T
DEPOSITO'S
Luxe Verbuur-Auto's
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD
VERSCHIJNT ELKEJV ZATERDAG
IPEILSCI^lPDiTii
Piano leerares
GEMEENTE-FILM
La Porte Co.
W. D. BOS Jr., Brandstoffen - Grint
UITGEVER: G. VAN DEN BOVENKAMP
VAN WEEDESTRAAT 7 - TEL. 20B"2 - SOEST
N.V. MIDDENSTANDSBON!*
INCASSO'S DEPOSITO'
E. van «leups,
CHEQUE REKENINGEN MET
RENTEVERGOEDING
ALLE BANKZAKEN
VENEMA's
KLEEDING NAAR MAAT
L. VERVAT - Kleedermakerij
Garage „MIDDELWIJK"
No. 15
Vijftiende «Jaargang
Zaterdag 9 April 1927
BUREAU VOOR ADMINISTRATIE EN REDACTIE v. WEEDESTRAAT 7. SOEST
ADVERTENTIËN WORDEN INGEWACHT TOT VRIJDAGS VOORMIDDAGS O UUR
INGEZONDEN STUKKEN TOT DINSDAGAVONDS O UUR AAN IIET BUREAU
ADVERTENTIËNVAN 1 TOT 5 REGELS 75 CENT, ELKE REGEL MEER 15 CENT
GROOTE LETTERS NAAR PLAATSRUIMTE, BIJ ABONNEM. GROOTE KORTING
ABONNEMENTSPRIJS 50 CENT PER DRIE MAANDEN FRANCO PER POST
voor AMERSFOORT en OMSTREKEN
Telefoon 2097, Van Weedestraat 37 t.o. den Heer Haremaker
Het is inderdaad een teeken van on-
miskenbaren vooruitgang, dat vooral in
de laatste tientallen jaren een merkbare
verandering heeft plaats gegrepen ten
aanzien van de talrijke gebruiken op
een zoo glorierijken dag, als de Palm
zondag voor alle Christenen is. Het is
zelfs zeer merkwaardig te noemen en
kenmerkend voor een grooten geeste
lijken groei, dat juist in de laatste jaren
gebruiken en gewoonten verdwenen zijn,
die eeuwenlang, als een erfenis van onze
verre, heidensche voorvaderen, in ge-
kerstenden vorm door onze voorzaten
in eere werden gehouden. De tijden zijn
nog niet zoo heel hng voorbij, dat de
Palm-Zondag in ons land op vele plaatsen
door zekere deelen der bevolking op
een wel wat al te uitbundige wijze werd
gevierd, en meestal dan door hen, die
anders weinig overtuigd van hun Chris
ten-zijn blijk gaven. Natuurlijk waren
daar ookde Palmpaaschjes der kinde
ren. Zeker, voor menigeen zal wellicht
aan het „Palmpaaschje", den stok met
een zwaantje van brooddeeg aan den
punt, en versierd met groene slingers
en lekkernijen, een l:eve herinnering, aan
verre jeugd verbonden zijn. Maar met
het innerlijk wezen van den Palm-Zondag
had dit toch slechts heel in de verte
iets te maken. Want hoewel het „palm
paaschje", de „palm-stok", door het
Christendom werd geadapteerd en ge
maakt tot een van de symbolen van de
overwinning van het „Licht" over de
duisternis, in de geestelijke beteekenis,
in oorsprong was het toch een attribuut
van de voorjaarsieesten der oervolken.
We weten allen, hoe de eerste Christen
strijders in deze gewesten te kampen
hadden met de ingewortelde, eeuwenoude
heidensche feesten, hoe ze bij de ver
spreiding van het Christendom aan deze
feesten het heidensche karakter ontnamen,
en er een Christelijke basis aangaven,
door er een Christelijke herdenkingsda
tum aan vast te maken. Werd dus de
beteekenis fundamenteel veranderd, de
attributen bleven en verrieden nog steeds
hun heidenschen oorsprong. Zoo waren
de Palmpaaschjes een overblijfsel van
de lentefeesten, waarbij de lekkernijen
aan den volbeladen stok, een symbool
vormden voor de zegeningen van het
nieuwe voorjaar, namelijk groei, bloei,
nieuwe vruchten, overvloed, voorspoed,
nieuw leven.
