PIANO-ONDERWIJS,
Algemeen! Ksverzetoings-Maatschappij
Advertentiën.
Berde Tentoonstelling
Eek fatsoenlijke LOOPjONGEN,
Gemengd Nieuws.
Officiëele Publicatie.
ÜUUUlJjft IJ'
AMBACHTSCHOOL
1)111
Afdeeiing AMERSFOORT.
COMPAGNIE IIES ASSURANCES GENERALES SI R LA VIE.
Opgericht te Parijs in
WAARBORGKAPITAAL 280 MILLIOEi FRANCS.
Ingezonden.
De PORTEFEUILLE der
„KUNSTCLUB,, te Rot
terdam.
Terstond gevraagd:
OPENBAAR VERKOOPEN
te UTRECHT,
Oudste en grootste Maatschappij van Frankrijk.
Sluit alle soorten van verzekeringen op de
meest voordeelige voorwaarden.
Nieuwe drukken en uitgaven van A. -M. SLOTHOUWER
te Amersfoort.
de oude spelling bewerkte lijst van Ne
derlandsche plaatsnamen, uitgegeven door
dé Koninklijke Academie van Welen
schappen, en sedert 1874 eene Naamlijst
der Nederlandsche Gemeenten, naar de
nieuwe regelen gespeld, door J. Franse
maar behalve dat -dit werkje zeer on
volledig was, wat de Nederlandsche
plaatsnamen betreft, hadden vele ge
leerden aanmerking op de spelling.
Het Nederlandsch Aardrijkskundig Ge
nootschap vond het, naar aanleiding van
een debat in de Tweede Kamer der
Staten-Generaal dd. 15 Maart 1880, zóó
noodig eenheid van spelling in de aard
rijkskundige namen van Nederland tc
verkrijgen, dat het besloot zelf de hand
aan der, ploeg te slaan. Dit was zeer
juist gezien, want al zeggen wij in het
land der vrijheid te leven, op het gebied
der spelling erkennen wij, een enkelen
losbandige uitgezonderd, alleen het gezag;
en wie of wat kan op het gebied der
spelling van aardrijkskundige namen in
ons land hooger gezag hebben dan ge
noemd Genootschap!
I Zijn arbeid is bij C. L. Brinkman te
Hamsterdam in '1 licht verschenen onder
den titel Woordenlijst voor de spelling
der Aardrijkskundige namen in Neder
land. Dit boekje, groot 107 bladzijden
ieder van twee kolommen, met duide
lijke letter netjes gedrukt, en voorzien
van een keurig handje met vergulden
stempel, kost slechts vjjf en zestig
cents.
Het Aardrijkskundig Genootschap hoopt
op de medewerking van alle autoriteiten
en van het onderwijzend personeel in
Nederland ter verkrijging van eene ge-
wenschte eenvormigheid in de spelling
der geographische namen van ons land.
jjj Dat zulk eene eenvormigheid vergis
singen kan voorkomen en dus een gemak
oplevert voor het groote publiek, zal wel
geen betoog behoeven, maar behalve dit
geeft genoemde woordenlijst nog een
ander voordeel. Wie met aandacht zijne
couranten leest, ontmoet telkens een
aardrijkskundigen naam, dien hij niet weet
thuis te brengen. Groote aardrijkskun
dige woordenboeken zijn kostbaar en
lastig in 't gebruik. Vooral ten gerieve
van courantenlezers en kooplieden bestaat
dan ook sedert eenige jaren het Minia
tuur Woordenboek der Aardrijkskunde
van Nijgh Van Ditmar te Rotterdam.
Dit goedkoope woordenboekje van f 1,20
is zeer handig in 't gebruik en laat
maar zelden verlegen. Volledig kan het
echter uit den aard der zaak niet zijn,
en in de spelling der Nederlandsche
plaatsnamen schiet het weieens te kort.
