I 0n- en bijgeloof in de groofe wereld. DROST-Kwaliteit, Uitgave t DRUKKERIJ SMIT N.V., SOESTDIJK, Van Weedestraat 35, Telefoon 566. Meditatie. crt&cttejï oMei/S Deterding's Millioenen. Soest Dc Oranjezon in Lentesehijn, SOEmiWÖBWD waarin opgenomen „De Nieuwe Soester", „De Soeater Post", „Huls aan Huls" en „Soester Advertentieblad". ADVERTENTIEPRIJS: van l~-5 regels I 0.75. Elke regel meer 15 cent. Advertentie's tusschen de tekst dubbel tariel. Bij contract belangrijke korting. Advertentie's worden in beide bladen opgenomen. UITGAVE van j „DE SOESTER COURANT". Algemeen Weekblad en „SOESTER NIEUWSBLAD' Algemee* Chistelijk Weekblad. ABONNEMENTSPRIÏS per 3 maanden 50 ct„ franco per post 65 ct., 17l/a ct. per maand. 16e JAARGANG. Vrijdag 22 Januari 1936. No. 1 Een koningsbroeder bij de waarzegsier. Veel van het z.g. occultisme is een publiek gevaar. Misschien zijn er enkelen onder onzs le. zers die het verhaal, waarover het in dit ar. ikel gaan zal, nog niet kennen. Voor hen duiden we het in korte trekken aan. Op Oudejaarsdag bracht de hertog van Kent, de jongste broer van den Engelschen koning, in gezelschap van een zekere Mevr. Allen, een bezoek aan een phrenologc, d.i. een z.g, schedehneetster, in Fieet S r;et se Londen. Fotografen legden de „merkwaar, dige'' gebeurtenis vast op de gevoelige plaat, deze foto's werden gepubliceerd en. het geroddel begon. Het heette, dat Mevr. Allen echtscheiding had aangevraagd van haar man en dat de hertog van Kent.Enfin, de lezer begrijpt. De praatjes werden na. tuurl'ijk sterk gevoed door hetgeen openbaar was geraakt inzake de liefde van den pas af getreden vorst, den oudsten broeder van den hertog van Kent. De hertogin en de hertog kregen een stroom van meerendcels anonieme brie. ven en ook de familie Allen werd hevig lastig gevallen, zoodat tenslotte door de be_ trokkenen een officieel© nvejeiceing aan de pers moest worden ingegeven, kenbaar ma kend fte juiste toedracht der feiten. Mevr. Allen blijkt 'n jeugdvriendin uit Schotland te zijn van de hertogin cn den hertog van Kent. Ze woont met haar man al zes jaar in de Iersche hoofdstad Dublin en maakt slechts i iterst zelden de verre reis naar de Engelsche hoofdstad Londen. Bij een dezer zeldzame gelegenheden dat was met j.1. Oudejaar bracht zij een bezoek aan de hertogin van Kent, ia het bijzonder raar aanlei, ing van de kort tevoren plaats gehad hebbende ge. boorte van dezen tweede baby. Ze \er.e.de, dat zij nog een boodschap had bij een phre. nologe, waarop de her.og aanbood, haar daarheen per auto te geleiden. Dat is de hee. le zaak. Met nadruk wordt bovendien ver. zekerd, dat het huwelijk van Mevr. Allen heej gelukkig is en dat zij niet aan scheiden denkt. We hopen, dat het incident voor de betrok, kenen thans gesloten kan worden verklaard. Wij voor ons, we hebben slechts behoefte sm op een bijkomstigheid van de zaak te wij zen en daarop nader in ie gaan. Wat is een phrenologc Zij is iemand, die met eenig hocus.pocus de vers hil e ide maten neemt van den mensch elijk en schedel, om daaruit haar conclusies te trekken voor de toekomst van de(n)gene, wie(n) de schedel toebehoort. Ze is dus een artiste als de juf. frouw die „leest uit de lijnen van de hand'', of de toekomst openbaart uit koffiedik of de ligging van de kaar. en. We zullen niet beweren, dat het honderd procent vertrouwen is, dat de menschen naar clairvoyanten drijft, maar toch minstens het gevoelen