ELS d. iken iest Thomas Alva Edison Nieuws- en Advertentieblad Verschijnt Woensdag en Zaterdag Banketbakkerij „Nièuwerhoek" ier &ST ivogelte. 0.60 rruit De prins, de bedelaar en de jongentjes Moord in Missiehuis? ,;de machinale WONINGBUREAU P.MAN - SOESTDIJK Binnenland. IJKE 'GRAAF n Aan „Atjeh's strand"! Momenten. JCNS HET! VCCC. U DCEN C P MMKWAS C H l uil Eerste Soester Algem. Begrafenis-Onderneming Begrafenissen - Transporten - Crematie's No. 86 Negentiende Jaargang Zaterdag 24 October 1931 iferjas id. Adres: „Het gschcstraat 51. ter overname idere vergoeding uitato reparatie- id. f 167.52 en ipoedige vvegne- er beschadiging d zelf te onder- li aanmelding b(j vat :ia. Te be ien bij M. Horns- ging hts f li.ïOO. Brie- bur. van dit bl. ssements-Recht- ictober 1931, is limmerman, wo- i 83, verklaard met benoeming y. Kaars Sijpe- ;aris en van on- '1. Th. KOOLEN 31. No. 31. I >ude GEMOLT. ON, en vele an- i. Adres: „Het jschestraat 51. biedt aan »oli- GILD TER rente. Bedragen rgatelling. Geen ding verzekerd, ld", aaa bet Bis- t3 - BAARN rima leefd ering ige prijzen. :lend, Ir. Drukkerij Ijk. Tel. 2062 ctr. Drukkerij s—SOEST elk portret ;e verplichting eeiing hoogst lezoeken mag. useeeisee JUR I 9 9 9 9 9 9 succes terdam en dag 9 9 9 9 9 9 9 9 9 9 9 9 BUREAU VOOS ADMINISTRATIE, VAM WHDMTAA1 1 SOESTDIJK ADVKRTBNTIKN IN INQEZONDBB STUKKEN WORD1N I NOB WACHT TOT UITERLIJK DINSDAGS- KM VRIJDAGSMORQKN 8 1» UUR AAN HEK BUREAU UITGAVE: M.V. EERSTE SOESTER ELECTR. DRUKKERIJ v.h. B. f. d. BOVENKAKP ADVBRTEMTUBi: TAM I ror I RXOBLS M C T8„ BLKB BKnta. HJCEU Ii CTS. GROOTE LBTTKH» MAAB PLAATSRUIMT* BIJ ABONMBM, GROOTS KORTING ABOMMENEMTSVR1JI I V- (Jl DRIB MAAMDRJE, RRAMCO SER POST REDACTIE- EN ADM.-ADRES: VAN WEEDESTR. 7 - TEL. 2062 - SOESTDIJK HET AUTEURSRECHT VAN DIT BLAD WORDT UITDRUKKELIJK VOORBEHOUDEN OVEREENKOMSTIG ARTIKEL II TAN ON AUTEURSWET 1111 (STAATSBLAD NUMMSR SM) Dit nummer bestaat uit 2 bladen. U herinnert zich natuurlijk nog best, dien donkeren wintermiddag, toen de gas lamp op school al om drie uur met be hulp van een waspit aan een lange stok werd aangestoken, en de onderwijzeres of onderwijzer aan U en mij ja, we war ren toen deksels lastige knaapjes dat prachtige verhaal vertelde van dien bede laar, die in lompen gebuid onder het volk verkeerde en door niet weinigen ge minacht werd, en die later nota bene bleek een edele prins te zjjn. Nu moet U niet denken, dat i k U sprookjes ga vertellen. Maar onwillekeurig komt dit verhaal in de gedachten, als men zoo den algemeenen geestestoestand peilt in tijden van groote moeilijkheden. Men vindt voor deze moeilijkheden diverse na men uit, men noemt ze crisis of mailaise, en net als de bedelaar met zjjn lompen, vinden crisis en malaise nergens een goed woord. Iedereen kijkt ze met den nek aan, hetgeen heel begrijpelijk is. Wij al len wenschen gaarne voorspoed en wel vaart, zoo goed voor ons zelf als voor anderen. En ik wil heelemaal geen lans breken voor den onsympathieken bede laar „malaise" die ons af en toe teistert met zijn pestilente bezoeken. Maar aan den anderen kant is het niet juist, gegeven nu eenmaal het feit, dat er op een be paald oogenblik „slechte tijden" bestaan daar alleen maar de zwartste narigheid van te schilderen, alsof er geen mogelijk heid ware, dat juist uit al dien tegen spoed, iets fijns en subliems werd gebo ren. Met andere woorden: dat misschien later die onfrissche bedelaar een prins zou blijken te z\jn geweest. Een prins van edelen