NIEUW E Nie voor s- en Advertentieblad e Provincie Utrecht. IN HET LAAGLAND. b No. 3. Woensdag 11 Januari 1911. Veertigste jaargang. De vrouw eu de volksgezondheid. VERSCHIJNT WOENSDAG EN ZATERDAG FEUILLETON BINNENLAND. V Ij Amersnortsche Courant A B O N N E M E N T S P R IJ Per 3 maanden met Zondagsblad Franco per post door bet gebeele Kij Afzonderlijke Nummers 3 Ingezonden stukken in te zenden uiterlijk Dind Er is onlangs een brochure ver schenen van de hand van Mej Douwes Dekker die wel verdient in ruimeren kring bekend te worden, liet betreft de taak der vrouw bij de bevordering van zindelijkheid, hel aankweeken van reinheidsgevoel en schoonheidszin. Er is gezegd, schrijft deze dame o.a., die het kind heeft, heeft de toekomst, doch ligt die toekomst niet veeleer in handen van de viouw, zij, die krachtens aanleg, ziels- en gemoedsleven geroe pen is tot de vorming en leiding van hei kind? Waarom wordt naast armen zorg en ziekenverpleging de zorg voor de openbare gezondheid zoozeer ver waarloosd In Engeland, waar het peil der volksgezondheid hooger staat dan er gens elders, wordt in alle maatschap pelijke kringen de leus van Reinheid de basis der gezondheid» gehuldigd. Eu wat doet de Hollandsche vrouw, wier zindelijkheid spreekwoordelijk is? Zou de huisvrouw te Bioek in Water land te dien opzichie beantwoorden aan de verwachtingen van den Ame rikaan of Engelschman, die van ver over de zee komt om dit toonbeeld van Hollandsche netheid en reinheid te aanschouwen? Het verwijt is niet nieuw, maar niet minder waar, de zindelijkheid van de Nederlandsche huisvrouw is eer ge richt op het onderhoud van tiaar wo ning, op de reinheid van haar stoep, desnoods van de straat, waarbij zij geen water spaart De opvoedster van de jeugd heeft in het gezin eene groote verantwoordelijkheid, een ernstige taak te vervullen op het gebied der volks gezondheid Zij heelt niet alleen te waken over de reinheid bij de behan deling barer kinderen, zij heeft ook hare dienstboden op te voeden in be grippen van zindelijkheid en reinheid De nieuwe Arbeidswet drong tot ziekteverzekering voor inwonende dienstboden. Welnu, voorkomen is beter dan genezen. Spoort ze aan tot i eiriheid. ken ziek hr och ure licht ste ten het i ijdag. Uitgever G. J. SLOTHOUWER. Bureau: Langestraat 77. Telephoonn». 69. AD VERTENTIËN: Van 16 regels 0.50; iedere regel meer 7'/, Cent. Advertentiên viermaal geplaatst worden slechts driemaal berekend Groote letters en vignetten naar plaatsruimte. beid heerscbt, wij de schrijfster der vervolgens in het egen de vrouw bui- pagandisr i openstaan als pro- en naar ks-en scboolbaden gende au g daarvan de vol le. Di geeft: hiermedf; .vijzeresseri wacht toch is hare taak. Bewezen zij het, i dervonden hebben ook de f verfrisschend bad lijker is vendigd, ontvanke- bewaardi <ken en deze dieper opvoedsti n onderwijzeressen, kolonies, sis van vacantie- Brengt i\ willen toeroepen grippen i en dan bij de be- tot de bi jkheid, werkt mede schoolba? en bet gebr uik van bad- en de oprichting van een ferrrijitingen en kweekt van lichaijig geslacht, gezond 2e. Wjder van geest. t ai mverzorgsters, wijkverpleegsters, riieken, zij, die uit in de uitoefening den zoo vaak aan an, worden zij niet ht tot zelfbehoud voor onze zaak huisbezo helpsiersi den aarr barer wr besmettig reeds dr, tol pronj aangewen Helpt deren. V de reinheid bevor- tot zindian op uw patiënten waarheitdoordiingt ze van de boorte eaiheid vanaf de ge- gezond orste factoren is om uw arbe te