van „je kunt niet weten'' en „het komt toch maar dikwijls uit''. Voor de mop! Och ja natuurlijk voor mop. Omdat de menschen zich tóch nog schamen over hun bijgeloovigheid, dóarom beet het altijd, dat ze „voor de grap'' naar een kaartlegster gaan, *n grap, welke overigens zóó veelvuldig wordt gedebiteerd, dat dui. zenden met toekomstvoorspellingen rijk bun kostje kunnen verdienen. Uit de dagen van de jongste Engelsche tegeeringscrisis herinneren we ons hei: openbare standje van een Anglikaanscheii bisschop aan het adres van den nu afge treden koning en diens vriendenkring. Ze zouden een schromelijk tekort betoonen en hebben betoond aan godsdienstig ge voelen en meer uit zijn op een frivole le venswijze. Een en ander openbaart zich in onze dagen inderdaad sterk in de „hooge- re" Engelsche families. En is het in "dat verband niet sterk „typisch", dat een ou de vrouw zich een rijk bestaan kan ver werven door in de Londensche kranten wijk een „instituut" te exploiteeren, dat zich middels het meten van schedels met toekomstvoorspellingen bezighoudt? Na tuurlijk zeggen die schedels even weinig als de lijnen van een hand, maar het sche del-meten is als occult vak weer iets bij zonders en leent zich dus voor het bere kenen van hooge prijzen en het verwerd van van rijke en aanzienlijke cliëntèle. Overal waar het Godsgeloof vervalt, daar vvast het bijgeloof en wordt het meest dwaze den „wijsten" mensch niet te gek. Intake het bijgeloof valt er geen onder scheid maken tusschen armen en rij ken, d««mmen «n geleerden, het bijgea loof vincit "i alle maatschappelijke krin gen zijn stille aanhangers en vereerders. Vaak juist eelfs onder de z.g. „hoogera" standen, die daarbij een heel slecht voor beeld geven aan het volk. Bijna alle vormen van z. gocculte wetenschap zijn een groot maatschappe lijk gevaar, omdat ze de geestein der levenden verwarren, waardoor ze jegens el kaar vaak onheil begaan. Over de resultaten der „schedelmeting" van den Hertog van Kent is een en ander in de Engelsche bladen gezegd. Miss Bool zoo heet de oude schedels-metende dame had van den hertog o.m. gezegd, dat hij een slecht ontwikkelde knobbel voor het huwelijksleven had en dit clan ook moeilijk zou zijn, tenzij de andere partij zich voldoende zou weten aan te passen. Dergelijke vaagheden zijn vuil venijn. Ook wie „voor de grap" naar een claj'voyante is gegaan en zulken boodschap van haar meelcrrijgt, zal in tegenstelling met vroeger en met hetgeen normaal is het gemis oin zich aan te passen gaan onderkennen in zijn levensgezellin, telkens als een of ander meeningsverschil naar voren treedt. De waarschuwingen van kaartlegsters e.d-, dat b v. de cliënt moet „oppassen voor een donkeren man, die zijn huwelijksge luk bedreigt" en al zulke nonsens meer ze brengen het grootste ongeluk teweeg, ook al doordat degenen, die zich aan bijge loof overgeven, niet bepaald de evenwichtig ste naturen zijn. Ook het spiritisme het meeste althans van wat daarvoor doorgaat werkt dik wijls heilloos Willen we waarlijk verstand g leven, ons zelve en anderen niet ongelukkig maken, ctan moeten, we nalaten om te wroeten in 't verleden en te winen lezen in de toekomst. Een iegelijk dan, die Mij belijden zal voor de menschen, dien zal Ik ook belijden voor Mijnen Vader, die in de hemelen is. Matth. io 32. Jezus Christus, de Zoon cles levenden Gods, is in de wereld gekomen, om de zondaren zalig te maken en de werken des duivels te verbreken. En de gebeele wereld heeft met dezen gezondene des Vaders te maken. Want Hij is gekomen, om de menschheid in tweeën te splitsen en wel in degenen, die Informeert eens bij UW KENNISSEN naar 6 „Briefkaart"-Foto's vanai 12.