I
ST. NICOLAAS
als een „DROST"-FOTO
O^Pl aatselijk Nieuws^ O
Fotograaf Drost - Steenhofstraat 56 - Tel.
486
T- Vftfi VLIET
Modelslagerii
verdedigen, opdat dit volk niet denkt,
dat het onze H. Kerk is, die het onrecht
begaat, maar slechts menschen, waarop
men nog altijd de woorden van Christus
kan toepassen: „Heer, vergeef het hun,
want zij weten niet wat zij doen".
Ik weet, dat ook dit schrijven door pers
en katholieke organisaties zal worden ge
bruikt, om mij te belasteren en ik heb daar
tegen geen andere bescherming dan God
alleen, tenzij Uwe Hoogw. Excellentie de
ellende begrijpt, waarin ons Katholicisme
is verdwaald en eindelijk het verlossende
woord spreekt, het woord van verzoening
en vertrouwen in het nieuwe, dat gaat ko
men en dat zijn incarnatie heeft gevonden
in het Nederlandsche Nationaal-Socialis-
me.
Blijft men echter op den ingeslagen weg
vortgaan en blijft het verstandelijk en ze
delijk minderwaardig deel der Katho
lieken met goedvinden van de kerkelijke
Overheid op de wijze als tot nu toe strij
den tegen de N.S.B,, dan zal ook deze
automatisch in verzet komen tegen de
Kerk en dan zullen wij hier geheel on-
noodig dezelfde ontwikkeling beleven
als in Duitschland.
De macht dit te verhinderen heeft God in
de handen van'Uwe Hoogwaardige Excel
lentie gelegd.
Met de verzekering van mijn verschul-
digden eerbied heb ik de eer te zijn
van Uwe Hoogwaardige Excellentie,
dienstwillige
GRAAF M. d'ANSEMBOURG.
MAANDBLAD
„DIERENBESCHERMING".
Het October-nummer van het maand
blad „Dierenbescherming" is zoo juist
verschenen. Het blad wijdt eenige pagi
na's aan de herdenking en de beteekenis
van Dierendag 4 October en daaruit blijkt,
dat deze dag, zooals men weet een herden
king van den sterfdag van den grooten
dierenvriend Fransiscus van Assisi, elk
jaar in beteekenis toeneemt. Een lange
reeks van bladen, die artikelen in verband
met dezen dag hebben geplaatst, is in dit
nummer opgenomen. B. Hoekstra schrijft
over tegenstrijdigheid tusschen wettelijke
bepalingen in verband met dierentransport
per vrachtauto. Bij een reproductie naar
een schets van Sir Edwin Henry Landseer
schrijft J. K. in de rubriek: „Het dier in
de beeldende kunst". Met veel waardee
ring wordt melding gemaakt van de nieu
we bouwverordening van de gemeente
Meppel, waarin met hygiene en brandge
vaar in stallen terdege rekening is gehou
den. Ten slotte vermelden wij een paar
gedichtjes van Hans Cappenberg en de
damesrubriek van Mervrouw de Boer-van
Strien.
EEN WAAR EN WAARDIG WOORD.
Met warme instemming hebben wij ken
nis genomen van den open brief van Prof.
Huizinga over het spellingvraagstuk. Zijn
inzichten strooken volkomen met de onze.
„Allerkostbaarste taalmiddelen" zoo
merkt hij o.a. op „worden roekeloos prijs
gegeven." Verder wijst hij op het 'gevaar
van nog verdere taalverarming, op de af
neming van het gevoel voor den bouw der
taal, op het onduidelijker worden van het
schriftbeeld der taal, op de stijlverslapping,
die van de nieuwe spelling het gevolg zal
zijn o.a. door het verdwijnen van der
als algemeen gangbare vorm op het
minder begrijpelijk worden voor vreem
delingen van het Nederlandsch. Zeer te
recht komt hij verder op tegen de onjuis
te bewering, dat de schrijftaal de spreek
taal heeft te volgen. Nog had. hij aan deze
bezwaren kunnen toevoegen, dat het aan
tal onduidelijkheden en dubbelzinnigheden
in de geschreven taal door de vereenvou
diging wordt vergroot en dat de conse
quenties van de thans ingeslagen richting
die niets is dan een halfslachtig compro
mis zullen zijn, dat ook andere letters,
die in de uitspraak niet gehoord worden,
b.v. de d vóór de t, zullen moeten ver
dwijnen, dat het verschil tusschen ij en ei,
tusschen ou en au zal moeten worden op
geheven en dat de meervoudsuitgang -en
bij werkwoorden en zelfstandige naam
woorden op den duur voor -e zal moeten
plaats maken, terwijl allerlei taalbederf in
de spreektaal (heb voor heeft, hun voor zij,
enz.) door de schrijftaal zal moeten vvor-
den gesanctioneerd. Moge het rustig, be
zadigd betoog van Prof. Huizinga alsnog
de oogen openen van velen, die niet besef
fen, waarom het bij de spelling-devaluatie
(de Vrijheid).
