„DROST"! Fa. B. IJ. DE VRIES Ondergoederen BENZINE Fa. B. IJ. DE VRIES ZSh^om' Recht op vacantie. PETROLEUM NOUVEAUTÉ 13 cent per Liter Uitgave t DRUKKERIJ SMIT N.V., SOESTDIJK, Van Weedestraat 35, Telefoon 2566. 6 cent per Liter afgehaald Fa.B. IJ. DE VRIES Dit is mijn gebod, dat gij el kander liefhebt, gelijkerwijs ik U liefgehad heb. Soest Steenhoffstr* 25 Rijwielen, Olie en Benzine* cVeftftap alles Soest RIE. SOEm niBJWSBWD waarin opgenomen „De Nieuwe Soester", „De Soester Post", „Huis aan Huis" en Soester Advertentieblad'. ADVERTENTIEPRIJS: van 1—5 regels 10.75. Elke regel meer 15 cent. Advertentie s tusschen de tekst dubbel tarief. Bij contract belangrijke korting. Advertentie s worden 1d beide bladen opgenomen. UITGAVE van: „DE SOESTER COURANT". Algemeen Weekblad en „SOESTER NIEUWSBLAD Algemeen Christelijk Weekblad. ABONNEMENTSPRIJS per 3 maanden 60 ct.. tranco per post 65 ct., 20 ct. per maand. 16e JAARGANG VRIJDAG 27 AUGUSTUS. No. 34 6 „Briefkaart-Foto's" vanaf f 2.— in de bekende prima uitvoering. Steenhofstraat 56 Tel. 2486 In eiken modernen znensch schuilt nog iets van den ouden xwerver. Toen ik onlangs het recht van de huis vrouw op eenige vacantie bepleitte, heb ik voor het goede doel haar sociale positie zoo Kwart mogelijk geschilderd tegenover die van de heeren der schepping. Dat deze laatsten echter ook nog niet alles hebben, wat hun toekomt, is me wel gebleken, uit menige cri de coeur, door hen in de pers tot uiting ge bracht. Ik doel hier speciaal op hun vacantie- rechten. Er bestaat ten onzent zelfs nog geen va- cantie-recht, zulks in tegenstelling met de meeste andere „beschaafde'» landen, waar deze materie wettelijk geregeld is. Verschil lende bladen, voorop de Avondpost en de Haagsche Post, dringen aan op het inhalen ten deze van onzen achterstand, j Het is niet alleen sociaal-, maar ook eco nomisch onjuist gezien, dunkt me, wanneer Üe Nederlandsche werkgevers momenteel nog aan honderdduizende. werknemers het genot ieener vacantie (d.i. vrij-af met doorbetaling van loon of salaris) onthouden. Vacantie is bet geestelijke bad van den mensch. De tneesten onzer worden tegenwoordig niet meer zoo afgebeuld in het bedrijf, dat we een vacantie zouden behoeven om krachten te herzamelen, maar de sleur van den arbeid moet worden gebroken, nu en dan, om dezen met lust en geest bezield te houden. J Ik zou wel kans zien om, behoudens ge val van ziekte of ander force majeure, levens lang aan onze krant een taak te blijven ver- fcorgen: 'n artikeltje te schrijven - een over wicht samen te stellen - de andere bladen doorsnuffelen - corrigeeren, enz. Maar ik zou geleidelijk mét mijn lezers in 'n geestelijken slaap versuffen, als ik er tusschentijds nooit eens „uit'' kwam en mijn gedachten kon la ten afleiden door het bijzondere van ongewone dingen, menschen, belevenissen. Ik moet eris 'n andere tuin zien om me bewust te worden hoe ik den mijnen zou kunnen verbeteren door hem te veranderen. Wie van een vacantie terugkomt, ziet niet langer op tegen het werk als tegen de her vatting van een sleur, maar hij beschouwt zijn arbeid als een interessant object, onderdeel 'van- en passende in een grootsch economisch- of cultureel bestel. Het werk boeit hem weer, omdat hij het opnieuw heeft leeren be schouwen; hij ziet, hoe hij het voo m an ders en beter kan doen; 'n nieuwe gedachte stelt hem in staat om het product van zijn arbeid voor anderen aantrekkelijk te maken. 