ze maar even mer ken. dat er gevaar dreigt, zitten ze weer onder de grond." „Kijk," roepen wij opeens. „Daar in het walletje zit cr een." Jan Ham schudt zijn hoofd. „Nee jong. dat doen wij niet. Op zittend wild zal een echte jager niet schie ten. Dat latpn we over aan wilddie ven en kantjesjagers." „Kantjesjagers?" „Ja." legt Jan Ham uit. ..Kantjesjagers zijn de lui, die langs de randen van een stuk pacht het wild weglokken met voer cn zodra de dieren er op afko men. ze een voor een neerknallen. Wij hebben ze hier ook. Laatst heeft een van die lui vijf hazen met een schot hagel gedood. Bah. wat een jagers! Het gejoel van de drijvers en het geklepper van hun stokken tegen de bomen klinken steeds duidelijker. Dan plotseling een schot vlak naast ons en geroep: Wartoe. wartoe! Een konijn buitelt over de kop in de droge sloot, blijft even liggen, schiet weer overeind en verdwijnt pijlsnel in de bosjes aan de over- j kant. Jan Ham snelt ei achter aan De ongelukkige schutter kijkt te- leurgesteld. „Ik moest 'm toch heb- j ben De volle laag in de spiegel." a f jl J?j. heb gezien, moet'ie dan toch wel zwaar ziek zijn." veronderstelt Ham. ..Hij zal wel daar in de ruigte liggen." Opeens vijf. zes schoten achter elkaar. De hagelkorrels ritselen door het lage hakhout voor ons. Maar waar wij met Jan Ham staan is geen konijn tc zien. „Wacht maar tot straks." mon tert hij ons op. als we weer met z'n allen bij elkaar, zijn en drie jagers glunderend wijzen op de stok. die Evert over zijn schouder draagt en waaraan hun hu it bengelt: twee konijnen en een goudbruine fazan tenhaan. Op de fazanten De jacht gaat voort. Ditmaal zullen de begroeide wallen lan^s enige weilanden worden „schoonge veegd". Daar zitten ook fazanten! „Dat is pas mooi werk," zegt een der jagers, terwijl hij ingespannen naar het struikgewas tuurt. „Als ze maar niet hoger vliegen dan dertig meter. Dat kan nog voor een dode lijk schot." Een der drijvers ontdekt iets. Met zijn rubberlaarzen baggert hij door een sloot en jaagt twee fazan ten uit het hakhout. Haastig trippe len ze voor de drijver uit. Er is geen uitweg. „Kiro. links." roept de man in de sloot. Het sein. dat de fazanten aan zijn linkerhand gaan opstijgen. Daar zijn ze. Met vlugge vleugelslag vlieger, ze bijna recht omhoog, zwenken dan o.n en vluch ten. Ham heft zijn geweer, richt maar.... weg' zijn ze al. Doch aan de andere kant van de sloot breekt de hel los. Een der vogels maakt een salto, duikelt nog een keer om cn stort dan vleugellam in de struiken. Laat maar liggen! Daar worden de honden straks wel achter heen ge stuurd. Geen tijd nu! Schot na schot davert over het weiland, weerkaatst door de elzen- wallen en het viCt.nebos. Tegen het middaguur nemen allen even rust. In de boerderij wordt een gezamenlijke maaltijd gebruikt. De buit van dc morgen hangt reeds aan rekken. Hazen, konijnen, fazan ten, een patrijs. Dan wordt de jacht voortgezet. ln de cadre-afdeling biljarten heeft de karapioensploeg van het vorig seizoen, De Gouden Ploeg I uit Soest, het sei zoen goed ingezet met een 6—0 over winning op Centraal I. Voor deze wed strijd, die in Café Centraal te Socst- dijk werd gespeeld, bestond grote be langstelling. Ries Stalenhoef, de aanvoerder van het Gouden Plocg-trio, bleek sterk voor uit te zijn gegaan. Doordat Verkerk ver beneden