NIEUWE
Nieuws- en Advertentieblad
UTRECHT en GELDERLAND.
Bericht.
,r™-
ONDER T OORDEEL.
No. 104.
Woensdag 28 December 1892.
Een-en-twintigste jaargang.
VOOR
VERSCHIJNT WOENSDAG EN ZATERDAG.
VLINDERS.
F euilleton.
BINNENLAND.
AMERSFOORTSCIE COURANT.
abonnementsprijs:
Per 3 maanden 1.Franco per post door het geheele Rijk.
Afzonderlijke Nummers 3 Cent.
Ingezonden stukken en berichten intezendeu uiterlijk Dinsdag en Vrijdag.
Uitgever G. J. SLOTHOUWER, Amersfoort.
advertentie ni
Van 16 regels 0,40 iedere regel meer 5 Cent.
Advertentiën viermaal geplaatst worden slechts driemaal berekend.
Groote letters en vignetten naar plaatsruimte.
Zij die in ons volgend nummer
een nieuwjaarschwensch aan vrien
den, bekenden en begunstigers
wenschen opgenomen te zien, te
gen betaling van 25 ets. worden
beleefd verzocht deze vóór Vrij
dag a. S. te doen bezorgen aan
het bureau van dit blad.
DE UITGEVER.
De „donkere dagen voor Kerstmis"
zijn weer voorbij en wij zijn aan 't len
gen. De zon heeft haar laagste punt,
van den Win terzonnestilstand, in den
Steenboks-keerkring weer achter den rug,
en iederen dag wordt de boog, dien zij
voor ons oog aan den hemel beschrijft,
grooter en daarmede keeren licht en
warmte weder, om aan de aarde nieuwe
vruchtbaarheid te schenken. Nieuw licht
en leven geen wonder dat het Kerst
feest een vriendelijk, hartelijk feest is.
Onze voorouders, de Germanen, vierden
omstreeks denzelfden tijd hun joelfeest
ter eere van den zonnegod Balder, bij
welke gelegenheid een einde werd ge
maakt aan heerschende veeten en alle
geschillen werden bijgelegd. Het was
aldus ook een feest van vrede, van hoop
en blijde verwachting. Ook na de ker
stening bleef de beteekenis van het oude
feest bewaard, het christendom verhoogde
nog die beteekenis en achttien eeuwen
door klonk het verheven en plechtig
„vrede op aarde."
Telken jare klinkt ons die liefelijke
engelenzang tegen: „vrede op aarde, in
menschen welbehagen." Menigeen zal
zich dezer dagen hebben afgevraagd „wat
is er van die profetie geworden?" Ja,
wanneer wij, afgezien van hare beteeke
nis op godsdienstig of zedelijk gebied,
haar verwerkelijkt willen zieD in de
maatschappij, wij worden licht teleur
gesteld. Is dat vrede, die bewaard moet
worden door macht van wapenen en een
buitengewoon hoog oorlogs-budget Hiel
en daar onlust en onrustige volken vijan
dig tegenover elkaar, en hij ieder volk
verschillende partijen, die elkaar bestrij
den en niet altijd en alleen om verschil
van beginselen. Het „vrede op aarde"
zal in dit opzicht wel een vrome wensch
blijven, een schoon ideaal, dat niet be
reikt kan worden, omdat verschillende
hartstochten naar het tegendeel blijven
streven. En het „in menschen welbe
hagen De gelijkheid van alle menschen
leerde het Christendom, en hoe vreemd
moet dat nieuwe idee geweest zijn voor
een tijd, waarin de eene sexe als een
minder soort wezen behandeld werd en
een groot deel van de menschheid als
koopwaar werd beschouwd. Ieder
mensch heeft gelijke waarde daarom
volgde de emancipatie van den slaaf en
de vrouw.
De leuzen van „vrijheid, gelijkheid en
broederschap" zijn idealen gebleken, maar
zullen steeds waardig blyven te worden
nagestreefd.
Geen gelijkheid, die sommigen zich
droomen in de staat der toekomst, een
utopie en anders niet. Maar gelijkheid,
die bestaat in de erkenning van elkan
ders waarde en waardeering kent. Die
gelijkheid kan er zijn en is er nu niet.