Bte.
WINTERLEZINGEN.
Donderdagavond om 8 uur werd de le
der 4 aangekondigde Winterlezingen ge
houden, ditmaal in de Julianakerk, waarbij
als spreker optrad Ds. G. C. W. Vunde-
rink te Zeist, met het onderwerp: „de ont
wikkelingsgang in het zieleleven". Vooraf
liet de praeses den heer A. Endendijk zin
gen Psl. 138 1 en 'las voor Psl. 139 110
en van 2324, waarop hij in gebed voor
ging. Vervolgens deelde spreker mede, dat
dank zij de samenwerking tusschen de
Ned. Chr. Vr. Bond, en het comité van
Winterlezingen, weder een 4-tal spreek
beurten konden worden aangekondigd,
welke voorzeker een geestelijk genot zul
len zijn. Daarop roept de voorzitter den
spreker het welkom toe, die hier geen on
bekende is, en geeft hem daarop het woord
voor zijn zielkundig onderwerp. Spr. be
tuigt vooraf dat hij het heerlijk vindt over
zijn onderwerp te mogen spreken, omdat
de menschen over 't algemeen wel weten
mede te praten over hygiëne, vitaminen
ed., maar nog zoo weinig afweten van hun
eigen een de kinderziel. Wat leven niet de
menschen naast elkander en leeren nooit
elkander volkomen begrijpen, als de an
der 'leed of vreugde heeft. Men heeft geen
begrip van het zieleleven. Evenals het li
chaam moet ook het zieleleven de ontwik
kelingsperiode medemaken, en door ieder
wordt de gansche menschheid doorleefd.
Zie maar naar de zuigeling in de wieg, het
kind reageert op alles wat de moeder
doet. Bij de geboorte wordt allereerst de
meeste aandacht gewijd aan de moeder,
die in barenswee is, en het kind uitdrijft,
de wijde wereld in. Deze smart huilt het
kind in 't begin uit in de wieg. Wanneer
het zich daarop niet goed voelt, neemt het
dadelijk de houding aan die het had toen
het nog bij de moeder was, en deze hou
ding blijft elk bij, bij schrik of angst. Het
leven was dus reeds in de ontwikkelings
stadia bij de moeder en nu het in de we
reld is ziet men het verder ontwikkelen.
Daarbij zijn op te merken een drietal pe
riodes. Ten eerste die van 15 jaar de
ontwikkelingsperiode, van 613 jaar die
van het gezag, en van 1321 van de pu-
berciteit. In elk van de leeftijden voltrekt
zich een periode. In de eerste worden bij
het kind de zintuigen ontwikkeld, op ver
andering in de voeding reageert het, er is
nog geen losmaken van de moeder. Er
komt ook een belangrijk moment naar
voren, het onderbewust vreugdegevoel,
daar het innerlijk leven erg primitief is.
Het kind heeft nog geen persoonlijkheids
besef, het is een stuk van de groote we
reld, het kent nog geen verschil tusschen
werkelijkheid en fantasie; het heeft geen
idee van ruimte of tijd. Er komen zeer
snelle reacties voor, de impuls van het le
ven ontbreekt, het is sterk onbewust.
