°4
11.-
Qndertrouwkaarten
Nieuws- en Advertentieblad
Verschijnt Woensdag en Zaterdag
N.V. Eerste Soester
Electr. Drukkerij
Uitgave: N.V. EERSTE SOESTER ELECTR. DRUKKERIJ, v.h. G. v. d. Bovenkamp
REDACTIE- EN ADM.-ADRES v. WEEDESTR. 7 - TEL. 962 - GIRO 161165
Bekendmakingen
Hg
L
Officieel
>0
De groote verandering
)Em ^EEÖsS
HET MSSCIHIIE SCfHll^lPilMoo.oo
N.V, Eerste Soester Electrische Drukkerij
'n speciaal adres
Gemengd Nieuwsfe©
No. 91
(Gegarandeerde oplaag 3600 exemplaren).
Twéé en Twintigste Jaargang
Woènsdag 14 November 1934
Bureau voor Administratie: VAN WEEDESTRAAT 7 SOESTDIJK
Advertentiën worden ingewacht tot uiterlijk Dinsdags- en Vrijdagsmiddags
2 uur aan het Bureau v. Weedestraat 7 en aan het filiaal Soesterb.straat 8
Advertentiën: VAN 1-5 REGELS 75 CTS., ELKE REGEL MEER 15 CTS.
Groote letters naar plaatsruimte BIJ ABONNEMENT KORTING
ABONNEMENTSPRIJS: 1.— PER DRIE MAANDEN, Franco p. post
HET AUTEURSRECHT VAN DIT BLAD WORDT UITDRUKKELIJK VOORBEHOUDEN OVEREENKOMSTIG ART. 15 VAN DE AUTEURSWET 1912 - STAATSBLAD No. 380
3e Afdeeling No. 1666.
Burgemeester en Wethouders van Soest
doen te weten, dat door den Baad dier ge
meente in zijne vergadering van 23 Mei
15)3-1 i> vastgesteld en bij Koninklijk be-
>luit van 11) September 1934, No. 27 tot
I April 1936 is goedgekeurd, de navolgen
de verordening:
Verordening op de heffing van
Schoolgeld voor het gewoon lager
onderwijs en voor het uitgebreid la
ger onderwijs in de gemeente Soest.
Artikel 1.
Ten behoeve van de gemeente wordt, ter
tegemoetkoming in >de kosten van het
openbaar gewoon lager onderwijs en van
het openbaar uitgebreid lager onderwijs,
welke voor rekening van de gemeente
blijven, van de ouders der leerlingen, of,
bij ontstentenis van beide ouders, van de
voogden of verzorgers, schoolgeld gehe
ven.
(lelijke heffing geschiedt van de ouders
der kinderen, die op dc bijzondere scholen,
als in artikel 88 der Lagerondcrwijswet
.15)20 bedoeld, schoolgaan, of, bij ontsten
tenis van beide ouders, van de voogden of
verzorgers.
Artikel 2.
De schoolgeldplichtigen worden inge
deeld in klassen.
Als grondslag voor deze indceling wordt
genomen de belastbare .som, genoemd in
•de wet op de Inkomstenbelasting 1914, der
ouders, of, bij hun „ontstentenis, die som
der leerlingen volgens de kohieren van de
Rijksinkomstenbelasting over het belas
tingjaar, waarin de eerste maand van het
in artikel 6 genoemde belastingjaar valt.
of zoo die som nog niet op deze wijze is
bepaald, volgens de laatstbekende belast
bare som over een voorafgaand belasting
jaar.
Artikel 3.
Indien de beide ouders afzonderlijk zijn
aangeslagen in de Rijksinkomstenbelasting,
wordt het schoolgeld berekend naar hun
gezamenlijke belastbare som en is de man
voor den geheelen aanslag aansprakelijk.
Met afwijking van het bepaalde in de
eerste alinea wordt echter bij scheiding
van tafel en bed of bij echtscheiding
slechts diegene der ohders aangeslagen,
aan wien de leerling tot onderhoud en op
voeding is toegewezen.
Artikel 4.
Het schoolgeld bedraagt per leerling en
per maand:
in Bij een belastbare som van:
klasse: v.h. gew. v.h. uitgebr.