Als aanvulling van dit boekje kan nu de
volledige lijst van aardrijkskundige namen
dienen, door het Aardrijkskundig Genoot
schap uitgegeven.
Wijst het Minatuur Woordenboek de
ligging aan van den Jan- Pier en Pinks-
polder, den Foppenpolder, den Karne
melkspolder en van de dorpen of ge
huchten Tienhonderd, Biggestart, Dood
stil, Schuddebeurs, Rome, Lollenburg,
Muggenbeet, Pannekoek enz., het zwijgt
van den Kijf-, den Pies- en den Nacht
merriepolder en van de dorpen of ge
huchten Jaaphannes, Naaikussen, In-de-
Kuipen, Pikgat, Poliert, Spekhoek, Pap-
perjans, Krabbelbuurt, Poepershoek, Bon-
tebok, Hemel, Hel, Hemelrijk, Boterton,
Boeveslag, Smullebuurt, Donderwinkel,
Zuurbrood en zooveel andere, waarvan
de ligging en de spelling zijn opgegeven
in de Woordenlijst van het Nederlandsch
Aardrijkskundig Genootschap.
Wie er belang in stelt alle Nedeiland-
sche aardrijkskundige namen zonder fout
te kunnen schrijven, en te weten, waar
iedere plaats, polder, water, hoogte,
versterking enz., waarvan hij den naam
voor 't eerst hoort of leest, gelegen is,
zal zich voorzeker de vijf en zestig cents
niet beklagen, die hij voor genoemde
woordenlijst uitgeeft.
j Een nieuwe vorm van bedelarij. »Ik
ben te gronde gericht. In twee dagen
hebben mijn arme kinderen geen voedsel
gehad. Die ellende moet maar uit zijn
Met deze woorden schoot zich dezer da
gen 's avonds een man in de Rue Pierre
Charron te Parijs met een revolver voor
de borst. Hij werd ergens ingedragen en
schier stervend onderzocht.
Zijn kleeren waren van bloed doorweekt;
een der omstanders wilde maar terstond
een inzameling houden voor de kinderen
van den ongelukkige. Men gaf rijkelijk
Inmiddels werd de politie gehaald, maar
toen 't bericht kwam, dat de agenten in
aantocht waren, scheen de zelfmoorde
naar zoo snel bij te komen, dat hij met
den inzamelaar ijlings 't hazenpad kon
kiezen, revolver en geld meenemende.
Het was een nieuwe vorm van bedelarij
geweest.
'j Wie wat verdient, moet wat hebben.
Als een bewijs, dat in vroegere tijden in
de gemeente Montfoort iemand, die wat
verdiende, ook wat kreeg, blijkt uit een
besluit der Vroedschap van 1 Juli 1709:
I «Op verzoek van de ouders en man
van Aaltje Jacobs Maasland, is aan de
zelve gepermiteert tot correctie van de
gemelde Aaltje Jacobs, en op hoop van
Verbetering van haar kwaad leven
dezelve met kennisse van burgemeester
een blok aan 't been te hangen ter tijd
toe, dat men verbetering in haar gedrag
en leven komt te bespeuren."
Een strijd, die altijd verloren wordt
De meerderheid van den Parijschen ge
meenteraad is zoo hartstochtelijk opge
wonden tegen alles, wat naar godsdienst
riekt, dat zij geen boeken meer in de
openbare scholen wil dulden, waar de
naam van God in voorkomt. Een der
leden wees met verontwaardiging op een
boek, waarin deze volzin voorkomt: Dieu
est noire a tous. De vrijheid van gewe
ten voor onze «onverzoenlijke!;" is de
negeering van eiken godsdienst.
Onlangs was er zelfs sprake van, om
bij besluit van den gemeenteraad te doen
verklaren, dat het woord Dieu, ook in de
daarmee samengestelde woorden, uit de
woordenboeken zou moeten worden ge
schrapt. Een blad maakte de opmei king,
dat de gemeenteraad niet melodieus was.
