uitnoodiging om eerelid te worden
heeft aanvaard, den heer Rijkens, die
lid dezer commissie is geworden, de
leden der schoolcommissie en zijn
ambtgenoot Baron van Boetzelaar voor
hun aanwezigheid.
De Burgemeester nu het woord
nemende zeide ongeveer't Is me een
waar genoegen eerevoorzitter van het
Comité te zijn geworden, 't is me een
genoegen, dat onze gemeente het
middelpunt is, waar deze cursus voor
spelleiders zal worden gehouden. Dat
weinig zaken zoo werken op de opvoe
ding als het spel is bekend. Is het
moeielijk zich naar elkaar te schikken,
het moeielijkst is onze eigen maatstaf
en rechter te zijn. 't Spel werkt
daarom opvoedend, omdat het de jeugd
leert zichzelf te zijn. Speciaal in die
richting te werken is voor onze jeugd
noodig. De opvoeder moet zich zelf
weten overbodig te maken, en het
brengen tot zelfvergeting, zelfnegatie.
(Applaus).
In afwachting van den leider, zeide
de voorzitter nu, zullen we ons bezig
houden met enkele gedachten over
het spel der kinderen. Is het niet een
mooi gezicht het kind te zien spelen.
Spelen in volkomen overgave aan hun
spel? Spelen en kinderen hooren bij
elkaar. Kinderen kunnen spelen, echt
spelen; grooteren kunnen het niet
meer. Als we ons werkelijk ver
maakt hebben, is het ons dan moge
lijk geweest zoo te zijn als het kind
Het kind speelt om te spelen, om het
genot van het spel alleen. Wij doen
't om ons te verstrooien, met een
vooropgezet doel. 't Kind niet. Zien
we die volkomen overgave aan het
spel dan reizen herinneringen uitonzb
kinderjaren bij ons op. Hoe kan men
't kind leeren kennen uit 't spel!
Welk een kostelijk materiaal voor
kinderstudie! Is 't u op de speelplaats
nooit voorgekomen, dat ge plotseling
een ontdekking deedt? De overmoedige,
de bedachtzame, de besluitelooze, de
valsche, de eerlijke, de edelmoedige
laten zich hier zien. Nergens vertoont
zich de ware aard zoo als bij het spel.
Ook den opvoeder zelf kan men leei en
kennen uit zijn deelname aan 'tspel.
Zoo bracht ik eenige jaren geleden
een bezoek bij een deftig heer op
Zondag, omdat hij het in de week te
druk had. Binnengelaten zag ik de
kinderen knikkeren en do vader in zijn
hemdsmouwen deed dapper mee. Hij
had nu geen tijd om me te spreken.
Elk seizoen heeft zijn eigen spelen.
Geleerden hebben aan dit verschijnsel
van komen en gaan van spelen hun
aandacht gewijd. Eens hoorde ik op
een lezing een betoog over het vet band
tusscheri ontwikkeling en kinderspel
en zag de geloerde spreker in het spel
een afspiegeling van de cultuur-his
torische ontwikkeling van alle tijeen.
Misschien vragen sommigenspplen
onze kinderen nog? Onze kindoren
hebben 't spelen verleerd, in de steden
ten minste. Ziet daar een school uit
gaan. De kinderen verspreiden zich
joelend en juichend overal heen, en
gaan naar huis. Op straat leeren ze
niets goeds, zeggen de ouders. Wat
is 't gevolg? Dat het kind in de
steden niet kan spelen. Zie de jeugd
in de parken. Ze schreeuwen door
elkaar. Onze jeugd kan niet spelen.
Daar is in de stad geen ruimte, geen
gelegenheid voor. Ilet kind, dat niet
spelen mag, pleegt baldadigheden. Is
dit niet begrijpelijk? Wij moeten 't
gelegenheid geven om te spelen, moe
ten voor speelterreinen zorgen. Even
als er marktpleinen zijn voorden han
del, moeten er speelpleinen zijn voor
de kinderen. En is er gelegenheid dan
moeten we de kinderen weer leeren
spelen. Ziedaar het doel van deze
bijeenkomst. De Bond van L. O. wil
spelleiders vormen, die op hun beurt
de kinderen leeren spelen.
