De omzetbelasting. Een kok die 't kan weten „Gas onder 't eten zegt Garage STAM Nieuws- en Advertentieblad Verschijnt Woensdag en Zaterdag OE EVOLUTIE VAN OEN BOND WONINGBUREAU P. MAN - SOESTDIJK I Voorjaar nadert Mogen Katholieken lid zijn van de Nationaal Soc. Beweging? EERSTE SOESTER BEGRAFENIS ONDERNEMING Begrafenissen - Transporten - Crematie's Nederlandsche Middenstandsbank N.V. No. 8 (Gegarandeerde oplaag 3000 exemplaren) - Twee «n Twintigste Jaargang -i Zaterdag 27 Januari 1034 ADVERTENTIÉNVAN 1-5 REGELS 75 CTS.. ELKE REGEL MEER 15 CTS. GROOTE LETTERS NAAR PLAATSRUIMTE, BIJ ABONNEM. KORTING ABONNEMENTSPRIJS I 1— PER DRIE MAANDEN, FRANCO PER POST REDACTIE- EN ADM.-ADRES: WEEDESTR. 7 TEL. 962 BIRO 161165 HET AUTEURSRECHT VAN DIT BLAD WORDT UITDRUKKELIJK VOORBEHOUDEN OVEREENKOMSTIG ART 15 VAN DE AUTEURSWET 1912 - (STAATSBLAD No. 380) BUREAU VOOR ADMINISTRATIE i VAN WEEDESTRAAT 7 - SOESTD1JK ADVERTENTIÉN EN INGEZONDEN STUKKEN WORDEN INGEWACHT TOT UITERLIJK DINSDAGS- EN VRIJDAGSMORGENS 10 u.a. h. BUREAU UIT8AVE: N.V. EERSTE SOESTERELECTR. DRUKKERIJ v.h. 8. v. d. BOVENKAMP DIT NUMMER BESTAAT UIT 2 BLADEN door: FLORIS C. Nadruk verboden Alle rechten voorbe houden. I. NIEUWE ORIëNTEERI'N-G. Dat er op eenigerlei wijze een zekere wij ziging in de volkenbondsorganisatie te ge beuren staat, is duidelijk. Nog dezer dagen brak onze minister van Buitenlandsche za ken het ijs, door als eerste mogendheid de ze kwestie openlijk te attaqueeren en daar bij te wijzen op de noodzakelijkheid van handhaving van het beginsel der rechtsge lijkheid der ledeni Het is wellicht nog te vroeg, om concrete voorstellen tot veran dering der volkenjbondsstructuur te doen, doch het is duidelijk, dat men thans moet beginnen, het probleem onder het oog te zien, in ieder land, zoodat er overal dui delijker begrippen omtrent de vernieuwing ende leger der openbare gedachte. Het ide aal zou onbevlekt blijven. Zooals reeds aanvankelijk verklaard: de tijd voor defi nitieve, vastomlijnde voorstellen is nog niet gekomen. Doch wel is het de tijd, nieuwe denkbeelden, zooals de zoo juist genoem de, bekend te maken en naar voren te bren gen, opdat aller gedachten er over kunnen gaan, en ze gekneed en gevormd kunnen worden tot hun definitieven vorm, die het ideale zooveel mogelijk moet benaderen In dit artikel zullen wij het hebbenj over betaling van de omzetbelasting anders dan door middel van plakzegels. De omzetbelasting kan ook worden vast gesteld in den vorm van een aanslag. Deze aanslag wordt dan vastgesteld tel kens na afloop van ieder kwartaal. Zou vaststelling van kwartaalsaanslagen op moeilijkheden stuiten, dan kan de aan slag ook over een ander tijdvak worden vastgesteld. De Minister van Financiën zich gaan kristalliseeren, waaruit ten slotte de nieuwe evolutie van den bond moet voortkomen. Want men beseft wel, de stor men die thans in de internationale politiek woeden, gaan voorbij. En dan zullen de menischen van goeden, wille de handen heb ben ineen te slaan, om den Bond te her-' vormen. Want de onmiskenbare successen die het bondswerk op zoo uiteenloopend ge bied heeft geboekt zijn overvloedige recht vaardiging van, het bestaan van den Bond, zelfs in zijn onvolmaakten vorm. De fou ten die er zijn gemaakt, vormen prikkels die tot verbetering voeren. II. WAAROM HET STOKTE. Men hoeft niet ontmoedigd te zijn, dat het Bondswerk momenteel wat stokt. Te recht wijst men erop, dat er immers een golf van nationalisme over de wereld is ge gaan, en het ligt dus voor de