Eene moederlijke voorzorg. Dezer
dagen stierf te Berlijn de moeder van
een jong geneesheer. Zij hadden jaren
lang in vrij behoeftige omstandigheden
geleefd, totdat de veerkracht en bekwaam
heid van den zoon hem ruime verdiensten
opbrachten. De geneesheer was dus zeer
verbaasd, toen, kort na den dood zijner
moeder, een notaris hem kennis gaf van
het bestaan van een testament der over
ledene, en nog verbaasder, toen hij be
speurde, dat zijne moeder zeer rijk was
geweest en zich den schijn van armoede
en allerlei ontberingen getroost had,
alleen uit vrees, dat haar zoon, indien
hij wist, dat hem een groot vermogen
wachtte, zich niet tot die beteekenis
zou opwerken, waaitoe zijne talenten
hem in staat stelden.
Verkeerd begrepen. De stille maan
was onlangs in een Saksisch dorp hij
Pirna een nachtelijke rustverstoorster. Zij
maakte door hare heldere stralen, midden
in de nacht, een dienstmeisje wakker,
hetwelk, in de meening, dat het dag was,
opstond en in de keuken aan het werk
ging. Het gedruisch, dat zij maakte deed
de vrouw des huizes wakker worden.
Deze, meenende dat er dieven in huis
waren, riep haar zoon te hulp. Met een
sabel gewapend ging de jonkman moedig
op de inbrekers los. Intusschen kwam
het geheele huis in rep en roer. Maar
er was niets bijzonders te ontdekken, dan
de meid, die op dat gewone uur in de
keuken bij het vuur zat, doch die nu,
evenals de overige huisgenooten, nog
eenige uren rusten ging in Morpheus'
armen.
Daar is de duivel! Een «treffende
geschiedenis" bracht onlangs in het mid
dernachtelijk uur een huisgezin en eenige
buren in de geineete Marum (Groningen)
op de been. Eene weduwe zat met hare
lievelingen allen jongens van 15 tot
25 jaren in de kamer en vertelde hoe
zij voor eenige jaren den duivel had ge
zien, den persoonlijken duivel, die, in
pilow gekleed, een maatje jenever van
haar gekocht en dit met halve centstukjes
betaalde. Waarschijnlijk door de opsmuk
king, die de verstandige moeder aan dit
vei haal toevoegde, werd een der jongens
erg zenuwachtig en riep opeens uit:
daar is hij!" meenende dat hij den duivel
zag. Verschrikt vloog de moeder op en
greep naar een kacheldeksel, om den
vijand te verjagen. In plaats van den
duivel te slaan, dien zij natuurlijk niet
zag, sloeg zij met zooveel geweld tegen
de bedstede, dat de eenige dochter, die
daarin rustig in Morpheus' armen lag,
van schrik het bed uitsprong en naar
buiten snelde. Daar viel het arme meisje
in onmacht. Nu was goede raad duur.
Het misbaar, op straat voortgezet, deed
de buren opschrikken en zich naar bui
ten spoeden. Toen men echter vernam
vanwaar de «wind" woei, begaf men zich
weer haastig te bed.
Naar men verneemt, moet de nacht
in het «bezochte" gezin verder rustig,
althans kalmer, zijn doorgebracht.
De BURGEMEESTER en WETHOU
DERS van AMERSFOORT
Gezien art. 5 der wet van den 38. Juni
1881, (Staatsblad No. 97)
Brengen ter openbare kennis, dat een
verzoekschrift, om vergunning tot ver
koop van sterken drank in het klein, bij
hen is ingekomen van P. van Schoon-
liojrst, wijk F. no 380.
Amersfoort, den 23 Februari 1885.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
De Burgemeester,
T. A. J. VAN ASCH VAN WIJCK.
De Secretaris,
W. L. SCHELT I S.
Mijnheer de Redacteur!