bloede.... „Frederick Leader" merkt op, dat we meer goede buurschap nu leeren, dan in de dagen van de hoogste welvaart. En het is toch inderdaad waar, dat wanneer we voorspoed hebben, we onwillekeurig mee- nen, dat we aan ons zelf genoeg hebben (en dat geldt niet alleen voor menschen, doch ook voor landen) en we niet zoo de behoefte gevoelen van hulpvaardige goede buurschap. Als onze buren welvarend zijn, zien we evenmin de noodzakelijkheid in ons voor hen in te spannen. Een van de compensaties voor perioden van alge- meene tegenspoed is, dat zelfzucht als het ware verdronken wordt in medegevoelende zorg voor anderen. Deze tijden leeren ons vriendelijk te zijn en hulpvaardig, omdat we er behoefte aan hebben, dat anderen zoo zullen zijn jegens ons. Ze maken, dat de Gulden Regel heel wenschelijk in onze levens schijnt, omdat we er behoefte aan hebben, dat anderen die ten aanzien van ons zullen toepassen. O, natuurlijk, de meeste menschen zijn theoretisch vriendelijk en hulpvaardig. Ve len van ons steunen op georganiseerde liefdadigheidsvereenigingen, om uitdrukking te geven aan hun wensch om zich te kwij ten van den plicht, een erkende plicht, om „iets voor anderen" te doen. Zeker, die vereenigingen zijn nuttig en noodig en werken veredelend. Maar.... de soort van vriendschap en liefde, die ons werke lijk vol medegevoelen maakt is die, welke wij zelf uitoefenen, met onze eigen han den, door onze eigen woorden of mond, uit de diepte van onze eigen harten. De ervaring welke wij thans doormaken, leert ons medegevoel te hebben, zooals wij me degevoel zouden willen ondervinden: en als dat de invloed ervan op ons leven zal zijn, dan is toch alles nog geen verlies. Wie weet hebben we dan toch nog in dien vermaledijden bedelaar met zijn lom pen, een prins geherbergd.... En, als we hier zoo eens over nadenken, dan rijst de vraag, of misschien niet juist die perioden van inzinking en malaise ver- °°rzaakt worden, in het leven worden ge roepen, door dat we juist in tijden van voor spoed zoo weinig acht sloegen op de men schen om ons heen en in een zelfverge- noegd egoisme maar voortleefden. Want we beseffennog maar al te weinig, welk een ontzaglijke invloed ten goede of ten kwade de kwaliteit van ons denken is, en dat juist op dit gebied van den geest, dat men het eenig werkelijke en eeuwige zou kunnen noemen, de eene soort van ge dachten automatisch dezelfde soort wak ker roept, dus goede gedachten baren goe de gedachten als gevolg, en zelfzuchtige gedachten brengen egoisme als reactie te weeg. Het leven is als een spiegel, heeft eens iemand gezegd: het geeft nauwkeurig terug, wat wij erin doen, net Zooals de spiegel slechts het beeld weerkaatst, van hetgeen voor den spiegel staat. Laten we daarover eens gaan piekeren. Sapperloot, waar 'n bedelaar en brutale jongetjes al niet toe kunnen leiden. j FLORI9 a Tot ons kwam de droeve mare: "Hij is van ons heengegaan"; Over bleef ons 't groot gebeuren: „Maar zijn werk blijft voortbestaan". Als wij zijn Genie gedenken: Stilte en Eerbied past een wijl; Alom toch op onzen aardbol. Leefde géén van zóó hoog peil! Van den morgen tot den avond, Altijd weer met reuzenkracht En fjz'ren wil, zijn doel te vinden: „Der menschheid dienen naar zijn macht" Is het niet het groote wonder Steeds in Edison geweest: Om natuurkracht te benutten Naar zijn wil en naar zijn geest? AD-REM. Als de avond valt, en de schaduwen der hooge, wuivende tjemara's (hooge boomen) eenigszins populieren, doch