Toch zit er een treffende analogie in
het oorspronkelijke heidensche voor
jaarsfeest en het Palmpaaschfeest der
Christenen. De oude Germanen, voor
wie het koude, donkere jaargetijde van
den winter nog heel wat meer materi-
eele moeilijkheden moet hebben meege
bracht, dan voor den mensch der
twintigste eeuw, vierden hun feest ter
eere van den lentestand van de zon, die
voor hen een symbool was van alle
goed, van warmte, groeikracht, van
overvloed. Het was voor hen een feest,
ter eere van de triomf van het licht,
over de duisternis van den winter, van
de komst van het licht, waarvan ze alle
goed en overvloed verwachtten, in
materieelen zin. En ons Palmpaaschfeest,
is een herdekking van dien glorieuzen
dag, zes dagen voor het „Pascha", toen
de Messias te Betfagé kwam, gelegen
aan den Olijfberg, gezeten, zooals ge
schreven staat, op een ezelin en een
veulen, het jong eener jukdragende eze
lin, waarop nog geen mensch gezeten
had. Het is de komst van den Christus,
het Licht der Wereld. „Ik ben een licht
in de wereld gekomen, opdat een iegelijk
die in mij gelooft, in de duisternis niet
blijve". Het is de Christus die komt,
het Licht, waarvan men alle goeds ver
wacht, en waar Hij verschijnt wordt alle
duisternis weggevaagd, die zieken wor
den genezen, zoowel als zondaren, de
dooden worden opgewektkortom, de
Christus, de Waarheid, de verlosser der
menschheid is gekomen.
Er zit nog een zeer treffende parabool
in de verdwijning van de materieele
beteekenis van het voorjaarsfeest der
heidenen, dat plaats maakt voor het
groote „Lichtende" feest der Christenen.
Het heidensche feest, gewijd aan de zon,
die stoffelijke voorspoed beteekende, dus
vergankelijke beteekenis, heeft plaats
gemaakt voor het feest, gewijd aan het
onvergankelijke Licht, de eeuwige, on
vergankelijke waarheid, die ons niet
alleen in materieel opzicht, maar in elk
opzicht, alle goede dingen geeft.
„Vrede Iaat ik U, mijnen vrede geef
ik U: niet gelijkerwijs de wereld hem
geeft, geef ik hem U".
FLORIS C.
Begeleiding
Muziek-theorie, Compositie,
Muziekgeschiedenis
Condities f6.—, f4.50, f3.— per maand.
Muziek in bruikleen.
Spreekuur: 's Zaterdags van 1-2
NIEUWERHOEKSTRAAT 2.
XIV.
Dat stond me best aan Maandag. Een
raadsvergadering die in mijn smaak
viel. Zoo moesten ze altijd zijn. Ieder
een even beleefd en viiendelijk en toch
werd er gezegd wat er gezegd moest
worden. De Voorzitter een en al glim
lach. Mr. Jan had weer een handvol
aanmerkingen. Bracht die naar voren
op een manier die aan duidelijkheid
niets te wenschen overliet, maar correct.
Ik had het wel een ietsje anders ge
wild. Een beetje scherper. Want ik twij
fel er aan of alles nou wel de noodige
aandacht wordt waardig gekeurd. Daar
had je die politiekwestie, waar ik ver
leden week over schreef. De burgerpa
draaide er maar zoowat om heen. Ik
had nog eigenlijk wel een uitbrander
van Mr. Jan aan het adres van den
Majoor der Politie gewild. Maar
de man met het Koninklijke gebaar
deed ook nog vier duiten in het zakje
en gaf den heer Zwarts even een lesje
hoe het had moeten zijn. Dus dat weten
de politiemannen nu. Niet meer eigen
machtig beslissen of er ingegrepen zal
worden of niet, maar netjes met de pet
in de hand naar Burgerpa toe voortaan.