Hoevelen zijn er niet, die zwoegen en
sloven voor het dagelijksch brood, bij
wie het zelfgevoel, het gevoel van eigen
waarde is verdoofd, die in onzen tijd van
machines ook niet meer zijn dan bloote
werktuigen. Ook de hedendaagsche maat
schappij heeft hare slaven, die nog moe
ten worden vrijgemaakt. Ieder mensch
heeft recht op een menschwaardig be
staan, want elke mensch heeft waarde.
Het gevoel van menschenwaarde moet
zoo noodig opgewekt, levendig gehouden
worden en er moet rekening mede ge
houden worden.
Ook geen gelijkheid wenschen wij, die
het privaatbezit opheft, maar eene die
zich uit in vrijwillige gemeenschap van
goederen, als de meergegoeden den min
derbedeelden van hun overvloed meedee-
len. En het is plicht de armen te helpen,
want in menschen een welbehagen.
Gelijkstelling der menschen in de maat
schappij, daarheen moet het streven ge
richt zjjn, en dat streven zal niet zonder
gevolg zijn, wanneer waarachtige men-
schenliefde er de drijfveer van is. En
zoodoende zal meer en meer vervuld
worden de blijde voorzegging „vrede op
aarde, in menschen welbehagen."
Men moet wel zeer optimistisch gezind
zijn, om de tegenwoordige maatschappe-
DOOR
MEVR. KAUTZMANN-VAN OOSTERZEE.
31) De jonge man zag naar den predi
kant deze trappelde van woede.
«Vrouw, vrouw, wat kan het ons schelen
wat die schepsels, die Raaltes, worden
of zijn. Ze hebben me nooit gezocht, ik
hen dus ook niet. En nu hij daar in
huis gaat, wil ik heel geen omgang meer
hebben."
«Integendeel collega, ge deedt beter
als gij ze eens bezocht. Laat ons toch
niet als vijanden tegenover elkaar staan.
In waarheid verschillen we toch te weinig
om aldus in vijandschap ieder zijns weegs
te gaan. Zijn niet de woorden der Heilige
Schrift mjj dierbaar als u, ben ik niet
een dienstknecht in dienst van mijn God-
delijken Meester, evenals gij? O, laat de
prikkel uitgerukt worden, die onkruid in
de gemeente strooit, dat al te welig tiert.
Laten we hand aan hand arbeiden in
den wijngaard des Heeren om te zamen
naar zijn woord en op zijn tijd te
oogsten. In dien geest zullen velen
lot u wederkeeren die u langzamerhand
ontweken, in dien geest alleen is vrede,
eensgezindheid en bloei in deze geipeente,
nu gelijk." ..Jldfs,
«Neen, neen, gij huichelt '"8-
meent; van waardeeri'- ove"
evenmin sprake zijn r'Ok d
Wjj beiden kunne s'**" c
doch dit is zeke •=stt' ,v
zetten waar il
hier afgeloope'^
dienaar der gei
naast mij, no
den ileere."
De candidal
afscheid. «Het sj
ge de vriendenha
lega, eerst als c
zoekt, verlaat ik
gemeente."
Hij verliet he*
stond op om h
hield ze heir
«heeft mevr'
leid, dat
man zoo hè"
«Ja, zij zelve! HrfJSWA
«En als ge weW'Verrt-zJoGets derge-
deelen ?''PeUrt' m'j dan me^-
«Ik kan u dat niet belooven. Ik houdt
er niet van achter iemands rug te han-
rxgxaf --ygq ---.«J.-
lijke toestand bevredigend te vinden. Wij
zien toch, dat het overal onrustig wordt,
zelfs in ons kleine land met zijn vreed
zaam en ordelievend volk. En daarbij
wordt het vertrouwen bij het volk er
niet sterker op, wanneer het in de groote
wereld schandalen ziet plaatsgrijpen,
waarvan al ieder land weet mee te praten
en Frankrijk in de eerste plaats met zijn
Panama-schandaal; men denkt, dat er
nog veel van dergelijke dingen verborgen
zijn. Het wederzijdsch vertrouwen moet
bewaard en aangekweekt worden het is
wel het beste middel om den kerstzang
tot waarheid te maken:
Vrede op aarde, in menschen welbehagen.