Tot wien zich te wenden Natuurlijk
tot de onderwijzeressen en onderwij
zers. Daarom, al weten we hoeveel
van u wordt gevraagd, komen we uw
hulp en medewerking vragen. Ik dank
u voor uwe opkomst en geel het woord
aan den heer Graafland.
Deze zeide: Dames en Heeren! Na
de inleiding van den geachten spreker,
rest mij alleen uit een te zetten de
werkwijze van den Ned. B. v. L. Opv.
De Bond heeft van de regeering sub
sidie gekregen om cursusssen in te
richten voor onderwijs. Het doel is
u bekend te maken met en te oefenen
in spelen, die voor de jeugd geschikt
zijn en ten tweede behulpzaam te zijn
bij het oprichten van clubs voor vol
wassenen, die later de leiding op zich
kunnen nemen. Inrichting en oprich
ting van cursussen vinden hierin hun
grond, dat 't Ned. Ond. Genootschap
en de Ver. van Gymnastiek-onder wij
zers in Nederland vroeger ook subsidie
verkregen en cursussen hielden.
Ingevolge wenschen van de regeering
wei ken samen de B. v. L. O., het N. O. G.
endeVer. van Gymnastiek onder wijzers.
Jammer, dat de Bond v. N. O. geen
subsidie had, dan was die er ook in
opgenomen. Bij het organiseeren van
plaatselijke commissies worden alle
takken van onderwijs daarin opgeno
men. De algemeen technische leiding
is bij het Hoofdbestuur. Dan is er een
spelregelcommissie, die uitmaakt, welke
spelregels in het program worden op
genomen. Wanneer een 20-tal dames
en heeren zich hebben aangemeld,
wordt een cursus opgericht, die 2
jaar duurt. We hebben bij zoo'n
cursus een leider, die de lessen geelt.
Alle mogelijke spelen, die kinderen varr
6 tot 18 jaar kunnen beoefenen, wor
den geleerd. De spelen zijn in boekjes,
spelregelboekjes vervat; deze boekjes
worden gratis verspreid.
In 't tweede jaar van den cuisus
wordt door de plaatselijke commissie
in overleg met den leider opgegeven,
wie aan den centralen cursus kan
deelnemen. Deze wordt te Breda ge
geven en leidt op tot cursus- en spel
leider. Na afloop wordt eeri bewijs van
deelname, een diploma, uitgereikt.
De voorzitter deelde verder mede,
dat er reeds een plaats om te spelen
was gevonden, nl. bij de Infanterie-
kazerne. Wat verder nog noodig is,
wordt gratis verstrekt. Ieder deelnemer
verbindt zich voor twee jaren, d.w.z.
hij heeft het ernstige voornemen den
geheelen cuisus mede te maken. Er
was dadelijk veel animo, want een
groot aantal dames en heeren gaven
zich op voor den cursus.
Na nog enkele opmerkingen en
besprekingen sloot de voorzitter de
vergadering.
Lezing Dr. Fr. van Ecden.
Zaterdagavond trad dr. Fr. van
Eeden uit Bussum in Amicitia op voor
dg Afd. Amersfoort van den Bond
voor Vrouwenkiesrecht. De vergade-
ling was zeer goed bezocht, zoowel
door dames als heeren. De heer Van
Weezei Errens opende de vergadering
en sprak de verwachting uit, dat
allen zouden genieten van het woord
en de kunst van den spreker. Hier
door zou ook de zaak van de vrou
wenbeweging in de goede richting
gebracht woiden, de lauwen en lak-
schen zouden gaan werken voor de
goede zaak.
Spreker begon met er aan te her
inneren, dat het binnen een paar
maanden 10 jaar wordt, sedert hij te
Amersfoort optrad als spreker. Het
was in de dagen der staking en spreker
trad als leider op. Die afgeloopen 10
jaren zijn vol van harde leering voor
mij geweest, zeide spreker. Ik beu
echter niet verandeid, zooals men
weieens beweerd, doch nog sterker
gekleurd dan toen.