Het is wel niet pleizierig als je zoo'n
twintig jaar den knoet gezwaaid hebt
nog een lesje te moeten halen en krij
gen, maar het is een perfect middel
tegen te veel verbeelding. Die bouw
verordeninggeschiedenis begreep ik niet
heelemaal. De burgemeester heeft dat
zaakje nu eindelijk eens voor elkaar
gebracht en nou schijnen ze niet te
weten hoe de uitlegging ervan is. Mooie
boel. Wat heb je aan een wet of ver
ordening als je niet weet hoe je die
moet uitleggen. Mr. Jan zei dat ze er
met de muts naar gooiden op 't ge
meentehuis. Daar kwain hel tenminste
volgens mijn burgermansverstand op
neer. Toen had hij het weer over ge-
meentemest waar een luchje aan was.
Dat komt meer voor zul je zeggen.
Maar nou was 't een bijzonder luchje.
Het schijnt namelijk dat die mest per
ongeluk natuurlijk zooiets gebeurt
altoos per ongeluk in den tuin van
een goeie kennis van den bewusten
gemeenteopzichter is terecht gekomen.
Zoodat die nou over een paar maanden
boontjes eet voor een deel op gemeente-
kosten. Als Foekskie er geweest was
die had nou al buikpijn en de ver
kiezingen moeien nog beginnen 1 had
die vast geroepen: Meneer de Voorzit
ter dat is een insinuatie van diefstal".
Nou als je 't mij eerlijk afvraagt, heel
ver is 't er niet vandaan. Als 't waar
is. De Burgerpa zou 't onderzoeken.
Een leuk zaakje was ook die puinhistorie
aan den Dorresteinweg. Biedt me daar
een vriendelijke buurman aan de ge
meente Soest gratis puin aan om den
Dorresteinweg mee te verharden. Hij
wou het er nog zelf oprijen ook. Maar
nee, de gemeentelijke opzichter hier
wist het wel beter. „Niet noodig koop
man, hou jij je puin maar". En dat
zonder ook maar één woord daarover
te praten met den directeur van publieke
werken of den wethouder. Het is toch
meer dan bar. Want nou moet de ge
meente al gauw een paar duizendjes
neerleggen om het noodige puin te
koopen. En dat hebben we dan al weer
eens te danken aan het „oude stelsel".
Ik bedoel die ouwe methodes van voor
een dozijn jaar en eerder, dat elke op
zichter baas is voor dat deel van de
gemeentezaken waar hij over gaat. Op
zichter Zwarts over politiezaken bijvoor
beeld. Och vroeger kon en mocht dat
allemaal. En waarom nou dan niet? Het
zou toch flauw zijn al die voorrechten
zoomaar in eens af te nemen I Dat al
die ouwe gemoedelijkheid de gemeente
wagen in den modder heeft doen rijden,
nou ja dat is toch zoo erg niet. Dan
maar weer gaan leenen als er centen
te kort zijn, en een beetje meer belas
ting betalen om de rente op te brengen.
Jè systeem meneer I Wordt al 15 jaar
minstens met succes toegepast hier.
Natuurlijk ontbrak in den raad het
komische element ook weer niet. Daar
zorgde ditmaal Gies voor. Het ging over
de politieverordening en nou vond Gies
dat er een artikel te vee! in stond. En
we! dat artikel, dat verbiedt dat de
menschen net als de hondjes zoo maar
overal bij struikjes en boomennou
ja, je begrijpt me wel. „Dat mog niet",
zei Gies. „Daar most de burgemeester
de minse toch in vrie laote". Groote
vroolijkheid. Het vrouwtje van Soest-
duinen „kon" eenvoudig niet meer van
't lachen en at omtrent haar zakdoek
op. Het was ook al te zot. Stel je eens
voor dat er eens een zevental of achttal
boeren als Gies in den Raad zaten,
menschen die 't op 't gebied van de
etiquette nu niet zoo nauw plegen te
nemen. Het zou dan wel een verheffend
schouwspel kunnen worden vóór den
aanvang van een raadszitting een voor
vergadering van dat achttal tc aanschou
wen voor den muur van raadhuis of
postkantoor. Iets voor de photopagina
van „De Telegraaf" met als onderschrift:
„Een mins mot vrie blieve". Maar alle
gekheid ter zijde. Is het niet te gek
dat in een gemeente als Soest van temet
13.000 zielen een voorstel als dat van
Gies wordt gedaan! En verdedigd! En
dat in alle ernst. Hoe is 't mogelijk dat
er nog inwoners van Soest zijn die op
zoo iemand hun stem uitbrengen. Afge
zien van wat men etiquette pleegt te
noemen, bewijst zoo'n voorstel toch
onomstootelijk dat zulke menschen hun
tijd als raadslid gehad hebben. Maar
om dat zelf te erkennen, daar is moed
en eerlijkheid voor noodig. Eerlijkheid
zooals men zeldzaam zal aantreffen.