Komt het kind tot de 2e periode. Als de
spraak ontwikkeld is, kan het zijn leven
tje aan de wereld medcdeëlen, het „ik be
sef" komt voorop, het wil van alles het
naadje van de kous weten, het doet hon
derden vragen, waarop het een antwoord
verwacht, de fantasie wordt minder, 't wil
het leven grijpen, het ontdekt de buiten
wereld, het kent de zonde als een kwade
daad, het reageert niet meer zoo snel, het
kan zich beheerschen, het is de periode
dat men wat wil gaan geven. In deze over
gang is liefkoozen de beste opvoeding.
Het kind klemt zich in die periode vast
aan de ouders, de wil tot onderscheiden is
nog onvolmaakt. Het heeft behoefte aan
autoriteit, en heeft een onbeperkt geloof
in de ouders. Maar die periode duurt' niet
zoo heel 'lang, of de ouders worden opzij
gezet, de sexualiteit begint zich baan te
breken, de jongen geeft niets om de meis
jes, het zijn vor hem lastposten. Die
overgang is niet altijd zoo eenvoudig, want
er komen moeilijkheden voor bij het i:i
sommigen zijn erg onbeholpen en blijven
lang kinderachtig. Men kan voor een kind
ook te bezorgd zijn. Een onverstandige op
merking der ouders over hun vlijt op
school is zeer slecht, men moet niet te
streng, maar ook nooit te koel zijn tegen
over het kind, een groote beurt van de
kamer moet niet gepaard gaan daarmede
dat, als het kind uit school komt en moe
der gaarne wat wil vertellen, er dan geen
gehoor aan gegeven wordt, maar het on
bevredigend weggezonden wordt, daar het
zich dan in zichzelf gaat terugtrekken.
De laatste periode die der puberciteits-
jaren is geheel lichamelijk onafhankelijk
van het zieleleven; de ouders gaan nu het
eerst op zij, men wil de wereld leeren
kennen; lichamelijk is men ongeveer vol
wassen, de jongens willen in die periode
altijd vechten, de logica werkt, zij worden
eigenwijs. Het „ik" komt met de wereld
in aanraking, niaar niet het innerlijke le
ven. Op dien leeftijd gaan vader en moe
der achteruit, anders komt er botsing, laat
het kind dan vrij, het leven groeit uit. De
jongen neemt alles voor waar aan wat de
vrienden zeggen, het meisje wat de vrien
din zegt. Zij vragen leiding van hen die
hun sympathiek zijn, en die hun beter het
Woord Gods kunnen ontdekken dan de
leeraar. De jongeling of het jonge meisje
laat zich het Evangelie niet opdringen.
Het wordt nu een geslingerd leven, 't is
a'Hes een chaos, ook het geheele zieleleven,
de drang naaf het leven is onderbewust,
het is alles onevenwichtig; men wil groo-
ter doen dan mc. kan. Het zijn echter de
mooiste jaren, zij geven zich met hun volle
liefde; het is de leeftijd der crisis, 't is de
moeilijke menschenleeftijd »ite zooveel be
loften inhoudt. De sterke heerschappij der
puberciteit kent de geestelijke liefde. Zij zijn
dat onderbewust, dan komt veel het homo-
sexueele voor. Wij- moeten als ouders voor
één ding ons behoeden, n.1. niet op den
troon gaan zitten of wij het alleen weten.
Jezus doet hier zijn gezegend werk. Men
moet de jongeling of het meisje zijn ver
trouwen schenken, daar alles in hen gist
en bruischt. In dien tijd moet men met
God over de kinderen spreken, zullen die
ouders voor hun kroost wat kunnen zijn.
Bij intuitieisdi t een inoëïlijk probleem,
maar Hij, die alle macht heeft in Hemel
en pp aarde, hij kneedt die zielen als was,
tot "eer en heerlijkheid van Hem, Die ons
schiep.
Na gebed eindigde deze zeer interessan
te lezing waaruit zeer veel viel te leeren.
POSTERIJEN.
NIEUWJAARSCORRESPONDENTIE
VOOR OVERZEESCHE
BESTEMMINGEN.
De wnd. Directeur van het Postkantoor
te Soest, maakt bekend, dat de Correspon
dentie voor de navolgende bestemmingen
op de daarbij vermelde tijdstippen uiter-
iijk moet zijn ter post bezorgd ten hoofd-
kantore SOEST ten einde nog voor 1 Ja
nuari 1933 die bestemming te bereiken.
