IBOR'S R WASCHGOED u n d ige-lnrichting Candidatei van ds VÜ1JHEIDSS0NS 1 f Llist No. 3 Groote wal! Mr. J. H. v. DOORNE EKEN-BILJET O IIEÜWS- EN ADVERTENTIEBLAD VERSCHIJNT ELKEN ZATERDAG FOKVOER i Gas- en Waterleiding GEMEENTE-FILM Mr. J. H. VAN DOORNE LIJST fclo. 1 Mr. J. H. v. Dooroe A. 0. Oammers W. H. G. Doorman H. J. Gasille I" H. W. Vellïnga G M. van Krieken a 0. Haver 11 No. 1 van Lijst 1 EST E R" Ml UITGEVER: G. VAN DEN DO V EN K A M I» VAN WEEDESTRAAT 7 - TEL. 2062 - SOEST ilmalaan 15 - Telefoon 118 I- en Zinkwerker sche Houthandel SCHREUDER HEB 3 Eemstraat 18 IJTAGE - BILLIJKE PRIJZEN tflevering Boorden, len enz. enz. n te Soesterberg eiken Maandag. AAK - VOORJAAR 1927 EN CHEMISCHE WASSCHERIJ N STEGEREN Co TE ALMELO Pijnlijke-, Zwakke- en Platvoeten Geen politiek gekonkel I No. 1 van LIJST 1 1 KIEST IN DEN RAAD MANNEN VAN DEN DAAD! Leekedichtjes van Jan Joris bij de a.s. Gemeenteraadsverkiezingen 3 Daardoor krijgt men mannen van den daad KIEST de eenige, jdie blijk gegeven heeft voldoende vrij te staan om in den strijd voor de waarheid niemand en niets te ontzien. lo. 19 Vijftiende Jaargang WENSCHT ZICH TE ABONNEEREN OP RTENTIEBLAD VOOR SOEST EN OMSTR. 0.50 per 3 maanden franco per post Bl'REAl' VOOR ADMINISTRATIE EN REDACTIE: V. WE EDESTRA AT 7. SOEST AüVERTENTIËN WORDEN INGEWACHT TOT VRIJDAGS VOORMIDDAGS 9 UUR INGEZONDEN STUKKEN TOT DINSDAG AVONDS 9 UUR AAN HET BUREAU Zaterdag 7 Mei 1927 ADVERTENTIËN: VAN 1 TOT 5 REGELS 75 CENT, ELKE REGEL MEER 15 CENT GROOTE LETTERS NAAR PLAATSRUIMTE, BIJ ABONNEM. GROOTE KORTING ABONNEMENTSPRIJS 50 CENT PER DRIE MAANDEN FRANCO PER POST Huisnummer Onderteekening Aanleg van fEEDESTRAAT 59 5 oor/ Op fok voer maakt van Uw kuikznS goede ZeóS/erS n. OBAAI^,<eïï"H|ELBEOWJF SOEST LEF. /jfcl e-Bureau Sanitaire Werken - BUSSUM - TELEFOON 78 r voor Soest: B. REIMAN, Bosstraat 21 bb 3 I bij H. EBING, Soesterbergschestraat 4 3. VAN ESCH, Burgem. Grothestraat 51 leze attent, dat Uw kleeding en meubelstoffen door de rdigen, net en billijk kunnen worden gestoomd tt verkrijgbaarKleurstalenboeken ter inzage ÏENENDAAL, v. Weedestraat 40a, Soestdljk iiSCHEN, Soesterbergschestraat 6, Soest sfoon 177 - Spoorstr. 4-6 Directeur: IACQ. DEKKER en Gewrichtsrheumatiek, Lumbago, Zenuwpijnen s enz.), Constipatie, Asthma, Chron. Bronchitis, ht, Jicht, enz. J. L. WINKLER PRINS, Arts oensdag en Zaterdag van 2—3 uur. Er is welhaast geen ding te noemen, Jat in ons stoffelijk bestaan zoo'n be langrijke plaats inneemt, als het licht, dat ons in staat stelt onzen weg te zien, dat wij noodig hebben, bij alles wat wij doen. Want zijn wij in het duister, dan zijn onze schreden onzeker, we kunnen niet zien, waar wij gaan. Er zijn zelfs menschen, die voor het duister een vrees koesteren, die bang zijn in donker, en van dat ondoordringbare duister kwaad vrezen. Maar niet zoodra komt er licht, of de vrees verdwijnt. Zoo, in ons geestelijk leven en dat is toch ten slotte het eenige werkelijke leven in onze gedachten, die geen oogenblik stilstaan, doet zich juist de zelfde verhouding tusschen licht en duis ternis voor. Wanneer het licht is in ons denken, dan kennen we geen vrees in het leven, dan zien we duidelijk onzen weg, in alle moeilijkheden, tegenover