- in de bekende prima uitvoering. Hem aanhangen en- liefhebben en degenen die Hem verachten en haten. De wereld vertoont wederom het beeld van vóór de zondvloed. De zonen Gods zagen toen de dochteren der menschen aan dat zij schoon waren en huwden ze waar door er een gruwelijke vermenging plaats had en de boosheid hand over hand toenam, tot de aarde vol was van wrevel en onge rechtigheid en de zondvloed kwam, die hen allen verdierf. Alleen Noach wandelde met God en vond met zijn acht zielen genade in de oogen des Heeren. Hij bouwde zijn ark en werd behouden. En nu leven wij weer in eenzelfde tijd van gruwelijke ver menging, waardoor niet alleen de afval van God steeds groofer wordt en de boosheid weder hand over hand toeneemt, maar ook neemt toe de opstand tegen God en zijn gezalfde Jezus Christus. De volksfronten die worden georganiseerd en de dictatariale re- regeeringen bedoelen allen de opstand tegen God, terwijl de belijders van Zijnen Naam als ongewenschte bewoners der aarde wor den beschouwd, die moeten opgeruimd wor den. Het wordt dan ook steeds moeilijker om voor God uit te komen en te belijden, dat Jezus Christus als gezondene des Vaders gekomen is om zondaren zalig te-maken en de werken des duivels te verbreken. De Satan, wiens macht op de duister'e aarde steeds meer toeneemt, -gedoogt die belijdenis nic't meer. Eenmaal stond Jezus Christus voor de menschen ook zelfs, wan- door den hoogepriester met een eed afge vraagd .of H ij was de Chrristus de Zoon Gods. En toen de Heiland dit bevestigde met de. woorden: Gij hebt het gezegd, doch Ik zeg ulieden; van nu aan zult gij zien de Zoon des menschen zittende ter rechterhand der kracht Gods en komende op de wolken des hemels- Toen verscheurde de hooge priester zijne kleederen zeggende: Hij heeft God gelasterd, wat hebben wij nog getuigen van noode? Zie nu hebt gij zijne godslaste ring gehoord. Toen spuwden zij in zijn aan gezicht en sloegen hem met vuisten. Zoo werd toen de Christus Gods behandeld door de zondige, menschen en met de belijders van Zijn Naam gaat het niet beter. Jezus zegt ervan: Zij hebben mij vervolgd, zij zullen ook u vervolgen. Zij hebben Mij ge haat, zij zullen ook u haten. Neen, het belijden van den waarachtigen God van hemel en aarde en Jezus Chrristus dien Hij gezonden heeft wordt steeds moei lijker temidden van den afgodendienst der menschen. Maar wie het beginsel Gods heeft in zijn hart, kan niet nalaten te getuigen eln te belijden wat de oorzaak en bron is van zijne eeuwige gelukzaligheid. Die belijdt Jezus Christus voor de menschen ook zelfs, wan- neer( de dood er mede is gemoeid. En van dezulken zegt de Heere Jezus: Een iegelijk dan, die Mij belijden zal voor de men schen, dien zal Ik ook belijden voor mijnen Vader, die in de hemelen is. Maar van die genen, die Hem verloochend hebben voor de menschen geldt het: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt. 