in- plaats van bladen, naalden als dennen) zich werpen over 't gele strandezand, waar in speelsch gebruis en gesuis de golven zich uitrollen; waar in de verte, we nog hooren kinder- en menschenstemmen, 't geblat van een "hond, en het gekir van, een houtduif, verscholen in het fijne don kere groen der tjemara's, dan is in de vallende stilte, God nabij. Dan ontbloot de native" zijn boven lijf, en ontdoet zich van hoofddoek en al het overbodige. Dan knielt hij neer, 't gelaat gekeerd naar de ondergegane zon, en bidt tot God, (zijn „Toewan Allah"), wiens profeetMohammed was, zijn avondgebed. De handen voor zich uitge vouwen, buigt hij zich ter aarde neer; dan richt hij zich op, en zijn oogen zijn ge richt naar den verren horizon, den glan senden, lichtenden hemel en in die stilte der natuur, bidt hij tot Godwiens profeet Mohammed was.! Armzalige kleeding, armzalige voeding, armzalig leven in de kleinste omstandighe den, ach arme, arme zielen, die niet het groote, klinkende leven der Westerlingen kent; gelukkig zijt gij in uw armoede. In de natuur, bij lucht en water offerende aan den goden, en meelevende met on zichtbare wezens, geesten van uw dierbare afgestorvenen. Vanwaar uw stille natuur, die zich nooit uit aan Westerlingen! Ach, „begrepen" wordt ge immers toch niet! Begrepen wordt niet uw stille werk, uw dagelijksche behulpzaamheid, geheel uw arme leven opofferende, tot in de kleinste bijzonderheden toe. Levende voor elkaar, en met elkaar in 't eenvoudigste, zuivere communisme. Arme zielen, in na tuur geboren en geleefd dicht bij God, wiens profeet Mohammed was! Begrepen wordt ge niet in uw stille geaardheid, klein werk doende allen dag en in den avond peinzend en denkend als filosofen. Begrepen wordt ge niet, nu niet...*. en nóóit't Westersche en Oostersche sm*lt niet samen Héél in de verte, hoor ik fijne melodi euze fluittonen, heel lief als broos ge- klank van kleurige glazen zeepbellen, door kinderen uitgeblazen, en zwevende lich ter dan de lucht. Zóó fijn en lief, dat ze één worden met 't wuivende gezang der tjemaratoppen, die in suizelende beweging boven onze hoofden zijn. Ach, God mijn God, tot hoe ver schoons schenkt Gij ons, tot in het fijnste rythme van zang., en de teerste klanken en kleuren. Hoe zweeft alles als inéén, klanken en kleuren en beweeg der tjenara's. Hoe schoon is zoo'n avond in vallende schemering aan Atjeh's strand. Groot gebruis van golven om ons heen, God's majesteit, in klank en kleur en be weeg. De Indische Oceaan in onmetelijke uitgestrektheid, in golvende watermassa's zich uitdeinend tot onzichtbare verten. Daar komt hij aan, een oude. oude „na tive" (inboorling), mager en verschrom peld, blindZijn oude knokige hoofd is goorgeel, zijne grijze haren vaal. Een gore, oude lendendoek omhult zijn lichaam. Zijn bloote, oude dorre voeten schuifelen voort, stap voor stap. Een klein inlandsch knaapje leidt hem, want blind, strompelt hij verder. Een oude, oude, arme, uitge leefde native.... Maar zijn ziel is schoon!In dat ou de, knokige omhulsel leeft een ziel, zóó schoon.... als 't zich uit in teere fluittoo- nen, glashelder, als klanken van zilveren klokken, die zweven door de lucht, over de zware, golvende watermassa's van den Indischen Oceaan, in voortstuwende kracht de golven doen aanrollend naar 't strand, waar staat die oude zanger, een arme be delaar... een ziel, zóó schoon als 't zich uit, in klanken, die hoog opzweven tot aan het wuivende gezang der tjemara's, die medezingen