alle hinderpalen, die zich in ons leven schijnen te willen voordoen. Maar wan neer een dwalend begrip omtrent den mensch en den werkelijken zin des levens onze gedachten verduisterd, wanneer het donker is in ons denken, dan worden onze schreden onzeker, komen vrees en kwade verwachtingen om angst aan te jagen. Maar wat is dan dat licht, dat ons denken verheldert, onze gedachten goed maakt en kalm vertrouwend en alle vrees doet verdwijnen Dit licht is een kleine iimp van begrijpen, een flauwe scheme- g van de groote waarheid, die het slal beheerscht. Het is niet anders, dan z waarheid, die wij allen kennen, doch iet allen beseffen en steeds in ons denken vasthouden, n.1. dat al wat is en wordt geregeerd en gehoorzaamheid is tférschuldigd aan het almachtige prin cipe van het goede, de eenige macht, die in den kosmos alle macht bezit. En naarmate wij dit licht in onze gedachten 'Men schijnen, en ons denken niet ver duisteren met menschelijke dwaalbegrip pen, zal vrees noch kwaad macht op ons kunnen uitoefenen, in welken vorm j ook. En naarmate het goede in onze gedachten verblijft en tot uitdrukking komt in onze daden jegens den mede- mensch zal vrees zoowel als kwaad alle vermeende macht over ons verlie zen. Zeker, wij weten dit alles. Maar is het dan niet eigenaardig, neen, on logisch, dat vele menschen bijna altijd kwade dingen, tegenslag, disharmonie van elke soort als naiuurlijk aanvaarden, terwijl ze goede en gelukkige gebeurte nissen in hun leven als heel buitengewone dingen beschouwen En is het daaren tegen niet heel logisch en volkomen in overeenstemming met de onwrikbare kosmische wetten van het goede, dat we, gedachteiijk, steeds het goede verwachten en een harmonische ontwikkeling van ons bestaan als natuurlijk beschouwen, ten minste, wanneer we in onze daden en onze beweegredenen voor onze da den blijk geven, inderdaad eerlijk te streven naar volmaaktheid Streven naar volmaaktheid. Het is zoo ontzettend moeilijk, wordt wel eens gezucht. En het is soms zoo moelijk te weten, wat goed is, wat niet. Zeker, het kan soms moeilijk s c h ij n e n. Maar er is één enkele regel, die, toegepast, fei telijk de oplossing inhoudt van al onze problemen in onze menschelijke ervaring. Geen wonder, dat men dien Regel uni verseel den „Gulden Regel" noemt. Het isanderen te behandelen, zooals wij zouden wenschen, dat zij ons behandel den. En 1 igt hieraan niet dezelfde wijs heid ten grondslag, als aan die andere universeele waarheid en opdrachtword van het kwade niet overwonnen, maar overwin het kwade door het goede Al deze dingen zijn gebaseerd op de on betwijfelbare suprematie van het goede over het kwade, een waarheid, waarop het heelal is gegrondvest. Maar wanneer wij, ais gevolg van onze wetenschap van de waarheid, het goede willen ver wachten, moeten we ook in onze daden toonen, daarop te vertrouwen. We moeten niet volstaan, met deze goede dingen te verkondigen, doch ze in ons leven in praktijk brengen. Terecht merkte een overzeesch confrater in dit verband op Werkelijk groot is hij, die niet alleen raad geeft tot vrede, vriendschap en rechtvaardigheid, maar zijn tijd en be kwaamheid wijdt aan de bevordering van deze eigenschappen, die de maatschappij