NIEUWE Nieuws- en Advertentieblad voor de Provincie Utrecht. No. 28. Zaterdag 28 Juni 1919*. 48e jaargang. VERSCHIJNT WOENSDAG EN ZATERDAG. SOLIDARITEIT. BINNENLAND. Amersfoortsche Courant. ABONNEMENTSPRIJS: Per 3 maanden f 1. Franco per post door het geheele Rijk 1.15. Afzonderlijke Nnmmers 5 Cent. Ingezonden stukken in te zenden uiterlijk Vrijdag. Tijdelijk slechts Zaterdags. Uitgever G. J. SLOTHOUWER BureauLangestraat 77. Teiephoonn. 69. ADVERTENTIÊN: Van 16 regels 0.90; iedere regsl meer 15 Cent. Grroote letters en vignetten naar plaatsruimte. Veel gebruikt niet altijd goed begrepen, daardoor wel eens mis bruikt. Op zichzelf zou dit niet veel hinderen maar de verkeerde opvatting van een woord behoeft den wereldvrede niet in gevaar te brengen. Maar dit uitheemsch woord, voor hetwelk wij geen ge lijke zullen zoeken in onze moeder taal, omdat er, meenen we, geen te vinden is, dat juist hetzelfde denkbeeld uit drukt, vertegen woordigt een maatschappelijke ge dachte, die den grondslag vormt van het streven onzer dagen, en past men het niet goed toe, dan kunnen daaruit wezenlijke moeilijk heden ontstaan, die de voorzichtig heid gebiedt in het oog te houden. In de woordenboeken zult ge voor solidair vindenïhoofdelijkc, dat verschillende eri uitloopende beteekenissen heeft. In de recht spraak komt het voor bij verbin tenissen, gezamelijk aangegaan, doch die in haar geheel drukken op elk een der gecontracteerde!; Wat dat zeggen wil, stellen wij voor het bekendeEén [voor allen, allen voor één.' In het algemeen is dus solidariteit een vorm van gemeenschap in beperkten kring. Haar ontstaan en haar werking zijn gegrond in een voorafgegane overeenkomst die de wederzijdsche verplichtingen nauwkeurig heeft bepaald. De geschiedenis levert voor beelden van solidariteit op staat kundig gebied; en zeer bekend is dat van het compromis in 1565, door Nederlandsche edelen en aanzienlijke burgers aangegaan ter bescherming tegen vervolging. Het kwaad, een der leden toegebracht, zou worden beschouwd als tegen allen gericht. Dit beschermend karakter draagt ook de toepassing van het soli dariteitsbeginsel op.de arbeiders beweging in onze dagen. Personen, die in ongeveer g-lijke conditie verkeeren, hebben ingezien, dat zij. waar het geldt hun rechten te handhaven of uit te breiden, tegen benadeeling hunner persoonlijke belangen te waken, weinig of niets vermogen, zoolang zij alleeen blij ven staan en afzonderlijk optreden Eén tegen velen is geen portuur. De klaarblijkelijkheid van het recht weegt niet op tegen het meester schap van de macht. In de maatschappij, wortelend in den bodem der humaniteit, moest dat niet zoo zijn, moest het niet kunnen wezen. Waar de noodzakelijkheid van bescherming zich doet gevoelen, was de be dreiging reeds aanwezigde be hoefte aan verdediging onderstelt een aanval. Indien we gelooven mogen, dat er eenmaal een toe komst zal zijn, waarin de schoone theorie der broederschap in de practijk zal overgaan en uitslui tend aan het woord komt bij de regeling onzer onderlinge verhou dingen, dan volgt daar ook uit, dat liet solidariteitsbegrip slechts een tijdelijke vorm is, om een overgangstijdperk te beheerschen, een strijdvorm, alleen bestemd om de zegeningen van den vrede voor te bereiden. Want, laat het waar zijn, dat de wrijving, door den strijd ver oorzaakt, de levenswarmte moet verwekken, zonder welke geen vooruitgang denkbaar is, we kunnen dit feit alleen aanvaarden op het gebied der gedachte. Voor de ontwikkeling der stoffelijke be langen hebben wij aan iets anders behoefte, aan de algemeene en gezamenlijke toewijding van allen. Mededingen is geen verdringen, en een voortschrijden over de ver treden lichamen van in de worste ling gevallenen is onmenschelijk. Door de noodwendigheid van der- gelijken strijd te willen betoogen uit hetgeen wij aanschouwen in de wereld van dieren en planten, zou men ten eenenmale het zedelijk beginsel miskennen, dat het ken merk en de kracht uitmaakt van de met rede en gevoel begaafde wereld, waartoe wij behooren. Voor velen geldt die strijdleus, de zoogenaamde natuurwet, als een dogmawelnu, als daar niets tegen ware te zeggen, dan zouden wij ook alle ethische opwekkingen en voorschriften wel achterwege kun nen laten, omdat het dan niet noodig zou zijn een dam op te werpen tegen het despotisme van de zelfzucht, en de vraag der eeuwenBen