Argentinië (Buenos Aires): gewone mail.
13 December 5.50 uur, luchtpost 21 De
cember 16.55 uur.
Australië (Fremantle, Adelaide, Mel-
bourne): gewone mail 30 November 16.55
uur, luchtpost 30 November 21.20 uur.
Brazilië (Pevnambuco en Bahia): gevvo-
ne mail 13 December 21.20 uur; (Rio de
Janeiro): gewone mail 17 December 21.20
uur; (Pernambuco, Bahia, Rio de Janeiro):
luchtpost 21 December 16.55 uur.
Britsch-Indie (Bombay): gewone mail
14 December 16.55 uur; (Knrachi) lucht
post 21 December 21.20 uur.
Canada (Montreal) gewone mail 19 De
cember 16.55 uur.
Ceylon (Colombo): gewone mail 14 De
cember 16.55 uur, luchtpost 21 December
22.20 uur.
Curaqao (Willemstad): gewone mail 14
December 21.20 uur, luchtpost 17 Decem
ber 16.55 uur.
Nederlandsch-Indie (Mé dan Batavia):
zeepost 27 November 21.20 uur; landmail
6 December 5.50 uur; luchtpost 19 Decem
ber 21.20 uur.
Straits Settlements (Singapore): gewone
mail 6 December 5.50 uur; luchtpost 19 De
cember 21.20 uur.
Suriname (Paramaribo): gewone mail 11
December 21.20 uur; 17 December 16.55
uur. Zeepost 6 December 21.20 uur.
Zuid-Afrika (Kaapstad, Johannesburg):
gewone mail 12 December 21.20 uur; lucht
post 18 December 21.20 uur.
Vereenigde Staten van Amerika (New
York): gewone mail 20 December 21.20
uur.
De laatste buslichting is berekend tot de
plaatsen achter de landen vermeld. Voor
verder gelegen bestemmingen is in het
algemeen verzending met een vroegere ge
legenheid gewenscht.
KLEEDING EN SCHOEISEL.
Aard van bet voorwerp:
Terug te bekomen:
Het Comité tot verstrekking van klee
ding en schoeisel aan het behoeftige
schoolkind, deelt ons mede, dat de op
brengst der gehouden collecte 606.35j/>
bedraagt, benevens eenige kleeding en
schoeisel.
Genoemd Comité brengt aan allen, die
tot het welslagen van deze Collecte heb
ben bijgedragen haar besten en' welge-
meenden dank.
Mochten er nog ingezetenen zijn, die
door afwezigheid niet in de gelegenheid
waren hunne bijdrage te geven, en dit als
nog wenschen te doen, zoo verzoekt het
Comité hunne giften te willen toezenden
aan het adres van den Penningmeester,
den heer A. de Nies, Eikenlaan 17, Soest.
ZENDINGSFILM.
Het zendingscomité „Soest" geeft op
Donderdag 15 November a.s. in het ge
bouw Religie en Kunst, eenige pracht Zen
dingsfilms, n.1. 's middags om 5 uur een
kindervoorstelling met de prachtfilm: Me-
lawan Gelap en 's avonds om 8 uur een
voorstelling met de Anti-Opiumfilm: „Ra-
wana" voor personen boven 18 jaar.
Voor bijzonderheden verwijzen wij naar
de advertentie dienaangaande in dit blad.
WAAR GAAN WIJ HEEN?
WOENSDAG 14 NOVEMBER naar ho
tel „Eemland" om 8 uur: de Friesche
Club.
DONDERDAG 15 NOVEMBER 's mid
dags om 5 uur: naar de Zeivdingsfilm
in Religie en Kunst.
CHRISTELIJKE BESTURENBOND.