hand, dat de Bond in dit opzicht niets anders kan weer spiegelen, dan de gemoedsgesteldheid van zijn leden. Onder den druk van dit natio nalisme, waardoor sommige landen hun eigen beteekenis voor de wereld door een vergrootglas zien, heeft men voorgesteld den Bond te vervangen door een blok van. groote naties. Wat natuurlijk een gevaar lijk iets is. Want ook zoo'n blok kan scheu ren, en dan kunnen er grooter ongelukken gebeuren, dan thans menschelijkerwijs ge sproken binnen het kader der volkenbonds verplichtingen mogelijk is. Aan den ande ren kant hoeft men niet te gelooven, dat Duitschland of Japan spoedig tot den Bond zullen terugkeeren. Doch niettemin heeft Japan nog ongeveer een jaar zijn volkenr bondsverplichtingen na te komen, en Duitschland nog ruim 1 jaar. Verder heeft men als remedie tegen de volken bondsimpasse diplomatieke besprekingen tusschen mogendheden (speciaal denkt men daarbij aan Frankrijk en Duitschland) voor_ gesteld. Hoe nuttig dit ook moge zijn, het gaat teni sftjtte in tegen den geest van den Volkenbond, welke collectieve behandeling eischt. III. FOUTEN EN REMEDIES. De Volkenbond is nuttig en noodig, dat lijdt geen twijfel. Hij moet alleen op hoo- ger plan gebracht worden. Het wordt thans a s ernstige fout gezien dat de staatslieden openlijk in Genève over hun aan elkander tegengestelde problemen hebben getwist en heimelijk geïntrigeerd. De Volkenbond werd 11 ,c.ei1 strijdtooneel, wat het decorum schaadde. Boven nationalistisch streven behoori de Volkenbond te staan als het geweten der wereld", zooals Sisley Huddlaston het in de Chr. Science Ml oni- tor uitdrukte. Het is misschien een fout ge- - weest, dat men de Ministers van Buiten landsche zaken naar Genève stuurde, om daar nationale politiek te gaan verdedigen. De Bond had men buiten de politieke strub belingen der naties moeten houden. En welke remedies hoort men thans aandui den? Er wordt gezegd, dat de Volken bondsgedelegeerden op een meer directe wijze behoorden te worden gekozen, het zij door volksstemming, hetzij door een speciale organisatie in ieder land. Deze ge delegeerden behoorden dan onafhankelijke mannen en vrouwen te zijn, die geen ra- tionale politiek vertegenwoordigen, maar de breedere opvatting van het internatio naal welzijn. Indien zij, op het podium van Genève, de nationale politiek kunnen beïn vloeden in de richting van internationalis me, zouden ze geslaagd zijn. Zulk een Vol kenbond zou zeker zegevieren, omdat zij in overeenstemming zou zijn met de meest verheven aspiraties van het groote, eroei- kan dit bepalen. Teneinde het den Inspecteur mogelijk te maken den aanslag vast te stellen; kan aan fabrikanten de verplichting tot het doen van aangifte worden opgelegd. Het Koninklijk Besluit van l December 1933 Staatsblad 649 werkt artikel 12 Om- zetbelastingwet dit artikel handelt over betaling van omzetbelasting door middel van aanslagen nader uit. Uit dit Koninklijk Besluit stippen wij het navolgende aan. Voor het vaststellen, van den aanslag in de Omzetbelasting heeft de Inspecteur ge gevens noodig. Van den fabrikant kunnen zoowel mondeling als schriftelijk gegevens worden gevraagd. In het laatste geval wordt een aangiftebiljet uitgereikt. Dit aangiftebiljet het spreekt vanzelf moet naar waarheid worden ingevuld. Het biljet moet worden onderteekend. Het moet binnen vijf dagen na afloop van het tijd vak, waarover aangifte wordt gedaan worden terugbezorgd. Is het aangiftebiljet eerst na afloop van dit tijdvak uitgereikt, dan is