Eerlijkheid die niettemin boer Peter
bezit en die hem siert. Die komt er
tenminste royaal voor uit dat de ge
meentezaken hem boven 't hoofd ge
groeid zijn en dat hij beseft dat hij
plaats behoort te maken voor jongere
en zoo mogelijk betere krachten. Laten
anderen, die dat ook moesten durven
erkennen, daaraan een voorbeeld nemen.
Gelukkig is onder de katholieken een
nieuwe richting ontstaan, die toont van
candidaten als van Klooster, Gies,
Scheffer, Pronk (hoe is 't mogelijk 1)
niets te willen weten. En ze stelden
daarom eigen candidaten, de Koning
en van Duren. Nog een ander motief
zat voor. Ja, Brandnetel neust overal
en heeft overal z'n vrinden. En dat
motief was eigenlijk het hoofdmotief.
Dat was: als de katholieken met die
lijst van Klooster enz. in zee gaan dan
zijn we overtuigd dat zeker de helft
daarvan op Mr. Jan stemt. Een pracht-
compliment. Het toont bovendien aan,
dat Mr. Jan met zijn felle actie tot om
verwerping van het oude stelsel, tot
het tegengaan van alle misstanden op
gemeentelijk gebied de sympathie heeft
van zelfs van een zeer groot deel der
katholieke Soesters. Ook deze menschen
beginnen in te zien dat het bij de ver
kiezingen voor den gemeenteraad niet
gaat in de eerste plaats om godsdien
stige of politieke beginselen, maar bo
venal om de kwestie: Wie durft de koe
bij de horens te pakken. Brandnetel
is geen Vrijheidsbonden Mag trouwens
niet van Grootje. Als je 'm nauwkeu
rig zou wegen is ie misschien niet eens
liberaal te noemen. Maar Brandnetel
is een mensch als alle andere menschen
met menschelijke zwakheden.. En een
daarvan is dat ie een hekel heeft aar<
een hoog belastingbiljet. Een verschrik-
kelijken hekel. En hij gelooft dat alleen
een krachtige, gezonddenkende en dur
vende raad in de toekomst dezen hekel
zal kunnen wegnemen, en dat dan ook
ééns een tijd zal komen dat de belasting
druk voor Soest weer normaal zal kun
nen worden genoemd.
BRANDNETEL.
BANKIERS
BAARN - SOEST - BUSSUM
Ingezonden
Buiten verantwoordelijkheid der Redactie.
Geachte Redactie,
Mag ik ook een plaatsie,
Voor het volgende stukkie,
Want 't is heusch geen grappie.
Merci
Voor uw attentie.
Ik ben gewend 's morgens na het
ontbijt een wandeling te maken, want
de docter heeft gezegd dat anders m'n
kleeren te nauw worden en dat er geen
gezonder sport is dan wandelen.
Woon je in een drukke slad en is de
omvang van je corpus, plus het aantal
dienstjaren wat je mee te dragen hebt,
van dien aard dat je niet gauw genoeg
kunt verdwijnen als er een Spaansch
Louise, of er een motorpakaan, in razende
vaart op je komt aanstormen, dan loop
je in dat drukke verkeer groot gevaar
naar de andere wereld te verhuizen.
Aangezien ik een voorgevoel heb dat
ik zoo iets niet zou overleven en ik
tegenwoordig sterk gebrouilleerd ben
met magere Hein, heb ik Utrecht m'n
biezen maar gepakt en ben hier in Soest
komen wonen.