blijven en gij zult 3e. Lt zien. van direiif niet op den weg inrichtii.il wasch- en slrijk- beid en ;inspectrices van ar- die in I om haar werksters, brood viaars aanschijns baar manen, tot reinheid aan te deelen wijzen op de voor- stelli_:er|bad, en te bewerk- deze inijte haren gerieve in wordt yvoor badgelegenheid ons omjjoals dat in tal van door del-j— ken meer en meer geschiedt. De maatschappij, het huisgezin, uwe kinderen, uw eigen ik vorderen van u, vrouwen, toewijding aan de reinheid. Het is de bion van volksgeluk en volkswelvaart. Wekt op, spoort aan tot reiniging, tot baden, maar laat ze de zeep niet vergelen. Watervrees.. 't is bijna grappig bij een volk, dat bekend staat als water ratten, maar vrees zich te wasschen, vrees zich te baden, schijnt in hun natuur te liggen. Vraag het aan de onderwijzers, hoe dikwijls ze een jongen terug moesten sturen om zijn handen te gaan was schen. Er zouden heel wat staaltjes zijn te geven van de eigenaardige zindelijkheid van ons volk, maar er begint lang zamerhand wel eenig bewustzijn te komeri van dit gebrek aan werkelijke zindelijkheid. Bij de verbetering is de vrouw de aangewezen persoon. Zij be hoeft niet buitenshuis te gaan met te redeneeren, niet rond te loopen om te propagandeeren, riiets te doen wat maar den schijn beeft onvrouwelijk te zijn. Zij kan thuis door haar voorbeeld veel goed stichten; zij kan bij de ver vulling als vrouw medewet ken aan de volksgezondheid. En men beweert im mers dat de vrouw bet bestopprac- lisch gebied kan arbeiden. De moeder, die zich niet geroepen gevoelt een algemeen belang te dienen, vergete niet, dat haar kinderen in de school, op straat, overal waar zij komen, bloot gesteld zijn aan den omgang met ande ren die hun gezondheid kunnen scha den. Hoe meer zij doet tot bevordering der volksgezondheid, des te geringer worden de kansen voor haar eigen gezin te worden benadeeld door een ongezonde omgeving. Landverhuizers. Men schrijft uit Oldenzaal: De moeilijkheden, waarin thans tal I onder van landverhuizers bij den terugkeer naar hun vaderland op hun tocht door Nederland aau de Duitsche grenssta tions geraken, trekken algemeen de aandacht. En geen wonder! Nimmer te voren toch hoorde men van zoo'n pertinente weigering door de Duitsche autoriteiten aan de landverhuizers, die niet aan zekere gestelde voorwaarden kunnen voldoen, als in de laatste maanden te Bentheim. En toch zijn de maatregelen, door Duttscbland te genover de repatrieereride emigranten genomen, reeds in 1904 in een wet vastgelegd. Nimmer echter zijn deze maatregelen zoo scherp toegepast als sinds een paar maanden. Geen wonder dan ook dat men hier onbekend was met de eiscben, welke Duitscbland tegenover eiken over Nedei land terug keerenden landverhuizer stelde. Thans weet men echter, dat Duitscbland onverbiddelijk eischt, dat elke over hier ter ugkeereude emigrant m 't bezit moet zijn van een buitenlandsche pas poort, minstens 200 Mk. en dat bij tevens in doorloopende, gesloten wa gons moet vei voerd worden, voorzien te gelijker tijd van een dooi voer biljet tot over de Duitsch-Russische grens. Dat hij in doorloopende, gesloten rij tuigen vervoerd dient te worden, is een onmogelijke eisch immers de emigranten komen van Amsteidam of Rotterdam per H. IJ. S. of S. S. en worden gebracht tot Rheine, waar ze in de Duitsche wagens moeten overstappen. Ook met het oog op 't breed spoor in de Oostelijke provin ciën van Pruisen, zou geregelde door voer onmogelijk blijken. Maar Duitsch- land