'n Vacantie is niet alleen goed voor de arbeidskwaliteit, maar ze verhoogt de waarde van het leven. Dat laatste wordt maar al te gemakkelijk een monotomie, waarin karakter en persoonlijkheid van den mensch ten on der gaan. Vaak b.v. vergaat het geluk van jonggehuwden in levenssleur. Men begrijpt wederzijds niet, hoe de vreugde der liefde 6lechts zoo kort heeft kunnen duren. „Vroe ger kon hij (zij) zoo aardig voor me zijn *n nou Worden we dan zoo gauw anders? Neen, we wennen zoo gemakkelijk. Als we iemand leeren kennen, worden we getroffen door bepaalde karaktertrekken; ontmoeten we iemand regelmatig in dezelfde omstandighe den, dan vallen die trekken ons niet meer op. Een man her-ontdekt zijn vrouw en omgekeerd wanneer de menschen elkaar weer eens meemaken op andere paden dan die des dagelijkschen levens. I-Iet zou zoo goed zijn, als man en vrouw samen, ja het heele gezin tegelijk op vacantie zou kunnen gaan. De onderlinge waardeering en verdraagzaamheid zou er sterk door worden bevorderd. Men leert el kaar weer kennen; men ziet nog eens, hoe de een anders is dan de ander en dus ook thuis anders behandeld, beoordeeld, desnoods aangepakt moet worden. Helaas is de vacantie, zooals die op het oogenblik nog geregeld, of juister: niet-ge- regeld is, een bron van gezins-désorganisatie. Ieder lid trekt er op zijn manier op uit en komt opgefrischt en met vernieuwde ideeën, gewijzigde gedachten soms, terug in het ge zinwaar de sleur in niets veranderde en de teruggekeerde dan ook niet begrepen wordt. Vader heeft zijn vacantie in Mei, omdat zulks op 't kantoor of „op de zaak»' dan wel in de fabriek, zoo nu eenmaal „geregeld" is. De jongste komt midden Juli van de lagere school met vacantie en de oudste komt dagen later met zijn boeken van de Mulo. Over een week is de vacantie van de kleine dan weer om en de groote hangt nog een poos daarna thuis rond. Tenzij die er met zijn vrienden en de tent op uittrekt. Door al dit Individueele uitzwerven worden de gezins banden losser en losser en de voordeelen, welke een vaccantie voor de verfrissching van het gezinsleven zou kunnen hebben, gaan verloren. Wilde het goed zijn, dan behoorde heel het openbare leven in den zomer voor een of twee weken te worden gesloten. Natuurlijk is dat een onmogelijkheid. Maar in die ricn- ting zou het bereikbare toch zooveel mo gelijk kunnen wodenr benaderd. Waarom moeten zelfs in kleine gemeen schappen als dorpen, de vacanties der lagere scholen, onderscheiden naar haar openbaar, christelijk of katholiek karakter, op verschil lende tijdstippen aanvangen en eindigen? Waarom kunnen in één gemeente de daa; gevestigde fabrieken, kantoren en onderne mingen niet met elkaar in overeenstemming komen over het gezamelijk sluiten gedurende een bepaald aantal dagen, vallende in den schoolvacantietijd Waarom zouden geduren de dezelfde dagen de winkeliers de openstel ling hunner zaken niet kunnen beperken tot b.v. de ochtenduren? Zeker, sommigen zouden juist zakelijk wenscheu te profiteeren van aigemeene vacantie-dagen, maar modehuizen, galanterie-, boeken-, potten- en pannenwin. kels enz. enz. zouden gedurende aigemeene vacantiedagen gevoegelijk des middags ge sloten kunnen zijn. Dat alles behoort een zaak van vrijwillige ordening te wezen. De winkeliers uit eenzelfde branche zou den desgewenst een afspraak kunnen maken met elkaar; vandaag gedurende de vacan tie houdt de een zijn winkel open, morgen de ander. En het publiek zou kunnen worden opgewekt om zooveel mogelijk voor de va cantiedagen te koopen, wat het gedurende die dagen noodig denkt te hebben. Omwille van zich