'k Heb and'ren al de rechten van Uw mond Met lust verteld, hen vlijtig onderwezen. Uit al den schat van 't groote wereldrond Is nooit die vreugd in mijn gemoed gerezen. Die 'k steeds in Uw getuigenissen vond, 1 Door mij betracht, en anderen aangewezen. H- A. S. Ik wil jullie beic/en helpen jou van je teveel en I Mlchel van z'n tekort/ 10,000.0.00 £RWrEÜ EIEREN Deterding, de oliekoning. Zakenman van groot formaat1,. Wil de Nederlandsche landbouw Helpen met een forsche daad. Hij wil hier de markt ontlasten Tot een som van tien millioen En verwacht dat onze landbouw; Deze geste goed zal doen. Deze tien millioen in waren. Schenkt hij weer met gulle handt Aan noodlijdende bewoners Van 't naburig Duitsche land. Op die wijze slaat Sir Henry,; Dus twee vliegen in één klap. En verwacht voor beide volkeiïj Zeer veel heil van deze stap. Deze daad is voor de landbouw Een prachtige gelegenheid, Doch van and're zijde laakt men Heeren Deterdings beleid. Hoe 't ook zij, voor vele menschen. Geeft het weer een goede kant* En voor 't heele zakenleven, Is 't allicht een stimulans. A-R. KIES VER. „NEDERLAND EN 1 ORANJE" TE SOEST. De jaarvergadering zal D.V. plaats hebben op Vrijdag 5 Februari a.s. des avonds om 8 uur in het gymnastieklokaal Chr. U.L.O. School, Prins Bernhardlaan, alwaar ook ge stemd moet worden over de candidatenlijst voor de Tweede Kamer der Staten.Generaal, Het is dus een zeer belangrijke vergadering, die ons allen meelevende Antirevolutionnairen aangaat. Wij verwachten dan ook zeer velen van onze leden en ook van onze belangstel lenden, die echter geen stemrecht hebben. Behalve de verslagen van secretaris en pen ningmeester heeft er ook bestuursverkiezing plaa s. Komt allen getrouw deze vergadering bezoeken. Zijn er nog vooral onder de jongere men schen, die ons willen helpen bij de versprei, ding van „Nederland Waakzaam'* welk blad om de veertien dagen verschijnt Dan gaar. ne zich op te geven bij den heer J. Vonk Burg. Grothestr. 8 of bij den heer H. A, Stork Stationsweg 10. WINTERLEZING. Vrijdag 15 Januari j.1. sprak Ds. A. de Bondt van 's.Gravenhage over „De tragiek van het Heidendom'', in de zaal Reigie en Kunst voor het Chr. comité voor winter- lezingen en de afdeeling Soest van de Chr. Vrouwenbond. Op zeer ontroerende wijze schilderde de begaafde spreker het zoeken der oude Heide, nen naar God en behandelde dit onderwerp naar aanleiding van het epos of heldendicht; dat dateert uit den tijd van 2000 jaar voor Christus en in het spijkerschrift op twaalf kleiplaten beschreven is en waarin een koning voorkomt die 2ƒ3 god en 1/3 mensch was en getracht heeft het eeuwige leven te vin den. Hij is daarin miiet geslaagd en moest met deze troostelooze uitspraak weer terug naar zijn paleis en stad: Het eeuwige leven is slechts voor de goden. Voor de mensehen heeft het leven zijn tijd maar de dood duurt eeuwig. Dat is de tragiek van het Heidendom. Het verloren paradijs waar groeide de boom des levens, en inplaats van dat eeuwige leven heeft de mensch slechts de dood. Maar dan eindigt de spreker met deze be. moediging, dat het leven wél is te vinden in Jezus Christus, de vorst des levens die de dood heeft verslonden tot overwinning en dat daarom het blijde evangeliewoord juist onder de Heidenen moet worden verkondigd. Zeer merkwaardig was ook een beschrijving van de zondvloed ien van de ark die door de wateren werd opgenomen terwijl al de an. dere schepselen door de wateren verdronken. En daarna het terugloopen der wateren, en het uitvliegen van een duif die weer terug kwam en een zwaluw die ook terug] kwam Boutens prentrijm vrij gevolgd* Toen herfsttij reeds in de natuur Zijn toover- tint en spel begon En speels zijn ijle draden