inboedel-Verkooping SOIREE-AVOND Nie „ST ADI M A Rechtzaken. Ingezonden. Advertentiën. Sigarenzaak Voorloopig bericht. Voor de Huisvrouw Dc Liberale Staatspartij „DE VRIJHEIDSBOND" HOTEL „BOSCH EN DUIN" MT- ROOKT -WQ in pril zen van 6 tot 12 cent. Sigarenfabr. Rozenstraat 12-14 Bontjas „HET HANDELSHUIS" „HET HANDELSHUIS" jr Xi De VRIJHEIDSBOND steunt warm het onder ling overleg tusschen werkgever en werknemer, zonder echter tot medezeggenschap van den werknemer te komen. S. v. d. KUILEN. Koudhoornw., Soest HUMORIST K0BUS VAN NOORD Entrée 60 ct. Leden 50 ct. HET BESTUUR No. 29 SCHENNIS DER EERBAARHEID Wederom heeft zich dezer dagen een ge val voorgedaan van openbare schennis der eerbaarheid, ditmaal gepleegd aan het Kerkpad. AANRIJDING. Zondag is Mej. v. d. H. op het Kerkpad door den motorrijder K. uit Soest aangere den. De gevolgen waren niet ernstig. KANTONGERECH T TE AMERSFOORT Verslag van de zitting. Een nagiftje. Vorige week had de man, te Soester- berg, die reuzenstraf kreeg voor reuze- knoeiery nog een derde verbaaltje te ver- knauwen. Dat lieten we toen maar achter wege; we hadden over dezen presoon reeds zooveel te zeggen, en dat derde zaakje zou heden nog voortzetting vinden. Dit ge schiedde heden dan ook. w De zaak was van heel wat onschuldiger aard. Op het erf van verd. was een toD benzine aangetroffen. Volgens verd. was het er oude gewoonte maar neergezet, dus was deze ton niet op zijn last en bovendien het was het erf van zijn broer in Zeist (zie vorig verhaal). Politieman van Hummel vermeldde, dat in de gemeente Soest, waar voor inelk- slijten, men moet permissie hebben en ingeschreven staan. Nu staat verd. wel ingeschreven, maar met die broer in Zeist is dat nooit het geval geweest. Het werd f 10 boete of 5 dagen, waarbij de verdediger Mr. Hogenbrug zich leek neer te leggen. Roep geen verkeerde getuige op In een verhaal over dronken achter het stuurrad zitten van een 'Spakenburger vischventer, was het heden al het derde bedrijf. Vorige maal dacht men het afge handeld, toen de verbalisant, de gemeente veldwachter van Renswoude nog plotseling voor den dag kwam met 'twee personen, die bezwarende getuigenis zouden 'kunnen afleggen. Daarbij was de juffrouw van de Post, waar verd. getelefoneerd had. Die juffrouw leek de zwarte geest voor verd. te zullen zrjn'en het bleek heden, zijn lichtende engel te wezen. De man rook er wel naar, dat hg iets 'gebruikt had, maar dronken zijn, neen, dat niet. Zoo veranderde de eisch van een week hechtenis, plus een half jaar ontzegging van rijbevoegdheid in den eisch van vrij spraak, waarmee de Kantonrechter ac- coord ging. Verbalisant had geen goede keuze ge daan met zijn getuige. UITSLAGEN KANTONGERECHT Te Soest op openb. weg zonder per missie muziek maken: J. J. V. Nijmegen, f2 of 1 dag. Zonder vergunning benzine in voorraad hebben: B. P. Soest f 25 iof 10 dagen. Zonder vergunning electromotor in wer king houden: A. H. d. V. Soesterbergf 75 of 10 dagen. Hondenkar te zwaar beladen hebben: T. v. 't K. Soest f5 of f2 dagen. Te Soest bouwen in strijd met verorde ning: B. D. K.fcildaar f 15' o®/5 dagen. Waren verkoopen niet voldoende aan de WarenwetE. B. Soesterberg een week hechtenis en f700 boete of 1 maand. Wielrijden zonder licht: J. F. Soest f 5 of 2 dagen. Buiten verantwoordelijkheid der Redactie 99 Ongeëvenaard in kwaliteit Bilt (U.