I
RembrandtTheater
l
3 pd. prima Margarine voor 75 ct.
CITY-THEATER
in het Kaashuis
Ingezonden.
Voor de Kinderen
Advertentiën
DE VROUW VAN EER
Centraal Theater Hilversum, Tel. 436
Vanaf Vrijdag den
geheelen week het
schitterende film
werk!
stuurman.
Ongemeubileerde Zitkamer
Huisje
Rri jsopgaaf
„Radio Luxor", Parkstraat 3, Baarn, Telef. 492
GENOOTSCHAP N EDER L A N D F R A N K R IJ K
AFDEELING ,,'T GOOI"
T O O N E KL V O O R STELLI U
L< A VARE
SPIEGEL- EN LIJSTENMAKERIJ - ETSENHANDEL
Zoolang de voorraad strekt.
rige vrouwelijke getuige had de invasie bij
gewoond. Aan dat vernielen had de aanwe
zige Doldersche niet meegedaan. Wat door
den Soesterman werd beantwoord met:,,Hij
het 't wel gedaan. Een ander de schuld er
van geven!"
Elk der heeren kreeg f 10 te betalen en
wee den 17-jarige, als hij voortaan weer
niet naar zijn moeder zou luisteren. Het
verweer van eens te willen drinken aan de
pomp had geen effect gesorteerd.
Daar was onze Jack weer.
Men kent hem nog wel, Jack van Soes-
terberg, de smousachtige volgens signale
ment. de kippendiefachtige volgens getui
gen, de engelachtige volgens zijn baas.
Deze laatste kon heden niet aanwezig
zijn en had schriftelijk uitstel gevraagd.
De Kantonrechter ging daar niet op in;
dacht zeker: ook van de prettigste operette
krijgt men eenmaal genoeg.
Men weet, dat de beweerde kippenmoor-
derij, die Jack indertijd zou bedreven heb
ben, door den Kantonrechter niet bewezen
werd geacht. Dat gevalletje zullen we hier
niet weer ophalen.
Thans was het verbaal gekleed in den
vorm van buiten het erf zonder toezicht
ongemuilband loopen.
De Burgemeester van Soest als hoofd
der politie was zoo wreedaardig geweest
op dezen kindervriend het muilkorfgebod te
leggen.
En nu was veronderstelde Jack, Maandag
23 Febr. half 11 in den voormiddag door
vier volle manspersonen uit Soest (dus geen
partijdigen uit Soesterberg) waargenomen
zonder muilkorf buiten in het vrije veld.
En ze waren zeker van dat zonder-muil
korf, want Jack liep weg met een kip in
den bek.
Je zou toch zeggen! Dat lieve dier met
Lombroso-uiterlijk maar met lieve inborst.
In gezelschap van den politieman van
Hummel was Jack den volgenden dag
door de vier nogmaals gezien, thans op het
erf en thans gemuilkorfd. Het was 'em. En
van Hummel verklaarde, dat in wijder om
trek geen andere hond met zoo'n noodlot
tige gelijkenis rondliep. Ja, er was nog een
enkele van dat specimen, maar kleiner en
lichter van kleur, en dat was een zeer na
bestaande, een zoon of dochter.
Een der vier getuigen werd met v. Hum
mel binnen ontvangen. Natuurlijk kon het
Jack niet zijn; dat stond eenmaal als een
paal boven water.
Ja, 't is wel een raadsel. Een hond, die
's avonds zeven uur zich meldt voor zijn
mandje, en dan 's morgens, als reeds ie
mand op is, in huis (zie vorig zaakje) toch
rustig binnen blijft wachten tot zijn baas
zal zijn opgestaan om hem den uitlaat in
dubbelen zin des woords te veroorloven.
Neen, zoo'n hond is te welopgevoed en te
welgemanierd om zich aan andermans kip
pen te vergrijpen. Daar kan niet tegenop
het woord van den getuige-politieman, dat
Jack beslist een gevaarlijke hond is en dat
achter den tuin van zijn baas kippenbeen-
tjes niet vergeefs waren te zoeken.