zijn gewone kunnen bleef, ont brak de nodige spanning. Na zes beur ten had Stalenhoef reeds een. flinke voorsprong. (2—57). De Centraalspe- ler maakte wel een paar kleine series, nl. 26, 17 en 16, doch Stalenhoef was volkomen in en toen hij in de elfde beurt een fraaie serie van 64 caram boles maakte was de partij feitelijk al beslist. Hij beëindigde zijn 225 caram boles na een slotserie van 39 in 17 beur ten met het goede moyenne van 13,23. Verbelke bleef op 93 staan. Hoewel Piet Stalenhoef geen hoog gemiddelde heeft behaald speelde hij ioch een vrij vaste partij waarin regel matig series van boven tien cn ook van 21 en 23 voorkwamen. De Centraal- speler Van Waasdorp hield zijn tegen stander tot de tiende beurt goed bij doch daarna begon Stalenhoef steeds meer uit te lopen. Hij won tenslotte na 35 beurten zijn partij en bezorgde De Gouden Ploeg daarmede een 40 voor sprong. Van der Heiden, die voor de eerste maal in het team van Dc Gouden Ploeg meespeelde, bleek zijn plaats volkomen waard te zijn. Wel wist hij op sommige momenten nog de nodige fijnheid, doch daar hij een bijzonder snel opgekomen speler is en een natuurlijke aanleg heeft, zal hij ook het verfijnde spel spoedig meester worden. In de partij tussen hem en Ko Stalenhoef begon nen beide spelers zwak. doch al spoe dig kwam De Gouden Ploeg-spelcr op toeren. Door series van 29 en 20 ca ramboles in resp. de 17e en 18e beurt nam hij een voorsprong op Stalenhoef Laatstgenoemde speelde' enigszins stroef en zijn spel werd regelmatig onderbro ken door het missen van eenvoudige stoten. Deze partij werd ook een over winning voor De Gouden Ploeg. Pe persoonlijke prestaties waren als volgt: 93 225 142 200 132 200 17 17 35 35 29 29 5.47 13,23 4.05 5.71 4.55 6.75 Verkerk R. Stalenhoef Waasdorp P. Stalenhoef C. Stalenhoef v. d. Heiden De uitslagen van de gisteravond gespeelde wedstrijden zijn: .Cadre-klasse: Centraal I—Gouden Ploeg I 06. Derde klasse libre: Oosterpark I O.D.L. I. Vijfde klasse libre: Soestdijk III— Zonneheuvel II 44. Medische Zondagsdienst Doktoren: alleen te raadplegen bij spoedgevallen: E. N. v. d. Bergh. Utrechtscweg. tel. 3924: H Boersma, Dollardstraat 2. tel. 3327. Apotheken: R. R Keijzer. Oranje straat 9, tel. 6807. Verloskundigen: H. A. v. d. Grient. Breestr. 8B. tel. 6830; M. A. J. de Leeuw, Soesterweg 15, tel. 4973. WAT wilt u van een film? Nie mand zal u kwalijk nemen, dat u dc ene keer iets anders van een film verwacht dan dc andere keer. Luchtige verstrooiing, muziek, een pittige sensatie, het /ij'i welkome afwisselingen in het dagelijks of lie ver wekelijks leven mits goed opgedist en n'et voor honderd ol vijfenzeventig procent maakwerk, zoals maar al te veel voorkomt Maar misschien wilt u soms iets an ders. Misschien hebt U er geen be zwaar tegen Zaterdagsavonds naar de bioscoop te gaan cn Zondagmor gen tot de ontdekking te komen, dat u dc film van de vorige avond nog niet vergeten bent, maar dat u er integendeel voortdurend over blijft nadenken en het gevoel hebt, dat uw avond in dc bioscoop een zeer bijzondere avond was, die wie weet hoe (en hoelang nog) zal blij ven nawerken. Het Grand-theater vertoont deze weck „Les Enfants du Paradis" het meesterwerk van Marcel Carné. Deze film heeft alles wat een mens kan boeien. Hij is als een grote roman, als 'n roman van Bal