Ik ben niet los gpworden van 't
socialisme, maar wel vaster. Die harde
leertijd is een heel nuttige tijd voor
me geweest. Vraagt men nu, wat
heeft dit met de vrouwenbeweging te
maken, dan antwoord ik, die beweging
hangt met de maatschappelijke bewe
ging innig samen. Ik zal trachten u
dit duidelijk te maken. Op de vrou
wenbeweging, op dat opkomen van
de helft der menschbeid is het eerst
mijn aandacht gevallen in Amerika,
waar ik kwam om sociale kwesties te
bespreken. Ik werd binnengelokt in
een vergadering van suffragettes en
mij werd gevraagd daar te spreken.
Daar was ik niet op betekend en be
ging min of meer een fiater. Ik maakte
er me af door te zeggen, mannen
hebben de macht in naam, vrouwen
hebben de macht in wezen. Dit zou
dan heel anders kunnen woiden. Dit
vond men niet aardig en bracht mij
aan het denken.
Wat me bet meest trof, is dit, dat
de strijd tegen de Beweging niet
uitging van mannen, maar van de
vrouwen zelf. Dit verschijnsel heb ik
bestudeerd en wenscb u duidelijk te
maken of het gegrond is. Een van de
geestigste en verstandigste vrouwen
van Amerika heeft zich heftig gekant
tegen het denkbeeld, dat de vrouw
aan politiek doet. Do man heeft den
Staat gemaakt, zegt ze en de vrouw
heeft het gezin gemaakt. Dat was
nutt'g. Doch de man is door zijn
politiek leven min of meer opper
vlakkig geworden. Dit ziet men in den
paitijstrijd. Daar vindt men geen oor
spronkelijkheid in gedachte, doch alles
is eenvoudig napraten. Zulke partij
vergaderingen, kliekvergaderingen zijn
voor een verstandig menscb onver
draaglijk.
De vrouw is hiervoor bewaard ge
bleven, en heeft haar eigen gevoel
gevolgd en bewaard, die fijne intuïtieve
macht, die den man heeft verloren
Dat partijwezen is afschuwelijk en
ik kan me begrijpen, dat een hoog
staande vrouw zich er niet mee be
moeit. Dit is er tegen, zegt spreker,
zoolang als de goeden de zaak te
slecht of te min vinden om er zich
meo te bemoeien, wordt ze nooit
beter. Hoog noodig is het hierom, dat
de vrouw eraan zal deel nemen.
Het partijleven doet het mooiste
van de vrouw veiloren gaan Een
vi ouwenvergadering mot oen hame
rende presidente hindert ons zeer. Dit
bewijst wel, dat het gevaar niet denk
beeldig is De pionniers moeten zich
min of meer opofferen, maken zich
soms belachelijk Dit zien we in alle
merischelijke omkeeringen, toch heb
ben ze de beweging vootbeieid, die
langzamerhand in de rechte banen komt.
In sommige landen, bv. Engeland,
is reeds reactie tegen de vrouwen
beweging. Dit bewijst nog niet, dat
de zaak is tegen te houden. Hoe is
mogelijk, dat men er tegen kan zijn I
Het is maar de vraag: Wil de
vrouw zelf? Eu als ze werkelijk wil,
help ze dan. Dat de viouw direct
op het doel afgaat om verbeteringen
aan te brengen, bewijst bijvoorbeeld
Cahfoinië. Van een schadelijke wer
king is nergens iets aan den dag
gekomen.
Ik wensch dat meedoen aan den
•Staat wat dieper te beschouwen. Wat
is de Staat De Staat is een creatie
van mannen, gericht op roof, uit
buiting, geweld. De Grieksc'ne Staal
stond vijandig tegenover de heeie
wereld. Een naaslbijzijnde Staat te
onderwerpen, was niet slecht, rnaar
mooi en eervol. De Itomeinsche Staat
was gebaseerd op wapengeweld om
andere volken te onderwerpen.