de termijn voor terugbezorging ze ven dagen. Men is verplicht tot het ver strekken| van nadere toelichting van de aan gifte. Nadere inlichtingen kunnen worden gevraagd, nadat de aangifte reeds is ge schied, dus naar aanleiding van de aan gifte zelve. Gevraagd kan ook om inlich tingen te verstrekken tegelijk met het doen. Denkt aan Uw Stuur-mechanisme en Remmen. i G RATIS controle op Hydraulische Hefbrug, ook voor Vracht Auto's. Soestdijk - Telefoon 850 Oudste en Beste Adres. ZONDAGS GESLOTEN van de aangifte. Bijv. op een formulier, dat aan den fabrikant tegelijk met de aangifte wordt toegezonden. Zooals vanzelf spreekt, is men verplicht nadere toelichting te ge ven. Dat is niets nieuws. Die verplichting bestaat ook ten aanzien van de aangifte voor de Inkomstenbelasting. Nieuw is ech ter, dat deze verplichting ook bestaat, „al mocht inmiddels naar aanleiding van de aangifte een aanslag zijn opgelegd." Bijzondere opmerking verdient ook de bepaling: „Onze Minister van Financiën „wordt verder gemachtigd in bijzondere „gevallen aan fabrikanten toe te staan, dat „zij de voor de toepassing van de wet en „van dit besluit benoodigde of gewenschte »gegevens verstrekken op een andere wij- „ze dan in de voorgaande leden van dit ar- „tikel is bedoeld." Aangegeven z-al moeten worden: a. het totaal belastbare bedrag wn de te belasten leveringen. b. het totaal belastbare bedrag aan goe deren, die de fabrikant voor zich zelf en zijn gezin aan het bedrijf onttrok. c. diverse verdere bijzonderheden, Afzonderlijk dient te worden opgegeven welk bedrag aan weeldeartikelen en aan niet-weelde.artikelen werd geleverd. Om het aangiftebiljet nauwkeurig te kunnen invullen, is een boekhouding, inge richt op een dusdanige wijze, dat de bo vengenoemde bedragen blijken, eerste ver- eischte. Wie zulk een boekhouding niet bijhoudt, ning aan te geven „welke tot levering van „goederen betrekking hebbende bedragen »hij op grond van de verschillende artikelen „van de wet of van het Koninklijk Be=luit „niet heeft begrepen in het bedrag, dat hij „in het door hem ingeleverde aangiftebil „jet heeft vermeld." Waarschijnlijk zal du strekking van de bepaling deze zijn, d j alle verkoop al belastbaar wordt aangemerkt en dat nt belastingplichtige door een berekening maar moet aantoonen, dat niet het geheele bedrag belastbaar is. Slaagt hij er niet in het bewijs te leveren, dan krijgt hij een te hoogen aanslag. Een boekhouding is dan ook wel noodig, Hierover in een volgend artikel iets, Vragen omtrent Omzetbelasting beant woordt kosteloos voor onze abonné's mits postzegel voor antwoord bijgevoegd N.V. Accountantskantoor „Nationaal Bu reau voor Adviezen". Gevestigd te Leeu warden, Groote Kerkstraat 16. P. SIEBESMA, Directeur. is verplicht in den vorm van Van N.S.B.-zijde verzocht men ons op name van het volgende: Door vele katholieken is deze vraag reeds gesteld aan hunne geestelijke overhe den en geen hunner heeft een ruiterlijk j a of nee n ten antwoord gekregen. Zoover wij kunnen voorzien zal dit ja of neen voorloopig wel uitblijven, omdat in eerste instantie de beslissing in handen ligt van den Apostolischen stoel. Gemakkelijk zou de kwestie worden in dien piogramma of staatsleer onzer Nat. Soc. Bew. materiaal leverden voor een veroordeeling, zooals dit het geval was met par. 28 van het program der N.S.D. A.P. in Duitschland. Maar hoe ijverig men ook speurt, er is nergens een stok te vin den om de beweging geestelijk dood te slaan. Programma en staatsleer zijn bei den