zac het verhaal speelt trouwens in de tijd van Balzac. Dumas en hun bentgenoten. Een rumoerige tijd, een tijd tussen revoluties, een tijd van intens leven, ten goede cn ten kwade. Frankrijk onder koning Philippe cn in dit Frankrijk van 1840 't altijd woelige, het altijd boeiende Parijs. Maar in Parijs de „Boulevard van de Misdaad", dc boulevard van de volkstheaters, de kermistenten, de standwerkers, dc zakkenrollers, de sjachclaars en de straatrovers. U ziet deze beruchte boulevard, die nog bestaat onder dc naam „Boule vard du Temple", vóór u als de film begint. De bonte mensenmassa gaat aan u voorbij, het geschetter van een reclame-orkestje beroert u met z'n frivole charme en, vóór u het (Inotzontlen Mededeling). Kpïlt Tï Hitirmade vervolgen wij unie JLYcill U serie artikelen over beken- 2P \ye] de en onbekende personen uit nits aller omgeving Ergens in een der hoge huizen van Amsterdam lag een meisje ziek. Zij streek verveeld over het dons van haar deken: ze greep naar een boek. bladerde lusteloos. Uit een aangrenzen de kamer drong het geluid van een radio tot haar door. O, ze kende de donkere stem van de omroeper wel. ..Een mooi vak mijmerde ze. ..Waar had hij het nu over? Euwe, de schaak meester Hij had weer gewonnen en nog wel met zwart van Aljechin zandt in de strijd om het lands kampioenschap. Nu liet zij zich de zege niet ontgaan. Stralend van geluk stond de toen zeven tien jarige Fenny Heemskerk te midden van de Nederlandse schaakmeesters. Mevr. Roodzandt liet het er niet^ bij zitten. In de volgende ontmoe-" ting werd Fenny onttroond en zo wisselde de titel tot 1939. Van dit 55 MET de gedachte aan Euwe. Al jechin, wit-zwart geblokte bor den, koningen en stijgerende:. paar den, viel zij in slaap. Toen Fenny Heemskerk haar ogen opsloeg wist zc dat ze schaken moest leren. En zoals het tijdens de grote ontmoe ting Euwe-Aljechin in vele gezin nen ging, zo gebeurde het ook in Fenny's huis. Schaakbord en stuk ken werden uit een stoffige hoek gehaald. Fenny leerde, steunend in de kussens, het schaakspel van vader Heemskerk. De leerlinge overtrof de meester. Fenny had er geen weken voor no dig om tader een partij aan zijn broek te geven. En vader Heems kerk. zelf bekend wedstrijdspeler on het biljart, moedigde zijn dochter aan. Na vier weken Vier weken later zat het vijftien jarige meisje nerveus met haar vin gers tikkend en met ccn blosje op haar gelaat.-achter het schaakbord. Nu was vader niet meer haar tegen speler. Neen. Fenny bond de strijd aan tegen Nederlands beste schaak ster uit die dagen, mevr. Roodzandt uit Rotterdam. Het ging best tijdens de wedstrijden om het Nederlandse dames-kampioenschap schaken. Fcn- nv won de eerste partij en eindigde als tweede na mevr. Roodzandt. Een jaar later was zij kampioe ne van Amsterdam. In 1937 ont moette zij opnieuw mevr. Rood- iaar af is Fenny Heemskerk de on geslagen Nederlandse schaakkam pioene. Zorgen Fenny woont nu in Amersfoort. Ze is nu de zakenvrouw mevr. Heemskerk geworden, die vrijwel ieder kent in Amersfoort. Ze heeft haar zorgen als ieder nder mens. Toen we haar dezer dagen opzochten in haar woning aan de Lorcntzstraat. kwam zij juist thuis, met een emmer met groente cn fruit. „Het is niet altijd schaken, hoor," zei |p met een zon nige glimlach. Een saaie is het niet. die Fcnnv Heemskerk-. Ze