Van dien Romainschen Staat heb
ben we nog ons recht en alle Staten
van tegenwoordig zijn er min of meer
aan verwant. Iedere Staat is gewapend
om andere af te weren of te onder
werpen. Dat is nu een mannelijke
creatie Als de vrouw zich daarin zou
moeten begeven, zou het niet wen-
schelijk zijn.
De Staten veranderen onophoudelijk.
Telkens komon andere groepeeringen,
die zich uitbreiden naar economische
wetten en niel naar nationale. Die
nieuwe groepeering is het gemeene
best van de toekomst, woidt een
Slaat, die berust op viijen en niet
op onderdrukkers en beheerschten.
Dit gemeenebest van de toekomst
is altijd in den geest der vrouwen
geweest. Nu is bet altijd mijn mee-
nmg, dat het meedoen van da viouw
aan de politiek da komst van die
republiek zal bespoedigen. Zoo'n ge
meenebest is er nog niet. Waarom
niet? Ieder, die tracht verandering te
brengen, wordt vijandelijk bejegend
Vroeger heerschte men met macht
van wapenen, thans met de macht
van het grooteigendom. Het is een
geliefde leugen, dat het socialisme
afschaffing van den eigendom verlangt.
Maar men schijnt niet te voelen, hoe
er misbruik gemaakt wordt van eigen
domsrecht. Na een 20 jarigen sttijd
begin ik te vreezen, dat het nog veel
tranen en bloed zal kosten, eer dit
in orde is. Onder bescherming vari de
wet kunnen we onderdrukken, uit
zuigen. Heb ik bijvoordeeld 20 huizen,
dan beteekent dit, dat ik anderen uit
deze huizen kan houden. Zijn er nu
woningen genoeg dan is het niet erg,
wel als er gebrek aan is. Dan maakt
het recht het me mogelijk te leven
zonder iets te doen. Zoo is het ook
met onze andere bezittingen. Al onze
knoeierijen daaromheen komen op 't
zelfde neer. Dit eigendomsrecht is
schadelijk voor de maatschappij Alle
menscben hebben het recht anderen
belastingen op te leggen, zoolang ze
eigendom hebben. Nu komt de vrouw
in dezen toestand en gaat langzamer
hand voelen, begiijpen, wat er in de
maatschappij niet in orde is. De
menschbeid verandert" onophoudelijk
en verbazend snel. Onze fout is dat
we deze verandering niet zien.
Een paar eeuwen is niets in de
geschiedenis der mensehheid. De oer-
mensch van voor 100.000 jaren is de
cultuurrnenscb van lieden geworden.
En er is geen reden aan te nemen,
dat deze ontwikkeling zou stilstaan.
't Gaat niet aan te zeggen, de vrouw
is altijd ondergeschikt geweest aan
den man en daaiom moet 't zoo blij
ven. Ook in de natuur heeft ver
andering plaats. Niemand kan zeggen,
hoever die verandering gaan zal. De
vrouw is niet achtergebleven bij den
man.
Het optreden van de nieuwe vrouw
is verbonden met deze twee stroo-
mingende sociale gerechtigheid eri
het antimilitairisrne. De nieuwe vrouw
is geen man-vrouw, integendeel, al
de vrouwelijke eigenschappen zullen
meer ontwikkelen. Het onderscheid
zal grooter worden. Al mist de vrouw
de spierkracht van den man, tocb
kan ze heel wat presteeren, denk
maar aan 'n Florence Nightingale
Dit alles is goed en wel, doch het
moeder-zijn neemt veel kracht weg.
Dit gaat niet op. Vooreerst trouwt
de vrouw nu later dan in vroegere
tijden en gaat na haar moederschap
een tweede jeugd in.
Ik zou dan van een geestelijk moe
derschap willen spreken. Haar wijs
heid kornt ten nutte van bet heele
geslacht. Dit is niet nieuw en vindt
men in de oudheid toiug.
Wijsheid is dooi verstand geordend
gevoel, maar het gevoel blijft hoofd
zaak.
Het typisch vrouwelijke is 't voorop
staan van het gevoel, het typische
mannelijke dat van het verstand.
