VERKIEZINGSGEDULD.
ÜSÜ
Uitgave: DRUKKERIJ SMIT N.V., SOESTDIJK, Van Weedestraat 35, Telefoon 2566.
Soest
Meditatie.
Gastvrij Nederland,
waarin opgenomen „De Nieuwe Soester", „De Soester Post", „Huis aan Huls" en Soester Advertentieblad"
ADVERTENTIEPRIJS:
van 15 regels 10.75. Elke regel meer 15 cent. Advertenties tusschen de tekst dubbel tariel.
Bij contract belangrijke korting,
Advertentie's worden in beide bladen opgenomen.
UITGAVE van:
„DE SOESTER COURANT". Algemeen Weekblad en „SOESTER NIEUWSBLAD". Algemeen
Christelijk Weekblad.
ABONNEMENTSPRIJS per 3 maanden 50 ct„ Iranco per post 65 ct„ 17V. ct. per maand.
16e JAARGANG.
Vrijdag 5 Februari 1937.
No. 5
De samenstelling van de nieuwe regeering
En haar bestaansbasis.
De Kamerverkiezingen van dezen zomer
beginnen haar schuduwen te werpen. Ver
kiezingen hebben door het vele dat ze voor
af te raden laten vaak een sportief karak
ter. Ze beteekenen in inenig opzicht een
politieke jachtpartij, jacht op stemmen
en zetels. En de jagers zijn er ook in dit
geval weer op uit, om de huid van de beer
te verdeelen, vóór.ie geschoten is.
De belangstelling voor de candidatenlijs-
ten en de politieke programma's staat ver
ten achter bij de zucht om het antwoord
te vinden op de vraag: hoe zal het nieuwe
kabinet- er uit zien? Onverklaarbaar Is deze
nieuwsgierigheid niet. Gouverner, eest pré-
voir, regeeren is vooruitzien. De poli
tieke partijen, die na de verkiezingen te re-
zetels, door N.S.B._ers te bezetten, zullen
waarschijnlijk geruimd moeten worden door
liberalen en vrijz.-democraten.
Ondenkbaar is het geenszins afgezien
nu van de meerdere of mindere politieke
wenschelijkheid dat voor een regeering
met een vverkmeerderheid in de Kamers, de
samenwerking van kerkelijken en politiek
vrijzinnigen met de sociaal democraten on
ontbeerlijk zal blijken te zijn. Dr. Colijn
heeft deze samenwerking bij de algemeene
beschouwingen over de staaf sb egr o otiing
ook niet willen verwerpen.
Dat heeft verbazing en reactie gewekt in
liberalen kring, o.m. in de kolommen van
de N.R.C., waar men de S-D:A.P. betitelt
als een gevaarlijken bondgenoot en een
geeren verlangen, dienen thans inderdaad! in schaapsvacht. Van het socialisme, zoo
reeds de regeeringsmogelijkheden te onder,
zoeken en te toetsen.
Wat stelt men zich ten aanzien der
ïnenstelling van een nieuw kabinet voor?
Laten we de verschillende gedachten eens
aan een korte beschouwing onderwerpen.
Van een „linksche*' regeering in den ouden
zin des woords kan in de naaste toekomst
geen sprake meer wezen. En van
„rechtsch'' kabinet? De eigenlijke coalitie
ligt uit elkaar sedert de opheffing van 't Ne-
derlandsche gezantschap bij het Vaticaan.
.Toch blijkt de „gemeenschappelijke wortel
Ides geloofs'*, was het niet volgens de
iwoorden van Abr. Kuyper? niet zoo ver.
fcrvrUiaxd v-fc/»- ole tpap.nctup
is ook na het verbreken van de coalitie het
(Verlangen levendig gebleven om elkaar in
politieken zin zooveel mogelijk te blijven
Ibenaderen, om samen te kunnen zijn, .wan
neer gemeenschappelijke geestelijke goede
ren tot inzet van politieken strijd worden.