L.O. L.O.
1 800.of meer, doch minder dan
1000.— 0.25 0.33
2 1000.of meer, doch minder dan
1100.— 0.30 0.40
3 1100.of meer, doch minder dan
1200.— 0.40 0.50
-1 1200.of meer, doch minder dan
1400.— 0.50 0.65
5 1400.of meer, doch minder dan
1600.— 0.65 0.80
6 1600.of meer, doch minder dan
1800.— 0.80 1.—
7 1800.of meer, doch minder dan
2101).1.— 1.:
8 2100.of meer, doch minder dan
2400.— 1.20 1.50
5) 2400.of meer, doch minder dan
2700.— 1.40 1.75
10 2700.of meer, doch minder dar.
3000.— 1.60 2.-
II 3000.of meer, doch minder dan
3300.— 1.80 2.2:
12 3300.of meer, doch minder dan
3600.ƒ2.— 2.50
13 3600.of meer, doch minder dan
4000.— 2.40 3.—
1 1 1000.of meer, doch minder dan
4400.— 2.80 3.50
15 4400.of meer, doch minder dan
4800.— 3.20 4.—
16 4800.of meer, doch minder dan
5200.— 3.60 4.50
17 5200.of meer, doch minder dan
5600.— 4.— 5.—
18 3600.of meer, doch minder dan
6100.— 4.50 5.60
15) 6100.of meer, doch minder dan
6600.— 5.—i 6.20
20 6600.of meer, doch minder dan
7100.— 5.50 6.80
21 7100 en .meer v.h. gew. L.O. 6.
voor het uitgebr. L.O. 7.50
Indien vier of meer leerlingen uit het
zelfde gezin gelijktijdig een school van
dezelfde soort bezoeken, wordt het school
geld niettemin slechts voor drie leerlin
gen berekend, zulks echter met dien ver
stande, dat in geen geval minder wordt ge
heven dan het in artikel 61 der Lager On
derwijswet 1920 voorgeschreven minimum
van vijf cents per leerling en per week, de
vacanties inbegrepen.
Bij vermindering van den aanslag in de
Rijksinkomstenbelasting waarnaar het
schoolgeld is berekend, is het schoolgeld
slechts naar den grondslag van de vermin
derde belastbare som verschuldigd. In
voorkomende gevallen wordt alsdan de
aanslag voor 't schoolgeld ambtshalve ge
wijzigd en heeft restitutie plaats van het
geen inmiddels te veel betaald mocht zijn.
Artikel 5.
Van hen, wier belastbare som minder
clan 800.per jaar bedraagt, wordt geen
schoolgeld geheven.
Artikel 6.
Het belastingjaar begint met 1 April en
eindigt 31 Maart daaropvolgende.
Het schoolgeld is alleen verschuldigd
over de maanden, gedurende welke de kin
deren als leerlingen van de school of den
cursus staan ingeschreven, de vacantiën in
begrepen. Gedeelten van een maand wor
den voor een gehcele maand berekend.
Artikel 7.
Ontheffing over het aantal volle kalen
dermaanden, gedurende welke de school
niet wordt bezocht, wordt verleend:
a. bij overlijden van een leerling;
b. bij vertrek van een leerling, tenzij dit
het gevolg is van de overplaatsing naar
een school van dezelfde soort binnen deze
gemeente;
c. wegens ziekte van een leerling of
wettelijk verbod om de school te bezoe
ken.
Artikel 8.
De in het voorgaande artikel onder a en
b bedoelde ontheffingen worden ambtshal
ve verleend.
Tot het verkrijgen van de onder c be
doelde ontheffing moet het verzoek uiter
lijk binnen één maand na afloop van het
heffingsjaar schriftelijk worden ingezon
den, bij Burgemeester en Wethouders. Bij
die aanvraag moet worden overgelegd een
verklaring van het hoofd der school,
waaruit blijkt, gedurende welk tijdvak de
leerling, wegens ziekte of wettelijk ver
bod, de school heeft verzuimd.
Artikel 9.