Ik maakte dus dezer dagen weer m'n
gebruikelijke wandeling, voor alle zeker
heid op het voetpad loopende, want je
kunt nooit weten hoe een auto een
mensch vangt.
Die voorzichtigheid was niet geheel
overbodig, want op eens (leuk, dat 't
zelden in tweeën gebeurd) kwam er een
auto langs me heen. Even verder stopt
die Ford. Ik denk wel dat 't zoo'n
voornaam heerschap was, omdat ie net
zoo knorde. Het leek wel een orgel dat
EN HEEREN-MODE-MAGAZIJN
F. C. KUIJPERSTRAAT10 - TEL. 169
de griep had, want er werd later ook
aan een slinger gedraaid.
Ik heb den tijd en vind het altijd
belangrijk te zien hoe de hoofden (en
de beenen) van de gemeente-organisatie
zich uitsloven om het zoo zuinig moge
lijk aan te leggen. Dat kan je wel na
gaan in de lijst van de Jaarwedden, enz.
Als ik eens een erfenis krijg van een
ouwe tante, die in Amerika zit dan koop
ik er subiet obligatiën Soest voor als
die tenminste nog bestaan want
veiliger geldbelegging is er m.i. op de
heele wereld niet.
En nu zal ik U vertellen wat ik in
m'n notitieboekje (in Utrecht zei ik altijd
kersepit, doch dat mag ik nu niet meer
doen) geschreven heb, omtrent dat ge
valletje, nml. soortement vrachtauto van
achteren een groote opening, die ge
deeltelijk ingenomen werd door een
schuinstaande ladder. Of ie tot de rech
ter- of linkerzijde behoorde weet ik niet
meer. Voor, in de machinekamer, zaten
2 menschen, waarvan de jongste de
rookwolkjes van een sigaret voor zich
uitblies en het stuur vasthield. De ander
die een voordeelige nacht scheen te
hebben gehad, te oordeelen naar z'n
vroolijke gezicht, klom op den wagen,
volgens het opschrift aan de gemeente
Soest behoorende, en draaide toen een
electrisch lampje in een wandarm tegen
een paal. Practisch, vindt U niet Daarna
verdween het heele zaakje, behalve het
lampje, wat bij heldere maneschijn zoo
droevig kan kijken.
Toen ik thuis gekomen was en aan
m'n zuinige wederhelft, die intusschen
vóór een kop koffie gezorgd had, de
geschiedenis van het lampje verteld,
kwam ze met een koorts-thermometer
aanloopen.
Wat moet je met d&t ding doen, vroeg
ik de koffie is best, oudje. Dat zal wel,
zei ze, doch ik wou eens even de tem
peratuur bij je opnemen, want ik geloof
dat je 't leelijk te pakken gekregen hebt
onderweg. Zou je niet dadelijk naar bed
gaan Ik zal Sientje even om de dokter
tren. Ze moet meteen maar een brokie
ijs halen om je wat af te koelen. Sientje,
Sientje kom eens even, meneer is niks
goed
Ik zal U de ontknooping van dit drama
maar niet vertellen, omdat m'n stukje
anders te lang zou worden. Dit mag ik
nog wel even zeggen, dat m'n vrouw,
die buitengewoon goed kan rekenen,
de belastingpapieren eens goed ging
bekijken, terwijl ik m'n oudje plechtig
beloofd heb mij voortaan wat meer on
ledig te houden met de gemeentezaken,
zoodat we met de a.s. Raadsverkiezingen
zullen weten te stemmen de rechte man
op de rechte plaats.
N. SENIOR.
Aan den Heer Redacteur van
„De Soester" te Soest
Mijnheer de Redacteur.
Beleefd verzoek ik U voor het onder
staande een kleine plaatsruimte in Uw
blad.
In de Gemeentefilm van Brandnetel,
voorkomende in „de Soester" van 2
April, komt o.m. voor dat de S.D.A.P.
bij de a.s. gemeenteraadsverkiezing met
2 lijsten zal uitkomen.