In Uw Nieuws- en Advertentieblad,
an Zaterdag 21 Februari, lees ik onder
Binnenland het volgende, aangaande de
Vereeniging tot Christelijke verzorging
van Christelijke krankzinnigen en zenuw
lijders.
«De vereeniging is gevestigd te Utrecht
«De grondslag der vereeniging en der
«van haar uitgaande richtingen is de
«Heilige Schrift, naar de verklaring der
sgeref. kerken, vervat in hare belijdenis
«en de vijf artikelen tegen de Remon
«stranten."
Daarcp laat gij onderstaande opmer
king volgen.
«Dat ziet er goed-gereformeerd uit,
«Voor velen zeker al te gerefurmeerd.
Onder die velen neemt gij Mijnheer
de Redacteur blijkbaar de eeiste plaats
in. Immers gij zegt:
«Dat deze vereeniging den Bijbel, als
«het Woord van God, tot grondslag
«neemt, best!
«Wij wenschten, dat deze voor elke inrich-
«ting het levens- en wetboek werd. Maar
«waarom nu dien omhaal van: gerefor
smeerde kerken, van belijdenis-schriften,
«van Catechismus en Artikelen tegen de
RemonstrantenWat heeft dat alles
«te maken met krankzinnigen en zenuw
slijders! Als men eenvoudig zegt, dat de
»H. Schrift de grondslag is, dat de her
«stellende krankzinnigen en zenuwlijders
«onder de beademing van het liefelijk
«Evangelie zullen worden gebracht, en
«kortom allen, naar de regelen en voor-
«schriften van dat Evangelie zullen wor-
»den behandeld en verpleegd, dan heeft
«inen onzes inziens genoeg gezegd, en
«danken wij, in naam der verpleegden,
«God, voor het tot standkomen der boven
«bedoelde inrichting."
Tegen deze geheele wijze van rede
neeren acht ik mij verplicht op te komen,
moet ik nadrukkelijk protesteeren, omdat
het hier een boek geldt, waarin ik sinds
jaren niet alleen dagelijks lees, maar ook
studeer, en hel mij daarom ergert ach
tereenvolgens eenige zinnen over den
Bijbel tc lezen, die den schijn hebben
van verdraagzame vroomheid, maar in
derdaad het uitvloeisel zijn van groote
onnadenkendheid.
Wat verstaat gij mijnheer de Redac
teur onder de uitdrukking «de Bijbel"?
Waarlijk niet alleen mij, maar honderden
met mij, zult gij zeer aan U verplichten,
zoo gij ons een boek toont, waarvan gij
zeggen kunt: ziedaar nu de Bijbel, zie
daar nu het woord van God. 't Getuigt
daarom wel van groote onnadenkend
heid van den Bijbel, en het Woord van
God zonder meer te spreken, en een
bijbelvertaling en een bijbelbeschouwing,
die altijd ééne uit velen is ons als de
eenig ware af te schilderen.
En waarom Mijnheer de Redacteur
mag er wel eene gereformeerde Bijbel
vertaling, en niet eene gereformeerde
Bijbelverklaiing bestaan Neen, ofschoon
tegenstander van Dr. Knijper en de zij
nen, prijs ik het in ieder geval, ook bij
deze gelegenheid wèer in hem, dat hij
beter nadenkt dan menige gemoedelijke
orthodoxe protestant, die misschien heel
liefelijk over den Bijbel spreekt, maar
vergeet, dat een Bijbel zonder bepaalde
uitlegging niets beteekent. 't Is dus flink
om rondweg te zeggen: de Bijbel dien
wij tot grondslag leggen ie de gerefor
meerde Bijbelvertaling, en de daaruit
voortvloeiende gereformeerde geloofsbe
lijdenis, dan weet een ieder waaraan hij
zich te houden heeft.
Dat weet men niet als men spreekt
van de Heilige Schrift zonder meer, zoo
als gij verlangt. Dat weet men ook niet
als men spreekt van het liefelijk Evan
gelie. Wat beteekent het Evangelie?