Aan den schoolgeldplichtige, die tenge
volge van bijzondere omstandigheden, naar
het oordeel van Burgemeester en Wethou
ders niet in staat is om het schoolgeld ge
heel of ten deele te voldoen, kan op aan
vrage geheelc of gedeeltelijke ontheffing
van den aanslag worden verleend.
Artikel 10.
Wanneer blijkt, dat een aanslag niet of
te laag is opgelegd, kan de te weinig ge-
heveji belasting van den belastingplichtige
of zijn erfgenamen worden nagevorderd,
zoolang niet sedert den aanvang van het
belastingjaar drie jaren zijn verstreken.
De in het eerste lid bedoelde personen
worden op een afzonderlijk kohier ge
bracht.
Artikel 11.
Deze verordening treedt in werking op
1 April 1934.
Op dien datum vervallen alle Wroeger
omtrent de heffing van schoolgelden vast
gestelde verordeningen, met dien verstan
de, dat zij ten aanzien van alles wat de
schoolgeldregeling over dc belastingjaren
en gedeelten daarvan waarover zij geldig
waren betreft, van kracht blijven.
En is hiervan afkondiging geschied waar
het behoort, den 29 October 1934.
Burgemeester en Wethouders van Soest.
De Burgemeester, G. Deketh.
De Secretaris, Groot, l.s.
Het is nu al verscheidene jaren, dat vrij
wel de geheelc wereld gèschokt wordt door
een dicp-ingrijpende crisis-belevenis, die
welhaast' tot een „Umwertung aller W'er-
ten" (om-waardeering van alle waarden)
heeft geleid en waarvan de nerveuze span
ningen in alle richtingen heftige beroerin
gen veroorzaken. Velen zien het met ver
bijstering aan, anderen met bezorgdheid en
onrust, doch ook houden zij, die wat die
per over de dingen plegen na te denken,
zich bezig met de vraag, wat toch wel de
diepere betcekenis is van al die groote ver
anderingen en omwentelingen die wij in
onze dagen kunnen waarnemen. En dan
komt onwillekeurig een opmerking in de
gedachte, die een steenkoolmijn-eigenaar
uit het Noorden van Engeland eenigc ja
ren terug maakte, en die van verlicht in
zicht getuigde. „De onderneming", zei hij,
„die geen Ziel heeft, zal niet in leven blij
ven." Een zaak of onderneming, gebouwd
op absolute onkreukbaarheid van oogmerk
en eerlijk zaken doen, zal aan elke ongun
stige omstandigheid het hoofd kunnen bie
den, om de eenvoudige reden, dat zij op een
rots is gebouwd. Zij bestaat niet, om een
enkeling voordeel te bezorgen doch om
werk en de middelen tot menschelijk ge
luk te verschaffen aan velen. Omdat men
met goede gedachten is begonnen en voort
gegaan, zullen zij die aan haar werk deel
nemen, voortdurend waakzaam zijn en erop
uit elke gelegenheid tot vooruitgang aan Ie
grijpen. Een groot inkooper zei onlangs,
dat indien hem ecu zakentransactie werd
aangeboden, die finantieel erg voordeelig
voor zijn firma zou zijn, doch waaraan op
het punt van eerlijkheid iets zou mankee-
ren, hij deze zou afwijzen, omdat hij wist
dat zijn firma er op den langen duur abso
luut op zou verliezen
De zoogenaamde „donkere dagen vóór Kerstmis" liggen in
het nabije verschiet.
Met de wisseling van het oude- en nieuwe jaar wilt U, zoo
als gebruikelijk, ook Uw familie, vrienden en kennissen,
een goed en gelukkig Nieuwjaar toewenschen.
En nu komt U tot de onaangename ontdekking, dat Uw
Visitekaartjes allen verbruikt zijn, wat weer een extra uit
gave voor U beteekent.
Wij willen die extra uitgave voor U tot de kleinst moge
lijke terugbrengen en bieden U daarom aan:
100 stevige Visitekaartjes met
100 prima enveloppen, voor
de zeer geringe prijs van
Bedrukt met naam en adres in een moderne letter. Dit is een
RECLAME-AANBIEDING, en is slechts TIJDELIJK,
daarom: vul nu reeds Uw voorraad aan.