verheffen, den staat zuiveren en in an- derer gedachten het verlangen aanmoe digen om desgelijks te doen. Welnu, wij allen kunnen, ieder in zijn eigen leven en zijn eigen omgeving en werkkring, „onzen tijd en bekwaamheid" daaraan wijden. De Gulden Regel. FLORIS C. XVIII. Sommige der lezers van mijn filmpje kennen dat verhaaltje misschien wel van dien matroos die uit dc ra viel en z'n nek brak. Ik vertel het dan ook speciaal voor hen die het niet kennen. De anderen slaan het dus maar over. Die matroos dan duikelde naar beneden met genoemd gevolg. De kapitein zat er leelijk mee, om dat nou aan de vrouw van den ver ongelukte mee te deelen. Zooiets had hij nog nooit bij de had gehad. „Arie"zei hij tegen z'n bootsman, „je bent nog al een man van ervaring. Zou jij dat ge valletje op behoedzame wijze aan de weduwe kunnen meedeelen". „Jawel, kaptein, laat dat maar aan mij over", zei Arie. Arie gaat heen, belt spoedig daarna aan bij het huis van den ver ongelukten matroos en zegt tegen de vrouw die open doet: „U bent zeker de. we duwe Jansen". „Welnee", zei de aange sprokene, „ik ben vrouw Jansen". „Dat dacht je", zei Arie, „maar je man heit vanmorgen krek z'n nek gebroken". Vrouwen zijn over 't algemeen dan ook veel betere overbrengsters van slechte tijdingenalsmannen. Ook Grootje heeft er slag van beroerd nieuws be hoedzaam voor te bereiden. Zoo van morgen bijvoorbeeld. Ze komt binnen, en 'r gezicht zegt al dat er iets aan 'I handje is. Man, hoor eens, ik wou je, èh, Nou Grootje, wat is er. Ja, zie je man, ik heb, ik wou èh Heb je misschien m'n gouwenaar ge broken Nee hoor, gelukkig niet, maar er is bericht éh Van Swarts over Brardnetel zeker Och nee, maak nou geen gekheid, ik èh, wou je vertellen, dat de post geweest is. Is 't anders niet. Zeker bericht dat ik ridder in de Grootorde van den Ver gulden Knoet van Soest ben geworden 1 Nee, het is èh, van de belastingen. Hoera, eindelijk de navordering terug Nee ook al niet, het is een groot papier en er staat op Wat bliksem en donder, nou heb ik net alle dwangbevelen betaald en komen ze nou weer zeuren. Je zou die kerels toch Zie je wel dat je je weer opwindt I En ik vertel het nog wel zoo behoedzaam mogelijk. Nou voor den dag er mee dan 1 Het is een groote envellop, en daar staat opaangiftebiljet 1 Toen werd ik razend. En Grootje kon het toch heusch niet helpen. Zoo gaat het tegenwoordig altijd. Als ik maar wat van de belastingen hoor, krijg ik ge kriebel langs m'n rug en gekriebel in m'n handen, en neiging de heele boel kapot te slaan. Ik heb er den dokter al over gesproken. „Ga Soest uit" zei die, dat is het eenigste middel". Maar dat verdraai ik. Ik heb het meegemaakt dat de belastingen hier zoowat niks waren en dat ze vertwintigvoudigd waren, nou MAANDAG 23 MEI zult gij Uw stem moeten uitbrengen voor de Gemeenteraadsverkiezing. WILT GE daarbij letten op politieke strijdvragen, cfie in de Soester Gemeenteraad nooit aan de orde zullen komen? WILT GE een politieke partij steunen, indien ge niet weet of haar candidaten wel zijn de rechte menschen op de rechte plaats? WILT GE politiek stemmen, indien ge vooruit weet dat Uw candi- daat op tal van punten niet zoo zal handelen, als ge wel wenscht, daar hij