Aldus is óók het verlangen gegroeid om
Ide onderlinge verhouding desnoods zon
der herstel van. de oude coalitie, te ver
innigen om na de verkiezingen uit de drie
groote kerkelijke partijen met behoud
.van de zelfstandigheid van elik harer een
re roering te vormen van een positief.chris-
t ructuur. Deze gedachte is in de
1 a spartij b.v. sterk gepropageerd
door Dr. Baron van Wijnbergen. Ze
vond oijval onder de Chr. Historischen
jen van e Aii.i.Revolutionnairen was het b.v.
de .-u .-.ju en, die er zijn adhaesie aan
wordt beweerd, kan men alleen des'ruc.iet
werk verwachten. Krachtens haar diepste
wezen.
In de S.D.A.P. verkeeren naast atl.e s: en
en de godsdienstig-onverschilligen, meerdere
kloeke en eerlijke mannen, die voor z.ch den
naam van Christus.belijders met eere dragen
en als zoodanig geen slecht figuur zouden
maken in een kabinet op den grondslag,
zooals Dr. Colijn zich dien denkt.
Het zoude niet rechtvaardig zijn om de
ze menschen af te stooten, alléén om hun
sociale denkbeelden. En het zoude ook niet
tictisch zijn, omdat we thans nog niet ver
mogen te beoordeelen, of we hun mede-
g vartówx - .ci-i-QJcs-_3Tie.taboeyjm, woaji een_ re
ging, waarin een sterke oppositie denkbaar
is van tal van heterogene extremistische ele
menten.
nade inzicht Ieeren krijgen in hun eigen hart
en ondekt worden aan hun verdoemelijken
staat voor God, met wien zij toch allen te
doen zullen krijgen.
Zij allen Joden en Heidenen en alle men
schen moeten worden zondaren voor God
in woorden, gedachten en daden en dan val
len zij weg voor God en worden gebroken
en verslagen. Dan is er niets geheels meer
aan hen, dan gaan zij ook slaan op de borst
onder den uitroep: O God, wees mij zondaar
genadig, maar juist dan komt God tot hen met
Zijne genade en heiligen Geest en Vervult
hen, die ledig waren in zich' zelf met zijne
volheid, hen schenkende genade voor genade
en dan worden zij behouden. Dan ook voor
hen: Uil genade zijt gij zalig. Het is niet
uit u; het is Gods gave, opdat geen vleesch
roeme voor God.
Gcna, o God. gena, hoor mijn gebed;
Verschoon mij toch naar Uw barmhartigheden;
Delg uit mijn schuld, vergeef mijn overtreden:
U goedheid wordt noch paal noch perk gezet.
Ai, wasch mij wel van ongerechtigheid;
Mijn schuld is zwaar, ik heb Uw wet
[geschonden;
Zie mijn berouw, hoor hoe 'n boot'ling pleit,
En reinig mij van al mijn vuile zonden.
II. A. S.
al het met den leider der Anti-
Re u.maire Partij, Dr. Colijn. In theorie
zal iiij wel vóór een practisch heratel der
innige samenwerking van de kerkelijke par
tijen zijn en het aanvaarden door deze van
de vo ledige regeeringsverantwoordelijkheid,
maar Dr. Colijn is te zeer een man van in
zicht in de politieke mogelijkheden ein cm.
mogelijk heden, dan dat hij zich in de huidige
oms.aiu.igr.eden op de oude coalitie.gedach-
te zou willen en kunnen vastleggen.
Het zal hem wel uitgesloten lijken, zoo
als het ook ons uitgesloten voorkomt, dat
de drie kerkelijke partijen bij verkiezingen
in de naaste toekomst een meerderheid be
komen. En samenwerking met de kleinere
christelijke partijen, als St. Ger., Herv. Ger.
St., C.D.U' en K.D-P., is wel uitgesloten
te achten wegens dezer extremistisch karak.
ter in kerkelijken., socialen of politieken zin.
