HET 900-JARIG BESTAAN VAN DE GEMEENTE SOEST NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VERSCHIJNT ELKEN ZATERDAG REDACTIE-ADRES: Mr. J. H. VAN D00RNE, LANGE BERGSTRAAT 5, TEL. 2048, SOESTDIJK •UÏÏ Gemeentefilm. Eenvoud. No. 34 Zeventiende Jaargang Zaterdag 24 Augustus t929 BUREAU VOOR ADMINISTRATIE VAN WEEDESTRAAT 7 - SOEBTDIJK ADVERTENTIËN WORDEN INGEWACHT TOT UITERLIJK DONDERDAGS INGEZONDEN STUKKEN TOT DINSDAG AVONDS 9 UUR AAN HET BUREAU UITGAVE: EERSTE SOESTER ELECTR. DRUKKERIJ v.h. 0. v.d.BOVENKAMP,TEL.2062, SOESTDIJK A1IVERTENTIËNVAN 1 TOT 5 REGELS 75 CENT. ELKE REGEL MEER 15 CENT GROOTE LETTERS NAAR PLAATSRUIMTE. BIJ ABONNEM. GROOTE KORTING ABONNEMENTSPRIJS 50 CENT PER DRIE MAANDEN FRANCO PER POST HET AUTEURSRECHT VAN DIT BLAD WORDT UITDRUKKELIJK VOORBEHOUDEN. OVEREENKOMSTIG ARTIKEL 15 VAN DE AUTEURSWET 1912 (STAATSBLAD NUMMER 308) EPISODEN UIT VEELBEWOGEN TIJDEN. Bloedige Kerstnacht van 1481. Bekkennsnijders in „De drie rin gen". Graftempeltje van Isselt een unicum in Nederland. STERKE AANWAS DER BEVOLKING. Heel, heel laag geleden, in den tijd, dat over Utrecht heerschen de machtige bis schop Ansfridus en na hem Adelboldus, toen nog lijfeigenen onderworpen waren aan de willekeur hunner meesters, in de met romantiek omsluierde dagen, dat jonk vrouwen ter valkenjacht togen en de rid ders konden verhalen van stoute avon turen en gevechten van man tegen man, lag reeds daar aan de vruchtbare boorden der Eem het vreedzame dorpje Soijs, ook wel genaamd Sose, Zuys of in het deftig Latijn Zigatum. En in dit plaatsje, het latere Soest, zou het voor eeuwig rustig zijn gebleven, en de Soestenaren zouden de afwisseling van landbouw en jacht hebben gekend, het waren van ouds her bekende boogschutters als er niet waren geweest de reeds genoemde bis schoppen en de graven van Holland, die elkaar in menigen strijd bekamptem Hollandsche en Utrechtsche troepen vallen op eikaars gebied. In 1260 is het Gysbrecht van Aemstel, die in Soest den bisschop van Utrecht verslaat. Dit ge schiedt op een mooien zomerdag en de Soester Eng, waar het treffen plaats vindt, weerklinkt van het gekreun der sterven den en gewonden. Dan staat er in de annalen van dit plaatsje als met bloed geschreven de Kerstnacht van 1481. in Naar den hebben eenige vrouwen verkleede soldaten den poortwachter overmeesterd en gedood, de plunderende Amersfoorters en Utrechte naren trekken binnen. Hun wandaden du ren slechts kort, want reeds komt Joost van Lalaing aangetrokken, de stadhouder van Holland, als aanvoerder van Fran- sche en Engelsche huurbenden. Met schrik en vrees verwachten de Utrechtenaren dit wraakzuchtig heer, waaronder ook de, woeste Biscayers, aangevoerd door rid der Petit Salazar, die zijn mannen uit rustte met stalen handbogen. Naarden wordt bezet en dadelijk daarop vangt de wraakneming aan op de Utrechtsche ge zinde dorpen in Gooi en Eemland. Den 21sten December wordt Eemnes aan vier kanten tegelijk aangestoken; wat weer stand biedt of niet tijdig de vlucht heeft genomen, wordt overhoop gestoken, 72 lijken liggen er op de puiohopen. Ver spieders uit Soest, hun weg zoekendj door greppels, boschjes en kreupelhout, melden, dat de vijand op Naarden is te ruggegaan. Men herademt, maar ook Ëaarn en Soest zullen niet gespaard blijven en „Item opten den Heyligen Kersavond tooch die Stedehouder uyt Neerden ende bernde (brandde; Eaern ende Soest al op, dat daar niet veel en bleeff staen, ten waren cramen en daer, dat heylige oly was". (Dus slechts kraamvrouwen en ernstig zieken bleven gespaard). In ontzetting zijn de meeste inwoners naar Amersfoort gevlucht en als dienzelf den avond jonker Engelbert van Kleef eveneens in deze veste binnenkomt, ver telt hij, hoe hij op zijn tocht van Utrecht de geheele Eemstreek als in vlammen zag opgaan. Nieuwe tijden, nieuwe geweldenaren. In 1643 slaat de beruchte