ik mijns broeders hoeder? wel voor immer ontken nend beantwoord zou moeten worden. Van dien drang, om des broe ders lot tot eer; voorwerp van eigen bemoeiingen te maken, draagt de toepassing van het solidariteits begrip de sppren. Toch niet veel meer dan dat. Want hoofdzaak is daarbij de verdediging van eigen belangen door het krachtig middel der aaneensluiting. Zeker, er wor den bij dat optrekken in gemeen schap dikwijls zware offers ge bracht; de overwinningen in den kamp, tegen een gezamenlijken vijand behaald, worden niet ver kregen, zonder dat in menig geval de gedachte aan eigen bevoordee ling werd teruggedrongen door het besef van hetgeen men aan anderen is verschuldigd, en het ont waken van het gevoel is een wezenlijke vooruitgang geweest, die gunstig moet werken op de ontwikkeling van het gemeen schapsbegrip in het algemeen. Het verkeer. De jongste wijzigingen in het motor en rjjwielreglement zijn voor het ver keer van veel belang en dienen alge meen bekend te zijn. Wie is er, per rijwiel of op andere wijze zich langs straten of wegen verplaatsende niet eens in meer of minder ernstige botsing geweest (of heeft op z'n minst in 't gevaar daar van verkeerd) doordat eenig voertuig, dat hem tegemoet of vlak voor hem uit reed, plotseling en zonder waar schuwing, van richting veranderde of stopte? Daaiom is nu duidelijk be paald, dat, indien door bet niet geven van een teeken de vrijheid of veilig heid van het verkeer in gevaar kan worden gebracht, bij verandei ing van richting de bestuurder van rij- of voertuig (dok handkar), motoriijtuig of rijwiel verplicht is van dat voor nemen tijdig te doen blijken door het goed zichtbaar uitsteken van een arm of stok of zweep in de richting welke bij zal inslaan, terwijl bet voorne men om plotseling vaart te ver minderen of te stoppen, moet worden kenbaar gemaakt door bet goed zicht baar op en neer bewegen terzijde van het voertuig of rijwiel van een der armen of opsteken van een stok of zweep. Vooral lette men er op, dat het teeken moet worden gegeven, in de richting, welke men zal inslaan want op dit punt heersebt een gevaarlijke anarchie. Wanneer, zooals nu gebeurt, de ééne bestuurder de richting aan wijst, die hij zelf wil inslaan, de andere de richting die hij wenscht dat anderen zullen inslaan, zijn verwarring en on gelukken onvermijdelijk Consequentie is op dit punt hoog noodig. Een ander ongemak is, dat men vaak op kruispunten niet weet, wie vóór zal gaan. 't Gevolg is, dat men óf van beide kanten doorrijdt, óf bei den stopt en er verwarring en op stopping plaats beeft. Voortaan staat vast, dat op kruispunten van wegen de bestuurder van een motorrijtuig een rijwiel of ander voertuig, (ook handkar) en de geleider van rij- en trekdieren verplicht is den doorgang viij te laten, voor den bestuurder of geleider, die hem van de rechterzijde nadert en dat hij voor dezen, zoo noodig, moet stilhouden. Wie dus den ander aan zijn rechter band ziet, houdt in of stoptwie den ander van links ziet aankomen, rijdt door. Ook bij kruispunten rechts houden. Veel last ondervindt het verkeer van ben, die aan den linkerkant van den weg rijden om, bij nadering van een ander voertuig, óf doodleuk links te passeeren óf plotseling naar rechts te schieten, zoodat de bestuurder, die behoorlijk rechts houdt, niet weel waaraan bij zich moet houden, in de war geraakt en heel licbt een botsing plaats heeft, waarbij dan de man, die van links kwam schieten, meestal den ander nog verwijt, dat hij niet rechts uitwijktNog grooter is het gevaar als de bestuurder, zoo als maar al te veel gebeuit, in een bocht, waar men bem met eens kan zien aankomen, links houdt inplaats van zooveel mogelijk rechts. Hetisdaaromgoed, dat het verboden is binnen de bebouwde kom eener ge meente buiten noodzaak de linker zijde van den weg te houden, tenzij bij bet inhalen en voorbijrijden van andere voertuigen; terwijl in bochten binnen de bebouwde kommen en in bochten buiten de bebouwde kommen, waar bet uitzicht met vrij is, het houden van de rechterzijde is voor geschreven. Al deze regelen zijn heel eenvoudig. Men behoeft slechts drie te ont houden Rechts houden Links inhalen Waarschuwen 1 Maar voor den goeden gang van het verkeer en ter voorkoming van ongelukken, vooral in een groote stad en op drukke wegen zijn deze regelen van bet grootste belang Zag ieder dat in, dan was