> DE REDACTIE VAN HET SOESTER NIEUWSBLAD DE SLANG EN DE REKENKUNDE. In het schoone symbolische Paradijsver- haal lezen wij, hoe de slang als verleid ster optrad. Toen ik het Soester Nieuws blad van 20 Febr. j.1. in handen kreeg, was er allerlei in het Hoofdartikel, dat mij met weerzin vervulde. In mijn vorig stukje bewees ik: dat ,de redacteur van boven genoemd blad zich aan allerlei vergrij pen tegen de geboden had schuldig ge maakt. Doch er was meer, dat mijn weer zin opwekte, en ik kan niet nalaten aan den redacteur van „De Soester" mijn dank te betuigen, dat hij mij vergunt, dat, wat weerzinwekkend is, eventjes onder de oogen van de lezers te brengen. Geheei in den geest van de woorden van Lamin- nais over vervolging jegens andersdenken den, is het geschrijf van dien red. De „vrees" doet hem alle anders denkenden, als in een soort vervolgingswaanzin belas teren, zeer zeker het allerlaagste middel, om te beproeven iemand te treffen. Deze waanzin deed hem dan ook de hulp inroe pen van de slangjiiet van een slang, maar van DE slang. Deze sliep den slaap als gekronkelde, ergens in Gelderland. Nau welijks hoorde het dier den roep of zij werd wakker en wist waarom het ging. Nu weet de ilezer misschien niet, dat vele kerken bizondere voorliefde hebben voor rekenkunde; en voornamelijk voor verme nigvuldigen. Ik wil trachten dit zoo kiesch mogelijk duidelijk te maken. Eens waren op den zelfden tijd ongeveer, twee menschen be zig de producten van sommige vermenig vuldigingen met die van andere tijden te vergelijken. Want doet nu de Chr. redac tóe? Zij vraagt aan de slang" haar de gege vens te brengen in Gelderland verzameld, over vele landen van Europa, en ook over Nederland. Een zeer schoone verheffende arbeid. De slang, bekend met dergelijke opdrachten, grijpt de courant, waar 'deze arbeid in gedrukt staat, schuifelt naar de Chritel. drukkerij in Soest en arm in arm verschijnt in het Christel. Soester Week blad als Hoofdar. één Gereformeerd R.K. bericht, als bewijs van naastenliefde broederliefde samenwerking enz. Doch de slang deed meer. Haar kron kelingen vormden (voor den toeschouwer^ letters, deze letters vormden woorden, en die woorden vormden een zin, die luidde: „Het doel heiligt de middelenEen vriend schreef mij, dat hij de toga van de redactie zoo stoffig vond. Ik vind, dat deze toga bovendien een en al stallucht bevat. Arme uiensch, die de hulp van de slang moest inroepen, om te toonen, wat soort mensen zich in die toga beweegt. Doch wat de slang éépmaal in zijne kronkelingen gevan gen heeft, laat zij niet los. hoe anders staat daar tegenover de rnensch, die traent den naam Mensch waardig te zijn. Mensen, te zijn, dat beteekent „Mensch„Ma- noe" heerscher zelfbestuurder zelfregeerder zelfkenner. Mocht de re dactie niet kunnen bevatten, niet kunnem gevoelen wat deze woorden inhouden, dan wil ik hem zeggen, dat londer de zeer velen, die hij belastert, Menschen zijn, en ande ren die strijden om waardig bevonden te worden dien naam te dragen. En als ik mij niet bedrieg, dan was de predikant Alalthus iemand, die de menscnen tot Mensch wilde vormen. En als de red. even zich kan indenken, wat dat in zich heeft, dan zal die red. ook 'begrijpen, dat wie neerscher over zijn