Maarten van Ros- sum het beleg voor Amersfoort. Zijn leuze getrouw, dat blaken en branden het Mag nificat van den oorlog is, ontsteekt hij de vlammen m de naburige dorpen, vooral Soest, waar zijn soldeniers bovendien het vrouwenklooster der Brigittgnen, genaamd Marienburg, binnendringen en er ergerlijk huishouden. Zoo zouden we verder kunnen gaan met het opnoemen van oorlogsfeiten en gewelddaden, maar er is over deze plaats nog iets anders, historisch-romantisch te vertellen. Niet ver van de Hervormde Kerk staat het oude huis, thans het café „De Zwaan", en vroeger het bekende „De drie Ringen", dat voorkomt in den roman „Ferdinand Huyk" van Van Lennep, U herinnert zich allen den bekkensnijder Andries, die hier tegen den held van het verhaal van Jeer walde trekken. Een in de tafel gestoken mes was hiertoe de vriendelijke uitnoodiging. Het kwam in Soest vroeger veel tot „bekkesnijden", evenals op vele andere plaatsen van ons land, waar vroeger gauw naar het mes gegrepen werd. Den Lazerusberg mogen we niet verge ten. Oude menschen in Soest zullen u vertellen, dat er 's nachts daar boven op de Eng een geheimzinnig licht begint te schijnen; het voorspelt den voorbij ganger ongeluk. Een derde bezienswaardigheid zullen velen argeloos voorbij zgn geloopen: het grafkapel let je van Isselt, een unicum in Nederland, daar dit een familiegraf op eigen grondgebied is en zich bevindt ter zijde van den ouden weg naar Amers foort. De laatste familietelg, daar ter aar de besteld, is Mr. J. van Dam van Isselt, gecremeerd in 1916. Zijn asch rust ec naast de overblijfselen der vroegere ge slachten. De grafkelder en het er naast gelegen woonhuis zijn slechts door een deur gescheiden. De gewelddaden der historie hebben steeds den groei van Soest belemmerd, maar nu komt de plaats in trek. Niel lang geleden vierde Hilversum de geboorte van zijn 50.000en inwoner en reeds thans wordt er ernstig rekining mee gehouden, dat in 1940 deze plaats er 80.000 zal tellen. Dit karakteristieke van forensen plaatsen, een geweldige bevolkingsaanwas voltrekt zich ook te Soest. De laatste tien jaren is het aantal inwoners reeds ver dubbeld; het telt thans reeds 13.300 in woners, (Tel.) CVII. Soest 900 jaar! Welk feest zal gevierd worden op luisterrijke wijze. Natuurlijk voorafgegaan door luisterrijk mot, zooals we hier gewend zijn. Prijst de eene de voortvarendheid van „Soest Vooruitde ander zegt dat die vereeniging er niets mee te maken heeft. Juicht de een het toe dat de burgerpa de Soestineezen weer eens lollig laat fuiven, anderen vinden een draaimolen heidensch, en schrijven ko lommen vol om hem op z'n dak te geven dat hij dat goüdelooze kermisgedoe hier toelaat. Vinden de meesten het fijn dat er vier dagen gefeest wordt, anderen kan keren over die geldverspilling en hadden een halven dag lang genoeg gevonden. En- zoovoorta. Zoo is het altijd geweest en zoo zal het altijd blijven. Wanneer in het oude gemeentearchief, waar in den tijd van Oome Koos tegen 4 uur een piere- verschrikkertje genomen placht te wor den, behalve de vele perkamenten foli anten ook de gemeentefilm van het jaar 1000 af ware aangetroffen, had onze hi storicus Pluim waarschijnlijk kunnen ge wagen van mot bij elke festiviteit die in de 900 jaar plaats vond. Jammer genoeg zal hg het daarover Dinsdag a.s. echter thans niet kunnen hebben. Hij kan thans slechts gewagen van Soester bekkensnij ders, Soester Knollen, en Soester boycots op touw gezet en tot een droevig eind gebracht door de befaamde combinatie Smit-Bovenkamp, Uiterwgk en Kats. Wie hetzij uit godsdienstige, hetzij uit anti godsdienstige overwegingen de herden kingsplechtigheid niet in de groote kerk, tusschen welks muren voor het eerst sinds haar bestaan een microfoon zal hangen, niet wil bijwonen, zal thuis door zijn luidspreker de rede van vader Pluim kunnen aanhooren. Ook