Vandaar, dat Dr. Colijn het streven naar
pen „christelijke'' regeering deelende, op de
noodzaak van een breedere basis dan die,
welke de drie kerkelijke partijen bieden,
heeft gewezen en de mogelijkheid van sa-
menwekirng met positieve Chiistus.belijders
Uit de twee vrijzinnige burgerlijke partijen
niet heeft willen uitsluiten. Dr. Colijn denkt
dus practisch aan een voortzetting van de
samenwerking, zooals die zich onder het
huidige kabinet demonstreert.
Afgezien van het feit, dat o.m. de katho
lieken tegen deze samenwerking groot© be
zwaren hebben wegens den h.i. onevenre
dig grooten invloed van de liberale eco
nomie, is het voor ons de vraag, of de drie
kerkelijke partijen, plus liberalen en vrijz.
democraten na do a.s. verkieziingen nog wel
over een meerderheid in het parlement zul
len beschikken. De schattingen omtrent het
aantal zetels, hetwelk de N. S. B. za verwer
ven, loopen uiteen van 8 tot 12; verschil
lede optimisten in de N. S. B. rekenen
zelts wel met de -mogelijkheid van een toe
vallen van 15 zetels aan hun beweging. De
Chr. groepen zullen ongetwijfeld een paar
vas V—u -c'oU verliezen, maar de overige
Ik zeg U, neen zij; maar indien gij U niet
bekeert, zoo zult gij allen desgelijks vergaan.
Lucas 13 3.
Bij de Joden heerschtte de meening, dat
iemand zwaar gezondigd moest hebben, wan
neer hij veel slagen en tegenheden ontmoette
in zijn leven.
We lezen dat reeds in het boek Job, dat
de drie vrienden de overtuiging waren toe
gedaan, dat Job zwaar had gezondigd en
nu maar moest bekennen en zijn schuld en
zonde voor God belijden en God, die toch
rechtvaardig is, zou immers wel ophouden
met sla,an. En ook bij den blindgeborene
vragen de dicipelen aan den Heere Jezus;
Wie heeft er gezondigd hij of zijne ouders,
dat hij blind geboren is. De theorie van
oorzaak en gevolg schrijven zij ook toe aan
God met echt menschelijke berekening. Maar
het antwoord van den Heiland zou gansch
anders uitvallen. Was het bij Job een strijd
tusschen God en Satan, waarbij het geloof
van Job zwaar op de proef werd gesteld,
bij de blindgeborene slaat Christus die men
schelijke theoriën den discipelen geheel uit
de hand. Noch hij heeft gezondigd noch zijne
ouders, maar dit is geschied, opdat de wer
ken Gods in hem zouden geopenbaard worden,
en nu is er weer een ramp gebeurd. Volgens
de overlevering zouden eenige Gaiileërs heb
ben willen verhinderen, dat voor den keizer
van Rome in den tempel werd geofferd,
maar de wreede landvoogd Pilatus liet hen
doodèn en mengde hun bloed met het bloed
van hunne offeranden en nu zegt Jezus tot
hen; Meent gij, dat deze Gaiileërs zondaars
waren boven al de Gaiileërs, omdat zij zulks
geleden hebben? Ik zeg u neen zij; maar
indien gij u niet bekeert, zoo zult gij allen
desgelijks vergaan.
Of die achttien, op welke de toren
Siloam viel en hen doodde, meent gij1, dat
dezen schuldenaars zijn geweest boven alle
menschen, die te Jeruzalem wonen?
Het was alweer Pilatus, welke met betaling
van een deel der tempelschatten een toren
had laten bouwen bij het badwater Siloah,
welke omviel en die achttien doodde.
Maar nogmaals zegt Jezus: Ik zeg u, neen
zjj, maar indien gij u niet bekeert, zoo zult
gij allen insgelijks vergaan.
Hier doet de Heiland tot tweemaal toe
een scherpe aanval op de zelfgenoegzaamheid
en zelfverzekerheid der Joden die meenden
aanspraak te kunnen maken op de eeuwige
zaligheid als zijnde zonen en dochteren Abra
hams, maar deze vleeschelijke afkomst zal
hen niets baten. Zij moeten zich allen hoofd
voor hoofd een ieder zich bekeeren tot God
Almachtig. D w.z- zij moeten door Gods ge-
A. R. JEUGDCENTRALE.
Dinsdag 2'i Jan. j 1. was er een vergade
ring in de Wilhelminakerk te Soest, waar Dr.