logisch verantwoord. De N.S.B. is een zuiver politieke beweging en beoogt niets anders dan het verkrijgen van een krach tig staatsbestuur. Hiertoe is noodig dat het aan partijen gebonden parlementarisme worde uitgeschakeld en den corporatieven staat gegrondvest, zoodat over kwestie's welke de regeering heeft af te doen, uit sluitend door deskundigen wordt geoor deeld en geadviseerd. Het spreekt wel vanzelf, dat men onze tegenwoordige partijregeering niet in 't minst verdenken kan van deskundig te zijn. Hoe zou 't mogelijk zijn dat een kamerlid alle onderdeelerf van het maatschappelijk leven zou kunnen overzien en toch stemt een' Ds. Kersten mee over Spoorbruggen bouw, oordeelt daar zelfs over en kletsen advocaten en onderwijzers-kamerleden over landbouwwetten, terwijl ze misschien nog nimmer een boerderij van binnen hebben gezien. Voorwaar een zaakkundige bewind voering. Van dit gestamel op het gebied van landsbestuur wil de N.S.B. de bron dicht stoppen, zij wenscht het zijdelings of di rect beïnvloeden van regeeringspersonen door vakbonden (menschen die het stem mend publiek in hun hand hebben) te doen verdwijnen en een! regeering te vestigen in den lande, die geen ander streven kent dan de natie door een, goed bestuur te die nen zoo, dat het algemeen belang steeds gaat voor het groeps- of persoonlijk be lang. Dit streven vindt zijn verantwoording niet alleen bij ieder weldenkend staatsbur ger. Ook Paus Leo XIII r. g. blijkt vol gens zijn encycliek „Immortale Dei" over de christelijke inrichting der staten een dergelijke vorm van landsbestuur voor te staan. In bovengenoemde zendbrief (Pauselij ke Documenten, bewerkt door J. D. J. Aen- genent, uitgave N.V. Boekdrukkerij en Uit gevers MSj. der R.K. Arbeidersbeweging te -Utrecht) lezen wij op pagina 20: „Onder geen beding mag worden toe gestaan, dat het burgerlijk gezag slechts „dienen zou het belang van een enkele „of van weinigen, want het is ingesteld „voor het gemeenschappelijk „belang van allen." Wanneer men nu eens een zitting van onze Tweede Kamer bijwoont, dan ziet men, wat daarvan terecht komt. Men ziet de heeren landsbestuurders daar bijeen, de een brieven schrijvend, de ander zijn krant lezend, soms een oud-gediende slapend en meerderen buiten de vergaderzaal zich ophoudend in koffiekamer of wandelgang. Dergelijke opvatting van een zoo bij uit stek gewichtige taak als landsbestuur smaakt ons, Nat. Socialisten, niet. Het re- geeren van een land is voor ons een van de voornaamste en zwaarste soorten van arbeid, welke op menschenschouders ge legd kan worden en wij willen daarvoor menscheri aangewezen zien, deskundig in de eerste plaats, en verder doordrongen an een heilig vuur om de men.schheid te dienen in haar weg naar een steeds beter Fa M. HAKS en WED. D. HAKS. Opgericht 1899 TELEFOON 731, 692, 982 D. HOOLWERF, Dir., Heuvelweg 18 STEENHOFSTRAAT 5 TELEFOON 300 Aan- en verkoop van Villa's, Landhuizen, bouwterreinen, onroe rende goederen, etc. Gratis advies en inschrijving Assurantiën en Hypotheken. Sluit verzekeringen op leven, brand, inbraak, storm, glas, etc. etc. tegen billijke tarieven venstaak. In Den Haag moet het voorbeeld gegeven worden van naastenliefde, sober heid, uiterste plichtsbetrachting en vader landsliefde. Op pag. 2ö van bovengenoemd werkje vinden wij het hoofdstuk: „K e r k en Staat ieder autonoom op eigen terrei n." Het vangt aldus aan: „Zoo heeft God de verzorging van het „menschelijk geslacht verdeeld tusschen „twee machten, de k e r k e 1 ij k e en