Soms laat de vrouw blind baar ge
voel werken, de man daarentegen
redeneert te veel en meent alles te
kunnen bewijzen. Enkelen uitgezon
derd is de vrouw nooit geniaal, doch
zij beeft een economische kracht. In
het huisgezin heeft ze een verbazende
invloed. Komt ze tot weten dan zie
ik in deze kracht redding voor de
maatschappij.
Na een kwartier pauze werd gele
genheid gegeven vragen te stellen of
met spreker van gedachten te wis
selen. Niemand maakte hiervan ge
bruik, de heer Van Raalte uitgezonderd.
Dr. Van Eeden droeg nu een tweetal
gedichten voor, die zeer aandachtig
werden aangehoord nl.: «Stem van
generzijdstt en «Toen ons kindje
glimlachten.
De heer Van Weezei Errens dankte
den spreker-kunstenaar en sloot
hierna de vergadering.
De afdeeling Gooi- en Eecnland
der Nederl vereeniging tot bescher
ming van dieren zond aan alle haar
bekende houders van paarden en hen
die van den bok lijden, de navolgende
circulaire
Scli aft de opzetteugels af,
want door het gebruik van opzetteu
gels: verslijt uw paard vroeg in voor-
en achterband, wordi zijn luchtpijp
verbogen en de ademhaling belem
merd, worden mond en lippen ontveld
en de gezichtszenuw vetlamd, worden
de ruggewervels ontzei en krijgt uw
paard een diepen rog, wordt het ach-
teruilzetten belet, wordt het tempe
rament van het dier bedorven, wordt
het belet de vliegen te verjagen. De
opzetteugel is dus eene vooitdurende
kwelling voor een paard, welke zijn
laten verkoit.
Bij het rijden met strakken opzet
teugel heeft men het paard niet in de
hand, want het loopt op tien opzet.
Het belemmert dus bet juiste ge
bruik van bit en teugels en maakt
derhalve bet goede en veilige tijden
moeilijker.
Een koetsier, die een goede hand
van rijden beeft, geeft er verre de
voorkeur aan zijn paard zonder opzet
te rijden (Lees wat daaromtrent door
deskundigen van groote ervaring ge
schreven is.)
Beleidvol en oordeelkundig rijden
zijn de beste opzetteugels en doen de
paarden op bun mooist voorkomen.
Schaft de oogkleppen af.
De President van de Fransche
Republiek is na overleg met zijnen
stalmeester daarin reeds voorge
gaan en de andore groote Fransche
paardenhouders volgen.
Het is onzin, dat de paarden zonder
oogkleppen schrikachtig zouden zijn.
Waarom schrikken de rijpaarden
en de tot trekken gebezigde paarden
van bet leger niet? Deze dragen
nimmer oogkleppen.
In Berlijn werd het gebruik van
oogkleppon verboden. Voor bijzondere
gevallen kon men ontheffing van dit
vei bod b -komen. Niemand meldde
zich daarvoor aan.
Wanneer een paard eenigen tijd in
den zonneschijn heeft gestaan wordt
bet leder van de oogkleppen zeer
warm. Hoe moet het zoo gevoelige
oog hieronder lijden!
In één dag is uw paard er aan
gewend, zonder oogkleppen te loopeu.
Oogkleppen danken hun ontstaan
aan een modegril.
Overweegt het bovenstaande ernstig,
ge zult dan opzetteugels en oogklep
pen afschaffen en uwe paarden zullen
u beter dan ooit hunne diensten
bewijzen.
De St-Ct. No. 2ö8 bevat de wet
van BI Oct. j.l., tot wijziging en
aanvulling van de Muntwet 1901, o.a.
door invoering van gouden vijtguldens-
stukken en nikkelen 5 cvnts-slukken
vierkant met afgeronde hoekpunten.
De bestaande nikkelen 5 centstuk ken,
volgens de wet van 31 Dec. 1906
(iSl.bl No. 376) geslagen, worden op
het tijdstip en op de wijze bij algemeene
maatregel van bestuur te bepalen,
buiten omloop gesteld, nadat tot
inwisseling daarvan gedurende ten
minste drie maanden gelegenheid is
gegeven.