In verschillende deelen van ons land
is een adres in omloop aan Z. E. den
minister van binnenlandsche zaken ter
verkrijging van algeheele terzijdestelling
van de voor de veehouders drukkende
wettelijke bepalingen in zake mond- en
klauwzeer.
Het gevaar, da*, mocht door de re
geering daaraan een welwillend oor wor
den verleend, hierin voor het algemeen
schuilt, noopte, volgens een bericht in
de Rijnbode, de afdeeling Alfen-Oudshoorn-
Aarlanderveen der Hollandsche maat
schappij van landbouw orn de veehouders,
die deze adresbeweging te goeder trouw
door hunne onderteekening zouden willen
steunen, ernstig te waarschuwen, hier
niet lichtvaardig op in te gaan.
De huitenlandsche regeeringen immers
zouden, bij eene gunstige beschikking op
het adres, niet aarzelen om onmiddelV'
hare grenzen voor den uitvoer v/p
uit ons land te sluiten en rry>?
nadeelige gevolgen voor
handel zouden daarvan e*-
gevolg zijn.
Het bestuur der afd.
een schrijven richten t
Te 's Gravenh'1
eene vennootschap
doel is het v-^T
een maximuiré
rnet een mil/"
op de leve
schen, vr
vast te
J
deler\ J
ZAgf/
pi j i>
Met het oog op de onlusten te
Groningen is bij het 5e reg. slechts een
bepeikt aantal miliciens in het genot
van winterverlof gesteld.
De Arnsterdamsche IJsclub schrijft
internationale hardrijderijen uit om het
meesterschap der wereld, te houden den
13e en 14e Januari 1893, onder leiding
van den Nederlaridschen Schaatsenbond.
Eerste dag. I. internationale wedstrijd
voor hh. liefhebbers. Afstand 1500 ineteis.
Ie pi ijs gouden medaille'2e pi ijs zilveren
medaille; 3e en 4e prijs bronzen me
daille.
II. Internationale wedstrijd voor hh.
liefhebbers. Afstand 5000 meters. Ie
prijs gouden medaille, 2e prijs zilveren
medaille, 3e en 4e prijs bronzen me
daille.
Tweede dag. I. Internationale wed
strijd voor hh. liefhebbers. Afstand 5000
meters. Ie prijs gouden medaille, 2e prijs
zilveren medaille, 3e en 4e prijs bronz'"
medaille.
II. Internationale wedstrijd vo<
liefhebbers. Afstand 10,000
gouden medaille, 2e pr;;
daille, 3e en 4e pr
Wie op drie vaw
winnaar is, ve
pioen der w
bovendien
aan den
zilveren b-
indien n
lende n'J'
A»
1'
<i>
,t-land aan naf üeg'in 'L;
hbLgrooiCa-2?Jer -
f' en drift pr,kkeien vei;-
waren plotseling 1 voordïh
3erpe"' die h'J '-8 vergeten
HÜ zag zich terug, een viertel
druk k ezig met 't omspitten der tabaks
velden, nu de grond zoo hard als 'n kei
is geworden, zijn ook deze werkzaam
heden opgehouden en zien vele gezinnet
rnet angst de kwade dagen te gemoei:
Gelukkig dat dan ook in eenige Betuwsch
dorpen vereenigingen tot werkverschaf
fing ontstaan zijn, waardoor de werke-
loozen door touwpluizen, mandenmaken,
blokjes zagen, enz. nog eenig daggeld
kunnen verdienen.
De groote werkeloosheid, die ook in
dit middendeel van o- "vat
doet algemeen vr
diefstallen, dat ir
de Betuwe schrikb-
veel grooter zal -
ook in Licnden
wachten loopp"
dragen van v
bekostigd worden
te ktLonen gebr
-> als
WLrtoe
A 'ocht. eu had zie, j:0m
die ter Wille van de rust v» ',afdehng,
»j(i tre\fèh
'V- -
elfde hc
Het was Paaschzonda.
106 Daar de oude Hoofdkerk*'wasr"than#