Er is nog een verbaal in het vet van een
gelijken inhoud, opgemaakt op een delict
van 31 Jan. Mogelijk wordt dat wel inge
trokken. nu Jack is "weggedaan. We mee-
nen, dat Amersfoort er mee gelukkig is
gemaakt.
Eisch en vonnis werden f 15 boete.
Nu is vermoedelijk behandeling in hoo-
gere instantie te wachten. Het dreigen bij
de vorige zaak met den grooten broer, neef
of kennis uit den Oost, zal toch wel geen
opschepperij zijn geweest.
het eerste gebed dat luidt: gij zult geen
andere goden voor mijn aangezicht heb
ben. bal hij persoonlijk zulks doet is zijn
zaak, maar .dat hij de kinderen, de kudde
ook van zulke brillen wil voorzien, is in
strijd met de Naastenliefde van de door
hem bekogelde vijanden.
bit te bespreken behoort tot mijn Oude
Doos gegevens. Waarom de Ked. zondig
de tegen het zesde gebod, zal ieder be
grijpen, die dit gebod kent. Het luidt:
gij zult niet doodslaan". En er is gezegd:
w ie zijn broeder (zijn naaste) haat, is een
doodslager. En m.i. is de Ked. nog al dui
delijk in zgn haatuitingen jegens vele
naasten; 'k zal van „broeders" maar niet
spreken, daar deze benaming meer op de
leden der kudde wijst» Het 8e gebod luidt:
gij zult niet stelen en de Ked. doet niets
anders in zijn vervolgingswaanzin dan an
ders denkenden persoonlijk den kroon
van het hoofd stelen, door bovengenoemde
anders denkenden te belasteren of lievei
trachten te belasteren. Uiermede .houdt
.'erband zijn zondigen tegen het 9e ge-
ood, dat zegt: „gij zult geen valsche ge-
uigenis spreken tegen uwen naaste. Dezt
Ked. doet het tegen naasten. En het op-
oouwende hooïdart. van deze Ked. is van
zoo walgelijken vorm en het onderwerp
is zoo strijdend met alle kiesehheid, dai
ik, als ik Ked. was, het een schande zou
noemen het mg aan te bieden ter plaat
sing in een courant, die ook door kinderen
^14 jaar en o.) gelezen wordt op aanraden
»'an Chr. onderw. „De vervolging heeft
uwee snedenzij verwondt rechts en
links".
Het zondigen der Red. van het Soeste'
Nieuwsblad tegen 't 6e, 8e en 9e Gebo
Men begint slechts dan te vervol
gen, wanneer men er aan wan
hoopt te zullen overtuigen, wan
neer men óf bij zichzelf de mach
der waarheid lastert, óf geen ver
trouwen heeft in de waarheid dei
leerstelsels, welke men verkondig
LAMENNAIS,
(woorden van een geloovige).
Daar de Red. van het Soester Nieuws
blad, op zoo onheusche en onbeschaafde
wijze anders-denkenden bekogelt met allet
wat in zijn Christel, hersenstallen dienei.
kan, om zijn vervolgingswaanzin voldoe
ning te geven, kan ik niet nalaten, dezt
Keu. mijne groote verbazing te kennen ti
geven, (lat hg zooveel papier verknoeit,
om ons anders denkenden zijn haat tc
toonen. -Heusch wg weten dit wel en be
hoeven daaraan niet telkens op zoo kleine
verachtelijke wijze herinnerd te worden
De baardelooze Theologen, zijn gelijk
(uitz. daargel.) in vele gevallen, aan hei
die bedoeld worden in het oude spreek
woord: „Wacht U voor de geteekenden"
En de mannen en vrouwen van K. en V.
en van de S. D. A. P„ tde Vrijzinnigen en
allerlei Vrgz. kringen worden bekogelc
door een, die door vervolgingshaat bezield,
geen ander wapen heeft dan vuige laster.