Tot het tijdstip dier buiten-omloop-
stelling blijven deze munten, behoudens
de bepalingen van artikel 5 en 12 dor
muntwet 1901, wettig betaalmiddel.
Lijst van brieven en briefkaar
ten, geadresseerd aan onbekenden,
verzonden van het Postkantoor te
Amersfoort, gedurende de 2e helft
van de maand October 1912.
Brieven.
Mevr. A. v. Bergen. Amersfoort.
Mevr. v. d. Werf. Amsterdam.
Mevr. A. Wolll Metternicb. Swalmen.
Gep. Dir. oil v. gez. Zeist.
Wed. O. Brouwers.
Briefkaarten,
de Vries. Aalsmeer.
Beem. Amersfoort.
L. Coopman. Amsterdam.
Hoefakker. Doornburg.
J. C. v. Pel. IJmuiden.
Het programma voor de uit
voering van Averkamps A Cappella-
Koor, op hedenavond in Amicitia te
geven luidt volgens Toonk. Nws. aldus:
1. Psalm 138, J. Pzn. Sweehnck;
2. O salutaris hostia, Pierre de la Rue;
3. Sanctus en Benedietus, uit de tiMessa
Papae Marcelli", G. P. da Palestrina
4. Improperia, G. P. da Palestrina;
5. Psalm 134, J. Pzn. Sweeliuck;
0. Koralen uit de «Johannes Passion",
Joh. Seb. Bach; 7 Ave Maiia, Ant
Bruckner. 8 Waldesnacht, Job.
Brahms; 9. Im Herbst, Joh. Brahms;
10. In stiller Nacht, Joh. Brahms;
11. Villanella alia Napolitana, Bald
Donati; 12. Canzone Napolitana, Ant.
Scatidelli; 13. Bede voor het vader
land, uil sGliedenck-cIanck", Adr.
Valetius; 14 Een bierenbroykett, Lu
Episcopius.
In de jongste vergadering van
B. en W. zijn de wetkzaamheden als
volgt tusschen de leden van het col
lege verdeeld
de Burgemeester: financiën, brand
weer, plantsoenen, openbaro gezond
heid.
Wethouder vari Esveldarmwezen
en openbare werken.
Wethouder v. Duinen: gasfabriek
en waterleiding, gemeeriteremiging.
Wethouder Rijkens: Onderwijs.
Heispreekuur van den Burgemeester
zal in liet vervolg Woensdag en Zater
dag van 1012 uur zijn het spreek
uur van den wethouder v. Esveld
Woensdag en Zaterdag van 11 12
uur, van wethouder v Duinen Dins
dagnamiddag van 6 --7 en van wet
houder Rijkens Woensdagmiddag om
half twee.
De dames C. Kuyters en J. M.
Schol! behaalden de akte vrije- en orde-
oefeningen der Gymnastiek.
De reserve-sergeanten W. van
Haselen H. P.zn en T. J. Beeininck,
van het 5e regiment infanterie, zijn
benoemd tot vaandrig bij het korps.
Bij Kon. Besl. is de heer L. van
't Sant ontvanger der registratio en
domeinen alhier als zoodanig benoemd
te Schiedam.
In eene Maandagavond gehouden
vergadering van de R.-Kath. kies-
vereeniging «Recht en Orde« is een
motie aangenomen, waarin de houding
der anti-revolutionaire en chr.-hist.
raadsleden, die bij de laatste wet-
boudersverkiezing blanco sternden,
wordt afgekeurd.
Tevens werd besloten een confer entie
aan te vragen met de besturen der
anti-rev. en chiist.-bist. kiesver-
eenigingen om te vernemen of deze
het standpunt van bun raadsleden
deelen.
In een bioscoop-tbeater te Parijs
werd een film afgedraaid, die een
Bulgaarsche overwinning te zien ga
en geestdriftig door de bezoekers toe-
gejuirht werd. Maar een aanwezige
Turk protesteerde. Hij trok zijn laars
uit en wierp die met vaste hand tegen
liet verlichte doek. De Buigaren bleven
desondanks zegevieren en de Turk zal
nu een nieuwen lap linnen moeten
betalen.