houdt aan deze bepalingen thans streng de hand en wel vooral ten opzichte der emigranten voor Rusland aan die, bestemd voor Oostenrijk, gelukt het na heel wat moeite nog al spoedig het hart der Duitsche auto riteiten te vermurwen, zoodat hun doorgang wordt verleend, hetgeen j.l. Vrijdag wederom te Bentheim is ge bleken. Circa 630 emigranten, waar- 26 Russische, vertrokken met toeslemming van Oldenzaal, waar ze sedert Donderdagnamiddag had ver toefd, naar Bentheim. De Oosten- rijksche werden doorgelaten, de 26 Russen werden onder politiegeleide naar Oldenzaal teruggebracht. En welke pogingen er ook zijn aangewend, om de achtergebleven Russen een 170-tal door Duitscbland vervoerd te krijgen, het mocht niet balen. Zelfs is de Russische consul van Am sterdam naar Bentheim geteisd. om aldaar met den Landraad te spreken, maar de resultaten van dit onderhoud laten nog steeds op zich wachten. En zoo vertoeven dan nog in de land verhuizersbarak te Oldenzaal een 170-tal, meest onbemiddelde Russen. De Uranium Steamship Cy. Ltd., rite de landverbutzers op transport heeft, zorgt het moet gezegd worden ttrans zeer goed voor de stakkerds. Ook de Nederlandsche Giensvereent- gtng voor emigranten maakt zich in dit opzicht zeer verdienstelijk. Van 't noodige brood woiden allen voor zien. terwijl zij ook een keer per dag een flinken, warmen maaltijd hebben. De ruime landverbuizersbarak, waar ze overnachten, woidt met een paar kachels goed verwarmd, terwijl ook voor 't schoonhouden dezer localiteit voldoende gezorgd wordt. Toen echter Donderdagavond een 800-tal personen onderdak moest worden verschaft, verkeerde men eerst in groote moei lijkheid, welke echter door de goede zorgen van den stationschef en het stationspersoneel was opgelost. Een lange trein vari achttien wagons werd geformeerd; aan elk einde daarvan werd een locomotief geplaatst om de coupé's te verwarmen. In deze llmk verwarmde wagens hebben nu hon- deiden emigranten den nacht kunnen doorbrengen. Dat echter d>e achthon derd menschen behoorlijk van voedsel konden worden voorzien, was natuur lijk onmogelijk en nu moeten we tot onze spijt hier vermelden, dat er door enkele vensters een schandelijk hooge piijs voor de allernoodzakelijkste le- j maar b - 1 den ga Eensklaps trad de oudste Tsyhou- en zei kine in het midden van de zaal en gaf "De met zijn zakdoek een teeken, dat hij roebels de Russische dans ook mee wilde doen. j Toen Een goedkeurend gemompel klonk waren, door het geheele huis en op de plaats nen di te midden der menigte. «Hij gaat dansen. Hij gaat zelf dansen." Varnara danste en Tsyboukine deed niet anders dan zijn zakdoek heen en weer bewegen en de maat slaan met zijne hakken, maar zij, die op de plaats over elkanders schouders heen naar binnen keken waren een en al ver rukking en voor één oogenblik ver gaven ze hem alles, èn zijn rijkdom èn zijne bedriegerij. "Je bent een flinke vent, Gregori Petrof," riep men hem toe. "Vooruit, goed zoo. 't Is een bewijs dat je nog wel ergens goed voor bentha ha I ha I Om twee 's morgens was het feest afgeloopen. Anissiem deed met wankelende passen de ronde kanten de zangers en muzi- om afscheid van haar te nemen. Zij "Wat geeft dat? Als ik wat zeg, zich. Ziet n, mijn vader gelooft even- ieder enken en hij gaf hun was bezig met een rood wollen kous geeft hij mij net als jij, altijd hetzelfde min aan een God. U hebt me eens I kopekei lilverstuk van vijftig te breien, vlak voor het venster ge- ten antwoord"Iedereen heeft zoo