Doch dezelfde Lamennais zegt ook
„De vervolging heeft twee snedenzij
vermoordt rechts en links. Misschien it
de Ked. in staat, deze woorden te ^begrij
pen. ofschoon zijn pennevruchten niet var,
een diepingaand inzicht getuigen, evenmin
als van echt christelijke gevoelens. Deze
geest van onverdraagzaamheid is een ge
volg van een soort bijziendheid, omdat de
Red. (in fig. zin) een bril draagt met
grauwe glazen en oogkleppen zooals men
ook aan paarden geeft, 't Gevolg is, .dat
men zeer eenzijdig wordt, omdat men
niet den blik naar aliezrjden kan wenden
en ook niet naar de Zon kan kij 14en, *bf
omhoog,, daar alles, als in een grauwen
mist is gehuld. Moet men nu boos zijn op
iemand, die gedoemd wil zijn alles als
grauw, somber, donker te willen zien, en
omdat hij dat mooi vindt, van anderen
eischt ook zoo'n bril te dragen? We leven
in een steenen tijdperk, gezien de imitatie
rotspartijtjes in tuintjes, waarin men stee
nen plant. Moet mijn huurman mg hu las
teren en haten omdat ik niet. óók steenen
in mijn tuin plant? Dit bij wijze van spre
ken. Wie de dogma's der kerk boven de
leer van Jezus stelt, en die leer van Lief
de niet wil aannemen of kan aannemen,
omdat hij door dien bril het Licht niet in
Zgn vollen glans kan zien, zondigt tegen
Maart, 1931.
C. M. BERG.
CHRISTUS' KERKTEGEN DEN
OORLOG.
GEREF. ANTIMILITAIRISME.
III.
Wat zegt het Nieuwe Testament?
„Al de ondoorgrondelijke duistere wegen
van het Oude Testament zijn uitgeloopen
op den stal van Bethlehem en daar bij het
Kindeke Jezus, daar begint het lichtend
Nieuwe Testament", aldus de ,heer v. d.
Bruggen, belijdend lid der Geref. kerk te
De Bilt, in zijn bovengen, brochure.
Beroep op de oorlogen van het Oude
Testament gaat niet op zooals we in ons
vorig art. bespraken omdat God op die
wijze de wereld heeft bereid tot de komst
van Christus. „Het is een wreede waarheid
zegt de Schr. „maar de Almachtige
heeft langs dien weg den gang der wereld
vóór Christus bepaald. Daarmede doen wij
er eerbiedig het zwijgen aan toe.... Maar
Christus bracht de verlossing óók over op
het Heidendom; voortaan zou uit alle ge
lachten Zijn volk worden geformeerd en
dan geeft Hij ook aan al de Zijnen dé1 Wet
der tien geboden door in het korte: God
liefhebben in de eerste plaats en in de twee
de plaats den naaste liefhebben als zichzelf.
Daarmee is de oorlogvoering veroordeeld
althans voor onzen tijd, die toch immers
staat in het teeken van de Christelijke be.
schaving?"
Dengenen, die zeggen, dat Christus toch
niet pertinent heeft uitgesproken, dat de
Christen niet aan een oorlog mag deelne
men, antwoordt de schr.:
„wil men mij dan even aanwijzen, waar de
even pentinente uitspraak te vinden is in
Gods Woord, dat de Christen zich van de
ilavernij moet onthouden? Nietwaar, welke
Christen zal zich nog als verdediger op
werpen van de slavernij? Die verfoeien wij
uit den grond van ons hart. Die is onchris
telijk. Maar de zeer Godvruchtige Abraham
dan en zooveel meerdere geloofsmannen
En toch bevat de Bijbel geen enkel gebod
dat de slavernij moet worden afgeschaft.