en hun gezinnen be- hooren de winkeliers benepen concurrentie- vrees uit te bannen. Regelingen, die dokters en apothekers met elkaar weten te treffen, liggen toch niet bui ten de practische ordcningsmogelijkheden van de winkelnering in het algemeen Steenhoffstraat 25 Soest LIEFDE is een vreemde zaak in een we» reld, waarin men elkander haat; waarin men elkander het licht niet in de oogen gunt, en waarin de volken elkander beoorlogen of waarin de menschen van dezelfde natie, el kander bevechten op leven en dood. LIEFDE is ook een vreemde zaak in het godsdienstige en kerkelijke leven, waarin al leen de kennis, de verstandelijke kennis, op geld doet en waarin de eene het nog beter weet dan de andere. O zeker dan gaat op den dag des Heeren de gemeente op naar het Godshuis om van den dienaar des Woonds te hooren, hoe zij zich hebben te gedragen en wordt uitleg gegeven van een deel van Gods Woord, op zuiver wetenschappelijke en zakelijke wijze, en dan gaat de gemeente weer uit elkander tot de volgende Zondag. Men kent elkander natuurlijk; men weet pre cies alles van elkander, vooral de leeiijke dingen kent men bijzonder goed, maar bij dat alles ontbreekt dat eene noodzakelijke: DE LIEFDE. Liefde, kunnen we in alle toonaarden hoo ren uitleggen is eigenlijk een gevoelsargu ment en menschen, vooral geloovige men schen, die zich door die argumenten laten drijven zijn mystiek aangelegd en staan naast de eigenlijke waarheid en de exacte kennis Gods. Het komt immers op het weten aan, en kennis is immers macht. Geestelijke kennis 'is geestelijke macht en die 't meest weet, kan dan ook erg laag neer zien op die ve len, die zoo weinig weten. Zoo is tegenwoordig de toestand in vele gemeenten en met al onze wetenschap en kennis verkommeren we, omdat het hart zoo ledig blijft. En als dan dat ledige hart behoefte heeft aan geestelijk contact, behoefte heeft aan een beetje wederliefde en meeleven en men sluit zich aan tot gezelschappen en tot groepen, waarin juist de geestelijke liefde waaraan het verkommerde hart zulk een behoefte heeft, weer tot uiting komt, dan gaan de leeraren en mannen van geestelijke kennis en wetenschap op zijn felst te keer tegen der gelijke gezelschappen en groepen, en zij vinden geen woorden genoeg om dit heil- looze gedoe ten strengste af te keuren en er de gemeente ernstig voor te waarschuwen. Men noemt het dan een ziekelijke beweging, waarbij alleen het gevoel een woord spreekt en maant men dan allen ten sterkste aan die gezelschappen en groepen te vlieden en alieen in zuiver kerkelijke richting te wande len. De prediking is immers zuiver rechtzin nig en orthodox en wat nog meer zegt zui ver naar Gods Woord en meer hebben de mc-nsclien immers niet noodig. Daar kunnen die verkommerde zielen weer mee naar huis in Zijde en Interlook Van Weedestraat 28 Tel. 2884 gaan en door blijven kwijnen. Wordt een gemeentelid ernstig ziek dan komt de leeraar vragen of hij of zij bereid is om te sterven, maar zijn ze lichamelijk gezond dan zien ze den leeraar alleen op den predikstoel. Maar de Heilige Schrift zegt het toch wel een beetje anders: i Cor 8:n. De kennis maakt opgeblazen, maar de liefde sticht. Kennis alleen doet iemand zich verheffen boven zijn naaste, ter wijl juist deliefde (gevoelsargument) den naaste sticht, want uiting van liefde doet ook bij den naaste zoo vaak de liefdesnaar trillen. En Paulus een apostel met zeer groote ken nis, zoodat de stadhouder Festus zelfs een maal tot hem zeide: „Paulus uw geleerdheid voert u tot