21 oktober 1982
d. Brief dd. 19 mei 1982 van de Stichting Garantie Instituut Woningbouw
met bijlagen over de garantieregeling eengezinshuizen met voorstel
deze stukken voor kennisgeving aan te nemen.
e. Brief dd. 5 oktober 1982 van het Leger des Heils inzake het kleding
inzamelingsbeleid met voorstel deze brief voor kennisgeving aan te nemen.
f. Brief dd. 14 oktober 1982 van de Federatie Nederlandse Vakbeweging
afdeling SOest en Soesterberg inzake verhoging van de diverse rechten
en belastingen met voorstel deze te behandelen bij agendapunt 10.
Met betrekking tot deze stukken wordt zonder discussie en zonder hoofde
lijke stemming besloten overeenkomstig hetgeen door burgemeester en
wethouders is voorgesteld.
3. Vragenhalfuurtje
De voorzitter deelt mede, dat van de heer Visser een verzoek is binnen
gekomen de volgende interpellatie toe te staan
"Met inachtneming van artikel 22 van het reglement van orde voor de ver
gaderingen van de raad der Gemeente Soest, verzoek ik U mij donderdag
21 oktober aanstaande de volgende interpellatie toe te staan
1) Waarom heeft U op 12 oktober jl. het Vrouwenvredeskamp onruimd zonder
eerst de aanwezige vrouwen op de hoogte te stellen van de uitspraak
van de Raad van State en het bevel tot ontruiming
2) Waarom heeft U niet eerst met de vrouwen overlegd over de manier
waarop zij het terrein die middag konden ontruimen
3) Waarom heeft U volgens de beleidslijn "er geen prestige-object van
te maken en voorshands het demonstratieve aspect te laten prevaleren
boven de overtredingen" (zie verslag ABZ-commissie 28 mei 1982) sinds
juni geen overleg meer met deze raadscommissie voor advies en bijstand
gepleegd over het vrouwenvredeskamp, zoals dat was afgesproken
gedateerd 18 oktober 1982
ondertekend door J. Visser, namens Progressief Soest.
De VOORZITTER geeft de heer Visser het woord.
Heer VISSER Mijnheer de voorzitter. Vrouwen houden de wacht aan de basis
van het leven. Als dat leven bedreigd wordt, zullen vrouwen hiervan de
eerste signalen geven. En zich verzetten. Als vrouwen, die zelf de basis
vormen van het leven, dat niet meer zouden doen, houdt het leven op.
Dit thema met al zijn variaties, is zo oud als de wereld en vind je terug
vanaf de klassieke Griekse tragedies tot aan de stille demonstraties van
de zg. Dwaze Moeders in Argentinië. Van de Eufraat en deTigris tot aan de
Koele Meren des Doods. U vindt het ook (en dat zeg ik vooral tegen degenen
die tegen bijbelonderwijs op openbare scholen stemmen en dus een deuk heb
ben opgelopen in hun opvoeding) in de houding van die ene publieke vrouw
bij het Salomonsoordeel in het Oude' Testament. Ook deze moeder koos tegen
het onrecht vóór het leven.
Mijnheer de voorzitter zo'n signaal van leven was het Vrouwenvredeskamp
in Soesterberg, dat U onmogelijk hebt helpen maken. Door onvoldoende be
scherming en met onze kampeerverordening in de hand, hebt U als vertegen
woordiger van een mannenmaatschappij, die steeds dreigender wordt,
angstiger en zich steeds meer van vrede en veiligheid afkeert, een vrede
lievende manifestatie op grond van slaapzakken-regels en potten- en pannen-
voorschriften onmogelijk gemaakt. U gaf ze een schop na door een rekening
te sturen voor "verrichte werkzaamheden" van totaal 5.669,70 inclusief
18% BTW. Een rekening, die vandaag op de achterkant van de Bescheurkalender
belachelijk wordt gemaakt als de zaak niet zo ernstig was.
-2-