-14 -
19 mei 1983.
na te gaan waar de oorzaak ligt van oorlog en vrede. Daartoe wil ik een
citaat voorlezen uit een toespraak, gehouden op bevrijdingsdag door dsVan
Kooten in een bijeenkomst belegd door Protestant Nederland in de St.Janskerk
te Gouda, met het thema "Bedreigde vrijheid" Ds. Van Kooten sprak aldus:
"Ja, zo simpel denken wij. Oorlog is voor ons oorlog en vrede is vrede.
Maar zo ligt het niet. Oorlog en vrede lopen juist dwars door elkaar. De
wortels van de oorlog liggen daar, waar in vredestijd een volk de zonden
opstapelt naar de hemel, terwijl anderzijds de vrede daar begint waar het
volk zich bekeert. Wij kunnen in vredestijd door de vrijheid te misbruiken
schreeuwen om Gods oordelen. En daarom wordt onze vrijheid voortdurend
bedreigd. En dat niet in de eerste plaats door het Warschaupakt, maar door
ons eigen leven." Over het communisme zei dsVan Kooten:
Zo is er nu heel wat te bedenken wat ons vijandig kan zijn. Ik denk
bijvoorbeeld aan het communisme met zijn dorst naar de wereldmacht. Het is
niet dwaas om daarvoor te vrezen. Het is juist dwaas om dat over het hoofd
te zien, want volgens het communisme garandeert alleen de absolute wereldmacht
de heilstaat. We moeten onze hoop op vrede dan ook niet zoeken te voeden
vanuit de redenering:maar niemand zal toch ooit zo dwaas zijn dat hij nu nog
een oorlog zal beginnen. Nee, want zo dwaas is de mens door de zonde wel.
Denk maar aan Afghanistan. En daarom is onze vrijheid een bedreigde vrij
heid als wij rondzien" Tot zover ds. Var%Kooten.
Uit dit citaat blijkt toch wel duidelijk wat in de eerste plaats oorzaak van
oorlog is, n.1. het misbruiken van de vrijheid en de oorzaak van vrede en
vrijheid ligt in het zich bekeren tot God.
Mijnheer de voorzitter, dat Soest niet hoort bij de 100 gemeenten die zich
kernwapenvrij verklaard hebben is geen enkele reden om ons bij die 100 te
voegen. Dat onze burgemeester een kromme redenering er op nahoudt slaat
nergens op. Daarom willen wij wel dat burgemeester Scholten ons vertegen
woordigt. Juist de redenering van de heer Visser is krom, omdat als je niks
doet je het gevaar, de dreiging, juist wel vergroot.
Als Soest een andere mening heeft dan de gemeente Utrecht, is Soest dan
negatief? Een plaatselijke gemeente behoort een passief beeld te voeren in
vredeszaken tussen landen. Het aktieve vredesbeleid is een zaak van de
landelijke overheid. Zijn we dan vóór kernwapens? nee en nog eens nee.
We moeten ze echter als verdedigingsmiddel van onze vrijheid helaas aan
vaarden. Vermindering van kernwapens is alleen aanvaardbaar als dit twee
zijdig gebeurt. Zelfs het I.K.V. moet erkennen dat dit de enige manier is
om van die vreselijke wapens af te komen. Want de plaatselijke kernen hebben
voorgesteld om de russische leider Andropov te vragen het aantal SS-raketten