hun avondlied... Langzaam strompelt hij verder, zijn oude handen houden een klein bamboe fluitje vast, en zijn dunne ingevallen lip pen zingen er hun melodiën uit.... Enkele luttele centen in het bakje van 't inlandsch jongetje, dat in kinderlijken oogopslag en speelschheid het voor je houdtach schoone visie van 's men- schens leven, is die oude zanger.. Voorbij... de avond is komend in don kerte, en grooter en zwaarder geruisch der.golven.. De wind steekt oj), de vloed is aan 't opkomen, 't Is donker geworden. Ik ga naar huis, in mijne gedachten, het lichtende, gele strand en zee, en tjena ra's en oude zanger met inlandsch knaap je...... Zóó schoon was 't eens aan Atjeh s strand.... Mevr. L. Timmerhuis van JAN IN 't HOUT Timmerman en Aannemer Bouwkundige Beëodlgd Makelaar Taxateur Onderhoud, Verbouw en Nieuwbouw Banningstraat 76 Tel. 14 SOESTERBERG Het Volk schr(jlt: Afweer-campagne tegen „De Soester" in gesteld. WAT EEN MEDICUS ONS SCHRIJFT. SOEST, 18 October. In de R.K. kerk te Soesterberg werd hedenmorgen van den kansei af bekend gemaakt, dat 's middags te 5 uur na het Lof een protestvergade?- ring zou worden gehouden, in verband met de actie welke het plaatselijk blad „De Soester" tegen het Missiehuis St. Jan voert, naar aanleiding van de tragische gebeurtenis die zich daar onlangs met een 14-jarigen leerling-missionaris heeft af gespeeld. De vergadering, die in de kleine zaal gehouden werd, was door een betrekkelijk groot aantal, hoofdzakelijk katholieke in gezetenen, bezocht. Voorzitter was de heer Wegman, hoofd der katholieke school, die met pastoor Mockink, het woord voerden. Er was, zoo meenden de sprekers, al- mmmm Vele malen bekroond Seizoen delicatessen, Boterletters, Speculaas, Borstplaat, Marsepein Uitgebreide sorteering Chooolede en Suikerwerken. TELEFOON 2232. Koopt In Soest. AANBEVELEND, F. H. EU WE. Vraagt inlichtingen. oveA Goedkoop. kasbklaar Myg.5toornwa5ch.-en 5tryk- irvrichting. PW.C.v.d.VEEN. |Tel474. Baarn. YM .U l.r.7. le aanleiding voor een scherp protest te gen „den blaam, welke geworpen is op de paters van St. Jan". De Soester", aldus werd betoogd, heeft geen bewijzen kunnen aanbrengen, dat er met den jongen iets is gebeurd, dat het daglicht niet kan zien. Dat de paters de politie van het gebeur de niet in kennis heben gesteld, wordt toe gegeven, maar daaraan hebben zij niet gedacht. Dat de jongen toch in gewjjde aarde begraven is, wordt hiermede ver klaard., dat niet bewezen wordt geacht, dat hij zich opzettelijk van het leven heeft beroofd. Men denkt eerder aan een onge val, in dien zin, dat de jongen zich uit speelschheid heeft opgehangen en toen zelf niet meer los kon komen? De conclusie van beide sprekers was, dat aan de geestelijke verzorgers en lei ders in het Missiehuis in deze zaak niets kan worden verweten. j-v treedi de dood in door verwoesting van het verlengde merg, doordat de tand van de tweede halswervel bjj ophanging in het verlengde merg dringt en het ademhalings centrum verwoest. Of de jongen als ljjk op de W.C. den, strop om zjjn hals heeft gekregen, zal alleen een sectie-onderzoek kunnen uitma ken". Wjj herinneren er aan, dat onzerzijds, na vermelding van de feiten,, dadelijk ten sterkste bij de justitie er op is aangedron gen, dat alsnog het houden van een ge rechtelijke schouwing zou worden gelast. De officier van justitie te Utrecht echter meende het met zijn verantwoordelijkheid te kunnen overeenbrengen, dit denkbeeld hooghartig af te wijzen. De