de „b u r g e r 1 ij k e, de eerste is aange steld over de goddelijke, de andere over „de tijdelijke dingen. Beide zijn in haar „eigen kring de hoogste, ieder heeft be haalde grenzen binnen welke zij zich „moet beperken en die door den eigen „aard en de eigen taak van elk zijn aan gegeven, zoodat er a.h.w. een kring ge trokken is, binnen welke ieder rechtens „werkzaam is." Z. H. Paus Leo XIII onderscheidt hier dus duidelijk tweeërlei macht en wijst ieder zijn eigen gebied toe. Nader die gebieden aanduidend, vervolgt Hij: (Pag. 26). „Alles wat dus in de belangen der „menschen op een of andere wijze heilig „is, alles wat betrekking heeft op het heil „der zielen of den dienst van God, hetzij „zulks het geval is uit den aard der zaak, „hetzij om het doel, waartoe het wordt „teruggebracht, behoort tot de macht en „de bevoegdheid der kerk, al het overi- „ge echter, wat behoort tot burgerlijke „en politieke aangelegenheden is rech tens onderworpen aan het Staatsgezag, „daar Jezus Christus bevolen heeft aan „den Caesar te geven wat des Caesars „en aan God wat Godes is." Het staatsgezag dus, dat de Christelijke godsdienst eerbiedigt en hier zij nadrukke lijk gezegd dat de Nat. Soc. Bew. meer wil dan dat en zich ten\ doel stelt de C h r i s- t e 1 ij k e Godsdienst te beschermen, heeft de volle instemming en goedkeuring des Pausen. En hoewel er door velen dik wijls gewezen wordt op fouten welke Hitier in Duitschland zou gemaakt hebben^ nie mand kan ontkennen dat het wegvagen v.an dc Vereeniging van Godloozen, welke in Duitschland honderdduizend leden telde en waartegen alles wat Christelijk en ge- loovig was jarenlang zonder resultaat ge vochten heeft, een daad is welke een par- tijbewind als het onze onmogelijk is te stellen, ook al zou het dit willen. Hiervoor is een, regeering noodig van mannen', die durven aanpakken en niet steeds maar weer marchandeeren en onderhandelen en de be kende kat uit de eveneens bekende boom kijken. Geleuter kan hier geen baat bren>- gen, er moet met krachtige hand ingegre pen worden. Het is de plicht van een regeering, die zich Christelijk noemt en het wel meent met het volk, om vuilsqjtrijverij als Tri bune en Fakkel etc. te verbieden. Paus Leo XIII zegt hieromtrent: (Pag. 35) „Indien het verstand valschc meenin- „gen aanhangt, indien de wil het kwade „.aanvaardt en zich daarop toelegt, be reiken geen van beide hun natuurlijke „vervolmaking? maar vervallen zij uit „hun natuurlijke waardigheid en berei- „ken zij beide hun verslechtering. Daar- „om is niet geoorloofd, om datgene wat „met de deugd en de waarheid in strijd „is, in het licht en in de oogen der men- „schen te plaatsen en nog minder om „zulks door de bescherming der wetten „te begunstigen." „De ware enl begeerenswaardige vrij- bereke- en steeds waardiger vervullen van haar le- GEVESTIGD TE AMSTERDAM. Van Weedestraat 11 Telef. 460 Effecten - Coupons Alle Bankzaken. Verhuurt loketten in haar nieuwe moderne Lips' Kluisinrichting. „heid is die, indien men ze beschouwt in „betrekking tot het publieke leven, de „burgers met wijsheid bestuurt, de ge degenheid om de belangen te bevorderen „wijd opeastelt en den staat tegen ver- „keerde willekeur beschermt." Hier valt voor het Staatsgezag dus nog al wat te doen, heeft het principieel werk te verrichten. Maar omdat de drie Christelijke partijen hier te lande geen eenheid kunnen vinden, tenizij met opoffering van wenschen hun godsdienst betreffend (men denke hier aan processie-verbod en het Regeeringsregle- ment