Alleen, logisch is de afschaffing als eisch
van het Christelijk leven uit Gods Woord
te herleiden. Welnu, in nog veel sterkere
rrtate is dat het geval ten opzichte van den
oorlog. Den naaste liefhebben als onszelf,
dat is eigen leven opofferen, als 't moet,
om den naaste te redden. Oorlogvoeren, dat
is den naaste dooden, als "t moet, om eigen
leven te redden!
En dan het sociale vraagstuk, Ohze zeer
vrome en gereformeerde voorvaderen zagen
er geen been in, zelf de rijkdommen van hel
leven te genieten, terwijl om de arbeiders
dch niemand bekommerde. Of die al ir.
krotten leefden, dat deerde de dames en
heeren niet.
|En als diezelfde voorvaderen nu eens om
een hoekje konden kijken en onze Christelijk
Sociale beweging zagen, zouden zij dan niet
uitroepen: Wat een goddelooze boel? Waar
aan ontleent de Chr. arbeider het recht om
voor zijn arbeidskracht bepaalde tegenpre
staties te eischen? Toch zeker niet aan een
rechtstreeksch gebod uit Gods Woord?. Al
leen logisch is het Christelijk recht van den
arbeider uit Gods Woord te herleiden. We
derom: in nog sterkere mate is dal, het geVal
ten aanzien van het oorlogsprobleem."
Romeinen 13:4bMath. 22:21Math.
10:34Math. 24:6. Vier teksten, veelvul
dig gebruikt, om het oorlogvoeren te ver
dedigen. Ten onrechte volgens Schr. Ie
„De overheid draagt het zwaard niet tever
geefs." Hieraan vooraf gaat: „Indien gij
kwaad doet, zoo vrees; want...." Schr.
haalt Min. De Geer aan, die in een rede van
deze tekst zeide: „Dat is toepasselijk op de
justitioneele en politioneele taak der over
heid. Maar in een oorlog.... staan tegen
over elkaar twee overheden, die beiden het
zwaard niet tevergeefs dragen, en die elk
pretendeeren, dat zij tegen elkaar hun hooge
roeping vervullen!"
2e „Geef dan den Keizer wat des Keizers
is en Gode wat Gods is." Hiermee wordt
dan door sommigen aangetoond, dat tegen
den keizer en zijn machtsinstituut: het leger,
geen verzet mag worden gepleegd. Schr.
to®nt uit het tekstverband aan, dat dit on
juist is. Hij ziet er in: „dit, dat aan het ge
hoorzamen des keizers een voorbehoud is
verbonden van hooger orde: het gehoorza
men van God."
3e „Ik ben niet gekomen om vrede te
brengen, maar het zwaard." Lezing van deze
tekst met de voorafgaande en volgende
toont aan, dat hier bedoeld wordt „de gees
telijke verdeeldheid, die tusschen leden van
éón gezin komt, als Christus met ''e eisch
van Zijn evangelie komt."
4e „En gij zult hooren v^n oorlogen en
geruchten van oorlogen." Wie deze voor
spelling van het einde der dagen onbevan
gen leest, kan zich toch niet ontworstelen
aan den indruk, dat Christus hier een tegen
stelling maakt tusschen Zijn volk en de we
reld. Als de wereld zal ontaarden in oor
log op oorlog, dan is de houding van den
Christen: „Ziet toe en >vordt niet ver
schrikt". Hoe we dit ook uitleggen, deze
houding is niet te rijmen niet het meedoen
in het helsche oorlogsbedrijf! „De Christen
met het gasmasker voor en de van bloed
druipende bajonet neemt niet de houding
aan, die de Koning, als Hij wederkomt, van
de Zijnen eischt en verwacht."
,lk meen" zegt Schr. aan het eind van
dit hoofdstuk - „dat het Nieuwe Testa
ment toch wel een bepaalden geest ademt,
die ons heusch niet in twijfel laat."
Nu volgt een belangrijk polemiek met een
Gereform. predikant. Daarover in een vol
gend art.
ONS KINDERVERHAAL.
DE TOOVERDOOS.