ook ieder daarmee gebaat. Er zal echter voorloopig door onverschilligheid of met opzet nog wel heel wat gezondigd worden tegen de in 't algemeen belang geiroffen verkeersregelingWij doen een be roep op alle welgezinden om het goede voorbeeld te geven en op de politie om, door streng toezicht, ons al te vaak ndwarsche" volk in de goede richting op te voeden. Eiken agent (niet alléén den weinigen ver- keeisagenten) diende te worden in geprent, dat hij geen enkele zonde tegen de verkeersbepalingen mag laten passeeren zooals nu nog maar al te veel gebeurt. Vooral veel bestuurders van bandkarren (maar zij niet alléén maken het soms erg bont. Als de politie niet opmerkzaam en onverbiddellijk is op dit punt, krijgen we nooit een behoorlijk vetkeer. Ook de onderwijzers zouden er veel toe kunnen bijdragen, ons volk op te voeden in eerbiediging van de ver keersregelen. Nog een nieuwe, zéér nuttige bepaling, waarvan wij de strenge handhaving door de politie warm aanbevelen: Volgens de thans geldende voor schriften moeten motorrijtuigen er op ingericht zijn, dat de overige ge bruikers van den weg of van het rijwielpad niet door rook of damp worden gebiüderd, terwijl bestuur ders van motorrijtuigen verplicht zijn zorg te dragen, dat de overige ge bruikers van den weg of van bet rijwjelpad niet door rook of damp van bét motorrijtuig worden gehinderd. Als dat nog eens werkelijkheid mocht worden 1 En als dan de voetgangers nog eens leerden, op de trottoirs te blijven (liefst reebtsboudende), bij het oversteken van de straat rechts en links te zien en de fi-tspaden vrij te laten voor de fietsers dan was bet voor iedereen op straat eu weg heel wat aangenamer en veiliger dan thans. De uitlevering van den keizer! De Duitscbe Ufliciereiibond heeft bet volgende telegiam tot de Nederland sche Regeering gericht: «Vervuld van dankbairheid voor de gastvi ijbeid, welke Nederland den Uuitscben keizer verleent, verzoekt de Duitscbe OOiciereubond, mede uit naam van milltoenen Duitscbers, aan de Regeering der Nederlanden, de uitlevering van den keizer te weigeren. Wij kunnen onzen voormaligen krijgs heer thans niet meer met ons leven verdedigen, maar verwachten van de edelmoedigheid der Nederlandsche Regeering, dat ons deze laatste en meest vernederende smaad bespaard zal blijven". De Prins op Ameland! Maandag en Dinsdag lagen de jach ten van den Prins nog op de reede van Ameland. Slecht weder verhin derde het jagen en van dat gedwon gen oponthoud maakten de beeren gebruik, bet dO'pje Nes te bezien. Ook de Prins deed den tocbi weer bloot»oets en maakte zoo een wande ling door het dorp met den burge meester. Een der beeren, die bet practischer vond klompen te dragen, besielde aan Epke (een bekend straat type) een paar klompen. Menigeen scnoot in een lach, toen Epke, den Prins blootsvoets met deo burge meester ziende, hem ter zijde kwam en bem, aan den arm stootpnd, zei: «Hier binne deklompen Prins!" Epke werd naar een der andere ht-eren verwezen. Moeilijkheden in de bouwvakken. Men verzoekt ons opneming van bet volgende Er zijn in enkele plaatsen van Nederland op dit oogenbhk door ver schillende bouwvakar beidersorganisa- ties stakingen geproklameerd. Evenals in elke slaking worden ook in deze stakingen pogingen gedaan, om partijen weer tot elkaar te brengen. Deze pogingen sluiten evenwel af op het feit, dat door de plaatselijke patroonsvereeuigingen onder ban de lingen worden geweigerd, omdat door de hoofdbesturen van de werklieden- organisaties niet zou zijn voldaan aan een met den Bond van Pairoonsver- eenigingen gemaakte overeenkomst, waarbij de werkliedenorganLaties zich zouden verplicht hebben, vóór in eenigerlet plaats tot staking o»er te gaau, eerst oveileg met het bestuur van den Bond van Patroonsvereeui gingen te plegen. De hoofdbesturen van de bouwvak- arbeidersorgauisalies ontkennen bet bestaan vau een deigelijke overeen komst. Op verzoek van don Belgischen Boerenbond en de Belgische Heide maatschappij werd deze week door den Directeur, den Adj.-Directeur en den Hoofdinspecteur der Nedeiland- sche Heidemaatschappij een bezoek gebracht aan de vei woeste streken in Belgte teneinde oveileg te p'egeD omtrent het weer in or'e brengen der vernielde gronden, een opper vlakte beslaande van bijna 100.U00 H.A.

Historische kranten - Archief Eemland

Nieuwe Amersfoortsche Courant | 1919 | | pagina 1