beziet de wereld van de zonzijde. „Och." zegt ze terwijl zc in dc gezellige huiskamer bedrijvig zoekt naar foto's „het spijt me wel, dat ik nog nooit in de gelegenheid was aan de strijd om het wereldkampioenschap voor dames deel te nemen. In dg jaren dat zij werden gehouden, werd mevr. Roodzandt altijd Nederlands kampioen". weet, bent u verdiept in ccn even poëtisch als realistisch drama, dat zich grotendeels afspeelt in en om het ..Theatre des Funambules", het pantomimcthcatcr. Q Drie mannen zijn bekoord door een mooie vrouw. Drie mannen uit de „Boulevard van dc Misdaad". De eerste is een dandy, maar een zeer bijzondere. Een man uit het volk, die voor geen middel terugdeinst om gelijk tc staar, met de machti gen cn rijken. Dilettant in dc lette ren is hij, maar zijn werkelijk be roep is straatrover en moordenaar. Aan zijn elegant costuum met kant plastron kleeft echter nimmer bloed. Nog minder aan zijn handen, waaraan wel ccn diamant fonkelt. „Laccnafee", een voortreffelijke cre atie van Marcel Arland. Dan is er dc werkloze acteur „Frederick Lc- maitre" grandioos gespeeld door Pierre Brasseur. Brillant is de car rière, die hij in deze film 2al maken. Met wellust is liij acteur en niet alleen op de planken. En tenslotte zien wij dan „Bap- tiste", de jonge pantomimespeler, die niet voor zijn vak lijkt te deu gen. Ach deze Baptiste zijn vader beschouwt hem als een zwart schaap in zijn acteursfamilie, een dagdromer, een onpractische jon gen, die maar zelden een mond opendoet. Maar Baptiste spreelct met handen cn voeten cn eens zal de dag komen, dat hij de bekende mime is van Frankrijk. En deze Baptiste weet wrat de liefde is, al weet hij er zich nauwelijks raad mee. Het is ook niet zo eenvoudig op de „Boulevard van de Misdaad" om een tedere passie tot ontwikke ling te brengen. Wel beantwoordt „Garance" zijn gevoelens. Maar deze vrouw weet. dat het leven uit compromissen bestaat. Zij heeft maar cén gave: haar schoonheid. Voor de rest is zij een kind van de straat, een bezienswaardigheid in Fenny Heemskerk speelt een interessant partijtje met vader. Moeder geeft wijze raad. Dan vindt ze een goede foto. Fenny in een scha^duel met haar vader cn moeder, die wel even zal zeggen hoe het moet. Moeder is ook cens een goed schaakster geweest cn bereikte jaren geleden dc finale van het damesschaakkampioen schap van Amsterdam. „Maar vader heeft het me toch geleerd," zegt Fenny. Iedere Amersfoorter, die met het wel cn wee van zijn stad meeleeft, weet dat Fenny Heemskerk een van de spelers van het eerste tiental van het Schaakgenootschap Amers foort is. Zij speelt in de hoofd klasse. Dagelijkse training Het is dus nog dagelijkse trai ning. „Ik moet bijblijven," zegt Fenny. „Het is niet uitgesloten dat binnen afzienbare tijd de strijd om de wereldtitel ontbrandt. Wat ik er dan van terecht zal brengen? Wat zal ik cr van zeggen. Als die Russische dames meedoen, wordt het een zware dobber". „Maar goed in de boeken neu zen." vinden wij/Maar Fennv lacht. „Ik zit voortdurend in tijdnood. Voor neuzen in boeken kom ik werkelijk tijd tekort. Mijn gemis aan voldoende theorie speelt mc dikwijls parten. Daar had ie bij voorbeeld die tw'eekamp na dc be vrijding tegen dc Engelse kam pioene Miss Saunders. Miin neder laag tegen haar (IB2V2) werd voor een groot deel veroorzaakt