zinnen is, niet aan de verlangens der kerk voldoet, geen roof- oouw pleegt ,en geen dagelijksche gewoon te maakt van dat gedeelte der rekenkunde, wat de kerk zoo voorstaat. Ergens staat Onderzoekt alle dingen en behoudt het Goede. Maar zoekt niet in 'stallen, of vuil- nishoopen, en zoekt nooit een slang op, om U te helpen. Jammer, dat het woord slang vrouwelijk is; doch men heeft „de lang." U weet wel dien halfgod, zoowel oij het zich noemende sterke geslacht, als bij het nu niet meer zwakke geslacht, d.w.z. in schijn. Want beiden zijn in sla vendienst van „de slang". Een goede re dactie moet zich ook toeleggen op opvoed- Kundige kennis, en beschaving is toch zeer zeker ook een vereischte. Wie geen mees ter over zijn hartstochten is (haat, lasterlust, enz.) vergeetdit wel eens. Was het opvoedkundig, dat de red. in zijn Chr. olad eens plaatste het onnoodig bericht, van „het plaatsen van onzedelijke platen voor de ramen van een winkel in Am sterdam?" Deze redaktie toont telkens, dat hij wat „opvoedkunde" 'betreft, nog op de onderste trede staat. En m.i. is dit een groot gebrek voor iemand, die aan het noofd van een blad staat, dat niet enkel door volwassenen gelezen wordt. De rekenkunde der kerklen berust, zoo als ik zeide, vooral op het vermenigvuldi gen. Of de kwaliteit, door dat, wat men in de natuur roofbouw noemt, daardoor ook minder wo>rdt, of dat het land door dieD roofbouw uitgemergeld, ten doode is op geschreven; doet weinig ter zake. Er is and genoeg in voorraad en de productie kan dus ook meer toenemen. Zelfs gaat die roofbouw zoo ver, dat men niet acht op het jaargetijde, maar bij de snerpend- ste koude en een daardoor niet te dragen atmosfeer, het vaak dagelijks (behartigen van de rekenkunde der belanghebbenden, dit een onmenschelijke slavernij, een mis dadige gewoonte, een „moord" gelijk is. Maar vermenigvuldigen is hoofdzaak. Dat zou dan in naam izijn (Van ach neendk wil ■n kan het niet schrijven, en daarom wil ik den red. van de Soester verzoeken, mij een volgende maal in de gelegenheid ie stellen, de lezers kennis te doen nemen /an hetgeen groote Geesten ons leeren, om den naam Mensch waardig te zijn. Mis schien dat vele Ouders en Opvoeders dan inzien, dat „de ziel" van éqn enkel kind een niet te onderschatten waarde heeft, en dat dit kind een deel uitmaakt van het Volk, dat na ons zal leven. Maart 1931. C. M. BERG. Zeer geachte heer Redacteur! Met eenige verbazing las ik in een der plaatselijke bladen een oproep aan alle Hervormden, „die gereformeerde predi king begeeren", om bijeen te komen op Dinsdag 31 Maart, blijkbaar met de bedoe ling, om te komen tot het oprichen eener buiten kerkelijke Evangelisatie. Mijn ver bazing was tweeledig. Allereerst, omdat ik niet begrijpen kon, dat menschen, die een „gereformeerde prediking begeeren", niet met den bestaanden toestand tevreden kunnen zijn (hierop kom ik straks terug En ten tweede, omdat deze vergadering, die de bedoeling had, om allerlei onbenul lige, kleinzielige, formeele kwesties te bespreken, belegd werd in een week, waar in de gedachten van alle Christenen, meer lan ooit, moesten vertoeven bij het kruis van Golgotha. Om deze laatste reden be sloot ik althans' er niet heen te gaan. An ders zou ik er heen gegaan zijn, om'o.a. te zeggen, wat ik nu schrijf. Naar