aangaande de missie) zal men van de regeering nooit die fierheid van over tuiging, nimmer die principieele houding kunnen verwachten, welke noodig is om de heiligste belangen v.an het volk te verzeke ren en zal het onmogelijk zijn dat ieder zijn godsdienst frank en. vrij uitleeft. Hgt Nationaal Socialisme laat ieder staasburger vrij zijn Godsgeloof uit te dra gen zooals hij dat wenscht, ieder kan zijn plichten tegenover God vervullen zooals dat noodig en wenschelijk is voor het heil van zijn ziel, een gedragslijn, die 3e kerk zelf volgt. Op pag. 39 staat: „Zij (de kerk) is verdraagzaam ten op- „zichte van andere godsdiensten." Indien de kerk meent dat de andere godsdiensten niet op één lijn mogen ge steld worden met den waren godsdienst dan veroordeelt zij daarom niet de staats- bestuuiders die ter bereiking van een of ander belangrijk goed (hier het bereiken van een nationale volksgemeenschap on der krachtig bestuur, gebaseerd op ons lei dend beginsel: Voor het zedelijk en licha melijk welzijn van een volk is noodig een krachtig staatsbestuur, zelfrespect van de natie, tucht, orde, solidariteit van alle be volkingsgroepen en het voorgaan van het algemeen (nationaal) belang boven 'het groepsbelang en van het groepsbelang bo ven het persoonlijk belang) of ter voorko ming van een kwaad (verdere partijver- splintering en daardoor groei van het Com munisme) practisch toelaten, dat die ver schillende godsdiensten in den staat be staan. Wanneer wij zeggen dat de staat, waar in de religie bezig is ten onder te gaan, zelf deni ondergang tegemoet gaat (Nat. Soc. Staatsleer) dan zeggen wij daar, hoe wel met andere woordent hetzelfde als Leo XIII: „de toestand van den staat hangt af „van den Godsdienst waardoor God ge- „eerd wordt; tusschen den staat en den „Godsdienst bestaat een nauwe band en „verwantschap". (Pag. 28). Daarom bindt het Nat. Soc. den' strijd aan tegen Marxisme en Communisme, want noch het eerste noch het tweede er kennen een godsdien'st als noodig voor het heil der menschen, voor 't geluk van den staat. Het Marxisme dat in het historische materialisme zioli zelf veroordeelt, het Communisme dat op de scholen de Gods dienstleer vervangt door onderricht in het socialisme, kerken rooft en priesters ver moordt, kunnen en mogen wij geen vrij heid laten, omdat ze beiden, uitgaande van de valsche veronderstelling, dat ieder mensch recht heeft op aardsch geluk, en kel hun doel stellen in de materie en het Godsgeloof totaal uitschakelen. Beide strijden z.g. voor vrijheid, vrijheid van drukpers .vergadering en vereeniging, maar deze, door hen gepropageerde vrij heid wordt door ieder rechtgeaard mensch niet wenschelijk geacht. Ook de Pausen hebben steeds tegen een dergelijke opvat ting van het begrip vrijheid gewaarschuwd. Op pag. 35 van meergemelde uitgave le zen wij hierover het oordeel van den Paus: „Zoo is ook de vrijheid van denken en „drukken zonder de .minste beperking „niet uit den aard der zaak een goed, „waarvan de burgerlijke maatschappij „terecht geniet, maar veel meer de bron „en de oorsprong van vele rampen. De „vrijheid, daar zij een eigenschap is die „den mensch vervolmaakt, moet zich be- „palen tot hetgeen waar is en goed, maar „het wezen van het ware en het goede „kan zich niet naar de willekeur der „menschen wijzigen, maar blijft het zelf- „de en is evenzeer als de natuur der „dingen onveranderlijk." Dus nog eens, geen Tribune, geen Fak-

Historische kranten - Archief Eemland

De Soester | 1934 | | pagina 1