gebonden is aan een politiek programma? ZOO NEEN, zoo gij niet klakkeloos wilt volgen en niet wilt stem men op candidaten, die anderen zonder U naar voren schoven, doch naar eigen overtuiging wilt stemmen, STEMT DAN iemand, waarvan ge zeker weet, dat hij niet mee zal gaan met eenig politiek gekonkel. STEMT DAN iemand, die in de afgeloopen jaren reeds blijk heeft gegeven geen vooroordeelen en geen stokpaardjes te hebben. STEMT DAN iemand, die naar eigen inzicht durft te handelen als het gemeentebelang op het spel staat. STEMT DAN iemand, die zijn eigen meening heeft en daar ook openlijk voor uit durft te komen. STEMT DAN wil ik ook meemaken dat ze weer dra gelijk worden. En meehelpen ook als't kan. Het zou laf zijn als 't op vechten aankomt er vandoor te gaan. Dan zou ik Brandnetel niet moeten zijn. Grootje wacht de bui dan ook altijd maar kalm af. En haar middeltjes werken beter als de beste medicijnen. Haar geneesmiddelen zijn een extra fijn bakje koffie, verwarmde pantoffels als ik 's avonds thuis kom, m'n gouwenaar ge stopt klaar leggen naast de krant, een extra schoteltje 's middags, en zoo zoetjes aan drijft de bui over en word ik weer normaal, en schik ik me in het onvermijdelijke. Vorige week smulde ik weer aan m'n Zondagavondlectuur. De Christelijke Soester. Het is bepaald interessant om te zien hoe bang ze zijn dat Vaatje Buskruit in hun gelederen zal ontploffen bij de verkiezingen. „Stem toch vooral niet op van den Berg" roepen ze „dat is een wilde". Alsof dat wat zegt 1 Ze zijn Dat iedere Soester belastingbetaler kippevel krijgt als ie het woord belasting maar hoort, en z'n haren te berge rijzen als ie verneemt dat eerdaags de belas tingen, ondanks het beginsel weer zullen moeten verhoogd worden Dat Soest ten ondergang gedoemd is als we nou wéér een Raad krijgen van dezelfde samenstelling, met verschillende nietsbeteekende raadsleden, wier stem helaas wel wat beteekent Dat alleen verhooging van het intcl- lectueele peil van den Raad redding kan brengen, omdat de tijd voorbij is dat Soest kan geregeerd worden door boeren en arbeiders En zulks ondanks het beginsel J Dat met beginselen geen belastingen betaald kunnen worden, ook al zijn het de mooiste, edelste en verhevenste be ginselen die er bestaan Laat ons dan de waarheid inzien van dat kernachtig rijmpje f durven niet tc schrijven die man is niet christelijk Dat zou anders nog wel zoo goed inslaanEn nou komen ze met alderhande smoesjes om waar te maken dat Vaatje Buskruit toch zoo'n driedub- belovergchaalde ellendeling is. Wat heeft die man de gemeente een geld gekost bij dat werkcloozenrelletje, vanwege de extra politie" 1 roepen ze uit. Hoor is hier, broeders, als je nou liegt moeten jullie het zoo doen dat het niet gemerkt wordt. Anders is er geen aardigheid aan. Maar zooals je nou doet loopt het teveel in de gaten. Iedereen die de moeite genomen heeft destijds die kwestie te volgen weet toch wel dat het de gemeente geen rooje cent heeft gekost omdat alles betaald is uit het weikeloozenpotje zelf 1 Dat was juist de goocheme streek van Bergie. Willen jullie heibel maken, zei ie tegen de vverkeloozen, ga je gang, maar je betaald het zelf. En zoo is het gebeurd. Door inhouding van de