Mr. Joh. Schaurer van Amersfoort, sprak
voor de Jeugdcentrale. over de a.s- verkie-
f zingen. Jammer voor dezen begaafden spre-
ker was ei zeer weinig belangstelling en
wat wel verwonderend is. dat hoofdzakelijk de
waren. Zeer terecht haalde Dr. Scheuren
aan, dat de jonge A.R.-gade, getrokken uit
de jeugdverenigingen, de hulptroepen be-
hooren te zijn van de A.R. Kiesvereniging,
die midden in den strijd staat en die hulp
krachten zeer wel noodig heeft, terwijl juist
daardoor zij zelf actief worden om later lid
te worden van de Kiesver. en dan zelf krach
tig mede te werken.
Jammer was het ook voor den spreker,
dat er zoo weinig belangstelling vVas, want
het onderwerp was actueel genoeg. Ook heb
ben we den indruk, da't de maatschappij-orde
zooals die door de R.K. wordt voorgestaan,
eenigszins boven het begrip der aanwezigen
jongeren uitging.
De A.R. Kiesver. heeft verscheidene van
dergelijke vergaderingen, maar dan zien we
niet veel van de jonge menschen der jeugd-
verecnigingen. Wij raden hen aan eens ge
hoor te willen geven aan de uitnoodiging
om die vergaderingen bij te wonen, die zeer
leerrijk zijn eu waarbij de noodige vragen
kunnen gesteld worden. Het wordt dan veel
gemakkelijker om latei lid te worden en
met de strijdende broeders en zusters voor
al in de verkiezingsdagen mede te strijden.
Laten we uiet zoo ver van elkaar afstaan
maar samenwerken en we zullen met ver
rassend resultaat veel meer kunnen bereiken.
Zie eens naar andere plaatsen.
PI A. STORK,
Secr. A. R. Kiesver., Soest.
CHR. JONGEMANNEN VER.
„SAMUËL".
Deze vereeniging van jonge mannen, zal
Woensdag 10 Februari a.s. haar openbare
jaarvergadering houden in de zaal van het
gebouw „Religie en Kunst". Er zal dien
avond eer. Zendir.gstuk worden opgevoerd
door dc leden van „Samuël".
Dit Zendinstuk is genaamd „Onder Heete
Zon". Plet Zendingspel „Onder Heete Zon"
laat uitkomen de grooie moeilijkheden in het
Zendingsleven. Ook laat dat spel zien, een
beeld van het leven van Europeanen in de
tropen. Het is .geschreven door P. de Boer.
de uitgave is van het Nederlandsch Jonge-
lingenverbond
Vele Zendingsvrienden worden verwacht.
Als spreker van dien avond hoopt op te
treden Ds. J. I. van Schaick, die een pro
pagandistisch onderwerp zal behandelen, ter
wijl het slotwoord zal worden gesproken door
Ds. F.. Groeneveld.
Men zie de advertentie in dit blad.
Vb ijzïnn icT gndsdTë nsti gen
Zondagmorgen sprak in „Religie en Kunst"
Ds. H Kemp uit Nijmegen.
De dienst ving aan met het zingen van lied
203 vers 1 en c.
In een zeer vlotte predicatie gaf spreker
een overzicht van den Bijbel als levensdraad
voor dea waren Christen, Z. E. ging hierbij uit
van Gen. 4, Lucas 10 en Matth. 25.
Vooral legde Z. E. den nadruk op de
de waarde van den Bijbel voor de jeugd
van tegenwoordig. Aleen het vasthouden aan
de voorbeelden, die God ons in den bijbel
geeft; kan 't ergste voorieomen. Spreker riep
alle jongeren op, om in een geest van kame
raadschap te strijden voor Christus en tegen
de wereld. Z. E. wees er op, dat de Ver-
eeniging van Vrijzinnig Godsdienstigcn op
zoo'n uitstekende wijze in de bestaande te
korten op dit gebied voorzag.