razernij": deze Paulus schrijft Efeze 3:17 en volgende: Opdat Christus door het' geloof in uwe harten wone, en gij in de liefde geworteld en gegrond zijt; op dat gij ten volle kondet begrijpen met al de heiligen, welke de breedte, en de lengte en diepte en hoogte zij, en bekennen de liefde van Christus, die de kennis te bovengaat, op dat gij vervuld wordt tot al de volheid Gods. Waar blijft ge nu, gij onaandoenlijke ge leerde menschen en leeraars met uwe gevoels argumenten, want dit zijn geen ziekelijke uitingen, maar is de zuivere Godsopenbaring. LIEFDE dat is de eenige en machtige onr begrijpelijke beweegreden, waarom God de Heilige en Algenoegzame in zich zelf, een verzondigde en opstandige wereld heeft aan- gezienen en zijn eigen Zoon Jezus Christus heeft overgegeven tot den smadelijken dood des kruises, opdat een iegenlijk, die ver loren is in zonde en schuld zich aan Hem zou kunnen vastklemmen, zijn liefdeoffer zou kunnen aannemen en door Hem en door Hem alleen zou kunnen zalig worden. Zalig worden, dat is vol van de goddelijke liefde, en niet uilsluitend vol van goddelijke ken nis. Zalig worden, d.i. een volheid van liefde, die alle kennis verre te boven gaat. En zoo spreekt dan ook de apostel der liefde Johannes, Hfd. 15:12, Dit is Mijn ge bod zegt Jezus: Dat gij elkander liefhebt, ge lijkerwijs Ik u liefgehad heb. Liefhebben, daarvan spreekt het 13de hoofdstuk van den eersten zendbrief van Paulus aan de Corin- tliiërs, waar het zoo ontroerend staat: AI ware het dat ik de talen der menschen en der engelen sprak en de liefde niet had, zoo ware ik een klinkend metaal en luidende schel geworden. En al ware het dat ik de gave der profetie had, en wist al de verbor genheid en al de wetenschap; en al ware het dat ik al het geloof had, zoodat ik bergen verzette, en de liefde niet had, zoo ware ik Amerikaansche Hilversum Groest 134 Ondergeteekende, B. IJ. de Vries, maakt bekend, dat hij heeft gevestigd aan het bovengenoemde adres te Soest, een handel in Modern ingerichte Rijwielreparatie-Inrichting. Beleefd aanbevelend, Steenhoffstraat 25 g JJ VRIES I AI die kennis is niets (zegge niets) wan neer de liefde er bij ontbreekt en al die ge zelschappen en groepen waren heusch over bodig, wanneer die liefde van God bij den leeraar in de eerste plaats en bij de gemeen teleden onderling meer tot zijn recht kwam en meer werd beoefend. Dan waaneer leer aar en gemeenteleden elkander weer gaan leeren liefkrijgen, wanneer die goddelijke liefde niet als een gevaarlijk gevoelsargu ment wordt uitgebannen, maar beoefend en toegepast, dan kan er van de gemeente des Heeren weer een grooten isvloed uitgaan op de wereld rondom. Wanneer de professoren en doctoren elkander in de haren vliegen over de kennis der godgeleerdheid, dan sticht dat niet de gemeente en nog veel min der de wereld, maar wel wanneer die wereld moet bekennen en uitspreken zooals bij de eerste christengemeente: Ziet hoe lief zij el kander hebben. Ai zie, hoe goed hoe lieflijk is 't, dat zonen, Van 't zelfde huis, als broeders, samen [wonen, Daar 't liefdevuur niet wordt verdoofd; 't Is als de zalf op 's Hoogepriesters hoofd, De zalf, waarmee hij is aan God gewijd. Die door haar reuk het hart verblijdt. Waar liefde woont, gebiedt de Heer den [zegen; Daar woont Plij zelf, daar wordt Zijn [heil verkregen, En 't leven tot in eeuwigheid. H. A. S. AANRIJDING. Dinsdagmorgen had op de Burgemeester Grothestraat een aanrijding plaats, ter hoogte van het Carllon Theater. Te ongeveer n uur kwam de 14-jarige