Ieder houdt zijn Evangelie voor het Evan
gelie, ieder vindt zijn Evangelie gewoon
lijk zeer liefelijk, ook al vindt een ander
het verre van dien. Zulke uitdrukkingen
zijn dus niets anders dan phrasen. En
al erken ik nu ook gaarne dat iedere
partij en iedere richting hare eigenaar
dige phrasen heeft, zoo vindt ik het toch
onbillijk een gereformeerde phrase, een
phrase a la Dr. Kuijper, minder te ach
ten dan eene phrase der orthodoxie die
niet zoo ver gaat als genoemde heer.
Nog meer; juist omdat phrasen, woorden
zijn die omgaan buiten de werkelijkheid,
ja geheel met deze in strijd zijn daarom
moest gij geen zinnen neerschrijven als
deze: «Wij wenschten dat deze (nl. de
«Bijbel) voor elke inrichting het levens-
»en wetboek werd." Dat kunt gij niet
wenschen, en dat wenscht gij ook niet.
Waar zou het heen met den boekhandel
als er niets dan Bijbels gedrukt, herdrukt
en uitgegeven werden, als met andere
woorden, alle boekhandelaars, bijbelhan
delaars werden? Moet de Bijbel het wet
en levensboek worden van alle inrichtin
gen, weg dan met alle wetenschappelijke
en onwetenschappelijke geschriften, weg
dan ook met alle dag- en weekbladen.
Maar zoo bedoelt gij het niet, zult gij
zeggen. Ik geloof het gaarne, nog ster
ker, ik weet dat gij het zoo niet kunt
bedoelen. Maar waarom dan zoo geschre
ven? Waarom anders, dan om het pu
bliek dat aan phrasen hecht, te believen.
De woorden «God", «Woord van God",
«de Bijbel", «het liefelijk Evangelie",
klinken zoo ernstig, zoo vroom geen
wonder dat zij die op den klank der
dingen afgaan, die klank voor zin nemen,
reeds in het bezit van ernst en vroom
heid meenen te zijn zoo zij deze namen
hooren. Vraagt gij nu terecht wat de
gereformeerde kerken, de belijdenisschrif
ten, de Catechismus en de Artikelen te
gen de Remonstranten te maken hebben
met krankzinnigen en zenuwlijders ik
voor mij vraag u op mijn beurt wat met
dezelfde ongelukkigen te maken hebben
namen als: de H. Schrift, het Woord van
God, en het Evangelie?... Tegenover
treurige feiten in de waereld als krank
zinnigheid en zenuwlijden, zijn en blij
ven ook de vroomste woorden phrasen
en is het voor alle dingen wenschelijk
den naarn «God" niet te misbruiken.
Als deze naam en andere kerkelijke uit
drukkingen wat minder in uw blad ge
bezigd werden, zou dit zeker geen schade
berokkenen aan den inhoud.
U dankzeggende voor de verleende
ruimte, noem ik mij met verschuldigde
hoogachting
Uw Dicnstw. Dr.
J. A. HELPER SESBRUGGER.
Wij danken den geëerden inzender voor
zijn welwillend pogen, ora ons af te bren
gen van wat hij voor een dwaalweg
houdt. Wij verzoeken hem echter vrien
delijk, onderscheid te maken tusschen
onze hoofdartikelen en de nieuwsberich
ten. Zij, die ze ons welwillend toezenden,
voegen er soms hunne beschouwingen bij,
en wij kennen hun het recht toe van
eene andere metning te zijn dan de ge-
eerde inzender. De aangehaalde woorden
zijn niet van ons, en men kan er zeker
van zijn, dat wij ons nooit in een theolo-
gischen strijd zullen begeven. Red.
MARKTBERICHT.
Nijkerk. 23 Febr.
Tarwe f7,60 a f8,00. Boekweit f5,60
a 6.20. Garst f6,00 a 6,50. Haver f4,20
a 4,80. Duivenboonen f 7,00 a 7,40.