Ter wille van de juiste voorlichting
van Uwe lezers, deelen wij mede dat
dit niet het geval is. De S.D.A.P. komt
met één lijst uit en wel met de volgende
candidaten
No. 1 S. F. Besselsen, 2. K. F. Mud,
3. T. Bleeker, 4. IL Boersma, 5. A. v. d.
Broek, 6. H. v. d. Drie, 7. J. Schaap.
U mijnheer de Redacteur dankend
voor de plaatsruimte,
J. v. d. BRUGGE,
Secr. Afd. Soest der S.D.A.P.
Geachte Redactie.
Mag ik U een vraag stellen Ik ben
inwoner van Soest van Juli 1925, af
Ik voldoe aan mijn verplichting. Heb ik
nu recht om te stemmen of niet? Een
stembiljet hebben wij niet ontvangen.
Wie de schuldige Wanneer ik stemge-
rechte ben, en als men niet stemt zonder
reden, dan wordt men beboet. Wat nu
Gaarne wenschte ik een antwoord in Uw
blad van a.s. Zaterdag. Kan dat? Bij
voorbaat mijn dank.
Uw dienaar,
H. W. O.
Wie democraat is, vrij van kerkelijke en
oconomische dogma's, behoort bij de
VRIJZINNIG-DEMOCRATEN l
Afd. Secr. Banningstraat 15, Soesterberg
Plaatselijk Nieuws.
DAMMEN.
De Soester Schaak- en Damclub ont
ving Dinsdag, den heer Staal (Baarn),
welke een simultaan seance gaf.
De Heer Staal was zoo vriendelijk de
plaats te willen innemen, van den Heer
J. W. de Klerk (den Haag), deze was
verhinderd en het bericht, van verhin
dering kwam te laat, om nog kenbaar
gemaakt te worden, maar spelers en
toeschouwers hebben er geen spijt van
gehad, aangezien de Heer Staal zeer
subliem speelde en dan ook met mooie
cijfers wist te winnen, 10 partijen wer-
HEUVELWËG 1 - TELEFOON 2212
Ontvangen de nieuwe Stalen voor
Voorjaar- en Zomercostuums
TEVENS REPARATIE-INRICHTING
VOORHEEN FA. STRIJKER
KERKSTRAAT 20 TELEFOON 2084 JULIANASTRAAT 7
den door hem gewonnen, 2 verloren,
tegen de Heeren S. de Zoete en J. de
Boer, en 2 remise tegen de Heeren L.
Hornsveld en W. Henger.
De Heer J. W. de Klerk komt nu
Dinsdagavond 7.30 uur a.s. in „Oranje
hof" Spoorstraat om een simultaan seanse
te geven. Belangstellenden zijn weder
welkom.
GEVONDEN VOORWERPEN.
Op werkdagen, des voorm. tusschen
9—12 uur, zijn op het Politiebureau
inlichtingen te bekomen van de navol
gende voorwerpen
Twee belastingplaatjes, rozenkrans in
etui, kinderportemonnai met inhoud, paar
damesschoenen, pakje gloor, gouden
broche, sponsendoos met potlooden
zilveren potloodhouder, vermoedelijk
zilveren dameshorloge, zilveren dames
polshorloge, damesportemonnai met in
houd, zakje met amandelen.
Te Soesterberg een belastingplaatje.
UITSLAG VERKIEZING PROV. STATEN
Uitgebracht 4718 stemmen.
Aantal kiezers 5432.
Geldige stemmen 4290.
Ongeldige stemmen 428.
OP lijst 1 Staatk. Geref. Partij zijn in
totaal uitgebracht 32 stemmen
2 Vrijh. Bond 535.
3 Communistische Partij 22
4 Herv. Ger. Staatspartij 22
5 R.C. Volkspartij 30
6 S.D.A.P. 482
7 Plattelandersbond 6
8 Anti Rev. Partij 763
9 R.K. Staatspartij 1516
10 Chr. Hist. Unie 478
11 Vrijz. Dem. Bond 384
12 Onafhankelijke lijst 6
13 Dem. partij 14
DOCTOR IN DE LETTEREN
EN WIJSBEGEERTE
Aan de Universiteit van Amsterdam
werd onze vroegere plaatsgenoot, de
Heer J. Theunisz de titel verleend van
Doctor in de Letteren en Wijsbegeerte,
op een proefschrift: „Het Stadhuis te
Enkhuizen". Dr. Theunisz is als Ieeraar
verbonden aan de R.H.B.S. te Middel-
harnis.
