19 januari 1989 - 10 - was voorzien en dat in de discussies naar voren kwam dat er een aantal elementen moesten worden toegevoegd. Er is een vijverpartij toegevoegd en de oppervlakte waar het uiteindelijk om zou gaan die is groter dan aanvankelijk was verondersteld. Ik denk dat dat niet erg is, want je kan dat beter tijdig signaleren dan niet en een plan door laten gaan. Met betrekking tot de kunst hebben wij op dit moment een unieke situatie dat we een hoog budget hebben om in een keer aan kunst uit te geven. In het verleden hebben wij ook bepleit om dat te besteden aan één monumentaal kunstwerk omdat het maar zeer de vraag is wanneer we weer die kans krijgen. Daar is over gesproken, dat voorstel heeft het niet gehaald en we hebben toen gezegd: een gedeelte van dat geld moet ook gebruikt worden voor kunst binnen. We zijn toen gekomen tot de verdeling 125.000^^5.000. Dat voorstel onderschrijven wij, dat is een raadsbeslissingAlleen leeft mijn fractie nog steeds met de gedachte dat het prachtig zou zijn als we daar een echt groot monumentaal kunstwerk zouden kunnen realiseren. Toen is er een opdracht verstrekt aan de kunstenares en er is een ontwerp ontstaan. Als je de opdracht erop naleest, dan zult u het met ons eens moeten zijn dat daarmee eigenlijk voldaan is aan de opdracht. Er is een kunstwerk ontwikkeld in dialoog met de architect. Dat staat in de opdracht. De facto is het in dialoog met zowel de architect als de landschaps architect gebeurd en ik heb niet anders begrepen dan dat het in prima samenwerking en prima overeenstemming is gebeurd. Er is gevraagd een kunstwerk te ontwikkelen dat beeldbepalende elementen of een beeldbepalend element zou zijn. Ik denk dat wij toch moeten erkennen dat het kunstwerk zoals het in het eerste ontwerp door Marijke de Goey is gemaakt, volledig aan die voorwaarden voldoet. Tenslotte staat in de opdracht aan de kunstenares dat de gemeente Soest opdrachtgever is, maar dat namens de gemeente Soest de adviescommissie kunstaankopen die zaak zou gaan begeleiden en daarover zou adviseren. Wij hebben de stellige indruk dat de commissie kunstaankopen het eerste ontwerp onderschrij ft Dan krijg je de vraag aan de orde die niet echt expliciet heeft gespeeld, maar toch duidelijk meespeelt: mooi of niet mooi? Hoe waardeer je dat kunstwerk? Nou, daar kan je over van mening verschillen. Ik wil gewoon daar mijn eigen ervaring over geven. Toen ik het voor de eerste keer bekeek in de leeskamer en ik keek op die kubussen die ik zag staan, had ik op dat moment niet een beleving van: dit is het allermooiste wat ik gezien heb. Maar die verwondering van: oh, is dit het? slaat dan om en je gaat er eens verder naar kijken en er nog eens naar kijken, er eens op je hurken bij gaan zitten, de periscoop gebruiken en het nog eens van binnen bekijken. Dan merk je langzamerhand dat het ontdekken van het kunstwerk, het aardige van de omgeving, wat het toevoegt aan het gebouw gaat ontstaan. Bij mij is dat proces nog niet afgerond. Ik denk dat dat een van de krachtige elementen is van dit kunstwerk, dat het je de mogelijkheid geeft om het niet onmiddellijk volledig tot in het oneindige mooi te vinden, maar dat het elementen in zich heeft die ook op langere termijn nog zullen boeien. Dat, zou je kunnen zeggen, is de kracht van dit kunstwerk, maar misschien ook de zwakte, want aangezien het nog niet alles meteen uitstraalt, kan dat ook betekenen dat je er langzamerhand aan moet wennen. Ik denk dat dat niet erg is en dat alle goede kunst dat element in zich heeft. Met betrekking tot de procedure zou ik ook een aantal opmerkingen willen maken. Er was een commissie kunstaankopen, ik heb het al gezegd. Die heeft namens de gemeente dit proces begeleid. Nu zien we dat het college het voorstel niet overneemt, dat we daar over en weer over gesproken hebben en dan denk ik toch dat als we een dergelijke situatie erin zouden laten resulteren dat we dat als raad nu ook afkeuren, het toch een slag in het gezicht is van de commissie kunstaankopen. Want wat is er dan in het

Historische kranten - Archief Eemland

Notulen Raad Soest | 1989 | | pagina 11