Rogge f6,00 a 6,30. Boter fl.00 tot
f l,30. Eieren 3 a 4 cent. Schrammen
12 stuks f 12 a 18. Biggen 68 stuks f5
a 8. Runderen 107 stuks f 40 a 240.
Een jonge DAME, met
aanbeveling van een der
beste meesters uit Rotter
dam, beveelt zich beleefd aan voor
praktisch
liefst aan ccrstbeginncndcn.
Fr. Brieven letter E. aan 't Bureau
dezer Courant.
11 m JMYMUiwIJ
op ZATERDAG en ZONDAG. 28
FEBRUARI en 1 MAART e. k. in
de groote Zaal der Sociëteit AMICITIA,
van des morgens 10 tot des namiddags
4 uren.
Ter bezichtiging zal worden gesteld:
ENTREE f 0.25 de persoon.
Leden met ééne dame hebben vrijen
toegang.
Brieven onder letter A., bij den Heer
A. M. SLOTHOUWER.
Te kbop aangeboden, een goed
onderhouden, toonhoudende PIANINO.
Prijs 185
Adies, Motto Pianino, aan den Uit
gever dezes.
De Deurwaarder
PRINS, zal op Dinsdag 3
MAART 1SS5, 's voormiddags '10 uur,
ten huize van de Wedn. II. VAN BEEK,
op de hofstede «de Snoekheueel" onder
AMERSFOORT, in het
1 kalfdragende KOE, 90
stokken BIJEN. 3 tonnen beste
HONING, 30 VELLEN, ledige '.I
BIJENKORVEN,BIJEN,PLAN-
KEN en BIJENIIOUDERSGEREED-
SCHAPPEN, KIPPEN en HANEN, 1 partij
AARDAPPELEN, STROO, MEST, SCHA
LEN en GEWICHT, BOUW-, DEEL-en
MELKGEREEDSCHAPPEN,
en hetgeen verder te voorschijn zal wor
den gebracht.
's Morgens vóór den verkoop te zien.
TE
UTRECHT.
Ouders of voogden, die hunne kinderen
of pupillen met Ai>ril a. s. wenschen
geplaatst te zien op de Ambachtschool
te Utrecht, kunnen zich daartoe tot den
15 Maart a. s., dagelijks (behalve des
Zondags) tusschen 2 en 4 ure, aanmel
den bij den Directeur, aan het gebouw
der School, in de Donkerstraat te Utrecht.
Het Bestuur,
A. C. VINK,
De Voorzitter,
A. J. ROIJAARDS,
De Secretaris,
ALGEMEENE VERGADERING op Vrijdag 27 Februari 1885, des
middags te 12 uren, in het Locaal dDE AREND" buiten de Slijkpoort te
Amersfoort.
PUNTEN VAN BEHANDELING:
1. Ingekomen stukken.
2. Verkiezing van een Bestuurslid.
liet Bestuur.
J. B. DE BEAUFORT, Voorz.
J. ZANDIJK Jr., Secr.
Contracten vóór 6 Jan. e. k. gesloten deelen dadelijk in de winst.
Inlichtingen bij de Heeren VLAER KOL, Bankiers der Maat
schappij, en bij den lieer II. VAN MEERLANT, Notaris te Utrecht.
Tarieven bij den Hoofd-Agent A. H. LASEUR, Uomtrans, Utrecht.
DUBOIS. Nouvelle Grammaire Franeaise, lc année, 6e ëdit. f «.55
2e année, 5e édit. - 0.05
3e année, 4e édit. - 1.25
Nouveau Recueil de themes et d'exercices,
Ie année 6e édit. - 0.55
2e année 5e édit. - 0.05
3e année 4e édit. - 0.80
Choix de Lectures Frangaises, te serie 2e édit. - i.io
2e série - 1.35
Introduction a la Nouvelle Grammaire Fra^aise, le partie - o.oo