procureur-generaal bg het Gerechts hof te Amsterdam zou echter den offi cier die opdracht nog kunnen geven. ra. M. HAKS en WED. D. HAKS. Opgericht 1890 TELEFOON 2146, 2037, 2002 D. HOOLWERF, Dlr., Heuvel weg 18 StMnhofetraat I Ttltfoon 1048 Aan- cc varkoop van Vtlla'a, Landhuizen, bouwterrainen, onroe rende goederen, etc. Gratie edviee en ineckrijving Aeeurantiën en Hypotheken. Sluit verzekeringen op levec, brand, inbraak, atorm, glaa, etc. etc. tegen billijke terieven. Eenige aanwezigen vroegen het woord, omdat zij, ten spijt van de gehoorde uit- eenzetting, toch nog wel wat te vragen hadden. Daartoe werd echter geen gele genheid gegeven. „Dat kwam een volgen den keer wel", werd van de bestuurstafel De vergadering verklaarde zich er mee accoord, dat tegen „De Soester" een af- weercampagne gevoerd zou worden, hier in bestaande, dat dit plaatselijk blbd in geen katholiek huisgezin over den drem pel mocht worden gebracht en de winke liers van Soest en Soesterberg moesten worden aangespoord het blad advertenties te onthouden. Dezer dagen ontvingen wij van een be kend medicus te Amsterdam, naar aanlei ding van het gebeurde in het Missiehuis St. Jan te Soesterberg, het navolgende schrijven .Wonderlijk zijn de dingen die heden ten dage mogelijk zijn. Als in een kïooster (hier vergist de schrijver zich, want het Missiehuis is meer dan een seminarium. Red. H. V.) een levenslustige jongen go- hangen wordt gevonden aan zijn stropdas, komt klaarblijkelijk bij niemand het ver moeden op, dat misdaad in 't spel kan zijn. le. komt zelfmoord bq kinderen van dien leeftijd uitermate zeldzaam voor; 2e. een stropdas is een das, waarmede niemand zich zelf de das kan aandoen; 3e. de mogelijkheid is niet uitgesloten, dat ernstige feiten aan den dood zgn voor af gegaan. Zoo ooit, dan is hier sectie van het ljjk dringend noodzakelijk. Bij iemand, die door ophanging sterft, FEITEN EN CIJFERS OVER SCHOOL EN ONDERWIJS Een handige uitgave. I. Ieder heeft wel eens gehoord vin het Centraal Bureau voor de Statistiek te 'sGra- venhage. Aan deM staatsinstelling worden gegevens verzameld, verwerkt en gepubli ceerd over de meest verschillende onderwer pen. Om een indruk te krijgen van wat daar geschiedt, behoeft men slechts de Jaar cijfers voor Nederland of het handige Sta tistische Zakboekje op te slaan. Wij vinden daar samenvattende gegevens over het grondgebied van ons land, de meteorolo gische waarnemingen, de staat der bevol king met cijfers over geboorte en sterfte, huwelijken en echtscheidingen, immigratie en emigratie, de physieke toestand der be volking, haar intellectueele staat, de eco nomische en sociale toestand met cijfers over beroepen, loonen, arbeidsduur, werk stakingen en uitsluitingen, arbeidsbeurzen en werkloosheid, vakorganisaties, uiterlijke teekenen van welvaart, prijzen, armenzorg, spaar- en leenbanken, verzekering, de ver deeling van het bezit, en het coöperatie-we zen, voorts gegevens over de rechtsbedee- ling, de criminaliteit en het gevangeniswe zen, volksnijverheid, handel, scheepvaart, landbouw en visscherij, het munt- en cre- dietwezen, de belastingbalans, de verkeers middelen, het staatsbestuur, waaronder de belastingen, de landsverdediging, enz. De lange opsomming is verre van volledig. Voldoende echter om te doen zien wat er omgaat in het gebouw aan de Oostduinlaan te 's-Gravenhage. Wie cijfers noodig heeft, klopt daar niet vergeefs aan.

Historische kranten - Archief Eemland

De Soester | 1931 | | pagina 1