Vrij bewerkt naar een sprookje van Hans
Christian Andersen
door Estella Carola.
(Nadruk verboden Alle rechten voor
behouden).
Ja, het is nu wel midden in den nacht",
zei de pottebakker, „maar ik zou toch erg
graag de prinses willen zien, al was het
maar voor een oogenblik."
De hond was onmiddellijk verdwenen,
maar voordat de pottebakker tijd had om
tien te tellen, was hij al weer terug met de
prinses. Daar zat ze nu in diepen slaap ver
zonken op den rug van den hond en zij was
zóó schoon, dat iedereen natuurlijk dadelijk
kon zien, dat zij een echte prinses was. De
pottebakker drukte heel voorzichtig een ku*
op haar wang en daarna liep de hond weer
hard weg met de prinses.
Den volgenden morgen zaten de koning
en de koningin aan het ontbijt en het prin
sesje vertelde,, dat zij zoo'n wonderlijken
droom had gehad van een hond en een pot
tebakker. Zij had op den rug van den hond
gereden en de pottebakker had haar op de
wang gekust.
„Nu. dat is wat moois", bromde de Ko
ningin en zij overlegde bij zichzelf wat zij
doen zou. Toen nu de prinses des avonds
naar bed ging, moest er een oude hofdame
bij haar komen zitten, om te zien of het
verhaal dat de prinses verteld had, een eghte
droom was of niet.
De pottebakker wilde dien avond weder
de prinses zien en daarom riep hij den hond
met de oogen zoo groot als theeschoteltjes
en liet hem de prinses weer halen. De hond
nam de prinses op en liep met haar heen,
zoo snel hij kon. maar de oude hofdame
trok haar pantoffels aan en snelde achter
hem aan zoo hard zij kon. Toen zij zag,
dat de hond met de prinses in een groot huis
verdween, dacht zij bij zichzelf: nu weet ik
genoeg en met een stuk wit krijt teekende
zij een groot kruis op de deur. Daarna ging
zij naar het kasteel terug en ging slapen.
Even later kwam de hond ook terug met de
prinses, maar toen de slimme hond zag, dat
er een kruis op de deur van het huis van
den pottebakker stond, nam hij ook een stuk
krijt en teekende kruizen op alle deuren vau
alle huizen in de heele stad. Dat was na
tuurlijk erg slim van hem, want nu kon de
oude hofdame onmogelijk de deur van den
pottebakker meer vinden, want nu stonden
er kruizen op alle deuren.
Den volgenden morgen vroeg gingen de
Koning en de Koningin en de hofdame en
alle anderen van het hof naar buiten, om
te zien waar de prinses geweest was.
„Daar is het," zei de Koning, toen hij
het eerste kruis op de eerste deur zag.
„Neen," zei de Koningin, die een ander
kruis op een andere deur zag. „déar is het
„Maar daar is er nog een en nog een en nog
een", riepen ze allemaal door elkaar en
toen zagen zij dat het hopeloos was om op
die manier uit te vinden waar de prinses ge
weest was.
De Koningin echter was een schrandere
vrouw en zij wist nog een heeleboel andere
dingen dan alleen hoe ze haar gouden kroon
moest dragen en haar sleep ophouden. Zij
nam een heele groote gouden schaar en
sneed een groot stuk zijde in kleine stuk
jes en maakte daarvan een zakje, dat zij met
boekweit-korreltjes vulde. Dit zakje bond
ze op den rug van de prinses en toen dat
klaar was, knipte ze een heel klein gaatje
in het zakje, zoodat de korreltjes eruit zou
den vallen overal waar de prinses liep.
's Avonds nu kwam de hond weer en nam
de prinses mee op ziin rug en rende ermede
naar den pottebakker, die de prinses zóó
mooi vond, dat hij wenschte een prins te
zijn om met haar te kunnen trouwen.
(Wordt vervolgd).
Dagmeisje
GEVRAAGD bij NELSON.
Soesterbergschestraati. Zondags vrij.