uit- keeringen zijn die kosten betaald j De extra-telefoonaansluiting die broeder Aandendijk in die dagen op zijn uit drukkelijk verzoek heeft gehad, omdat ie zoo in dc piepzak zat, is echter daaruit niet betaald. En waarde broeders, nou ik het toch over de centen heb, denk eens aan het Patrimonium. Wie stemde er voor aan deze gezegende instelling 18 duizend guldentjes te betalen Broeder Aandendijk niet waar Maar ieder dub beltje dat eraf gepingeld is, hebben jullie aan Bergie te danken. Daarom zijn jullie hem ook zoo vriendelijk gezind 1 En ook vanwege de scholen. Jullie vroegen maar raak. De gemeentekas is er goed voor, zeiden jullie maar. Als Bergie het niet verhinderd had, was die nog leclijker geplukt. Ja die Bergie heeft een boel op z'n geweten Wat heeft ie de ambte naren achterna gereden 1 En dat mocht niet natuurlijk 1 Wat heeft een wethouder daar nou mee te maken I En hij is wa rempel z'n partij ook uitgezet I Ze hebben mij ènders ingelicht. Dc vriendjes van Foeken, die de C.H. partij hier uitmaken, kohden natuurlijk niet uitstaan dat Bergie met den wethouders-zetel ging strijken en Foeken er naast greep. En diezelfde C.H. partij heeft nou Foeken nummer één gezet. En Vaatje Buskruit liet zich candidaat stellen om de C.H. 'ers een keus te geven. Wat niet meer dan eerlijk is. Want om de C.H. 'ers nou voor de keus te stellen alléén Foeken te stemmen heeft niet zoo heel veel van keus meer. En het gevolg zal zijn dat er geen van beiden komen. Zoodat we het volgend jaar zonder Bergie en Foekskic moeten stellen. En in de Christ. Soester van Zaterdag 1.1. laten ze weer een noodkreet hooren. „Laat U toch niet wijsmaken" roepen ze hun schaapkens toe, „dat het bij het kiezen voor den Raad op personen aan komt. Terdege is het het BEGINSEL waarop gij stemt". We zullen daar maar niet al te veel op antwoorden, doch alleen maar enkele vragen stellenIs het niet waar Dat Soest ondanks dat beginsel in den modder zit Dat de belastingen ondanks dat be ginsel hier in 15 jaar vertwintigvoudigd Geen gU .uter in den raad Maar slechts mannnen van den daad Door mannen van den daad kunnen de belastingen hier lager worden, niet in de eerste plaats door eenig politiek of religieus beginsel. Hadden deA.R.'s een man als Diepenhorst te hunner be schikking, ze zouden er verzekerd van kunnen zijn dat Brandnetel tegen zoo een zijn stem niet zou laten hooren, evenmin als hij het thans doet tegen mannen die getoond hebben gemeente belang te doen gelden voor hun politiek of religieus beginsel, tegen mannen als Mr. Jan, De Koning, Van den Berg. Drie verschillende religieuze overtuigingen, drie verschillende politieke richtingen, maar alle drie één in het streven naar het welzijn van Soest. Neen, nogmaals neen, geen politiek, geen beginsel kan Soest redden. Alleen flinke, eerlijke, intelligente kerels, bij wie de burgerij weet dat hare belangen veilig zijn. BRANDNETEL. Sproeiers komen vroeg in het voorjaar, koop tijdig een pot "ïpputoi. Bij alle Drogisten. XIII Hoe een tweedehandsch auto verkocht wordt. (Wddr gebeurd) Meer dan zeven lange jaren Had de kar al meegehost, Honderdduizend kilometers Waren er mee afgerost. Eind'Iijk was-ie voor den aschman, 'n Hoopje gummi en oud roest, Maar