Maandagavond hield de afdeeling Soest
haar jaarlijksche openbare propaganda-
vergadering in de zaal Verschoor, welke
buiten de schuld van het bestuur om, ver
licht was door een tweetal petroleum-
hanglampen. De zaal was matig bezet. De
praeses der afd., de heer P. C. Zonneveld,
opende den avond met het laten zingen
van Psl. 146 3 en gebed en het lezen van
Psl. 144. Spreker roept allen een hartelijk
welkom toe, en gaat verder voort dat het
in onze gemeente voor den arbeider er
donker uitziet. Door intrekken van steun
waren zij overgeleverd aan Armenzorg en
werd na arbeid voor 3 dagen uitgekeerd
6.75, de loonen voor sommige groepen
naar beneden zijn gedrukt, .terwijl enkele
hoofdambtenaren bij hun goede gage nog
300.ad 400.werden verhoogd, en
er nog^een directeur bij O.W. zal worden
aangesteld voor 45$ÖJDe tijden voor
den arbeider zijn z,waar des ondanks blijft
het parool aangesloten optrekken en ge
duld oefenen. Daarna werd het woord ver
leend aan den heer J. Veldwijk, welke
sprak over: „wat verkregen werd" en be
gint met er op te wijzen dat de ware sym
pathie voor het C.N.V. afneemt door op
gedane teleurstellingen. Die echter wil
slagen werkt in vertrouwen op God, Die
het werk der C.N.V. steunde. Hoe was het
voor 25 jaar en nu? De arbeidspositie was
hopeloos, men was overgeleverd aan de
patroon, totdat 17"'09 het C.N.V. werd
opgericht met 10 af deelingen en 5306 le
den, na 15 jaar was het 115000, nu 88784,
het kapitaal bedraagt 539.000, maar er is
noodig waakzaamheid en overleg. De
eigen-drukkerij voorziet in een behoefte,
in 1933 werd voor 2 ton verwerkt, het
fondseigengebouw is 96628.Van het
vacantieoord te Putten wordt jaarlijks
door 900 personen gebruik gemaakt. Het
T.B.C.-fonds telt 51760 leden en in 436 ge
vallen werd hulp verleend. Het reserveka
pitaal is 644.000. De C.N.V. heeft in
vloed en beteekenis; er wordt geen sta
king geproclameerd buiten het C.N.V. om.
Bij het jubilé bleek, dat zij veel beteekent,
en al is het donker, in vertrouwen op God
gaan wij voorwaarts. 'Na> het zingen van
het 6e vers vair het Wilhelmus, sprak de
heer J. Augustijn over: „de weg voor ons".
Die' weg, aldus spreker is donker en moei
lijk en men zou bijna gaan wanhopen, nu
wij het 6e crisisjaar zijn ingegaan, en er
400.000 werkloozen zijn, wat nog een
moeilijk probleem is. Als de Overheid niet
helpt, zullen velen afdwalen in bittere ar
moede. De idee, dat elk land zich zelf moet
redden, geeft bij alle rijkdom verarming,
óók geestelijke armoede. De N.S.B. die de
vorm wil veranderen, komt er ook niet, op
den bodem iligt onze zondenschuld voor
God. Voor de Overheid is het de taak dat
zij haar plicht als "Godsdienaresse ver
staat, het collectieve Contract moet wor
den vastgelegd. En nu wil het C.N.V. ge
willig voorwaarts gaan, niet ziende naar
het verleden of de toekomst, maar naar
boven, vanwaar hulp moet komen. Daar
om: schouder aan schouder opgetrokken
tot eer van God, Die ons arbeid zal ge
ven, gelijk hij belooft heeft; dat er brood
zal zijn voor den eter en zaad voor den
zaaier; 't zal alles eindigen tot Zijn eer en
glorie. Spreker wekt op tot krachtige or
ganisatie, daarom „Ora et Labora". Nadat
de praeses beide sprekers had dank gezegd
voor hun bezielend v/oord, werd gezon
gen het eerste vers 'van het Luther.lied,
waarna Ds. B. Alkama een kort slotwoord
sprak en de vergadering op de gebruike
lijke wijze werd gesloten.
Wethouder Lodeesen was mede aanwe
zig.
PROPAGANDA FEESTAVOND VAN
„VOLKSONDERWIJS" AFD. SOEST.
Deze avond werd Vrijdagavond gehou
den in Religie en Kunst, en was niet zoo
druk bezocht als wij dat wel gewend zijn.