verteld, dat men bij Gontarof een v der wankelde niet, zetenal de lichtjes brandden voor zijn bepaalde roeping." Denk je dat schaap gestolen heeft. Ik heb ontdekt s stilstaan. Hij deed de beelden, en er was een lucht van men daar hiernamaals naar vragen wie het gedaan heeft; het is de moes- in de deur uitgeleide wierook in de kamer. zal Het oordeel van God is recht- jiek van Chikalovo. Hij heeft het ge- n 't bijzonder: "Je gaat dus al weer gauw weg," j vaardig." stolen, maar vader heeft de vacht, eft mij twee duizend zeide ze, "je begint je zeker te ver-I «Zeker, niemand zal daar naar Zoo gaat het nu met het geloof van sten al vertrokken een der overgebleve- velen. Tra, la, la, la. Wij leven er goed vragen," zei Annisiem zuchtend. «Een van; we hebben alles iD overvloeden God bestaat er immers niet, moeder, met je huwelijk is het goed afgeloopenWie zou het dus moeten nagaan?" was te: ede overjas verruild je vader zegt, dat het twee duizend Yarvara keek hem verwonderd aan, van N iide van den kastelein dollars gekost heeft. We leven, in een daarop begon ze te lachen en hief de secretaris evenmin, de sacristein ook op en de menschen." Anissiem gaf haar een knipoogje en schudde zijn hoofd. "De schout gelooft evenmin aan God," vervolgde hij, «de opspor heeft Hij Anissiem wond zich woord, als kooplui, maar men verveelt handen op. Daar ze hem met zooveel niet. Ze gaan allen naar de kerk en zich bij Jons aan huis. We zetten de ongeveinsde verbazing aankeek, alsof houden de vasten, opdat de menschen ik zal hem dadelijk menschen te af. Mijn hart doet er pijn hij krankzinnig was, geraakte hij van geen kwaad van hen zouden spreken et wie haar gestolen van, mijn jongen. We zetten ze zoo iemandtraat op en vloog op hem r'greep hem aan, bracht men ij arm weer tehuis en dronkiim, rood van woede, de tanfeet, de kamer in, waar deed ontkleed had. Daarop Sur op slot. IV. Na van vijf dagen, toen et punt stond te ver- iij naar Yavaras kamer Aniss trekk af. Als we een paard ruilen of iets koopen of een werkman aannemen, in alles bedriegen webedrog en nog eens bedrog. De hennepolie die we ver- koopen is sterk bedorven; er zijn winkels waar de berkenteer nog beter zijn stuk. I en voor 't geval dat er missehien toch "Een God bestaat er misschien wel," een laatste oordeel zou bestaan. Men zei hij toen, «maar er bestaat geen zegt nu, dat de wereld zal vergaan, geloof. Ik was niet op mijn gemak, J omdat de wereld slechter is geworden, toen ik trouwde, net als wanneer men omdat men zijne ouders niet meer eert een ei uit het nest haalt en men hoort en zoo verder. Dat zijn dwaasheden, dan een kuikentje piepen. Ik heb toen Ik geloof, moeder, dat het kwaad al- is. Zeg me eens, wat ik je bidden mag, eensklaps mijn geweten hooren piepen en leen voortkomt doordat de menschen zou men goede olie kunnen verkoopen?" dacht al dien tijd: Er bestaat een zoo weinig geweten hebben. Ik doorzie «Iedereen heeft zoo zijn bepaaldeGod. Maar zoodra ik de kerk uit was, en begrijp alles. Als iemand een ge roeping, moeder." i was alles weer voorbij. Hoe kan ik te stolen hemd aan heelt, dan zie ik het. «Ja, maar men moet eenmaal sterven, weten komen, of er een God is of niet? niet waar? Heusch je moest er eens Men leert ons dat niet in onze jeugd, Wordt vervolgd). met vader over spreken I als het kind nog aan de borst is leert "Spreek er zelf met hem over." men hem slechts één dingieder voor

Historische kranten - Archief Eemland

Nieuwe Amersfoortsche Courant | 1911 | | pagina 1