toch vend het ding z'n weg nog, Als 'n „Occasion" hier in Soest. Voor vierhonderd harde guldens Stond 't vehikel dra te koop, „Och, het was nou wel geen nieuwe, „Maar zóó liepen er zoo'n hoop „De verlichting was iets extra's, „Vóór licht, achter en opzij", (Als 't tenminste lichte maan was) Maar dat zei-ie er niet bij. Aldus prees de gladde hand'laar 't Karietje als een eerste klas. Maar het vischje wou niet bijten, Omdat 't aas te adelijk wasl „Weet je watl Drie honderd pop maar, „En de wagen is van jou I" Maar de kooper bleek niet happig, Zei zoo iets van„Stik nou gauw I" Toen een tweede kooper opkwam, Was 't: „Tweehonderd gulden maar, „Omdat U het bent; de wagen „Is ternauwernood vier jaar!" D' ander keek eens naar t cavalje, Bromde toen: „Merk Paradijs!" ,,'k Kan het merk niet", zei de hand'laar, Want dóór kon ik niet uit wijs". „Kijk eens hier" sprak toen de kooper, ,,'t Ding wordt mij niet aangesmeerd, „Want ik g'Ioof dat Adam daarop „Nog 't chauffeeren heeft geleerd I „Als je 'm als „antiek" uitstalde, „En er 'n ander merk op dee, „Paradijs" of „Vijgeblaadje", „Doe je 'r vast wel zaken meel" Kooper nummer drie was makker, Vroeg alleen maar: „Loopt-ie goed „Loopen man! Zoo hevig loopt-ie, „Dat je telkens remmen moet, „Anders blijft-ie aan het loopen 1" „Nou, dat vin 'k nog al riskant, Zei de kooper, „Doe dat ding dan Liever 'n ander aan de hand Honderd vijftig heele guldens, Was de vraag aan nummer vier, En die zei: „Laat maar eens draaien, „Ik vertrouw het ding geen zier!" Maar hoe men ook, hijgend, vloekend, Zweetend aan den slinger hing, 't Was de motor die niet gaan wou, En de kooper was 't, die gingl Nummer vijf bood vijftig gulden, En kreeg ook metéén fiat! En de hand'laar ging eens rekenen Wat-ie 'r aan verloren had. Na een heeleboel gecijfer, Veel gereken en geklad, Bleek dat-ie precies een tientje Zuivere verdienste had 1 leskedichtje van Jan Joris Junior O, als ik óók eens kiezen mocht Maar 'k heb nog niet de jaren. Als ik er over spreek, zegt Pa „Wil jij wel 's gauw bedaren, „Zoo'n aap als jij telt nog niet mee, „Jij weet nog niks van keuze, „Van Staten of Gemeenteraad, „Of Politieke leuze 1" O, als ik óók eens kiezen mocht, Dan zat 'k niet zoo te zeuren I 't Is toch een kwestie maar van smaak, 'k Geef niks om al die kleuren I Pa zegt,,'t is géén smaak, maar gevoel", De ouwe kan het weten Maar of 't nou 't een of 't ander is, Ik zou 'r niet over zweten O, als ik óók de kans eens had, Als ik eens kiezen moest, Dan koos ik... „Nou wie dan?" vroeg Pa.. „De mooiste meid van Soest!" Toen keek Pa woest! JANT|E. Ingezonden Buiten verantwoordelijkheid der Redactie. Geachte Redactie, Zoudt U onderstaande willen plaatsen? Bij voorbaat onzen dank. Van de zijde der voorstanders van Christelijk Onderwijs worden den laatster, tijd pogingen in 't werk gesteld, leerlingen van de Openbare Scholen te trekken. Die pogingen bestaan in huisbezoek bij ouders van kinderen, die op de Openb. Scholen zijn. Voor dit werk leenen zich niet alleen particulieren, zooals de H.H. van der Velde, van Es, van Brummelen, van der Flier, maar ook het Hoofd der Chr. School a.d. Spoorstraat, de heer C. v. d. Flier, doet aan dit werk mee. Ons kwam ter oore, dat bedoelde heer