Onder de aanwezigen merkten wij o.a. op
den heer Thijssen, oud-burgemeester en
oud-inspecteur L.O., leden van de afd.
Amersfoort, Soesterbcrg, Baarn, enkele
raadsleden, en verder hoofden van scholen,
onderwijzend personeel en vele andere be-
paar nieuwe kousen en een gesp
Duitsche herdershond
groot pak in jutte zak
motorkaphandschoen
paar glacé heerenhandschoenen
sjaal
paar zwarte dameshandschoenen
heerensjaal
R.K. kerkboekje
2 alpinomutsen
Lange Brinkweg 39
Laanstraat 20
Soesterbergschestraat 77
Soesterbergschestraat 63
gebouw Religie en Kunst, Rembrandtl.
gebouw Religie en Kunst, Rembrandtl.
gebouw Religie en Kunst, Rembrandtl.
gebouw Religie en Kunst, Rembrandtl.
politiebureau
Burgemeester Grothestraat 8
6 ,,Briefkaart"<-Foto's vanaf f 2.in de bekende prima uitvoering
langstellenden. Het podium was met palm-
groen opgesierd, terwijl op een tafel een
massa cadeaux prijkten, gratis afgestaan
door den Soester Winkelstand, evenals de
bouquetjes door de bloemisten, die aan
den ingang der zaal werden aangeboden.
De vergadering werd door den praeses,
den heer Frijlink, met een woord van wel
kom geopend, vooral tot den spreker ds.
A. v. d. Heide, lid der 2e Kamer S.G. te
Voorburg, tot de1 medewerkers, de leden
der oudercommissie en van den Raad, en
verder tot allen die hadden medegewerkt
tot dezen avond. De voorzitter maakte de
ambtenaren er attent op vooral voorzich
tig te zijn met de pen. Daarna gaat spr.
met droefheid na de opheffing van een
300-tal Openbare Scholen, waardoor vele
onderwijzers op wachtgeld kwamen en als
gevolg daarvan de Bijz. Scholen veel leer
lingen trekken, want men moet toch er
gens heen. Spreker gaat voort met het
spreken in mineur, daar het volk wordt
aangetast in zijn heiligste gevoelens. Spr.
is echter dankbaar voor de groote sym
pathie voor Volksonderwijs, waarvan de
zen avond een bewijs is, en hoopt dat hij
in een feestelijke stemming zal worden
doorgemaakt. Na applaus verkrijgt ds. A.
v. d. Heide het woord voor zijn onder
werp over: „de beteekenis van de Open
bare School voor ons volk". Voorop stelt
spreker dat hij in deze oogenblikken een
enkel woord wil spreken over een belang
rijke zaak, n.1. de Openbare School, die
snel en geweldig aftakelt, ofschoon de in
standhouding een groot Nederlandsch be
lang is. Ondanks het feit, dat de bevol
king per jaar toeneemt in ons land met
100000 zielen, neemt het aantal kinderen
tot de Openb. school af en bij de Bijz.
Scholen toe. Met sp.ekers schooljaren was
er geen sectarisme te bekennen, hij was
gezeten op school, tusschen een Roomsch,
Calvinistisch en Jodenkind en daar heeft hij
6 jaar mede omgegaan. Er was wel eens
dat men wat wil gaan geven. In dezen ov.er-
tvvist, maar geen godsdiensttwist, wel over
een tol, en volgens spreker was dat de
goede oude tijd, toen kinderen van ver
schillende religie op één en dezelfde school
samen waren. Op die scholen leerden de
kinderen de eenvoudige onmisbare dingen,
en werd hen duidelijk gemaakt wat recht
vaardigheid en liefde was voor den mensch,
en bovenal kwam het aan op het karakter.
Wel was er in de plaats waar spreker
woonde een R.K. School, en een gerefor
meerde school, maar er was vrijheid van
onderwijs. Maar langzamerhand betoogde
een deel van het volk dat zij wel voor de
Openbare School moesten mede betalen in
de belasting, maar er niet van profiteer
den, terwijl de R.K. school en de Geref.
school zich zelf moest bedruipen. Jaren
daarop werd door de R.K. en Geref. de
schoolstrijd ingezet, de school was het
bindmiddel voor die partijen. Wijlen Z.Ex.
de M'inister van Onderwijs dr. de Visser,
maakte er een einde aan. Sprekers stand
punt is, hoewel een beginsel de voorkeur
heeft, dat 'n school de mogelijkheid moet
bieden dat elkeen er naar toe kan gaan. Spr.