J. W. L» alhier met zijn fiets van de Emmalaan afrijden. De 20- jarige automobiliste M. B. uit Amsterdam reed op dit moment op de Burgemeester Gro thestraat in de richting Nieuwerhoek en zag de jongen met een flinke vaart de Emmalaan afkomen. Zij zette onmiddellijk haar remmen aan, met het resultaat, dat haar wielen een remspoor van ruim 9 M. nalieten. De jongen stak echter de weg niet over, zooals de auto- rijdster dacht, doch bleef een stukje links rijden. Mej. B gaf hierna weer vol gas, doch de jongen had inmiddels zijn hand uitgestoken en stak onmiddellijk den weg over. Een aan rijding was het onvermijdelijk gevolg van een en ander. De jongen werd door de auto Aangereden, waarbij de voorwielen over zijn tichaam heen gingen. De auto reed hierna met volle kracht tegen een boom en kwam daar door tot stilstand. De jongen bloedde uit neus, ooren en mond, terwijl zijn gezicht en handen ernstige schaafwonden hadden opgeloopen. Dr. Ru» pert Jr., verleende de eerste hulp, waarna het slachtoffer per ziekenauto naar de ouderlijke woning werd vervoerd. Later bleek, dat hij een hersenschudding had opgeloopen. De auto werd ernstig beschadigd en moest worden weggesleept, terwijl de fiets totaal vernield was. De politie stelde een onderzoek in naar de schuldvraag. COLLECTE GROENE KRUIS. Morgen Zaterdag 28 Augustus houdt de Ned. Vereeniging „Het Groene Kruis" haar jaarlijksche straatoollecte in onze gemeente. DIEFSTALLEN. Dinsdagmiddag zag een brutale dief kans om, terwijl hij bij de firma Van D. op de Burgemeester Grothestraat alhier iets wilde koopen, uit de winkellade een bedrag van f5.00 mede te nemen. Doordat de winkelier voor den „klant'' zich naar een ander vertrek moest begeven, kon de slag worden geslagen. De onvoordeelige klant heeft jammergenocg zijn visite-lcaartje niet achtergelaten, zoodat de politie trachten zal den brutalen dief op te sporen. Denzelfden middag werd bij de politie aan gifte gedaan, dat een damestasch, toebehoor- ende aan Mej. J. W. te Voorburg, op het strand aan het natuurbad, gestolen was. Heel veel meisjes heeteD Rietje, Rietje is vrij algemeen, Maar een heuschelijke Rietje Kent heel Holland er maar één. Rietje vierde veel triomfen, Is een ster op zwemgebied, Tal van jaren vond de zwemsport, In die „Rie'» haar weerga niet. Als Olympisch kampioene Kwam Marietje uit Berlijn: Wij, als echte Nederlanders, Konden trots op Rietje zijn. Zwaar beladen met medailles Kwam zij in de Maasstad aan, Allerhande huldeblijken Moest Marietje ondergaan. Rijden in een open rijtuig, Huldiging in elke stad, Was hetgeen, waaraan Marietje Juist zoo erg het land nu had. Dikwijls was zij dan verdwenen Uit haar woonplaats Rotterdam; Het gebeurde, dat z'in weken, Niet meer „boven water'» kwam. Moe van al dat baantje-trekken, Is dat zwemmend unicum Eensklaps leerares geworden In een Bad in Hilversum. Van haar kunde in het zwemmen. Die zij moeizaam heeft geleerd, Wordt, gelukkig voor de zwemsport. Door de jeugd geprofiteerd. Voor de Soester zwemliefhel bers Kwam dan Zaterdag de dag! Rietje zou hier demonstreeren, Rie, van allerhande slag. Vrijdagmiddag lag Marietje Nog met hooge koorts in bed. En de Soester demonstratie Had de dokter haar belet. Alzoodoende zag 't Natuurbad Rietje niet in 't kille nat; Zij bleef rustig boven water, Aangekleed en droog in 't Bad. Boven water bleef zij onder. Maar toch was zij op bezoek; Al bleef zij figuurlijk onder, Boven zatRie Mastenbroek! E. v. fl

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1937 | | pagina 1