n& 1 April 1.1. zelfs 3 keer aan één adres is geweest om een leerlinge, die de Openb. School bezoekt, voor zijn school te winnen. Hoe dergelijk aandringen en nog eens aandringen, dat ten slotte pressie is, is te rijmen met de vrije keuze der ouders in zake de school voor hun kinderen, zouden wij wel eens van bedoelde heeren willen vernemen. Zij zijn toch steeds, althans in woorden, voor die vrije keuze opgekomen. En door dit werven van leerlingen wordt de goede verstandhou ding, die de laatste jaren tusschen de leerkrachten van het Bijz. en Openb. Onderwijs bestond, teil zeerste geschaad. Het bestuur van Volksonderwijs geeft ouders die een dergelijk bezoek krijgen, ernstig in overweging, geen toezeggingen te doen, alvorens zij inlichtingen hebben iugewonnen bij genoemd bestuur, of bij de Hoofden der Openb. Scholen. Een van de argumenten die vaak gebruikt worden, is, dat die ouders volgens de doopbelofte verplicht zouden zijn, hun kinderen naar de Christelijke School te zenden. Wie de doopbelofte echter goed leest, zal daaraan geen argument vóór de Christelijke en tegen de Openb. School kunnen ontleenen. Het bestuur van Volksonderwijs Afd. Soest. W. van Eek, Voorz. H. Bloemendaal, Secr. Zwaluwenweg 23, Soestdijk. Zoo even kwam het ons ter oore dat het Hoofd der Chr. School aan de Spoorstraat openlijk verklaard heeft, dat de Gereformeerden kerkelijk gedwongen zullen worden, hun kinderen van de Openb. School af te nemen! We leven in een vrij landCommentaar overbodig Het bestuur voornoemd. Burgerlijke Stand GEBOREN Barend, z. v. A. v. Ginkei en M. G. v. Hornsveld Christiaan Jan, z. v. J. C. Jagtman en C. M. Huigen Reinier George, z. z. G. G. v. d. Berg en H. C. Slen- debroek Maria Anna, d. v. J.J. Pronk en W. M. Tol Jan, z.v. A. de Kruiff en F. Buijs Guil- laume, z. v. H. F. Valkeneer en L. v. Renen Susanna Adriana, d. v. C. Klomp en M. Brielsman Lambertus Hendrikus, z. v. H. Voskuilen en H. de Beer. ONDERTROUWD C. v. Ek en A. M. E. v. d. Krift W. Hasselbach en J. Koppen G. Voorburg en S. Hoksbergen. GEHUWD A. W. Hilhorst en M. v. 't Klooster E. Diesveld en C. E. Vermeulen H. M. Derks en C. M. Dorresteijn. OVERLEDEN Femmigje Geerlings, 74 jr, ongehuwd Dirk Seezink, 58 jr, echtgen. v. E. v. d. Goede Wijntje Kuiper, 81 jr, wed. v. G. v. Es. Weledele Heer, Wil s.v.p. een kleine fout ,verbetcren in mijn ingezonden stuk van Zaterdag j.l. Te Hees zijn toch in de bijzondere school niet twee klassen, maar slechts eene klasse, n.1. de laagste, met 59 leerlingen. Hoogachtend en dankend, Uw Dw. Dn. S. POSTMUS. Kerkstraat 10b. GEMEENTEBELANG. In de laatste weken zijn tengevolge van de gepasseerde en toekomstige ver kiezingen ettelijke schrifturen en betoo gingen verschenen in de plaatselijke Soester bladen en ik waag in Uw blad eene kleine ruimte te vragen voor eene ineening van mijnen kant, voornamelijk met het oog op den Gemeenteraad en afgezien van alle politiek en partijzucht. Tusschen haakjes gezegd vind ik politiek een akelig woordhet heeft zoo iets synoniem met gluiperig. Partij zucht komt ook niet te pas in den Gemeenteraad. Ik wil dan ook volstrekt niet pleiten voor eenige candidaat maar

Historische kranten - Archief Eemland

De Soester | 1927 | | pagina 1