OPGERICHT 1899
BOSCHSTRAAT 9 BAARN
ALLEEN EERSTE KWALITEITEN!
heeft als inspecteur menigmaal een Chr.
school bezocht, maar van het Christelijk
onderwijs was weinig te besjjeuren. Na
de gelijkstelling dacht men dat men er was,
maar in meer dan een opzicht heeft het
voor liet onderwijs zeer slechte gevolgen
gehad. Spreker is trots op de groote man
nen, die ons kleine landje heeft opgele
verd en die ver over de grenzen heen,
naam hebbén gemaakt. Wij hebben een
sterk individualisme en een neiging tot
versplintering in allerlei secten, en er is
geen volk zoo sectarisch als Nederland, dat
met zijn 8 millioen inwoners voor ieder een
eigen godsdienst er op na houdt. Er zijn
o.a. 13 soorten gereformeerden en elke
soort denkt dat zij het beste deel heeft.
Zoo is het ook met de politieke partijen,
geen volk is zoo verdeeld in 53 partijen die
allen op een zetel azen. Spreker ziet geen
eenheid, maar versnippering. Maar de Re
geering heeft niet begrepen, dat de gelijk
stelling tot zooveel excessen zou brengen.
Maar hoe zouden neutralen, .Katholieken,
Gereformeerden en Protestantsche kinde
ren samen op één school matjes kunnen
vlechten óf onregelmatige werkwoorden
leeren, daar kwam toch niets van terecht,
en daarom ziet de vreemdeling niet vreemd
op als er is een Katholieke geitenfokkers-
verceniging, versnippering zit ons in
het bloed. Door dit sectarisme vraagt en
verkrijgt elke richting een eigen school,
behalve de richting van Ds. Kersten, om
dat dc ultra-calvinist de gebouwen niet
heeft verzekerd. En onder al die subsi-
dieering moest de Openb. school het lood
je leggen, omdat gezegd werd dat daar
revolutie en ongeloof werd geleerd. De
schoolopziener dr. Gunning sprak nooit
over de Openb. School, als zou zij zijn
ongcloovig of socialistisch, waarom dan
reeds het kind afgezonderd om de inzich
ten der ouders? Spreker somt vele bezwa
ren op, in Hoogeveen moest zelfs de Chris
telijke candidaat onderwijzer proefbidden;
wat komt er dan van terecht. Spreker heeft
op de Christelijke School de schoone 42e
psalm hooren afbrabbelen. De Openbare
school eerbiedigt elke overtuiging, over
daad brengt schooldogmadek. Waarom
werd wel bezuinigd op het Openb. onder
wijs en niet op het Bijz:, daar deze ge
heel vrij uitgaat. Bij de R.K. is het pre
cies hetzelfde, van de ingekomen berich
ten van 175 scholen bleek, dat 163 er niet
aan dachten; er is geen pacificatie en daar
tegen past verzet. De Openb. School moet
niet op zij geschoven worden voor de Bijz.
school. Hef Openb. onderwijs is een groot
goed afhankelijk van de sfeer die in de
school heerscht. 't Komt er dus op aan
persoonlijk overtuigd te zijn van de groote
plaats die de Openbare school inneemt in
ons volk. Spreker heeft grooten eerbied
voor den onderwijzer die aan het kind niets
opdringt. De Openb. school is niet dog
matisch, en niet godsdienstloos, maar be
oefent de zedelijke waarheid. (Applaus).
Het verdere gedeelte van den avond
werd gevuld met pianomuziek door den
heer P. de Geus, levensliedjes door Jaap
Veenstra en declamatie door den heer W.
K. Rijsdorp, verder door een verloting
om fraaie prijzen. Door alles werd de
propaganda voor de Openbare Lagere
School gediend.
DIRECTEUR VAN OPENBARE
WERKEN.