TELEFOON 1
Ruime wagens - Billijk tarief
VERGADERING.
Op Dinsdagavond 5 April hield de
ald. Soest van den Vrijz. Dem. Bond
een openbare vergadering in het Gebouw
voor Religie en Kunst, waar als spreker
optrad de Heer Mr. A. Joeker, Lid van
de Tweede Kamer der Staten Generaal.
Om 8 uur opende Mevr. L. H. Droste-
Wilmans lid van den Gem. Raad van
Soest de vergadering, heette den spreker
welkom en wees de vergadering op het
groote belang der a.s. verkiezing voor
de Prov. Staten. Hierna gaf zij het woord
aan den heer Joekcs.
De Spreker begon met zich aan te
sluiten bij hetgeen Mevr. Droste over
de verkiezing voor de Prov. Staten had
gezegd, en den nadruk op leggende dat
de menschen onvoldoende doordrongen
waren van het feit dat de samenstelling
der Prov. Staten onverbrekelijk verband
houdt met de samenstelling der Eerste
Kamer.
Spreker toonde zich geen omstander
van de eerste kamer, doch was van
oordeel dat het volksreferendum, zooals
de Vrijz. Dem. Partij propageert, het
eenige middel is om het geheele Ned.
volk zich te doen uitspreken over alle
belangrijke en ingrijpende vraagstukken.
Vervolgens besprak Spreker achter
eenvolgens de verschillende politieke
martijen, waarbij hij tot de conclusie
cwam dat de Vrijz. Dem. Partij steeds
haar beginselen trouw was gebleven.
In dit verband wees hij erop hoe Mr.
Marchant in de Tweede Kamer was
aangevallen over het door hem samen
gestelde politiek program, toen de ko
ningin hem opdracht verleende tot
samenstelling van een Ministerie. Spreker
had ook vernomen dat dit zelfde was
gebeurd in een vergadering van den
Vrijheidsbond in Soest. Spreker ontzegde
speciaal deze partij het recht van een
dergelijken aanval op Mr. Marchant.
Immers juist de vertegenwoordiger van
den Vrijheidsbond, de heer Boon, be
schuldigde den Heer Marchant in de
Tweede Kamer ervan, als zou hij bij de
samenstelling van zijn politiek program
het voornaamste punt, nml. dat der ont
wapening uit dit prpgram gelaten hebben
en juist de Vrijheidsbond was het die
in die kamer tegen het amendement
Oud steunde: tot vermindering der Ma
rine-begrooting.
Spreker toonde aan de hand van punt
5 en punt 13 van meergenoemd program
aan, dat de heer Marchant wel degelijk
het beginsel der ontwapening in zijn
program had vastgelegd en dus niet dit
groote beginsel Vrijzinnig Democraten
had gewaarloosd.
Het speet spreker dat de heer Marchant
niet in zijn opdracht geslaagd was en
hij weet dit aan de R.K. Staatspartij die
weigerde mede te werken aan de sa
menstelling van een kabinetbestaande
uit Vrijz. Democraten, Sociaal Democra
ten en R.K., omdat daartoe de uiterste
noodzaak toen was gebleken.
Verder besprak Spreker nog het ver
wijt dat vaak aan de Vrijz. Democraten
wordt gemaakt, als zou deze partij het
te vaak eens zijn met de Sociaal De
mocraten. Als dit zoo is, zeide Spreker,
dan ligt dit aan de S.D.A.P. welke partij
door haar optreden steeds dichter bij
de Vijz. Dem. Partij is gekomen. Toch
zijn er te diepgaande verschillen tusschen
in de beginselen tusschen den V. D. B.
en de S.D.A.P., vervolgde Spreker, dan
dat er sprake zou kunnen zijn van eenig
onderling verband.
Tenslotte wekte hij de aanwezigen op
hun stem uit te brengen op de lijst van
den Vrijz. Dem. Bond.