VAN WEEDESTRAAT 7
SOESTERBERGSCHESTRAAT
TELEFOON 962
TELEFOON 758
vw.wu.yw.u.
In Amerika, het „land van de onbegrens
de mogelijkheden", da* wel het sterkst be
roerd schijnt door de crisis, gaf Russel J.
Clinchy in een van de leidende bladen on
langs te kennen, dat men slechts een na
tionaal herstel zou kunnen tot stand bren
gen, naarmate men mannen en vrouwen
zou hebben, die gelooven dat zij elkander's
lasten behooren te dragen, en dat alle be
hoorlijke menschen hun deel van de goe
deren des levens behoorden te hebben op
een rechtvaardige, eerlijke basis, en dat het
overheerschend motief in het leven moet
zijn: onzelfzuchtig dienen, in plaats van
onbeperkt persoonlijk gewin. Als niemand
of maar een enkele in dit soort van
levens-geest gelooft, en de groote meer
derheid voortgaat te gelooven in het recht
van het individu om alles vat maar in
zijn bereik is voor zich alleen op te eischen,
dan zal het heele bouwsel ineenstorten on
der het gewicht van opgestapelde zelf
zucht. Maar wanneer de meerderheid van
ons nu begint een wedergeboorte van het
menschelijk gemoed door te maken, en we
ons wijden aan de principes van individu
en maatschappij die we verklaren te hul
digen, dan zal die wedergeboorte niet al
leen een nieuw leven bouwen binnen het
raam van onze plannen, maar tevens een
nieuwe nationale geest onthullen.
De groote veranderingen die allerwegen
plaats vinden, behoeden ons niet met zoo
groote zorg en wanhoop te vervullen, als
bij sommigen het geval is. Er is een oud
gezegde: „hoop verloren, al verloren". La
ten we dat in ons oor knoopen. Want hoop
is niet, zooals we gewoonlijk denken, en
kel en alleen maar de ontkenning van wan
hoop. Hoop komt uit wanhoop voort. Tel
kens en telkens weer zien we in de geschie
denis van maatschappij zoowel als van in-
dividueele personen, hoe hoop geboren
werd uit wanhoop. Uit de wanhoop der
Egyptische slavernij kwam de hoop van
een vrij Hcbreemvsch volk voort. Uit de
wanhoop van tirannieke monarchie werd
de hoop der democratie geboren. En zoo
kan men terecht met den schrijver in New
Outlook verklaren, dat in onzen tijd uit de
ontmoedigende tragedie van den oorlog de
hoop op vrede omhoog rees, en uit de ziek
te van een op winstbejag ingestelde maat
schappij de sterke hoop ontspringt op een
meer menschelijke maatschappij, een op sa
menwerking gebouwd economisch leven.
Juist uit tijden als deze, is groote hoop en
verwachting omtrent een vernieuwd maat
schappelijk leven op hooger peil geboren
geworden.
FLORIS C.
(Nadruk verboden).
OPEN BRIEF VAN EEN KATHOLIEK
ter verdediging van de Katholieke eer.
Aan Zijne Hoogw. Excellentie
Mgr. Dr. J. H.>G. Lemmens,
Bisschop van Roermond
Hoogwaardige Excellentie,
Binnenkort zal het een jaar geleden zijn.
dat het besluit werd genomen om den vas
tenbrief tegen het Nationaal-S.ocialisme te
publiceeren. Het is U, Hoogwaardige Ex
cellentie, bekend, dat ik op verschillende
wijzen heb getracht direct en indirect deze
publicatie te voorkomen. Daarbij ben ik van
twee gedachten uitgegaan,„n.1.:
1. van de stelling, dat de Nederlandsche
Nationaal-Sociali-stische Beweging (N.S.B.)
bereid is de vrijheid der Kerk en van den
godsdienst niet alleen volkomen te garan
deeren, maar de christelijke leer zelfs als
het fundament van dezen toekomstigen
staat beschouwt en
2. van de overtuiging, dat een optreden
van de Kerkelijke Overheid ten gunste der
R.K. Staatspartij en tegen het Fascisme,
zonder de politieke eenheid der Katholie
ken te kunnen bewaren, de godsdienstige
eenheid in gevaar zou brengen en bovendien
een funeste uitwerking zou hebben op de
mentaliteit van de katholieken.