aanleiding van het verslag, dat ik over deze vergadering las, wil ik slechts enkele opmerkingen maken. Ten eerste begrijp ik de pretentie van de saamgekomen groep niet, om zich te betitelen met het woord gereformeerd, ja zich. zelfs „de gereformeerden" te fioemen Bovendien door zichzelf in .tegenslelLing met andere leden der Ned. Herv. Kerk met het woord „rechts" aan te duiden. Wat is dat voor een woord verkrachting, om deze betiteling op een dergelijke ergerlijke wijze te misbruiken! Ik ken tal van ernsti ge Christenen in Soest, die ook van harte „gereformeerde prediking begeeren. Maar die Christenen verheugen zich er in, dat Zondag aan Zondag die echt gereformeerde prediking gehoord wordt. Want ik ineende toch altijd, dat het woord „gereformeerd", iets had uit te staan met reformatie. En wanneer ik iets van de reformatie wil weten, dan bestudeer ik daarvoor de reformatoren, vooral Luther en Calvijn. Niet omdat ik alles, wat zij gezegd hebben als normatief beschouw, maar omdat ik bij hen vind een nieuwe grondvesting van het evangelisch beginsel, een nieuwe weg wijzing, langs welken weg de volgende ge slachten gaan zoudenal maar verder bou wend op het fundament door hen gelegd. Wanneer ik nu de richting zie, die zij aan geven, kunnen in ons land, naar mijn vaste overtuiging, zéker de vertegenwoordigers van de „ethische richting" op den eere naam gereformeerd bogen. Maar dan is de groep, die op dien bewusten avond in de Rembrandtzaal bijeen kwam met alle respect voor vele personen, van hen slechts een ziekelijke afwijking daarvan, gezien tenminste, wat men daar zelf, vol gens het verslag, als kenmerken van „ge reformeerd zijn" heeft aangegeven. Wan neer ik dat lees, schaam ik me bijna den eerenaam van gereformeerd te dragen. En het is dan ook, om den smaad, die dien avond geworpen is op dien naam, dat ik deze dingen schrijf, 'k Zou ieder, die dit leest wel wiïlen toeroepen: wat men u daar liet zien is slechts een karikatuur, dus laat de bedenking, die u daar tegen „gereformeerd" hebt gekregen, inaar Weer gerust varen De tweede opmerking, die ik maken wil is naar aanleiding van éépi der „kenmer ken" van het „gereformeerd zijn. Men heeft daar gezegd, dat „gezangen zingen leidt tot modernisme"! Daarop zou ik dit willen antwoorden: uit dit gezegde blijkt meer dan ergens anders uit niet ongerefor- meerdheid. Want ten le zongen (en maak ten) de reformatoren gezangen. En ten 2e vindt U zelfs gezangen in den bundel, die de Dordtsche synode als toelaatbaar heeft geacht. En dan, U noemt daar een gezang inaar zou er ééjn gezang zijn, dat tot modernisme leidi als Psalm 1 De Heer toch slaat der menschen wegen ga. En wendt alom het oog van Zijn geva Op zulken, die oprecht en rein van zeden, Met vasten gang het pad der deugd betreden Ik geloof niet, dat ik te veel zeg, wan neer ik beweer, dat dit niet tot modernisme ieidt, maar puur modernisme is, en dan nog niet eens van een best soort. Van harte hoop ik, dat de lezers van dit blad me eenigszins zulllen begrijpen, dat er wat den principieelen kant van de zaak betreft in Soest geen reden is, om buiten de kerk te vergaderen. Let wel, ik bedoel met dit stuk niet het recht te ontzeggen aan een groepje 'malcontenten om een vergadering te beleggen. Maar ik ontzeg hun het recht, om dat te