Mevr. Droste-Wilmans sloot daarop
de vergadering met een warm woord
van dank aan den Spreker.
Sproeten komen vroeg In
tiet voorjaar, koop tijdig een pot
Sprutol. Bij alle Drogisten.
NËDERL. CHRISTEN-VROUWENBOND
Maandagavond trad in de Rembrandt-
zaal alhier voor de afd. Soest op Mej.
Mr. C. Frida Katz, die op welsprekende
wijze uiteenzette, waarom de Christen
vrouwen zich moeten organiseeren.
Allereerst werd gewezen op het ontstaan
van den Bond na de revolutiedagen van
den wereldoorlog, terwijl ook de stem
plicht voor de vrouw organisatie en
samenwerking noodzakelijk maakte.
Spreekster vergeleek de tegenwoordige
positie van den vrouw met die van een
50 jaar geleden en verklaarde, hoe men
tot het besef is gekomen, dat de onge
huwde vrouw aanspraak heeft op een
werkkring. Op verschillend gebied vindt
ze werk, waar ze vroeger werd uitge
sloten. Eenerzijds dient de bond op te
komen voor de heilige rechten en be
trekking tot het gezin en het gezag, doch
ook anderzijds positie te nemen tegen
hen, die het gezinsleven en het gezag
willen ondermijnen. De gehuwde vrouw
heeft een verantwoordelijke en moeilijke
taak in haar gezin. Slechts in geval van
noodzakelijkheid of bij buitengewone
begaafdheid mag zij nog een werkkring
daarbuiten hebben. Haar ideaal moet
zijn en blijven haar huis, waarin ze een
rustige en aangename sfeer voor het
gezinsleven moet scheppen. Verbetering
van de positie der gehuwde vrouw op
wetteiijk gebied is wenschelijk, voorna
melijk wat betreft de z.g. moederschaps-
zorg en het huwelijk. Nooit echter kan
de Bond ertoe medewerken, de verant
woordelijkheid te nemen uit de handen,
waarin ze behoort en evenmin tot het
geven van gelijke rechten aan de ge
huwde en de ongehuwde moeder. In
de huwelijks wetgeving kunnen misstan
den worden uit den weg geruimd, maar
daarbij mag men niet overdrijven. De
man blijve het hoofd van het gezin, doch
tegen machtsmisbruik dient gewaakt.
Voor de ongehuwde vrouw is naast de
opvoeding in het gezin van groot gewicht
de beroepskeuze, die door degelijke
voorlichting ook van christelijke infor-
matiebureaux moet worden vergemak
kelijkt. Het opgegroeide metsje moet de
huishoudelijke taak van haar moeder als
iets moois zien, waartoe waardeering
van den vader vul kan bijdragen. De
Nederlandsche Christen-Vrouwenbond
heeft in deze moeilijke tijden de roeping
het meisje en de vrouw met raad en
daad ter zijde te staan en in Eeuwig-
heidslicht zich te leeren geven, zich aan
anderen te wijden en te leeren dienen.
De vergadering, die op de gebruikelijke
wijze door Mevr. S. G. Landweer-de
Visser werd geopend en met dankzeg
ging aan de spreekster na gebed weer
werd gesloten, was zeer goed bezocht.
Het ernstige en bezielde woord van de
spreekster wekte nog eenige vrouwen
op, zich als lid van den Ned. Christen-
Vrouwenbond te doen inschrijven.
DE EMMABLOEM.
De verkoop van het Emmabloempje
ten bate van de Vereeniging tot Be
strijding der Tuberculose zal dit jaar
plaats hebben op Zaterdag 9 April. Wij
hopen evenals vorige jaren weder op
de goedgeefschheid van het publiek te
mogen rekenen.
Het Comité der Emmabloem.
VRIJHEIDSBOND
De Vrijheidsbond zal voor dc a.s.
Gemeenteraadsverkiezing uitkomen met
de volgende lijst 1. H. v. Doornc,
2. A. O. Dammers, 3. W. H. C. Doorman,
4. H. J. Gasillc, 5. H. W. Vellinga, 6.
G. M. v. Krieken, 7. C. Haver.