de opstijging van de luchtballon, eenig in de historie van Soest, zal per radio worden uitgezonden, zoodat ieder,, voor z'n toestel gezeten, al les, van de vulling af tot het onpasselijk worden van den abonné van De SoeBter, die ais gratis passagier meegaat, (tus- schen haakjes, ze wisten in Rotterdam toch wel dat De Soester JE blad hier is!) zal kunnen volgen. De luchtvaarder Pottum deelde mede reeds dadelijk een verzoek te hebben gehad van een „niet nader te noemen", (zooals de couranten plegen te vermelden als ze het over iets heel gemeens hebben), persoon, om di- tocht te mogen meemaken, doch daar Pot tum vreesde dat die persoon door over matig alcoholgebruik wel eens tot zelf ontbranding zou kunnen komen, dorst h(j het niet aan. 's Avonds illemenaasje! We hooren net dat Smitje z'n schutting zal verlichten met duizenden lampjes vormende de woorden: „Leest alleen De Soester". Ook de op tocht zal schitterend zijn. De krant van Smitje zal vertegenwoordigd zijn door een mestwagen, symbolisch weergevend wat zij hare lezers pleegt aan te bieden; een extra blad zal dien dag verschijnen, dat z(jn lezers in verrukking zal brengen met gefantaseerde familie- en huishoudelijke omstandigheden van de medewerkers aan De Soester. Een berucht ingezetene zal [aan den optocht deelnemen ala reclame voor de geheel-ontbonding, n.1. als af schrikwekkend voorbeeld tegen alcohol misbruik. Hij zal zich daartoe niet noe menswaard behoeven te vermommen; z'n gewone dagelqksche bezeek aan Eemland zal in staat zijn hem voldoende uitbeel dingsvermogen bij te brengen; enkel zal bij dien dag bij uitzondering getooid zgn met een groote zwarte flambard. Gedu rende alle vier de dagen zal een anti- kermis en anti- drank-optooht gehouden worden door de Nationale-Kerstiaansche- Geheel-Onthouders-Vereeniging N.E.D., wat niet beteokent, zoo als spotters plegen te zeggen,: „Negen Emmers Drank", maar „Nimmer Een Drup", b;j welke vereeni ging zich zal aansluiten de jongedames- naaivereeniging - op - oud - testamentischen grondslag „Dor Karkas". Een en ander belooft veel vertier te geven en buiten gewoon indrukwekkend te agn. Wij raden dernalve ieder aan vooral niet te nuchter te blijven, want dan geeft men de kans alles voor hetzelfde geld dubbel te zien. Vergeet niet, we hebben maar eenmaal de kans; het volgende eeuwfeest maken we geen van alle mee. BRANDNETEL. BIJ DE ILLUSTRATIE. Zooals onze lezers natuurlijk begrepen hobuen steil illustratie voor ons Raad huis. Hei is m onze eigen werkplaatsen vervaardigd. Ret cliché is geheel mei de hand gesneden uit linoleum, een be werking die zeer veel geduld en vaardig heid vereischt. De teekening is van onzen teekenaar Rog terwgl de snede uitgevoerd is door onzen tecbmschen directeur den heer J. J. van Ark. Wg raden drukwerk- gebruikers aan om bij voorkomende ge legenheden bg onzen Lirecleur eens vrg- bigvend advies in te winnen. Uw druk werk zal een beter cachet krijgen, dus hooger rendement van uw uit te geven geld, dat voor reclame-doeleinden bestemd is. Deze plaat zal namens ons blad aan het Gemeentebestuur en de Raadsleden wor den aangeboden.Het geheel wordt dan uit gevoerd op kunstdruk. Voor liefhebbers van deze kunstplaat zjjn er een aantal beschikbaar in de luxe uitvoering. De prijs is zeer laag gesteld, n.1. i 1.per exem plaar. Er is slechts een beperkt aantal voorradig, men haaste zich dus. Ga voor een feit zitten als een klein kind; wees bereid elke vooropgezette meerling te laten varen of gij zult mets leeren. HUX LEY. Zooals de bloem zich van nature tot het zonlicht wendt, het koesterende, ze- genbrengende zonlicht, zoo voelt de mensen zich onwillekeurig aangetrokken tot diegenen onder ons, die in hun leven de een of andere, goede, mooie, waarde volle eigenschap tot uiting brengen. We ondergaan allen, zonder onderscneid, de onzichtbare aantrekkingskraent