Wij vernemen, dat zich voor de betrek
king van Directeur van Openbare Werken
alhier wel 250 candidaten hebben aange
meld. Hieronder zijn vele kundige en zeer
geschikte personen voor deze betrekking.
Het zal voor Burgemeester en Wethou
ders en voor den Raad een zeer moeilijk
vraagstuk zijn, om dit op de inderdaad
voor onze gemeente beste en meest ge-
wenschte wijze op te lossen. Partijbelan
gen mogen daarbij in geen geval gelden.
ONZE OUDSTE INGEZETENE.
De oudste ingezetene van onze gemeen
te is de heer J. Geijtenbeek, die den hoo-
gen leeftijd van 99 jaar reeds heeft bereikt.
Hij hoopt op 20 Januari a.s. zijn lOOsten
verjaardag te herdenkep.
De heer Geijtenbeek is op 20 Januari 1835
te Woudenberg geboren, en vele jaren
werkzaam geweest bij den heer Wesse-
ling, de vroegere eigenaar van de villa
„Eikenhorst". Vervolgens is hij zetboer op
de boerderij „Jacoba-Hoeve", thans be
woond door de wed. Birkhof, geweest.
Sinds het huwelijk van zijn dochter in
1906 met den heer J. v. d. Broek, woont hij
bij hen in. Hij heeft steeds een goede ge
zondheid genoten en werkte tot op zijn
92-jarigen leeftijd nog in den tuin. Thans
is hij tot arbeiden niet meer in staat, en
kan hij niet best meer zien.
Zijn verjaardag mag niet onopgemerkt
voorbij gaan, maar het is zijn uitdrukkelij
ke wensch van feestvertoon verschoond te
blijven, dar dit wellicht niet goed zou zijn
voor zijne gezondheid.
DIERENBESCHERMING.
Hier in Soest werd langen tijd een blaad
je uitgegeven, getiteld: De Dierenvriend,
dat op vele lezers den indruk moest ma
ken, alsof het werd uitgegeven door de al
gemeen bekende Nederlandsche Vereeni-
ging tot Bescherming van Dieren. Dit is
echter niet het geval, en door de Afd. Soest
van bovenstaande vereeniging is daarvoor
reeds meermalen gewaarschuwd. Het werd
uitgegeven door een zekeren heer J. K.
Koopman, die hier woonde en korten tijd
geleden is overleden. Het is geheel een
particulier zaakje, wat met dierenbescher
ming niets te maken heeft.
In het maandblad van de Ned. Ver. tot
Besch. van Dieren voor October j.1. wordt
daarom nog eens de aandacht er op ge
vestigd, dat alleen haar maandblad wordt
uitgegeven, het luidt:
Het adres van ons blad.
Het is wenschelijk gebleken er melding
van te maken dat, nu het persoonlijk adres
van den redacteur naar Kortenhoef (No.
187) verplaatst is, ons maandblad geen
enkele relatie heeft met Soest.
Ons blad, het officieele orgaan van de
Nederlandsche Vereeniging tot Bescher
ming van Dieren, wordt uitgegeven en ge
drukt te 's-Gravenhage, waar ook het Re
dactie- en Administratie-adres is. (Prinses
Mariestraat 40).
Met uitgaven of vereenigingen in Soest
(uitgezonderd natuurlijk de afd. Soest en
Omstreken van onze Vereeniging) staat
ons blad dan ook in geenerlei betrekking.
C. M. K.
Wij maken van deze gelegenheid tevens
gebruik, om nog eens de aandacht te ves
tigen op de uitstekende en aardige wijze,
waarop door het Hoofd en de onderwijzers
der Van der Huchtschool alhier aan de
kinderen liefde voor de dieren wordt ge
leerd, en wordt aangedrongen op eene goe
de behandeling van de dieren.
Het bovengenoemd maandblad bevat
daarover het navolgende stukje:
Dierendag op de Van der Huchtschool
te Soest.
Kinderen en dieren begrijpen elkaar veel
beter dan volwassenen en hun dieren. Ieder
weet, hoe innig de band kan zijn, die kin
deren met de dieren verbindt. Vertel aan
kinderen over dieren of laat hen zelf iets
over hun hond of poes vertellen en er is
dadelijk belangstelling.