spot Blonk plots 'en blij aan het azuur In Lentesehijn de Oranjezon. Hecht was de hoop van 't Hollandsch har^ Den tijd verdurend. Met geduld Had ze ieder uitstel taai getart. Het zoet geheim zou eens onthuld Zijn; blijde hoop ook blij vervuld. Toen trad voor 't oog van 't wachtend votld Een vreugde-stralend vorst'lijk paar. Dat 't reinst geluk vond in elkaar En, van dat rein geluk de tolk. Ons trillen deed de teerste snaar. De adel van een voorgeslacht, Met een traditie, vroom en goed. Trad op ons toe met nieuwe kracht, Want een Prinses, zoo fier als zacht, Verloochcl nooit 't Oranjebloed. Vroom kan herinn'ring toeven gaan Bij dierb're dood en, droef bescheid. Want eerzaam blijft bun beelie is slaan In 't hart, dat hunner waardig, aan De vreugd zich geeft, die God bereidt* De gulle liefde, die om strijd Gij gaaft, Vorstinnen, houdt ook in, Dat onze liefde, U gewijd, Van heel er hart wordt uitgebreid Tot 't nieuwe lid van 't Hofgezin. Zoo werd de Prins ons nauw verwant. v Hij legde zelf reeds hecht de band. Zoo werat verdiept, vreugd cn smart De toon van 't echte Hollandsch hart; „God met Oranje en Nederland". 'S- I\ 1W maar daarna een raaf die niet meer terug kwam. Merkwaardige overeenkomst met Go-li Woord in een tijd ruim 2000 jaar voor ge. boorte van Jezus Christus. JUBILEUM-CONCERT. Dinsdag 2 Februari a.s. zal in „Huis ten Halve" door het Soesterbergsch Gcmengtf Koor een jubileum-concerrt gegeven wordei^ Uitgevoerd zullen worrden; „Orphcus" vatj Gluck en Fragmenten uit „Die Schöfung" van( Jos. Haidn, voor soli, koor en orkest. Medewerkenden zijn: de dames Jeane d« Koff-Lorentz, sopraan; T. de Valk-Wouden* bprg, sopraan; Augusta Reclaire, mezzo-afj en de heeren A. Wammes, tenor; Alberf Bode, bas en de Orkestvereniging „Amers^ foort". I I-Iet'geheel staat onder leiding van den directeur van Soesterbergsch Gemengd Koor, den heer Theo de Vries. Tevens kan worden medegedeeld, dat tec gelegenheid van dit 2e lustrum, het bestuut zal recipiëeren op Zaterdag 30 Januari a.s* n.m. van 34.30 uur in hotel ,/t Zwaantje"j R. K. KIESVEREEN. SOESTERBERG In de j.1. Dinsdagavond gehouden vergas dering van de R.K Kiesvereen. te Soesterberg* werden als candidaten voor de 2e Kamer-vet kiezing ingediend de heeren: Suring, Oud- minister Steenberghe, Prof. Schmutzer en de Eerw. Heer De Boufort. Verder werd door den heer Luif ingediend en door de vergadering goedgekeid de na volgende motie: De afdeeling Soesterberg van de R.K* Staatspartij overwegende; dat, uit in de pers verschenen artikelen is gebleken, datdo Katholieken, hoewel volgens de wet tot alle ambten benoembaar, dit in werkelijkheid niet wordt uitgevoerd* dat, deze enieebtvaardige en onbillijke wering van Katholieken, uit ambtelijke l>&* trekkingen, niet langer geduld mag worden; dringt er bij het Patij-bestuur der R.K* Staatspartij, en door dit bestuur bij do R.K. Kamerleden en Ministers op aan, alles in het werk te stellen, om aan deze on rechtvaardige toestand een einde te maken* AUTOMATISCH TELEFOONVERKEKR. Met ingang van Dinsdag 26 Januari a.s. te pl.m. 2.30 zal Mutomatisch interlocaal tele foonverkeer mogelijk zijn voor de aangeslo tenen van de automatische Rijksnetten b n- nen het telefoondistrict Amsterdam, dus ook do gemeente Soestmet d« aangeslotene* van de netten Aalsmeer (kengetal K 977) ei Quderkerk aan de Amsted (kengetal K 973)«

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1937 | | pagina 1