door gebrek aan theoretische ken nis." Het blijkt overigens overbodig mevr. Heemskerk aan te moedigen Zc is ondanks de zorgen van deze moeilijke tiid. vol enthousiasme. Verbeten zal ze met haar pionnen, paarden, lopers cn torens de strijd voereif. Een voorname strijd, die Amersfoort hoopt het van harte haar in de toekomst de wereldtitel zal opleveren. Voor onze krulswoordpuzzle kre gen \v\j slechts twee goede oplos singen. De gelukkigen zün: le priis H. Bnlfoort, Coornhertlaan 11, Amersfoort; 2e prfjs A. Perk, Soembastraat. 15. Amersfoort. A. C. R. O. Lelnweber, Breestraat 24. Amersfoort, die de puzzle bijna goed opgelost had krggt een troostprijs van f 2.50. Een kostelijke scène uit de film Les enfants du Paradis" met Jean Louis Barrault, een kermistent. Garance neemt wat het leven haar toewerpt. Maar Baptiste werpt haar zijn liefde niet toe, Baptiste verstaat de kunst niet om het met dc liefde op een ac.- coordje te gooien. Zij verliezen el kaar. Garance trouwt zelfs met een indrukwekkende graaf. (Deze ont wikkeling lijkt een drakerig chiché, maar maakt geen moment die in druk). En Baptiste maakt carrière en trouwt met een andere vrouw, die zich altijd al „zeker van hem voelde". Baptiste speelt pantomime en deze passages behoren tot het beste van de film, want Jean Louis Bar rault is een meester in dit genre. Zij zien elkaar terug en zullen el kaar voor de tweede keer verliezen. Tussen deze mensen „Garance" subtiel gespeeld door Arletty, wier spottend-weemoedige glimlach deze film beheerst en ook rondom deze mensen, spelen zich talloze ge beurtenissen af. vol leven, vol verve, afwisselend subliem en dras tisch. Lacenaire met zijn helper rooft cn moord en speelt de hoog begaafde dandy. De Funambules ^werken onder hoogspanning en dc ^engelenbak juicht, fluit of trappelt. Dit alles is filmisch rustig cn feil loos verteld. De dialogen zijn voortreffelijk, verraden dat de schrijver van het scenario een scherp psycholoog en een bekwaam litteraat is. Wat doet het er toe. dat de dialogen uitvoe rig zijn en er veel toneel werd ver filmd. als dit filmverhaal ons voort durend intiem weet te boeien? Men noemt deze film dc schoonste, die in Frankrijk werd gemaakt. Wij voelen geen behoefte om in super latieven te spreken, maar zeker is, dat deze film van een buitengewone schoonheid en kracht is. Een nieuw bewijs voor de grote talenten van Carné, die ook al onvergetelijk is door „Quai des Brümcs", „Hotel du Nord" en „Les Visiteurs du Só'ir". Wij zien met belangstelling zijn jongste productie ..Les Portcs de la Nuit" tegemoet. De muziek, uitge voerd door het Pariise Consrrvato- rium-Orkcst is kleurig cn illustra tief. Wereld zonder zonde.in in City-theater Het bekende Franse jongenskoor ..Los petit? chanteurs a la Croix de Bois" vervult een zeer voorname rol in dn film ..Wereld zonder zon de", welke in City wordt \ertoond. Toch is zang in deze film slechts bij zaak Dn liefhebber van koorzang, speciaal van jongenskoorzang, zal onvoldaan huiswaarts gaan. Want slnnhts een enkele maal wordt de dialoog onderbroken door de stem men van deTo ieugdicre zangertjes, die samen een \an de beste jongens koren van do wereld vormen. In „Wereld zonder zonde" een titel» Niptnrs uit Amersfoort

Historische kranten - Archief Eemland

Dagblad voor Amersfoort | 1947 | | pagina 2