De feilen hebben mijn verwachtingen ten
volle bevestigd. Het percentage katholieken
in de N.S.B. is evenredig grooter dan in het
gansche volk. Dat het regelmatig toestroo-
men van katholieken niet een nog groote
ren omvang heeft aangenomen, vindt naar
mijn ervaring niet zijn oorzaak in godsdien
stige overwegingen, maar in den angst voor
repressaillemaatregelen van materieelen
aard. Ik kom hieronder op dit punt nog na
der terug.
De rijen der R.K. Staatspartij worden bo
vendien niet alleen verlaten door de perso
nen, die tot de N.S.B. willen toetreden,
maar ook door hen, die aan andere groepec-
ringen de voorkeur geven. Ten slotte zijn er
nog talloozen, die niet in staat zijnde om
openlijk van hun sympathie voor de N.S.B.
blijk te geven, innerlijk daarmede overeen
stemmen en dit bij de a.s. verkiezingen zul
len bewijzen.
Heeft het mandement op deze wijze zijn
bedoelde uitwerking gemist, van den ande
ren kant valt niet te ontkennen, dat mijn
voorspelling van zijn funesten invloed op de
mentaliteit der katholieken en daardoor op
de godsdienstige eenheid is bewaarheid.
Gewapend met den vastenbrief heeft men
zich in den strijd geworpen tegen ons. Men
heeft dit gedaan op een wijze, die alles
overtreft wat men aan onverdraagzaamheid
aan anderen, hier en in het buitenland ver
wijt. Priesters en leeken hebben niet ge
schroomd om in het geheim en openlijk den
boycot tegen N. S. B.-ers te propageeren.
Men heeft dc vrouw tegen den man en den
vader tegen het kind uitgespeeld, om onze
leden te dwingen uit onze gelederen te tre
den. Men heeft de gewetens van de perso
nen, die van de juistheid en oprechtheid on
zer beginselen waren overtuigd en zich ver
plicht voelden ons te steunen, verkracht
door bedreigingen met hun materieelen on
dergang.
Men heeft blijkbaar vergeten, dat het ge
weten ook voor een katholiek tenslotte nog
steeds de hoogste instantie is en dat het
een hemeltergende zonde is, iemand te
dwingen niet volgens zijn geweten te han
delen. Ik ben ten volle bereid U de feiten
met namen vertrouwelijk te noemen.
Onder de leuze: „Limburg aan Chris
tus" zijn de meest laffe en onchristelijke
handelingen gepleegd, die van deze schoo-
ne leüze een godslastering hebben ge
naakt. Men is geneigd te gelooven, dat
le overtuiging algemeen is geworden, dat
ven opzichte van de N.S.B. het doel de
middelen al zijn deze nog zoo slecht
heiligt.
Met vele priesters en vele leidende le
den der R.K. Staatspartij heeft de pers
gewedijverd om op de meest leugenachti
ge en walgelijke wijze personen en groe
pen te belasteren en hun eerlijke en op
rechte woorden te verdraaien. Aangezien
men hen blijkbaar op politiek terrein niet
kan bevechten, is men er op uit, om deze
personen aan het volk als slechte katholie
ken voor te stellen. „Het Limburgsch
Dagblad" b.v., gesteund door „Het Volk"
en andere gelijkgezinde couranten, heeft
nog kort geleden een door mij in het
Duitsch geschreven brief zoodanig on
juist vertaald, dat het met een verval-
sching gelijk staat.
Men laat Pater Muckermann hier wan
trouwen tegen het Hoofd van zijn eigen
Staat zaaien eenige weken nadat Z. H. E.
Graaf Galen, Bisschop van Münster, juist
zijn vertrouwen in hem heeft uitgesproken
overbodig te zeggen, dal men de desbe
treffende rede in de katholieke bladen niet
kon vinden.
Een uitgebreide* Hetze-campagne wordt
tegen het Duitsche Nationaal-Socialisme
gevoerd met geen ander doel dan om óns
te treffen, ofschoon men zeer goed weet,
dat wij niets met de Duitsche toestanden
te maken hebben.