en be horing die er uit gaat van een werkelgk en eerlgk vriendelgh mensen, of van een uie zonder veel praten, en ongemerkt lierst, een ander gaarne een stevig handje heipt, of wel van iemand die, hoewel een uaru werher en erkend groot man op zgn gebied, met vele verdiensten jegens ue gemeenscnap of de menscüen in zgn om geving, zich steeds op den achtergiond uoudt en van eigen werk met rept, docü eerder de verdiensten van anderen naar voren brengt. Van een eenvoudig mensen uus. We voelen, dat de verdienste van zgn werü nog grooter is, omdat lig er zich niet op iaat voorstaan, we besellen, dat en o°ngemerkt tiet "béste geuir'waai'iue "hg in staat is, zonder bg eiken stap die hg doet, met veel misbaar de aandacht dei- anderen op zich te vestigen. We vinden hem een verheven, inspireerend voorbeeld. Wat wel toont, dat we in den grond heel goed de waarde en de beteekenis van deze wondere eigenschap, van den eenvoud erkennen. Uok zjj, die anders weinig waar deering meenen te kunnen hebben voor zedekundige beschouwingen en al gauw smalend spreken van „zedeprekerg Maar aan de bekoring van deze voor zich zelf sprekende eigenschap ontkomen ook zjj niet. Het merkwaardige is, dat men juist deze gemoedsgesteldheid, die men „een voud" of „nederigheid" heet, altijd aan treft bg menschen van hooge verstande lijke ontwikkeling, of van helder inzicht en fijne, geestelijke beschaving. En dit ligt wel voor de hand, want het zgn de denkers en de menschen die door hun studie tot veel nadenken zgn gekomen, die er toe komen in te zien, van hoe weinig essentieele waarde eigenlijk alle menschelgke wetenschap ten slotte voor het individu, voor het geluk van den wer- kelgken, immers geestelijken mensoh is. En zjj zjjn het ook, die bewust of onbe wust grijpen, dat het niet aangaat zich te verheffen op of hoogmoedig te pralen met bekwaamheden, die ze zich warempel toch niet zelf toebedeeld hebben. Zij zijn diegenen, die „als een klein kind voor de feiten gaan zitten, en bereid zgn elke vooropgezette meening te laten varen", hetgeen wil zeggen, dat zg ontvankelijk zgn, open zgn voor een nieuw denkbeeld, een nieuwe gedachte, een ander standpunt dat niet dadelijk op het hunne gelijkt. Een groot wijsgeer heeft eens ver klaard, dat een deugd nooit alleen blijft, altijd buren zal hebben. Dat verklaart de aantrekkelijkheid van den eenvoudigen mensch. Want men kan zich een waarlijk eenvoudig mensch niet voorstellen als norsch of haatdragend, of leugenachtig of oneerlijk, of opvliegend of driftig, of wreed of egoïstisch. Het zgn evenzoovele onvereenigbare dingen, tegenstellingen bijna. Want de mensch die oprecht een voudig van gevoelen en gemoed is, die zal ook ongetwijfeld meer goede, aange name eigenschappen hebben, die maken, dat het ons zonder dat we bet weten, goed doet en blij stemt, zulk een mensch te ontmoeten. Omdat deze iets onzegbaaf bljj en vreugdigs meedraagt en uitstraalt. Hetgeen ook begrijpelijk is, volgens de be kende woorden: „De kaars des lichaams is het oog; indien dan Uw oog eenvoudig is, zoo zal uw geheele lichaam verlicht wezen; maar indien uw oog boos is, zoo zal geheel uw lichaam duister zijn. Indien dan het licht, dat in u is, duisternis is, hoe groot zal de duisternis zelve zgn!" En wat drijft eigenlijk den praler en grootspreker, den dikdoener? Is het niet, dat hg zoo gaarne wil schijnen, wat hg niet 1b? Grooter, belangrijker, bekwa mer, knapper, dan hij in werkelijkheid is? En poogt hij zich ook niet in de mees te gevallen met een soort „eenvoud" te tooien, die men tereqjit valsche nederig heid noemt? Wil hij ook in dat opzicht niet veelal schijnen n.1. eenvoudig wat hg niet is? Waarom? Omdat diep in hem toch wel het begrijpen leeft omtrent het mooie, begeerenswaardige en goede van den eenvoud. FLOBJH a

Historische kranten - Archief Eemland

De Soester | 1929 | | pagina 3