Spreker verzoekt allen om geestelijke en
materieelé steun voor de ver eeniging.
Na het zingen van lied 128 vers 2 sloof
Z. E. de dienst met het bidden van het
Onze Vader.
LUCHTVAART-AFD.
Bij Kon. Besluit zijn met ingang van I
Febr. benoemd en aangesteld bij de L.V.A-,
tot majoor: de kapiteins A. K. Steup, H«
G. van Voorthuysen en G. P. van Hecking
de L.V.A.
Kom jij fnon? tnacn naar
Nederland. Al eerder
hebben kindertjes uit I
nc/erfj
verre landen hier
qevonae
JEU CsO
Volgens een persbericht kan over een dag of tien een trein met on
geveer 250 Spaansche lande ren hier ten lande verwacht worden, die
alle in Nederlandsche gezinnen onderdak en verpleging zullen vinden.
Zoo menigmaal er in een land
De oorlogsfakkel was ontbrandt
En 't alvernielend krijgsgeweld
Als een orkaan kwam aangesneld;
Gevoed door blinde rassenhaat,
Dan was ons land een toeverlaat
Voor ieder die in angst en nood,,
'.t Rampzalig vaderland ontvlood.
Zoo is 't de eeuwen door gegaan
Want Nederlands' hislrorieblaan
Vermelden daarvan menig feit,
Zoowel uit oude als nieuwe tijd.
Gastvrijheid was ons hoogste goed-
Gastvrijheid zit ons in het bloedi
Als Holland helpen kon in nood,
Dan was geen offer ooit te groot
En thans, nu 't opgejaagde kind
Op Spaandsche grond geen schuilplaats
INu reikt het gastvrij Nederland [vindt,
De arme vluchteling de hand.
En in het Hoïlandsche gezin
Leidt men de kleinen liefd'rijk in,
.En hier wordt voor hun heil gewaakt,
l Tot ginds een betere tijd genaakt.
LEZING.
Vrijdag 29 Januari werd in de Consistorie-
Vrijdag 29 Januari werd in de Cansistoric
kamer van dc Emmakei-k, door den hcei
F. P de Haan, een lezing gehouden. Tot
onderwerp had spreker gekozen: „De Zen
ding in Egypte.
De bijeenkomst, waarvoor de belangstelling
maar matig was, werd geleid door Ds. E
Groeneveld.
In een, met lichtbeelden verduidelijkte, cau
serie gaf de heer De Haan een overzich'
van het werk der Nederlandsche Zending
in Egypte. Groot zijn de moeilijkheden. Voor
al de strijd tegen de aanhangers van den Islam
v/as zwaar. Ook een groot aantal afgedwaal-
den is er in die streken, de z.g. Koptisclu
godsdienst.
Met waardeering sprak de heer De Haan
over het pionierswerk, dat 70 jaar geleden
door den heer Movv was verricht. Later
was het de zendeling Bijl, die er werkte. Zijn
naam zal altijd verbonden blijven aan de
Zendingsschool en 't hospitaal die door zijn
toedoen tot stand kwameui.
Aan het slot van zijn lezing verzoekt spr.
de Zending te steunen door gebed en offer.
De bijeenkomst werd besloten met het
zingen van Gez, 145 en 147.
Bij den uitgang ontvingen allen een Zen-
dingsblaadje en was gelegenheid een offerti-
voor de zending te brengen.
TACHTIG MAN BIJ DE WERK
VERSCHAFFING.
Behalve bij de gewone gemeentelijke werk
verschaffing, waar de volgende week veertig
werkloozen te werk zullen worden gesteld
hoofdzakelijk tot het verrichten van werk
zaamheden in de gemeentelijke bossclien,
zullen bovendien nog veertig man worden
geplaatst bij de Centrale Werkverschaffing.
Deze laatste werverschaffing, welke ondei
leiding der Ned. Heide Mij. staat, zal groote
perceelen bosch en heide, gelegen langs dc
spoorlijnen en in de omgeving van de luchu
vaartafdeeling te Soesterberg, brandvrij
makc