doen als „de gereformeerden" en als „rechts". Want dat is ten eene male alle perken-te- buiten-gaande aanmatiging Toch geloof ik lat er over den formeelen, plaatselfjken kant van de zaak ook nog1 wel iets' te zeg gen zal zijn, naar aanleiding van wat deze .gereformeerden" daar gezegd hebben. Daartoe voel ik me echter niet geroepen. Ik beschouwde het slechts als mijn taak om, als gereformeerde, het woord gerefor meerd in zijn eere te herstellen. W. v. Oest. TE KOOP, wegens dubbele zaken. Brieven onder letter H. aan het bureau van dit blad- Net ouderloos meisje, 21 jaar biedt zich aan als Hulp In de Huishouding, tegen 1 Mei v.g.g.v; Brieven onder No. 451 aan het bureau van dit blad: Wegens vertrek naar Indië mooie TE KOOP aangeboden. Brieven onder No. 450 aan het bureau van dit blad. Een in goede staat zijnde Trap Naaimachine aangeboden. Weinig gtbruikt. Singer. Prijs billijk. Brieven onder No. 452 aan het bur. van dit blad. Soesteibergscheslraat 51 - Telef. 2200 Afdeding KARPETTEN—» Oivan-Tafelkleeden en Naaimachines. Soesterbergschestraat 51 - Telel. 2200 Afdeeling: VAK- EN BEDRIJFSKLEEDING - Voor ieder vak een werkpak. (WEGENS STERFGEVAL) Notaris A. O. Dammers te Soest zal op DINSDAG 14 April 1931 's voorm. 10 uur in het perceel Kerkpad Z.Z. 25 te Soest pu bliek om contant geld verkoopen: DIVERSE MEUBILAIRE GOEDEREN EN HUISRAAD. Solide financieele instelling, biedt aan soli de personen, met vaste positie, GELD TER LEEN AAN, tegen matige rente. Bedragen beneden 200.zonder borgstelling. Geen kosten vooruit. Geheimhouding verzekerd. Brieven onder motto „Geld", aan het Bu reau van dit blad. Wanneer men marmelade of jam kookt, is het goed een stukje boter erbij te doen, juist voordat de massa gaat koken. Dit om te voorkomen dat de boel overkookt. Het is nu wel geen rabarbertijd, maar het is toch goed om het te onthouden: rabarber gekookt in een vuurvast pannetje, met witte suiker en het sap van een sinaasappel er over, in plaats van water, zal een buitenge woon fijne smaak hebben. GROENE KOOLTJES SMOREN Dat is geen smakelijke manier om groe ne kooltjes klaar te maken. Op 4 groene kooltjes neemt men 2 eetlepels vet of boter, l theelepeltje zout en 1 maggi bouillon blokje. De kooltjes worden ontdaan van de buitenste harde bladeren, waarna men de overblijvende kropjes in de lengte midden door snijdt en ze met het vet en een bo dempje water in een wijde pan legt. Het zout wordt erover gestrooid, waarna de pan gesloten wordt en men de kooltjes op een zacht vuur gaar laat smoren, waarbij men ervoor zorg draagt, de halve kooltjes af en toe om te keeren en zoo noodig het water wat aan te vullen, opdat de boel niet aanbrandt. Zijn de kooltjes na ongeveer 3 kwartier gaar, dan doet men er nog een klein scheutje water bij (bij het sausje, dat zich op den bodem gevormd heeft), waarin men dan het bouillonblokje laaï oplossen. De groente in de schaal overbrengen, tege lijk met de saus, die heerlijk bij dc aardap pelen smaakt. HUISVROUW Afdeeling SOEST. Secretariaat: Julianastraat 44. Particulier initiatief Klassen verzoening Nationale gedachte Opeabaar Onderwijs van de DANSCLUB op Woensdag 8 April a.s. Aanvang 8 uur. Met medewerking van den BUREAU ADVERTE UITERLlJf UITGAVE:

Historische kranten - Archief Eemland

De Soester | 1931 | | pagina 2