Gevraagd tegen 1 Aug. onm. omtrek Stat.
Soest
(zeer ruim) 2 sl. en keuken. Brieven letter
B. kant. van dit blad.
GEVRAAGD 1 Aug. omtr Prot. Kerk voor
alleenwonende
de huurprijs van 25.per maand niet
te boven gaand. Brieven letters H S kant.
van dit blad.
Rupsennesten
Plaatst nu nog nesthokjes voor vogels.
Voor Meezen 50 cent voor andere .vogels
60 cent.
VAN OEST VELDWEG 1.
Gevraagd voor een levering van pl.m. 220
Liter melk per week.
Brieven met opgaaf van prijs aan de
N.V. Eerste Baarnsche Elec. Luxe Brood-
en Banketbakkerij Burg. Grothestr. 57 alh.
WESTSINGEL
TELEFOON 1429.
Amersfoort
Is geopend: Zaterdag's van 2.30 tot 4.30 van (5.30 tot 8.30, van
8.45 tot 11.00 uur. Zondags van 2 tot 6 uur doorloopend, van 6.30
tot 8.30, van 8.45 tot 11.00 uur. Overige dagen 1 Avondvoorstel
ling van 8.00 tot 10.30. Woesdagmiddag 2 uur matinee. Cassa een
uur voor den aanvang geopend.
Het Programma vanaf Vrijdag 20 t.m. Donderdag 20 Maart bevat
deze week weer een schitterende Hoofdfilm en wel het groot super
filmwerk \an de Metro-Goldwvn
met Greta Carbo, John Gilbert en Lewis Stone. In de hoofdrol:
Greta Carbo de eenigste vrouw in filmland, die in staat was de
rol van IRIS MARCH uit deze film schitterend te laten uitbeelden
In ons bij program ma
Hollandsch Nieuws, o.a.
Oud-Leusden
De oefeningen van 21ste Regiment Infanterie
Rotterdam
de aankomst van onze Hollandsehe zwemsters, enz.
PR1IZF.X DER PLAATSEN: f 1.50 - 1.25 - 1.00 - 0,75 0.GQ.
DIRECTIE: J. JOGCHEM
Heerenfiets, goede ultvoerirg, 5 jaar garantie f 45.-
Oamssflets t 47 50 - Dunlopbsndf n f 2 75
Bij aankoop v»n 2 banden een binnenbard gratis.
LET OP HET JUISTE ADRES - LET OP HET JUISTE ADRES
VRIJDAG 27 MAART 1931 's-AVONDS S UUR
door het gezelschap K DAROYenDARLO uit Parijs
Comédie en 5 actes de Molière
In de hoofdrol JEAN CROUé
de bekende acteur van de
COMEDIE FRANCAISE
Prijzfn der plaatsen f 3.rechten inbegrepen. Leden van het
Genootschap Ned.-Fr. en Alliance-Fr. op vertoon van hun lidmaat
schapskaart f 1.50 (rechten inbegr.). Leerlingen f 1.25. Leerlingen
leden v. Ned.-Fr. en All.-Fr. f 1.(rechten inbegr.).
Plaatsbespreking en kaartverkoop vanaf Dinsdag 24 Maart, eiken
dag van 112 uur en 's avonds van 79 uur.
Te Koop
20 voer beste varkensmest f 2.»0 p voer
Bevragen H. Homsveld. Nieuwstraat 21
SU» V
Langeshaat
AMERSFOORT
PRIJZEN DER PLAATSEN
Avond van f 1,00 tot f 0.35.
Matinee f 0.75 tot f 0.25.
Militairen f0 75, 0.60, 0 40, 0.25
Havenstraat 43
Hlvirsum Telefoon 2516
SPECIAAL ADRES VOOR HET OMLIJSTEN
VAN ALLE VOORKOMENDE PLAAtWERKEN
tegen SCHERP CONCURREERENDE prijzen
Burg. Grothesfr. 45-47 - Telel. 2040