Dat, Hoogwaardige Excellentie, is de
strijdwijze 1900 jaren, nadat Christus voor
de waarheid is gestorven.
Uwe Hoogw. Excellentie moet niet den
ken, dat het katholieke en niet-katholieke
volk dit spel niet merkt. De boosheid en
de haat is te groot om verborgen te kun
nen worden. Ditzelfde volk leert echter
dagelijks meer inzien, dat de N.S.B. niets
liever wil dan een oprechte samenwerking
met de Kerk. Meer en meer dringt tot zijn
bewustzijn door, dat het verkeerd is ge
weest, dat de Katholieke Overheid in
Duitschland het opkomende Nationaal- So
cialisme met uiterste felheid heeft bestre
den, om dan voor het overwinnende te ca-
pituleeren. Het een heeft de on- of anti
katholieke leden aan de leidende posities
geholpen, het andere het aanzien der Kerk
voor langen tijd verzwakt.
Uwe Hoogw. Excellentie is een der on
derteekenaars geweest van het vasten-man-
dement, waarin het Episcopaat zijn volle
moreel gewicht niet alleen tegen het Na
tionaal-Socialisme, maar ook ten gunste
van de Katholieke Staatspartij heeft ge
worpen. Ditzelfde Episcopaat heeft zoowel
vroeger als lieden nog met sterken aan
drang de katholieke bonden en de katho
lieke pers aanbevolen. Gezien den enormen
invloed, die van het Episcopaat uitgaat,
hebben de Bisschoppen de moreele ver
antwoording overgenomen voor hetgeen
gedaan wordt niet alleen door de katholie
ke priesters, die onder hun speciale juris
dictie vallen, maar niet minder voor het
geen geschiedt rondom de R.K. Staatspar
tij. de organisaties en de katholieke pers.
Het onrecht, dat dagelijks geschiedt, is
zóó groot geworden, dat alle banden van
geloof niet sterk genoeg zullen blijken, om
de menschen bij de Kerk te houden in
wier naam dit onrecht geschiedt. Het is
niet gevaarlijk voor de Kerk, wanneer on
recht in de wereld gebeurt zij het door
wie dan ook maar wel wanneer niemand
in naam van God tegen dit onrecht op
komt.
In den vastenbrief wordt gewaarschuwd
tegen het onrecht, dat men van een Natio-
naal-Socialistischen Staat meent te moeten
verwachten. Tegen het onrecht echter, dat
heden zoowel door den huidigen Staat als
ook door katholieken dagelijks tegen ons
wordt bedreven, verzet zich de Katholieke
Kerk niet en laat zich beschamen door de
negentien Ned. Herv. Predikanten. Geluk
kig geldt ook nog heden en ook voor ons
het woord van Christus: „Zalig zijn, die
vervolging lijden om dc rechtvaardigheid,
want hun behoort het rijk der hemelen."
Ik richt mij dan ook op zoo vrijmoedig
en openlijke wijze tot U, niet omdat ik
veronderstel, dat dit meer invloed op Uw
beslissingen ^al hebben dan de brieven,
die ik U reeds schreef en de gesprekken,
die ik met Uwe Excellentie en andere gees
telijken heb gevoerd: ik acht U te hoog
staand om zich door het een meer te la
ten beinvlocden dan door het ander; maar
wel omdat ik het voor ons geloof noodza
kelijk acht, dat ook van katholieke zijde
plechtig voor het recht wordt opgekomen.
Onder ons katholieken en ook onder on
ze priesters zijn talloozen, die dit alles met
mij veroordeelen. maar zij mccnen blijk
baar, dat het beter is bet onrecht verder
te laten heerschcn dan dc fouten in eigen
kring bloot te leggen. Dat is dezelfde men
taliteit van onoprechtheid en compromis
sen, die ertoe heeft geleid, dat men meer
en meer den katholiek gebrek aan karak
ter verwijt.
Wij, katholieken, dc geestelijke nako
melingen van degenen, die voor hun
overtuiging en hun geloof in de arena's
van Rome hun leven hebben gelaten,
zijn echter verplicht ten aanschouwe van
het geheelc volk onze katholieke eer te